Železnice Zprávy

RegioJetu se uvolňuje cesta do Vídně. České dráhy neuspěly u regulátora

Siemens Vectron, InterCity na Slovensku, foto: RegioJet
Siemens Vectron, InterCity na Slovensku, foto: RegioJet

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) odmítl žádost Českých drah, aby provedl takzvaný Test hospodářské vyváženosti u žádosti soukromého dopravce RegioJet, který chce od prosince výrazně rozšířit svůj provoz na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou a začít jezdit ještě do Vídně. Provedení testu mohlo jeho expanzi zablokovat.

Podle usnesení, které má redakce serveru Zdopravy.cz k dispozici, jde o podání, pro jehož vyřízení není v letošním roce věcně příslušný žádný správní orgán. „Žádost se vyřizuje ještě podle starého zákona a ten toto neumožňuje. Příští rok to už možné bude,“ řekl předseda ÚPDI Pavel Kodym. České dráhy  podobně zkoušely zablokovat vstup RegioJetu na další trasu loni u Drážního úřadu, který nakonec test také neprovedl.

České dráhy se dožadovaly testu kvůli tomu, že by se dalším rozšířením RegioJetu vážně „ohrozila hospodářská vyváženost spojů ČD v závazku veřejné služby“. V překladu to znamená, že mají obavy z toho, že jejich vlaky na této trase, které jsou zařazeny do ministerstvem objednávané linky Ex3, budou ještě ztrátovější, než dosud a stát bude muset doplácet více peněz. Vývoj v posledních letech především díky modernizaci D1 ukazuje, že naopak ztráta klesá, jde ale o data za rok 2016. RegioJet na trasu vstoupil až v závěru roku.

„Rozhodnutí úřadu jsme obdrželi, nyní ho analyzujeme a další postup bude obchodním rozhodnutím ČD,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. České dráhy se mohou odvolat proti rozhodnutí ke stejnému úřadu, který ho vydal.

RegioJet je tak o velký krok blíže spuštění dalších vlaků. SŽDC pro něj kapacitu v návrhu jízdního řádu přidělenou má, proti jeho expanzi bojují podle informací serveru Zdopravy.cz někteří jihomoravští krajští radní, protože jeho průjezd zpomalí některé regionální vlaky. Posledním problémem je tak ještě smíchovské nádraží, kde se už jeho soupravy nevejdou na společné nádraží a měl by stát na volných kolejích osobního nádraží.

RegioJet chce od nového jízdního řádu v prosinci mezi Prahou a Brnem jezdit každou hodinu, dosud jezdí s vlaky třikrát denně. Čtyři páry spojů denně mají zajíždět do Vídně, čtyři do Bratislavy, zbytek bude jezdit mezi Prahou a Brnem.  Návrh jízdního řádu zveřejnila SŽDC na svých stránkách.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Goldstajn
Host
Goldstajn

RegioJetu by se hlavně měla uvolnit cesta do P….. . Průjezd těchto politicky upřednostňovaných vlaků nejen na jižní Moravě zpomaluje jízdu nejen některých a nejen regionálních vlaků.

Martin
Host
Martin

Jízda do Vídně záleží i na ÖBB Infra – a údajně Jančura kapacitu Břeclav Gr. – Wien Hbf. nedostal. Ale je to JPP.

David
Host
David

Takže dojde k vložení nových spojů na již tak přeplněné trati. A co osobní vlaky, nákladní doprava? Už dnes je na koridoru mezi Českou Třebovou a Prahou nedostatek kapacity a další dálkové spoje to jen zhorší. A přitom v dnešní době někteří volají o regulaci počtu vlaků mezi Prahou a Ostravou a tady je budeme naopak přidávat. Rozvoj dálkové dopravy nemůže probíhat na úkor té regionální a nákladní. (Jednoznačně chybí VRT, na kterou by se právě množství dálkových vlaků přesunulo). Lepší řešení je, aby se se zvyšující poptávkou zvýšila kapacita jednotlivých spojů přidáním dalších vozů. Není vůbec vhodné aby na… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Jediný problém ve vyčerpanosti tratí je to že někdo vymyslel tu bejkárnu se spojeném koridorů Praha-Ostrava a Praha-Brno přes Třebovou a Bezpráví. Když už tak měli položit 3. kolej. Ale hlavně se mělo udělat všechno proto aby trať 230/250 spadla mezi koridory a dálková osobní doprava zůstala na ní. Ano současná trasa ušetřila asi 170km stavby, ale za cenu sloučení směru Praha-Ostrava a Praha-Brno což působí jisté problémy. Pokud by trať přes vysočinu byla rychlostně konkurenceschopnou pro dálkové vlaky, nemuselo by se možná řešit co s nedostatkem kapacity a ani jak na tuto trať dostat nákladní vlaky, protože pro ty… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Konečně přestane loterie s ČD (ač jinak je Railjet naprosto vyhovující spojení do Vídně) jestli bude nebude akční jízdenka nebo nebude nebo jen na některý vlak či v menším počtu než když jedeme celá rodina…

Karel
Host
Karel

Nejhorsi je, ze Praha Brno nebo opacny smer vlakem, trva zhruba 2h 45m a stejna vzdalenost ve Francii trva pod hodinu. Jet rano z Lille do Parize (200 km) skoro 3 hodiny a to stejne vecer, tak se tam v kancelari ukazu jen na obed…. Samozrejme TGV je drazsi nez cesky vlak, ale pri pomeru cesky prijem / cena ceske jizdenky s francouzskym, ten rozdil je temer zadny. Ve Francii je vlak vzdy rychlejsi nez auto, v Cesku ne. Ve Francii ocenim pohodlny vlak na cas, nepotrebuji kafe, noviny atd; Kdyz misto skoro 3 hodin (200) Km jedete jen 58… Číst vice »

Tomáš
Host
Tomáš

Konkurence pro cestující mezi velkými městy je možná fajn,ale cestující v osobních vlacích mezi Prahou a Českou Třebovou už nyní značně trpí. Díky velkému počtu dálkových vlaků jsou osobní vlaky věcně předjížděné, prodlužuje je se jejich jízdní doba, narůstá zpoždění. A to všechno jen kvůli tomu, aby si rozmlsaní cestující Praha – Ostrava/Brno mohli vybírat, zda pojedou raději vlakem, kde dostanou zdarma kafe nebo vlakem, kde je kvalitnější wifi. Další problém je, že SŽDC neumí dělat výluky v noci a pokud je výluka přes den (až že není skoro den aby mezi Prahou – Ostravou nebyla), vlaky nabírají vysoká zpoždění,… Číst vice »

Radek
Host
Radek

Nic ve zlém pane diskutující kolego. Ale obyčejný cestující se sice bude vždy ve většině dívat na cenu a kvalitu poskytovaných služeb. No zároveň obyčejný cestující nemůže za to, že stát nenechal postavit místy třetí, respektive místy čtvrtou kolej. Právě mezi Prahou a Českou Třebovou. Takže především Vámi zmíněná SŽDC (neschopná dělat výluky v noci, které jdou) a samozřejmě politici by měli být pranýřováni, nikoliv obyčejný cestující. Buďme rádi, že se lidé do vlaků vracejí. Na přelomu tisíciletí se houfně přesedalo do aut. Takže rychlé spojení na Brno a Ostravu by měly být každou hodinu a ve špičku i častější.… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Na druhou stranu, za to dopravci nemůžou. Je to věc SŽDC resp. státu, že se s tím něco nedělá (bohužel).