Železnice Zprávy

RegioJetu se uvolňuje cesta do Vídně. České dráhy neuspěly u regulátora

Siemens Vectron, InterCity na Slovensku, foto: RegioJet
Siemens Vectron, InterCity na Slovensku, foto: RegioJet

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) odmítl žádost Českých drah, aby provedl takzvaný Test hospodářské vyváženosti u žádosti soukromého dopravce RegioJet, který chce od prosince výrazně rozšířit svůj provoz na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou a začít jezdit ještě do Vídně. Provedení testu mohlo jeho expanzi zablokovat.

Podle usnesení, které má redakce serveru Zdopravy.cz k dispozici, jde o podání, pro jehož vyřízení není v letošním roce věcně příslušný žádný správní orgán. „Žádost se vyřizuje ještě podle starého zákona a ten toto neumožňuje. Příští rok to už možné bude,“ řekl předseda ÚPDI Pavel Kodym. České dráhy  podobně zkoušely zablokovat vstup RegioJetu na další trasu loni u Drážního úřadu, který nakonec test také neprovedl.

České dráhy se dožadovaly testu kvůli tomu, že by se dalším rozšířením RegioJetu vážně „ohrozila hospodářská vyváženost spojů ČD v závazku veřejné služby“. V překladu to znamená, že mají obavy z toho, že jejich vlaky na této trase, které jsou zařazeny do ministerstvem objednávané linky Ex3, budou ještě ztrátovější, než dosud a stát bude muset doplácet více peněz. Vývoj v posledních letech především díky modernizaci D1 ukazuje, že naopak ztráta klesá, jde ale o data za rok 2016. RegioJet na trasu vstoupil až v závěru roku.

„Rozhodnutí úřadu jsme obdrželi, nyní ho analyzujeme a další postup bude obchodním rozhodnutím ČD,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. České dráhy se mohou odvolat proti rozhodnutí ke stejnému úřadu, který ho vydal.

RegioJet je tak o velký krok blíže spuštění dalších vlaků. SŽDC pro něj kapacitu v návrhu jízdního řádu přidělenou má, proti jeho expanzi bojují podle informací serveru Zdopravy.cz někteří jihomoravští krajští radní, protože jeho průjezd zpomalí některé regionální vlaky. Posledním problémem je tak ještě smíchovské nádraží, kde se už jeho soupravy nevejdou na společné nádraží a měl by stát na volných kolejích osobního nádraží.

RegioJet chce od nového jízdního řádu v prosinci mezi Prahou a Brnem jezdit každou hodinu, dosud jezdí s vlaky třikrát denně. Čtyři páry spojů denně mají zajíždět do Vídně, čtyři do Bratislavy, zbytek bude jezdit mezi Prahou a Brnem.  Návrh jízdního řádu zveřejnila SŽDC na svých stránkách.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • RegioJetu by se hlavně měla uvolnit cesta do P….. . Průjezd těchto politicky upřednostňovaných vlaků nejen na jižní Moravě zpomaluje jízdu nejen některých a nejen regionálních vlaků.

  • Jízda do Vídně záleží i na ÖBB Infra – a údajně Jančura kapacitu Břeclav Gr. – Wien Hbf. nedostal. Ale je to JPP.

  • Takže dojde k vložení nových spojů na již tak přeplněné trati. A co osobní vlaky, nákladní doprava? Už dnes je na koridoru mezi Českou Třebovou a Prahou nedostatek kapacity a další dálkové spoje to jen zhorší. A přitom v dnešní době někteří volají o regulaci počtu vlaků mezi Prahou a Ostravou a tady je budeme naopak přidávat. Rozvoj dálkové dopravy nemůže probíhat na úkor té regionální a nákladní. (Jednoznačně chybí VRT, na kterou by se právě množství dálkových vlaků přesunulo). Lepší řešení je, aby se se zvyšující poptávkou zvýšila kapacita jednotlivých spojů přidáním dalších vozů.

    Není vůbec vhodné aby na stejné trase byli pohromadě open access dopravci a dopravce v závazku veřejné služby. Další dopravce může odebrat stávajícímu (který je v ZVS) část cestujích, a tak zvětšit jeho ztrátu, a při tom bude ještě pobírat dotace na slevy pro studenty. Takovýto systém je pro stát (a daňové poplatníky) velice nevýhodý (a je zde vhodné udělat test hospodářské vyváženosti). Správné řešení je, že buď bude stát dopravu objednávat (a žádný jiný dopravce zde působit nebude), nebo ji ponechá otevřené soutěži open access dopravců. Ovšem druhá varianta přinese zvýšení nabídky spojů tak jako mezi Prahou a Ostravou a to není vzhledem k vyčerpané kapacitě trati vhodné.
    Je ale asi dost možné, že od roku 2020 stát přestane dopravu objednávat a ponechá ji otevřené soutěži. Bohužel.

    Konkurence sice přináší řadu pozitivních změn a zlepšení ale má také své stinné stránky. A na trase mezi Prahou a Brnem ČD nabízejí služby na dost vysoké úrovni za přijatelné ceny.

    Rozhodně bychom se měli ubírat k VRT a to co nejrychleji, protože ta dálkovou dopravu zrychlí a nastartuje se další růst počtu cestujích, uvolní místo na koridorech pro rozšíření příměstské, regionální a nákladní dopravy.
    Na VRT by již byl dostatek kapacity, proto by zde byl vhodný právě open access.

    • Jediný problém ve vyčerpanosti tratí je to že někdo vymyslel tu bejkárnu se spojeném koridorů Praha-Ostrava a Praha-Brno přes Třebovou a Bezpráví. Když už tak měli položit 3. kolej. Ale hlavně se mělo udělat všechno proto aby trať 230/250 spadla mezi koridory a dálková osobní doprava zůstala na ní. Ano současná trasa ušetřila asi 170km stavby, ale za cenu sloučení směru Praha-Ostrava a Praha-Brno což působí jisté problémy.

      Pokud by trať přes vysočinu byla rychlostně konkurenceschopnou pro dálkové vlaky, nemuselo by se možná řešit co s nedostatkem kapacity a ani jak na tuto trať dostat nákladní vlaky, protože pro ty by existovala potenciálně kapacita na trati přes Třebovou.

  • Konečně přestane loterie s ČD (ač jinak je Railjet naprosto vyhovující spojení do Vídně) jestli bude nebude akční jízdenka nebo nebude nebo jen na některý vlak či v menším počtu než když jedeme celá rodina…

  • Nejhorsi je, ze Praha Brno nebo opacny smer vlakem, trva zhruba 2h 45m a stejna vzdalenost ve Francii trva pod hodinu. Jet rano z Lille do Parize (200 km) skoro 3 hodiny a to stejne vecer, tak se tam v kancelari ukazu jen na obed…. Samozrejme TGV je drazsi nez cesky vlak, ale pri pomeru cesky prijem / cena ceske jizdenky s francouzskym, ten rozdil je temer zadny. Ve Francii je vlak vzdy rychlejsi nez auto, v Cesku ne. Ve Francii ocenim pohodlny vlak na cas, nepotrebuji kafe, noviny atd; Kdyz misto skoro 3 hodin (200) Km jedete jen 58 minut tak kavu ozelim ikdyz si ji muzete ve vlaku koupit a pozor! za vpodstate stejnou cenu jako jinde bez vlakove prirazky atd… No vzdy je prostor pro zlepseni. Nechapu, ze na lidi v cesku funguje kelimek praskove „kavy“ a noviny, ale nevadi jim ze prosedi ve vlaku pul dne. Dokud jsem nemusel zacit jezdit TGV, tak me taky prisel cesky servis normalni, ikdyz je to uz par let nazpatek. Muj prispevek myslim dobre…. Pekny den K.

  • Konkurence pro cestující mezi velkými městy je možná fajn,ale cestující v osobních vlacích mezi Prahou a Českou Třebovou už nyní značně trpí. Díky velkému počtu dálkových vlaků jsou osobní vlaky věcně předjížděné, prodlužuje je se jejich jízdní doba, narůstá zpoždění. A to všechno jen kvůli tomu, aby si rozmlsaní cestující Praha – Ostrava/Brno mohli vybírat, zda pojedou raději vlakem, kde dostanou zdarma kafe nebo vlakem, kde je kvalitnější wifi. Další problém je, že SŽDC neumí dělat výluky v noci a pokud je výluka přes den (až že není skoro den aby mezi Prahou – Ostravou nebyla), vlaky nabírají vysoká zpoždění, doprava kolabuje a nákladní vlaky přes den už skoro neprojedou. Zavedení nových spojů možná pár lidem pomůže, ale většině opět spíše uškodí.

    • Nic ve zlém pane diskutující kolego.
      Ale obyčejný cestující se sice bude vždy ve většině dívat na cenu a kvalitu poskytovaných služeb.
      No zároveň obyčejný cestující nemůže za to, že stát nenechal postavit místy třetí, respektive místy čtvrtou kolej. Právě mezi Prahou a Českou Třebovou.
      Takže především Vámi zmíněná SŽDC (neschopná dělat výluky v noci, které jdou) a samozřejmě politici by měli být pranýřováni, nikoliv obyčejný cestující.
      Buďme rádi, že se lidé do vlaků vracejí. Na přelomu tisíciletí se houfně přesedalo do aut.
      Takže rychlé spojení na Brno a Ostravu by měly být každou hodinu a ve špičku i častější.
      Stejně tak rychlíky by měly jezdit častěji. Není nabídka, není poptávka.
      Rušily a omezovaly se do nedávna také okrajové spoje. Mělo by se to vrátit.
      Odjezd vlaku na Ostravu z Prahy brzo ráno jezdí jen v pondělí. Byl zrušen Excelsior. A další.
      Slibuje se VRT. No to tady nebude stejně dlouho jako trať v Praze na letiště, či v Brně nádraží a podobně.
      Koridory měly být dávno dokončené od A do Z na 120-160.
      Bude li nabídka, lidé pojedou. O to strach nemám. nehaňme tedy cestující, ale ty kteří za to můžou.
      O té katasrtofické organizaci přezdívané černá díra raději nemluvím.
      Na závěr přidávám smajlíka s úsměvem, alespoň slovy…

    • Na druhou stranu, za to dopravci nemůžou. Je to věc SŽDC resp. státu, že se s tím něco nedělá (bohužel).

Newsletter