Růžová kola překáží na chodnících. Rekola míří na nová parkoviště, lákají na držáky mobilů

Bikesharingu se daří. Rekola přidávají dalších 500 sdílených kol. Zdroj: RekolaBikesharingu se daří. Rekola přidávají dalších 500 sdílených kol. Zdroj: Rekola

Sdílená kola budu mít vlastní parking a stojany. Držák na navigaci pomůže turistům a nováčkům.

Současné vedení Prahy se netají svým bojem proti koloběžkám či sdíleným kolům a elektroskútrům parkujícím na chodnících. Primátor Bohuslav Svoboda je chce do konce svého mandátu dostat zpět na ulice, kde pro ně vznikají speciálně vyhrazená parkovací místa. Do systému se nyní naplno zapojuje i průkopník sdílených kol v Praze, společnost Rekola.

Převážně se jedná o standardizovaná označená místa, jako jsou stojany nebo barvou označené prostory. „Na nový systém máme pozitivní ohlasy. Uživatelé přesně vědí, kde mají kola hledat a mnohem méně kol na ulicích překáží,” říká Jan Střecha z marketingu Rekol. Na parkoviště by to podle plánů neměl mít uživatel dál než 150 metrů.

Testování vyhrazených míst zatím probíhalo v Holešovicích a v Karlíně, tedy v cyklisty nejoblíbenějších rovinatých čtvrtích metropole. Nyní se rozšiřuje na Letnou, Vinohrady a Nové Město. Další jednání probíhají s radnicemi Dejvic, Smíchova a Starého Města. Parkovací zóny ukazuje mapa zde.

Držáky mobilů z 3D tiskárny

Rekola v hlavním městě dál expandují, přidávají celkem 500 nových kol, z nichž dvě stovky budou vybaveny držákem mobilního telefonu. Ten má ke službě nalákat turisty a nové uživatele, kterým má pomoci s navigací, pokud se v pražských ulicích neorientují.

Lidé se často bojí využívat bikesharing ve městě, protože neví, kudy ideálně jezdit. Držáky na telefon s navigací tak mohou pomoci tento strach překonat,“ říká zakladatel Rekol Vítek Ježek. Firma si je nechala vyrobit na 3D tiskárně, mobil podle Ježka udrží i při průjezdu výmoly.

Dalším krokem bude podle něj vybavení držáků NFC čipy. Pokud k němu uživatel přiloží telefon, otevře se aplikace a zámek kola se sám odemkne. Tento systém však zatím čeká na testování.

Firma Rekola vznikla v roce 2013, kdy začala pořádat víkendové workshopy na opravu starých kol. Později rozjela vlastní systém bikesharingu a nyní se chlubí 400 000 uživateli a tisícovkami výpůjček denně. Sdílení provozuje v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Prostějově a v Bratislavě.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda si odstranění nevhodně odložených sdílených kol a koloběžek vytkl jako jeden z cílů svého působení v čele magistrátu. „Když postavíte další kilometr okruhu, skoro nikdo si toho nevšimne. Když posbíráte koloběžky naházené na zemi, ví o tom každý Pražák,“ uvedl v březnu v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Bikesharingu se daří. Rekola přidávají dalších 500 sdílených kol. Zdroj: RekolaSdílená kola či koloběžky zatím běžně parkují i na chodnících. Zdroj: RekolaSdílená kola dostávají v Praze vlastní parkovací zóny. Zdroj: RekolaSdílená kola dostávají v Praze vlastní parkovací stojany. Zdroj: RekolaSdílená kola systému Rekola nyní dostávají držáky na mobil. Mají pomoci s navigací. Zdroj: RekolaBikesharingu se daří. Rekola přidávají dalších 500 sdílených kol. Zdroj: Rekola
Tagy bikesharing chodník cyklostezky Praha parkování Rekola sdílené elektrokoloběžky
21 komentářů