Cestovní ruch Doprava ve městě Vodní doprava Zprávy

Parníky na Malši. Významná vodní cesta se papírově prodloužila

Vltavská cesta v Budějovicích zatím končí v úžině pod Dlouhým mostem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vltavská cesta v Budějovicích zatím končí v úžině pod Dlouhým mostem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prezident Miloš Zeman koncem srpna podepsal novelu zákona o vnitrozemské plavbě, která na české řeky přináší zajímavé novinky. Novela mimo jiné prodlužuje úsek dopravně významné vodní cesty proti proudu Vltavy v Českých Budějovicích o dva kilometry, významnou cestu zákon zároveň dělá z řeky Malše tamtéž. Celkově jde o necelé čtyři nové kilometry dopravně významné vodní cesty pro lodě s nosností do 300 tun (z toho na Malši připadá 1,6 kilometru).

Legislativní zásah přitom neznamená pouze posunutí značek na mapě. Nové ustanovení o prodloužení cesty, které do zákona prosadil jihočeský poslanec Jan Zahradník (ODS), umožňuje Ředitelství vodních cest výstavbu nové plavební komory na budějovickém Jiráskově jezu. To by umožnilo plavbu lodí až do historického jádra Budějovic, když dnes cesta pro lodě končí na nevábném místě před centrem blízko nejrušnější křižovatky ve městě.

„Cílem je dostat turistické lodě až do centra a udělat z Budějovic cíl lodí a jejich posádek,“ řekl deníku Zdopravy.cz Zahradník. Podle svých slov změnu inicioval na popud města i kraje. Podle něj jsou přitom dvě možnosti. První je stavba plavební komory na Jiráskově jezu, kde je při pravém břehu historická vorová propusť, druhou pak výstavba dvou stupňů na Mlýnské stoce, která obtéká centrum města. Lodě by se pak dostaly na slepé rameno Malše u dominikánského kláštera. A odsud dále na Vltavu.

Investorem by v obou případech byl stát, konkrétně Ředitelství vodních cest. To přitom považuje prodloužení vodní cesty proti proudu za správné. „Už od počátku řešení vodní cesty se s možností prodloužení uvažovalo, byť pouze jako s eventualitou navrhovanou městem, protože dokud nebyla zařazena zákonem mezi dopravně významné vodní cesty, neměli jsme mandát vodní cestu řešit. Nyní předložíme ministerstvu dopravy k rozhodnutí, zda a kdy s projektovou přípravou nové plavební komory i přístavu začít,“ sdělil zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský.

Podle něj si ale příprava díla vyžádá nejméně deset let a mluvit o nákladech je předčasné. Lze ale nejspíš hovořit o stovkách milionů, například nové zdymadlo na Hněvkovickém jezu před Týnem nad Vltavou vyšlo na necelých dvě stě milionů.

Budějovice rovněž vyšly jako slabé místo vltavské vodní cesty v reportáži deníku Zdopravy.cz, který cestu prověřil na vlastní kůži.