Cestovní ruch Informační technologie Letectví Zprávy

Prodejce letenek Kiwi.com je na prodej. Cena? Nejméně deset miliard

Letenkový portál kiwi.com, foto: Zdopravy.cz
Letenkový portál kiwi.com, foto: Zdopravy.cz

Prodejce letenek Kiwi.com je po necelých šesti letech od svého vzniku na prodej. Informaci přinesly Hospodářské noviny. Realistické odhady ceny se podle nich pohybují mezi deseti a 15 miliardami korun. „Mezi akcionáři panuje všeobecná shoda na exitu investorů,“ řekl HN Jan Veverka z fondu Touzimsky Kapital, který přes Touzimsky Airlines drží v Kiwi.com více než pětinový podíl.

K akcionářům firmy patří ještě brněnský investor Jiří Hlavenka, podnikatel Jaroslav Kokolus, známý díky své síti parfumerií Fann, s ním spojený právník Dušan Dvořák, šéf IT Jozef Képesi, zakladatel firmy Centrum.cz Ondřej Tomek či bývalý šéf ČEZ Martin Roman. Zakladatelem je Oliver Dlouhý, který by si podle HN měl alespoň část svého podílu ve firmě ponechat.

Vztahy mezi akcionáři přitom v poslední době zřejmě nebyly valné. „Když to řeknu kulantně, někteří naši investoři obchod pokazili. A některé bych nejradši vyměnil,“ odpověděl Dlouhý v září na dotaz deníku E15, zda by pustil do firmy nového investora.

Kiwi.com je jedna z mála českých firem s globální působností. Úspěch založila na algoritmu, který kombinuje lety nízkonákladových dopravců. Loni firma prodala letenky za 330 milionů eur. Zakladatelský příběh hovoří o tom, že se Dlouhý jako nemajetný student snažil pro sebe a přítelkyni (dnes manželku) sehnat levný let do Portugalska. Drahá přímá linka mu nevyhovovala, a tak složitě zkombinoval lety nízkonákladových aerolinií s přestupem v Miláně. Na základě této zkušenosti vznikl zmíněný algoritmus pro kombinaci letů, ze kterého firma dodnes těží.

Podle HN se akcionářům postupně ozvaly prakticky všechny důležité firmy z oboru. Do Brna zamířili i lidé z nejvyššího vedení společnosti Priceline, která je globální jedničkou v prodeji ubytování a letenek. V Česku je známá hlavně díky svému serveru Booking.com nebo letenkovému Kayak.com.

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Papouškování toho, že jejich podnikání stojí na nějakém unikátním algoritmu pro kombinaci letů, je zbytečné. Takové algoritmy měla a má spousta firem. Zapomíná se na druhý – já myslím, že hlavní – pilíř, a to je jejich business model. Ten má v sobě prvky, od kterých by seriózní cestovní agentura dala ruce pryč (skrytí a přisvojení si některých částí ceny letenky, o kterých cestující neví), ale také má prvky, na které by se seriózní cestovní agentura nikdy nezmohla (jistá míra garance přestupu).

  • a proto pumpli stát o dotaci 60 melounů. dobrý no, rád sem přispěl.