Doprava ve městě Infrastruktura

Ostrava začala hledat firmu na sdílení kol, chce až 39 stanic

Cyklistika v Ostravě. Foto: SofiG Art Photo
Cyklistika v Ostravě. Foto: SofiG Art Photo

Ostrava je dalším městem, které chce zavést za veřejné peníze systém sdílení kol.  Rada města Ostravy schválila minulý týden vypsání veřejné zakázky na vybudování a provozování systému veřejného sdílení jízdních kol,

Nabídky mohou zájemci posílat do 18. prosince. Primátor Tomáš Macura chce rozjet celý systém už na jaře příštího roku.

„Vytipovali jsme celkem 39 lokalit v centru města, ve Slezské Ostravě, Petřkovicích a Vítkovicích, kde chceme, aby byly stacionární stanice pro kola. Předpokládáme, že systém nebude provozovat město nebo městská organizace, ale vybraný zájemce, kterému budeme za službu platit,“ uvedl Tomáš Macura. Až se systém rozjede, chce město sdílení kol rozšířit i do dalších částí.

Podle zadávací dokumentace musí vítěz soutěže zajistit nejméně 280 kol, 244 z nich musí být neustále v provozuschopném stavu. Kolik bude uživatele služba stát, to ukáže až soutěž.

Kromě kol by měl provozovatel zajistit také vybavení a údržbu stacionárních stanic či provoz servisního střediska a call centra pro podporu uživatelů. Zájemcům město nabízí smlouvu na tři roky s možností jednoroční opce. Celkem by za tyto čtyři roky bylo ochotno zaplatit až 36 milionů korun.

Bikesharing funguje v Česku zatím hlavně v Praze, služba Rekola, která je na trhu největší, ale postupně expandovala i do dalších měst. K rozjezdu přitom nepotřebovala žádnou veřejnou zakázku nebo dotace, dnes působí už v šesti městech. Službu sdílených kol rozjela v Praze i čínská společnost ofo.

Zkušenosti i z jiných měst ve světě přitom ukazují, že dotovaná cesta není nejlepší. Jako příklad selhání se uvádí Seattle, který nejprve budoval systém z vlastních peněz. Nakonec od něj ustoupil a do bikesharingu pustil soukromé firmy. Dnes patří Seattle ke špičkám ve sdílení kol.  Ostrava argumentuje tím, že dosud žádná komerční služba o působení v Ostravě neprojevila zájem.

 

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Rekola sú super príkladom že je lepšie keď sa veci nechajú na trh/komunitu (Rekola začali ako non-profit) a nie na politikoch utrácajúcich cudzie peniaze.
    Na rekolách sa mi hlavne páči že nemajú fixné stanice – keď si predstavím že by som po rekolo musel ísť o pár stoviek metrov ďalej a parkovať ho niekoľko sto metrov od cieľa, tak by som do toho nešiel. Práve možnosť dostať sa od dverí (ok, najbližšej križovatky, bloku) až po dvere cieľa je práve výhoda kola oproti MHD.

    • Tak ještě tři výhody:
      1. jedu hned, nečekám na zastávce (hodí se v noci, o víkendu a někde i mimo špičku)
      2. jedu přímo, což se hodí pro cesty, kde MHD musí jet závlekem, musí se přestupovat „za roh“ apod.
      3. má-li kolo dostatečně velký a pevný košík, nemusím nákup tahat v rukou, dovezu si ho až před barák nebo dokonce až před dveře bytu.

      Bikesharing se pochopitelně nehodí na cesty s malými dětmi.

    • Nemají fixní stanice – válí se to tu všude i několik dní, překáží chodcům, tvoří často překážku u frekventovaných chodníků či přechodů. Bez dotací by ten projekt dávno zkrachoval.
      Bikesharing neřeší vůbec nic, těch pár desítek jízd denně je o ničem. A už vůbec to není řešení pro „přestup z aut“, ale pouze se na tom vozí lidé, co jsou líní jít pěšky nebo pro ně není MHD dost dobrá (ale řidiče by tam cpali pomalu povinně).
      Bikesharing je pouze další věc, na které se chtějí jednak podnikatelů (Velonet) nebo „zelení“ kamarádi radních napakovat v podstatě bez větších nákladů (Rekola nebo aktuálně připravovaný projekt od Hlavenky v Brně). Na obou stranách Zelení, ruka ruku myje.
      Podobně jako např. carsharing, jehož provozovatel neustále chce od města nějaké výhody, parkování zdarma, jízdu ve vyhrazených pruzích pro MHD atd. Kandidoval na stejné kandidátce jako ti, co to budou schvalovat.
      Nejde o lepší dopravu, mobilitu či „město pro lidi“, ale jen a jen o kšeft, aby si po letech vlády ODS a ČSSD ve městech přišli na své Zelení se svými (ne)ziskovkami a projekty.

    • Petr: tak jakákoliv městská služba se dá provozovat jako penězovod s pochybným přínosem nebo jako něco účelného.