Dopravci Železnice Železniční průmysl

OBRAZEM: Skříň z Polska, zbytek německý. RegioJet převezme první Traxx, zvažuje speciální polep

Traxx MS2 po dokončení montáže. Foto: Bombardier
Traxx MS2 po dokončení montáže. Foto: Bombardier

Dopravce RegioJet převezme během dubna první dvě lokomotivy Traxx MS2 od společnosti Bombardier. Největší tuzemský soukromý železniční dopravce je chce nasadit hlavně na  vlaky z Prahy do Vídně a Bratislavy.

Podle aktuálního plánu by měly první dva stroje přejet 14. dubna do Česka na zkušební okruh u Velimi, kde proběhne technicko-bezpečnostní zkouška. Pak je RegioJet zařadí do běžného provozu.

Bombardier odhalil deníku Zdopravy.cz několik snímků ze samotné výroby. Hlavní část probíhá v německém Kasselu. Hrubá stavba skříně probíhá v polské Vratislavi, podvozky v německém Siegenu a motor v Mannheimu. Finální montáž probíhá v Kasselu. Lokomotivy 386.2 už mají za sebou i první zkušební jízdy po německé železnici.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje zatím firma nerozhodla, zda lokomotivy v typické žluté barvě budou zatím jezdit jen s logem firmy nebo speciálním polepem. „Vážně zvažujeme polep ke 100. výročí vzniku Československé republiky i Rakouské republiky. Přemýšlíme o osobnostech, které tyto země spojují,“ řekl Ondrůj. Jako příklad uvádí například Sigmunda Freuda, známého lékaře a psychologa, který se narodil v Příboře a velkou část života strávil v Rakousku.

Traxxy budou třetím typem lokomotivy, který má RegioJet ve flotile. K „peršingům“ řady 162, které jezdí hlavně mezi Prahou a Havířovem, přidal před časem ještě pronajaté lokomotivy Siemens Vectron. Ty ve flotile ještě zůstanou, pryč mají jít jen pronajaté od LokoTrainu (zelené).

Lokomotiva bude mít maximální rychlost 160 kilometrů v hodině a výkon 5,6 MW. RegioJet si jich objednal osm, letos převezme čtyři. Současně má opci na dalších dvacet kusů. Traxxy jsou v Česku nejrozšířenější třísystémovou lokomotivou, především díky Metrans Railu.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vy jste znalec zákona, ale co třeba požádat o stanovisko ÚHOS 🙂

    • Tak to zkuste. Já takovým nesmyslem opravdu nebudu ztrácet čas.

    • Nedávno jsem na toto téma mluvil s právničkou, která se problematikou zakázek zabývá a je i v nějaké komisi pracující pro ÚHOS. A ta se vyjádřila v tom smyslu, že je to zajímavé téma na právní analýzu. takže až taková hloupost to asi nebude.

  • Pane Sůra, jestlipak je RJ pořídil formou veřejné zakázky dle zákona ?

    • Proč by je měl pořizovat podle zákona? Je snad veřejným zadavatelem?

    • Podmínky pro dopravce jsou licencovány státem a navíc je mu vyplácen největší a to velmi významný podíl dodací na žákovské jízdné, takže z toho pohledu by se měl chovat jako veřejný zadavetel.

      • Můžete mi konkrétně sdělit, jaký paragraf Zákona o veřejných zakázkách podporuje Váš názor? Podle této logiky by měl každý důchodce či příjemce sociálních dávek vypisovat na nákup veřejnou soutěž jako veřejný zadavatel. Jinak podíl kompenzací na celkových tržbách netvoří u RJ ani 20 %.

    • RJ dostává největší podíl z kompenzací za státem nařízené slevy proto, že je největší provozovatel komerčních linek (vlaky + busy). ČD jezcí na vlastní triko jen spoje mezi Prahou a Ostravou, kde dostává tyto slevy taktéž proplaceny. Na objednané spoje je nedostávají neb je to zahrnuto přímo v platbách od objednavatele (Ministerstvo nebo kraje). A oproti tomu jsou kompenzace pro RJ jen drobné.

  • Čtyři je na nějaký čas konečný počet, protože i na ně byl problém sehnat financování. Finanční výsledky a byznys plán nedává šanci na vyšší míru zadlužení a banky nejdou do nepřiměřeného rizika. A právě problém s financováním je důvodem zpoždění dodávek proti původnímu plánu.

    • odkud máte tyto informace. My jsme četli něco jiného.
      Když bude potřebovat lokotky, tak nemusí už nic řešit, RJ není státní dopravce aby si mohl dovolit lejsnout nejdražší lokotky včetně servisu.

    • DOTAZ: Na co jich potřebuje víc? Aktuálně má od Lokotrainu půjčené tři Vectrony, takže ty nahradí svými Traxxy, v červnu by měl vyjet ještě jeden spoj na Bratislavu – to je čtvrtý. Další nejsou potřeba.

  • Typickej Ondr.ůj. Než by nahodil osobnosti typu Karel IV., Zikmund, Rudolf II. atd, tak bude raději většině lidí k Freudovi dodávat vysvětlující letáček, kdo že to vlastně byl. Jakému procentu cestujících tohle asi sepne? Mnohem větším „rakouským Čechem“ je Feldmarschall Radetzky, ale zase, kdo ho pozná? Z podobného soudku by mohl být Metternich s bolševníkem, k tomu by mohli udělat tipovací soutěž kdo že to je s první cenou ubytováním v Kynžvartu 🙂

    • Jeho národní přesah by možná umožnil provoz po celé EU a ještě mnohem dál 😀

    • Když on Feldmaršál Radetzky von Radetz je politicky problematický, nicméně já bych jej třeba poznal, Zikmund to je pro lidi skrz dějepis minulého režimu také problematická osobnost… Rudolf II by prošel asi.
      A co tak Přemysl Otakar II?

    • Ten by se mi tam líbil, nicméně tzv. Rakousko bylo příčinou jeho pádu, to by se nám hoši na jihu smáli a obávám se, že jeho záliba v „Rakušankách“ to nevyváží 🙁

    • No ale zase to chvíli ovládal, ne? Tak jestli mohly mít ČD na pendolínech kdysi starého Procházku, tak co by tam nemohl být on?
      To mi připomíná kdysi jsem četl, no asi fejeton, jednoho šlechtice proč ve Vídni tak neradi viděli Chotkovou, no že prý to bylo protože si šlechtici pamatovali právě na Otakara II. Co je na tom pravdy kdoví…

      Na druhou stranu když jsem se tak na ty věci podíval znova a něco vyhrabal o jeho posmrtném vystavení, popis, tak bych se nedivil kdyby „Rakušanky“ měli podobnou zálibu.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora