Automobily Silnice

Poctivější řidiči a majitelé aut. Vozidel bez dálniční známky na placených úsecích výrazně ubylo

Podoba ročního dálničního kupónu pro rok 2018. Foto: Ministerstvo dopravy
Podoba ročního dálničního kupónu pro rok 2018. Foto: Ministerstvo dopravy

Počty řidičů, kteří byli přistiženi na českých dálnicích bez platného dálničního kupónu, loni výrazně klesly. Více než polovina z nich byli cizinci. Celníci odmítají, že by to bylo kvůli menší kontrole.

Podle statistik Celní správy loni jelo bez platné dálniční známky 13 766 řidičů. Ti dostali blokové pokuty ve výši 14,903 milionu korun, tedy v průměru 1 082 korun. Maximální výše pokuty je výrazně vyšší: až sto tisíc korun.

V porovnání s rokem 2016 jde o velký pokles počtu přistižených řidičů. V roce 2016 celníci odhalili 17 804 takových případů, jejich pokuta ale byla v průměru nižší: 937 korun. Meziročně jde o pokles o více než 22 %.

V historickém porovnání byl loni udělen nejnižší počet pokut od roku 2008. Podle Hany Prudičové z Generálního ředitelství cel probíhaly loni kontroly v podobném rozsahu jako v minulých letech. „Pokles může být vysvětlen jednak skutečností, že si řidiči uvědomují, že celníci kontrolují časové kupóny, ale také tím, že od  1. 1. 2017 došlo k vyjmutí některých úseků z časového zpoplatnění. Právě na těchto místech docházelo k častému porušení,“ řekla Prudičová.

Z loňských 13 766 porušení připadlo 6499 na vozidla registrovaná v Česku, podobný podíl mezi českými a zahraničními vozidly byl i loni.

Také u kontrol nákladních aut a placení mýta došlo ke zlepšení. Počet přistižených aut bez platné OBU jednotky loni klesl z 26 010 na 24 352 případů. Podobně jako u dálniční známky ale stoupl objem vybraných pokut. Ty jsou v průměru značně symbolické, nedosahují ani tisícikoruny (778 korun).

Dálniční známky ve stávající podobě čeká zřejmě v příštích letech konec. Nalepovací kupony mají nahradit elektronické. Kdy k tomu dojde, zatím není jasné. České dálnice byly loni vytížené jako nikdy předtím. Výtěžek z prodeje dálničních známek i mýtného byl rekordní.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

Jistý vliv na to má i loni poprvé zavedené úseky dálnic bez poplatku, např. kolem Plzně. Tam to dřív někdo riskl a jel bez dálniční známky, dnes tam bez ní může legálně.

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Já myslím, že je vůbec drzost na některých úsecích chtít poplatky, třeba za to utrpení na hrůzostrade D1

petr.r
Host
petr.r

Oni staví bez známky za jízdy a až se najdou falešný, to budou muset prohlížet na benzínkách a odpočívadel.