Doprava ve městě Železnice

Průlom v nákupu jízdenek. Plzeňská karta se spojila s In Kartou

Plzeňská karta
Plzeňská karta

První kraj se dohodl s Českými drahami na vzájemném propojení svých karet. Pro cestující to znamená výrazné zjednodušení nákupu jízdních dokladů.

Spojení Plzeňské karty a In Karty představily České dráhy a Plzeňské městské dopravní podniky. V praxi bude spojení znamenat, že majitelé karty Českých drah se s ní odbaví v plzeňské městské hromadné dopravě a naopak majitelé Plzeňské karty mohou se svoji kartou cestovat kdekoliv v síti Českých drah.

„Propojení dvou specifických systémů dopravců s rozdílným způsobem přepravy v jeden způsob užití přináší zjednodušení a výsledkem je zvýšený komfort pro zákazníka. Jsme přesvědčeni, že je to způsob, jak si udržet stávající a získávat nové zákazníky a nabídnout jim další zkvalitnění služby,“ řekl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu.

Majitelé obou karet si mohou na svoji elektronickou peněženku na kartě nahrát produkty obou dopravců. „Představte si třeba, že se vydáte na cestu ze svého domova v Plzni. Nejprve se Plzeňskou kartou odbavíte v trolejbuse nebo v tramvaji a následně si z ní zakoupíte jízdenku na vlakovém nádraží klidně až do Brna,“ uvedl příklad Martin Chval, ředitel Plzeňské karty.

České dráhy se snaží prosadit podobný koncept ve všech krajích, Plzeňský je zatím první. „Tímto počinem dáváme opět zprávu všem partnerům a institucím, že řešení existuje a je možné jej využít ku prospěchu zákazníka. Jednotlivá, lokálně uzavřená a nepropojitelná řešení lze poměrně rychlým způsobem nahradit řešením systémovým, které ovšem zachovává plnou autonomii. Nejedná se tedy v žádném případě o nutnou závislost na některém z dopravců,“ tvrdí Štěpán.

Podobný systém má i Moravskoslezský kraj, funguje ale pouze jednostranně. Ostravská karta platí ve vlacích, s In Kartou ČD ale cestující do ostravské MHD nemohou.

Na celostátní úrovni připravuje podobné propojení státní podnik Cendis patřící pod ministerstvo dopravy. Podle Jana Paroubka, který má projekt tarifní integrace na starosti, je cílem, aby cestujícím stačila jediná karta pro odbavení v jakémkoliv dopravním prostředku. Jde ale o více, než jen propojení dvou karet, součástí projektu je i celostátní tarif pro integrované jízdné.

16 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
    • Momentálně ne, technicky by to asi neměl být probém, GWTR používá v podstatě stejnou pokladnu jako ČD a navíc již nyní lze na GWTR platit peněženkou na In Kartě.

    • Josef Petrák – 9. 11. 2017 (21:21):
      Myslete chvíli hlavou – jakou souvislost s ČD má mít podle Vás použitelnost PLZEŇSKÉ KARTY ve vlacích GWTR? Je-li použití Plzeňské karty u GWTR možené TECHNICKY, je přece všechno ostatní výhradně záležitostí dohody POVEDu a GWTR, a ČD do toho nemají žádnou regulérní možnost zasahovat!

  • Máte špatnou ilustrační fotku. Tento typ plzeňské karty zrovna jako InKarta použít nejde. Je to starý typ, nové s MAP strukturou jako InKarty 2. generace mají novější design a orientaci na výšku.

    • Díky za upozornění, s tou orientací na výšku je právě problém, že to zalomené do textu nevypadá dobře, proto jsme použili variantu na šírku.

    • Který kraj uznává jízdenky vzájemně, tedy IN – kartu například v busech či MHD?

    • Na rozdíl od IREDo nebo ODIS karty je v tomto případě křížově uznávána i peněženka. Tedy peněženkou na Plzeňské kartě zaplatíte na kterékoliv pokladně nebo v kterémkoliv vlaku na sítu ČD, tedy i Pardubickém kraji. To u IREDO a ODISKy není technicky možné. U ODISKy lze na na ODISCe vytvořit Kartu ČD ale bez peněženky, ale není to možné naopak, byť je to u ČD připravené ale neumí to ostatní dopravci.

  • To je něco jako když třetím rokem jezdím na odisku (moravskoslezský kraj) do prahy? Když si koupím jízdenku přes eshop čd stačí mi předložit jen odisku a to kdekoliv ve vlacích čd.

    • Je to podobné. Tady ta hlavní změna je to, že jde o vzájemné uznávání, tedy s IN Kartou můžete jezdit v plzeňské MHD atd. To dosud nikde není.

    • Pane Sůra je to možné u IREDO karty, na které lze vytvořit Kartu ČD a na In Kartě lze vytvořit Iredo kartu , ale bez peněženky. Peněženka je tam jen ta vydavatele karty. . Byl by nesmyl mít na jedné kartě dvě peněženky. V Plzni je sice také peněženka vydavatele, ale lze ji použít kdekoliv na ČD nebo u kteréhokoliv dopravce, který přistoupí.

    • Ještě to doplním, v IDS IREDO je možná i na In Kartě ČD aktivovat na kontaktním místě IREDO kartu a nahrávat do ní jízdenky kupóny dle tarifu IREDO na odbavovacích zařízeních všech dopravců. Ale není možné u dopravců platit peněženkou na In Kartě. Podmínkou ovšem kromě SW podpory v odbavovacích zařízení všech dopravců je uložení přístupových klíčů do formou samostatného SAMu. To je zásadní rozdíl proti řešení MAP, kde je zapotření jen jeden SAM s práva klíčů se dělá dálkové s využitím tohoto jediného SAMu.