Železnice

Převezmeme většinu dálkových vlaků, nabídl státu Leo Express.

Souprava Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Jan Sůra
Souprava Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Jan Sůra

Společnost Leo Express podala dnes nabídku ministerstvu dopravy na zajištění dálkové dopravy po roce 2019. Chce tím zabránit tomu, aby dál bez soutěže získaly kontrakt České dráhy.

„Je to nabídka na převzetí většiny dálkových linek, detaily ale nechceme v tuto chvíli komentovat,“ řekla mluvčí firmy Kateřina Veitová. Podle ní je důvodem i to, že během jednání o přímém zadání se nabídka může měnit.

Na konci roku 2019 vyprší smlouva s Českými drahami na provoz dálkových vlaků a už dnes je jasné, že noví dopravci se nestihnou vysoutěžit. Ministerstvo dopravy proto notifikovalo přímé zadání do doby přechodu na vysoutěžené výkony podle současného harmonogramu otevírání trhu. Kontrakt s Českými drahami prodloužený do roku 2023 může ale narušit nabídka od jiného dopravce. Ministerstvo musí ale posoudit nejen ceny, ale i reálnost nabídky. Jde o zhruba čtyři miliardy korun ročně, které stát na dálkové vlaky doplácí.

Leo Express za necelých pět let provozu dosud nevydělal ani korunu a aktuálně má k dispozici jen čtyři elektrické jednotky. S jakými vlaky chce jezdit, není jasné. „Nabídka počítá s dodavateli vozidel z České republiky i zahraničí. Klademe důraz na špičkové lokální dodavatele,“ uvedl generální ředitel Leo Express Peter Köhler. Zatím poslední objednávka na nové vlaky pro Leo Express je od čínské společnosti CRRC.

Podle zjištění serveru Zdopravy.cz se nabídku na provoz některých rychlíků chystá podat také společnost Arriva vlaky. „Nepůjde ale rozhodně o většinu linek. Zajímají nás linky v dieselové trakci,“ řekl šéf Arrivy Daniel Adamka. Firma chce využít i toho, že může do smluv použít i starší jednotky, zejména z Německa dovezené vlaky řady 628. RegioJet se nechtěl k nabídkám vyjádřit, GWTR s dalšími nabídkami na rychlíky nepočítá.

Leo Express se podobně snažil dostat už dříve k provozu rychlíků R13 Brno – Břeclav – Olomouc nebo k expresní lince Praha – Mnichov, ale neúspěšně. Ministerstvo dopravy s nimi odmítlo jednat.

Zatím poslední přímé zadání z ministerstva bylo společnosti GW Train Regio na rychlíky Plzeň – Most. Před tím ale zakázka prošla soutěží, kterou ale zrušil antimonopolní úřad.

20 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Vždyť už teď ruší spoje při sebemenší banalitě jako je například problém s jednou jednotkou. A navíc jezdit pantografem? To má být vtip?

    • „jezdit pantografem“ – o kolik je to jiné v InterPanteru? 🙂

      Jinak je snad jasné, že MD si může a bude diktovat podmínky, takže každé zrušení spoje by s sebou neslo smluvní sankce. To, jak společnosti jezdí open access, nevypovídá o tom, jak budou fungovat v objednávce státu.

  • Leo nepřestává překvapovat……… dám mu TIP už se vypravují dálkové nákladní vlaky do Číny, mohl by začít s těmi čínskými soupravami jezdit do Pekingu….klidně bych se z Prahy svezl :-), zvláště za nějakou Leo Akční jízdenku :-)………a vážně je to jinak úsměvné.

  • A kde na to proboha vezme vlaky? Ke vezme vlaky na to Polsko? Kdy bude mít jednotky z Číny? Má alespoň domluvené lokomotivy, vagony a řídicí vozy? Nevím, ta nabídka na mne nepůsobí důvěryhodně. Co s novými pantery? Je to nějaké divné celé. Chápu to u situací kdy je vlastníkem vozidel kraj/stát, ale takto… Zvláštní.

    • Co co s pantery? Panteři na lince R13 z Brna do Olomouce jsou na samostatné lince pod samostatnou smlouvou, která ještě pár let bude platit. Těch se to netýká. Ta druhá půlka panterů, co jezdí na lince R19 z Prahy do Brna není nijak vázaná. Je v majetku dopravce a může jezdit na jakékoliv lince po elektrizovaných tratích. ČD určitě nějaká zbyde. Taky je můžou pronajmout do zahraničí, jako už se děje dnes s přebytečnými vozidly.
      V.

  • Hm a kde sežene odborný personál, vozidla a hlavně zázemí? Ten neujezdí ani těch pár vlaků co má teď.

    • To určitě neví, ale zcela jistě má dávno jasno v tom, jakou almužnu jim dávat.

  • Leosek je srandista, ale sponzora pořád má.Jsem zvědav na ty vlaky z Číny.Tak koukám spousta diskutérů z idnes
    tam dopravní zprávy upadají se přesunula sem, akorát zde chybí smajlíci.Aspoň základní by to chtělo.

  • “ Kldeme důraz na špičkové lokální dodavatele “
    Teda Leoši ty si tedy veselá kopa :-)))

  • Ať už se jedná o jakéhokoliv dopravce žádoucí by bylo aby na vlaky byly nasazovány jen nové soupravy.Zní to poněkud jednoduše , ale je to výstižné.Už s ohledem na prestiž cestující a vůbec, trendy moderních technologíí postupují rychle takže přivézt ojetinu umí v podstatě každý.Kdy už konečně tento trend známý s autodopravy půjde stranou a všichni dopravci budou nabízet pouze dopravu s novými vozidly.Věřím že peníze by se našli na nové když to jde blízko za hranicemi tak proč se nepoučit u nás.

    • Já teda raději jezdím v ojetých rakouských vagonech, než v tramvajích s roztečí sedaček takovou, že 170 cm vysoký člověk nemá kam dát nohy.

    • Souhlas s Lukášem. Ta tramvaj je na mě trochu moc ryanairovská a naopak ty Bmz byly kupované jako vozy na špičkové EC výkony a po přeleštění neurazí dodnes…