Infrastruktura Železnice

Nechceme už žádné dieselové lokomotivy, plánuje Moravskoslezský kraj

Vlaky mezi Ostravou a Frenštátem táhnou většinou lokomotivy řady 754. Foto: Jan Sůra
Vlaky mezi Ostravou a Frenštátem táhnou většinou lokomotivy řady 754. Foto: Jan Sůra

Moravskoslezský kraj nechce, aby na osobních vlacích, které objednává, jezdily v budoucnu dieselové lokomotivy. Kromě elektrických vlaků chce na kolejích vidět spíše vlaky na vodík. Kraj slibuje svým občanům zásadní modernizaci vlaků.

„Nechceme už žádné dieselové lokomotivy. Pokud tu takové mašiny budou, tak jen přechodně nebo budou hybridní na baterky či vodíkový pohon, kterému já osobně věřím ze všech alternativních technologií nejvíce. V následujících letech chceme všechny vozy na elektřinu a ideálně i na baterky,“ prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka v tiskové zprávě Moravskoslezského kraje.

Pro České dráhy jako dopravce to může být komplikace. Jednak žádné vlaky na baterie či na vodík zatím nemají, jednak zatím ani na trhu mnoho vlaků s takovými možnostmi není. Alstom zatím svůj vodíkový vlak testuje.

„Jednání s krajem o další spolupráci probíhají a společně hledáme řešení, jak vozidlový park v Moravskoslezském kraji co nejdříve obnovit a využít při tom nejmodernější technologie,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Kraj má výhodou, že většina přepravních výkonů v kraji je elektrickými vlaky. „Bez drátů“ jezdí vlaky z Ostravy do Frýdku – Místku a dál do Valašského Meziříčí, mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, z Opavy do Krnova a dál. Dieselové vlaky jezdí pak i na menších tratích začínající na hlavním koridoru.

V případě spojení mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm by měly dieselové vlaky zmizet díky plánované elektrizaci. Ještě před tím ale kraj chce po Českých drahách, aby sem nasadil lepšími soupravami. I když budou zcela jistě dieselové, kraj je ve stejné  tiskové zprávě označuje jako moderní ekologické soupravy.

„Není přece možné, abychom v 21. století cestovali vlakem, ve kterém se při čurání díváte dírou na koleje. Po celém kraji budeme požadovat moderní soupravy a bude jich víc, než doposud. Jenom na trať do Beskyd máme v plánu zajistit minimálně 5 souprav typu Push-Pull,“ říká Unucka.

Kraj chce na nové soupravy získat 1,7 miliardy z Operačního programu doprava 2. Kromě vlaků pro trať do Frenštátu chce ještě i vlaky pro spojení Opava – Ostrava – Český Těšín. Pro zajištění dopravy po uplynutí desetileté smlouvy s Českými drahami chce jednat o nových smlouvách s ČD i jinými dopravci.

27 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Lokomotiva na fotce má okolo 70 tun. Když táhne 3 nebo 4 vozy, tak je to samozřejmě velmi neefektivní. Kapacitně jak 2 regionovy, které mají min. 5x menší spotřebu. Divím se, že tyto těžké nafťáky ještě vůbec jezdí. Původně byly totiž dělány pro 10-15 vozové rychlíky….
    Ale severní Morava je na tom ještě relativně dobře. Aspoň „pod dráty“ zde ještě většinou jezdí elektrické soupravy. Když se podívám na Vysočinu nebo do západních a jižních Čech, tam o elektrický vlak (mimo rychlíků) už člověk téměř nezavadí. Čekám konečně na alternativní dopravce, snad už monopol ČD skončí.

    • Tak ty 4 vozy mají kapacitu cca 320 osob. To není tak málo, pokud by byl růst cestujících, tak to není tak špatné. Problém je křižování vlaků ala 4 minuty Frýdek, 5 minut Kunčice p.O (zrekonstruovaný úsek trati) . 3 minuty vedle jen tak Frýdlant.
      Chybí funkční výhybny všude i zabezpečovací systém ve vozidle.
      A absence automatického zavírání dveří.
      Modernizace bohužel neřeší zdvoukolejnění za Frýdek alespoň po Bašku, ale pouze do vyhýbacího místa Frýdek. Což si nejsem jistý, že ušetří pak čas křižování. Dále navíc chtějí snad zrušit výhybnu tuším v Bašce. Což je vzhledem k 1 kolejné zvolené variantě za Frýdkem úplně, ale úplně špatně. Jakékoliv časté zpoždění rozhodí křižování.

  • Pan Sůra odborník na dráhu jakoukoliv, ale hlavně odborník na ČD, opět zplodil článek.

  • Mezi Ostravou a Frenštátem opravdu nejezdí žádná lokomotiva řady 750.

  • To je přesně ten státní futurismus. Tenhle kašpar se měl přičinit třeba o elektrizaci a zdvojkolejnění tratě do Frenštátu. Ale to je moc práce, jednodušší je pindat do novin o něčem, o čem evidentně nemá tušení.

    MSK nikdo pod pohrůžkou násilí nebránil dávno koupit Stadlery místo šrotových 810 a brejlí. A v porovnání s koksárnama a vysokýma pecema (a spoustou dalších podobných atrakcí v PLR) je určitě naprostá ekologická priorita řešit deset šukafonů a tři brejlovce…

  • s tim vodikem ste naivisti ještě sem to nikde nevidel jezdit na tuhle technologii sem to v praxi ještě nevidel
    nevim co mate proti dieselom jestli kraji vadi brejlovci tak taky existujou stadlery

  • Pane Suro, proc zde nejde reagovat na reakci na neci prisevek? Tedy alespon ja zde vidim „odpovedet“ vzdy jen pod prvnim prispevkem, pokud nekdo na to „odpoveded“ zareaguje tak na takovy prispevek se jiz odpovedet neda.

    Nejsem si jist, jestli jsem to napsal srozumitelne, ale snad ano:-)

    • Dobrý den, důvod je prostý – na webu je zapnutá pouze 1 úroveň zanoření diskuse. Složité vlákna jsme při designu webu zavrhnuli. Tedy – odpovědět se dá, jen to tlačítko odpovědět je u příspěvku na 0 úrovni, na který všichni reagují.

  • Důležité je hlavně, kolik lidí vlakem jede, což ovlivní zejména jeho pohodlí a rychlost. Použitý pohon žádného cestujícího příliš netrápí a ekologicky vyjde vlak lépe oproti autu, i když jezdí na naftu.

    • Máte pravdu ale ne zcela. Horní limit většiny dieselových vozidel ČD je 100km/h, pár má 120km/h, pokud se už SŽDC rozhoupou k tomu aby se začaly neelektrifikované tratě revitalizovat na 120km/h, pak setrvání u současného parku bude investice do tratě mařit. Pokud třeba z 80km/h půjdete na 120km/h, ale vozidla mají limit 100km/h, pak moc časy nezkrátíte. Kraje se pak požadavky na moderní technologie mohou bránit tomu aby dopravce nabídl staré pomalé vlaky. Také náhrada spalovacích motorů vodíkem, dnes v podstatě již jen s palivovým článkem, povede k výraznému zvýšení komfortu cestujících, chtě nechtě je i při sebelepším odhlučnění stále část vibrací a hluku spalovacího motoru přenášena do salonu. To v případě palivových článků odpadá a redukuje se na úroveň elektrických jednotek, stejný efekt to má i pro okolí.

    • Kódující AHr už nejsou nově navrhovány, takže další zvyšování rychlosti na neelektrizovaných tratích nad 100 km/h nelze očekávat.

  • Bože můj, proč se k řízení dopravy dostali takoví… Minoritní směšna strana ODS řídí tak klíčový resort.
    Na baterky.. bože to je..
    Ať mi vysvětlí jak budou fungovat menší tratě typu Bílovec, Jičín.
    “ ve kterém se při čurání díváte dírou na kolej“ no stačí zaplatit vakuovou toaletu.
    „Chce ještě i vlaky pro spojení Opava – Ostrava – Český Těšín“ Doufám, že tím nemíní vyměňovat Elephanty.
    „Chce jednat o nových smlouvách s ČD i jinými dopravci“ Doufejme, že tohoto „člověka“ udrží někdo na uzdě. Zejména ANO. Která nic takového jako odintegraci neměla v programu.

    • Integrace je podle vás možná jen pokud se používá služeb ČD? No potěš… Integraci zajišťuje IDS XYZ, ne to že je tam lístek ČD, to by systém IDS byl zbytečný. Pokud někdo jiný nabídne lepší cenu a kvalitu při uznávání lístků IDS tak je to z pohledu integrace jedno, jenom když pojedete někam do jiného kraje si holt budete muset koupit jiný lístek. Opravdu něco hrozného. Mimochodem asi víte co znamená pokud někdo nabídne lepší cenu při stejné/vyšší kvalitě služeb, že? No že se z IDS dá pak pokrýt více spojů, nebo snížit jízdné a pod. A to je co? No výhoda pro lidi mnohem větší než to že si v horní dolní můžete koupit lístek do Prahy.

      Objektivně, co je pro lidi důležitější? To že po kraji budou jezdit moderními vlaky a mít lístek použitelný v tramvaji, vlaku autobuse nebo trolejbuse, nebo to že budou jezdit starými vlaky, mít lístek použitelný v tramvaji, vlaku, autobuse, trolejbuse a v horní dolní si budou moci koupit lístek do prahy, což použijí jednou za rok?

      Najděte si na wikipedii jaké ceny byly nabídnuty v jihočeském tendru na vlakového dopravce. Za cenu ČD by se dalo od ostatních objednat více spojů při zachování nákladů.

      Proč by měl kraj jen připlácet za vagon s vakuovým WC, když může potenciálně získat to stejné za shodnou cenu? Promiňte, ČD se k vozovému parku chovají jak se chovají, chápu že jsou zatíženy historickými dluhy a hromadou dalšího, ale to muzeum co v regionálce, ale i dálkovce, provozují je ostuda. Nějaká snaha o zlepšení kde není tlak ze strany konkurence nebo objednatele je v podstatě 0. Technologie pro wi-fi a mobilní internet jsou tak daleko že dávno nepředstavují problém, stejně tak jejich spotřeba je zanedbatelná. Že by se to běžně při rekonstrukcích dosazovalo si nevšímám a to je dneska asi ta nejlevnější položka. Možná dokonce menší než to stříknout Najbrtem. Sice se čistota vlaků zlepšuje, ale pořád je co zlepšovat, netvrďte mi že není na to jednou za půl roku udělat hloubkové čištění sedaček, jak je možné že někdo nechá modrý potah v celém voze zhnědnout špínou? Jak je možné že se toleruje loupající se barva?

      Ale chyba je ve smlouvách které nemotivují k tomu aby si dopravce lákal více cestujících. O spolehlivosti lokomotivního parku v některých regionech pomlčme.

    • Ten vtip s tou baterii je fakt dobrej. Opravdu bych rad vedel co si ten Unucka nebo jak se jmenuje pod tim pojmem predstavuje. Kam by takovy vlak na nejaky akumulator as dojel…

    • TO KS.
      Na dopravci a soupravě zas tak nezáleží. Záleží především na stavu infrastruktury.
      Jistě, že disintegrace je to problém. MD nechce přeci dát povinnost krajů zapojit se do státního jízdného jízdného.
      Tedy bez ČD pravděpodobně nebude možné využívat rychlíky, EX, EC.
      Ty jsou nepostradatelnou páteří nejen v MSK kraji a návazných tratí . Tedy budou jezdit lidi zbytečně dlouze, nepohodlně osobákem? PS s mnoha většími emisemi a spotřebou energie?
      Ke krajské železnici a dementním pomalu nepřekročitelným hranicím krajů – třeba konec vlaku v poli jménem Suchdol – místo aby jel do pořádného města Hranice na Moravě, které je zároveň uzel. To vede jen k neefektivitám(nutnost další soupravy, strojvůdce). Nebo, že tam žádný spoj pak není.
      A že si cestující budou kupovat další předražený lístek například za Frenštátem (k 20 minutovému čekání) si nedovedu a nechci představovat.
      Ve Švýcarsku platí povinně nepředražený státní tarif. A k tomu lákají cestující na integrované jízdné. Aby přilákali další cestující. Ale ne aby zdražili a zrušili státní systém.
      Návrh km státního jízdného je 1,35 při cestě do Prahy. Jaká asi bude na kratší vzdálenosti. Zdaleka jiná, než IN 50.
      Nechci služby typu Ostravská MHD. Bordel, netopení, vandalismus, pomalost, blbé jízdní řády.
      V každém kraji jiný systém jiné lístky typu MHD. Soutěže autobusů žádné cestující nepřinesly, linkové autobusy jsou stejně nepohodlné namačkané lowcosty jezdící po stále stejně šílených pomalých trasách.
      Já takový bordel nechci ať si ho strčí někam.

    • Jihočeské lokálky nejsou dobrý příklad a čas to ukáže. 15% úspora o ničem. Která bude navíc bude vykoupena jinde. Zadávací kritéria..
      „Proč by měl kraj jen připlácet za vagon s vakuovým WC, když může potenciálně získat to stejné za shodnou cenu?“ Tak někde se peníze musí vzít. Buď od cestujícího nebo od kraje. Zázračné řešení nejsou. Jsou pouze zamaskované. Do sardinkování rozestupů mezi sedadly, zvyšování jízdného, zavírání nádraží a pod. Osobní doprava ČD je 10 let ve ztrátě.
      Ale jediné co je třeba, je využít OPD2. Což se naštěstí u 323 snaží.
      WIFI, já mám modem svůj. Notebook má baterii.. Anonymní wifi je v mnoha státech minulostí. A věřím, že to časem bude i u nás bohužel. I na Slovensku Vám nedají datovou simkartu bez občanky.

    • Jan:
      Pokud si kraj nezaintegruje ministerstvem objednané rychlíky, to je jeho blbost, rozhodně to ale nemůže být důvod k tomu aby se odmítly lepší nabídky jiných dopravců. Proč by nemohl rychlík v tarifu IDS provozovat soukromý dopravce? Proč? To že se kraje nedohodnou ani na tom aby se přejela hranice, to je na krajských politicích.

      A ano, kraj si nemusí připlatit pokud nový dopravce poskytne nové vlaky s tímto systémem WC za stejnou cenu jako jsou nyní záchody „propadávací“. Kraj – objednatele – nemusí totálně zajímat kde dopravce vezme vagony, mašiny atd. slíbených kvalit. Je tu smlouva, na vagony s vakuovým WC, vlaky s takovouto rychlostí a za takovouto cenu, kraj pak může maximálně zajímat plnění/neplnění smlouvy. Všechno lze ošetřit.

      Nádraží jsou, konečně, v majetku SŽDC, těm je jedno jestli tam jezdí a sedí lidi modrého, žlutého, černého, nebo marťani, platí, platí, to je ostatně vidět i na tom že s nádražími mají konečně nějaké plány, poslední roky to byly poloprázdné baráky. Teď třeba k něčemu budou, kanceláře, obchody… Proč ne?

      Ty problémy si jděte vyřizovat s příslušným ministrem, jak asi má být podle Vás řešen státní tarif když moloch není sto být v zisku ani při cenách vyšších než mají všichni ostatní? První jej budete muset zreformovat, ale to znamená říznout do živého. A to se bude sakra cukat a bude to sakra bolet. Jo taky se stát může pustit do toho že si začne objednávat všechny vlaky, pak může tarif vyžadovat, i s tím že bude platit kompenzace. Jak si to představujete jinak? Jakože budete nutit firmy aby se podřídily kultuře cestování ve špičce ala Indie? To jste asi s dovolením spadl z Marsu.

      To že nemáte celostátní tarif, si jděte vyřídit s ministerstvem, to by totiž, jak jsem řekl, až si dané vlaky objedná a zavede si v nich státní tarif, váš sen se splní, to je v podstatě jediná cesta jak to udělat. Současný tarif ve vlacích ČD, který považujete za integrovaný je tarifem ČD a ten vás opravňuje jen k jízdě jejich vlaky. Stejnou „integraci“ máte pokud jedete s Regiojetem z Bratislavy do Ostravy přes Třebovou, prostě je to jen lístek v rámci sítě jednoho dopravce. A jak říkám, nejjednodušší systém jak celostátní tarif zavést je že si ministerstvo naobjednává výkony a s tím že se na těch vlacích uznávají státní lístky, vyrývaná mrkev, nebo podepsané Zemanovy fotky. Objednatel objedná službu s danými podmínkami, dodavatel plní. Nic víc nic míň. To že to nefunguje a nikdo to neřeší má celou jednu příčinu, ministerstvo ještě nikdy neobjednalo rychlíky od nikoho jiného než od ČD. Nutit Regiojet uznávat lístky ČD a ČD lístky Regiojetu bez jediné dohody mezi subjekty při zcela jiných modelech přepravy je nonsens. Kooperace bez objednání státem může fungovat jedině na dobrovolné bázi a pokud vím byly to ČD kdo jednostranně vypověděly dohody o prodejích lístků jiných dopravců.

      Řekněte mi kam mizí ty peníze? Máte tu peníze z jízdného, kompenzace kraje za každou objednanou linku osobního vlaku, asi nenajdeme takové které by objednané nebyly. Jak mohou být v mínusu? Něco asi dělají špatně.

      K tomu poslednímu je jeden pěkný citát od Jeffersona. A když si to lidi nechají líbit…

    • KS – po ncem jinem netouzim tak moc jako po aternatvnich dopravcich, kteri sice za stejne penize jako CD vypravi vice vlaku, ovsem v pripade, ze se jim neco pokazi tak nevypravi nic.

    • To KS:
      To je ten problém, že ty nabídky jsou pouze pseudolepší. Obvykle je tam háček. Viz šumavské lokálky, neurčení pevného jízdného ve smlouvě ani IDS.
      Já jsem proti jakýmkoliv experimentům s peněženkou občanů, kapacitami a spol. u takto důležité státní služby.
      „To že se kraje nedohodnou “ no.. Ale výsledek je jaký je..
      “ Nádraží „.. Ale oni nemají v plánu řešit malá nádraží… Viz šumavské lokálky.
      „není sto být v zisku“ Proč bych já měl řešit ceník aby byl v zisku. Já nechci vyšší jízdné.. Protože pak by byl vlak nekonkurenceschopnou alternativou pro normální lidi. A zůstal pouze pro důchodce a studenty s velkýma dotacema.
      Za cenu ČD by se dalo… A objednal? Nevím o tom. Proč furt uvádíte tendr šumavských lokálek jako něco super.
      Když tam byla podmínka nesmyslná podmínka 100km/h, obrat 3 minuty, není určena cena jízdného. Bude jezdit regiospritner bez vzduchového pružení s kapacitou cca 75. A mimo tyto podmínky Regionova. Není smlouvou určen IDS. Děláte si srandu?
      Říznout do živého? Tím myslíte co. Omezování služeb pro cestující typu úschovny… Jmenujte, do čeho je třeba říznout. Já neefektivity příliš nevidím.
      Ala indie? Špičky. Ne nespadl jsem. Ve Švýcarsku zvládají špičky.. Dvoupatrové klasické konvenční vozy. V Anglii ne, pevné soupravy, soukromé, dlouhé smlouvy. A to mají letecké tarify. Jak přízračné.. Jsou to jen výmluvy proč to nejde.
      Proč tu motáte Regiojet a komerční neobjednávanou službu. Já se bavím o objednávané služby. A ve Švýcarsku to prostě jednoduše jde. Aby se donutilo i kraje uznávat státní koncept a jízdné. Velmi jednoduše. Dostávají prachy.
      Kam ty prachy mizí – no prostě politici nikdy nezaplatili modernizace kromě elephantů…
      A pár vlaků z OPD1

  • Konečně dostali na krajích rozum a nehodlají dál podporovat ty přestavěné dobytčáky z 60tých let!!!!!!!!

  • Koukám , že o dopravě v Moravskoslezském kraji rozhodují totální primitivové. Chtějí dotovat letecké linky z letiště Mošnov a nyní přišli s další kravinou. Vlaky na baterie či vodík. Ale pravděpodobně už těmto pitomcům nedoteče, že nedieselový vlak kde není elektrifikace z logiky věci musí být mnohem a mnohem dražší. A co je lepší ? Vodíkový vlak jedoucí 2 x denně nebo dieselový vlak za stejnou cenu jedoucí 5 x denně ?
    Ještě se zeptám jinak. Jak moc ovlivňují ovzduší v Moravskoslezském kraji dieselové vlaky ?

    • S dovolením, máte tu vaši úvahu postavenu poněkud nešťastně, zřejmě směšujete pořizovací a provozní náklady. Ano vodíková jednotka, nebo lokomotiva bude z pohledu pořizovacích nákladů dražší, zatím, ale v podstatě cokoliv nového je dražší než nekonečné prodlužování životnosti starých lokomotiv, jenže situace nemusí být tak jasná po započtení rozdílů na pohonné energie.

      Co se týče vodíku, cena se zatím liší, velmi, ale udává se že se bez problému dostaneme na 100€/MWh energie, to je asi 2650Kč/MWh. (Platí při ceně EE 40€/MWh, což je dosažitelné prakticky vším kromě JE) Uznávám že ČD a další firmy mají jisté úlevy, množstevní slevy atd., ale i tak se cena nafty bude špatně dostávat pod nějakých 23Kč/l tedy asi 2.5Kč/kWh, tedy 2500Kč/MWh. A i kdyby kupovali za 20Kč/l, bavíme asi asi o 2200Kč/MWh, rozdílu asi 450Kč/MWh. Ještě nedávno stála nafta v maloobchodě 38-40Kč/l, kolik pak mohla stát dráhy? 30Kč/l??? Rozhodně se tedy nebavíme o ceně paliva 5x vyšší než u nafty a o něčem co má z dlouhodobého hlediska stabilnější cenu. I kdyby si dráhy měly pořídit na výrobu vodíku elektrárnu v třeba Třebovicích, aby cenu udržely, tak i s regulacemi ze strany EU nebude zásadnější problém, mám pochybnosti o tom že by jim stačila, ročně se bavíme o produkci 180GWh i s nejpřísnějšími pravidly které EU chystá pro nemodernizované elektrárny.

      Dále je tu velký rozdíl v účinnosti, spalovací motor má maximálně 40 %, palivový článek 55-65 %, možná lepší, navíc mnohdy mají motory v lokomotivách účinnost <40 %, navíc motor musí většinou běžet i v zastávce, to palivový článek nemusí, je to na mnohem větší rozbor, ale nakonec by se palivově mohly dokonce dostat vodíkové mašiny před ty dieselové. A co se bude týkat pořizovací ceny, tak se možná snadno dostanou na stejnou jako ostatní typy.

      Pokud se tak stane, no nemuselo by to být dobré ani pro plány na masivní elektrifikaci pomocí drátů. Tedy pokud by to bylo levnější než dráty. Neměli bychom zapomínat na rozhoupaný trh s energiemi a to že může klesat cena proudu v některých momentech tak že se prolomí hladina 40€, ale i 30€, což se začne přímo promítat do cen vodíku a naopak že mohou být období kdy se bude proud šplhat přes 60€, ale klidně i přes 80€/MWh. Pak by výroba levného vodíku na sklad mohla vychýlit jazýček k nezávislé vodíkové trakci.

  • Jeden zásadní detail – vlaky z Ostravy přes F-M nejezdí do Rožnova, ale do Frenštátu a Valašského Meziříčí. Vlaky ValMez-Rožnov jsou samostatná linka, která nemá nic společného s Moravskoslezským krajem. A zadrátovat se to má až do Valašského Meziříčí, nejen do Frenštátu, aspoň takový je plán.

    • Na tohle můžu říct jen jedinou věc, a to tu že nevím co někomu přeskočilo ale nemůže někdo chtít nemožné tím to narážím na viz…tenhle odstavec…„Nechceme už žádné dieselové lokomotivy. Pokud tu takové mašiny budou, tak jen přechodně nebo budou hybridní na baterky či vodíkový pohon, kterému já osobně věřím ze všech alternativních technologií nejvíce. V následujících letech chceme všechny vozy na elektřinu a ideálně i na baterky,“ prohlásil náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka v tiskové zprávě Moravskoslezského kraje,, za mě si myslím že Jakub Unucka si představuje život jak Pepek Námořník protože je fakt že vodíkové vlaky se teprve testují a než něco zmodernizuje tak jak říká tak to i dřív budou umět opice ovládat auto 😀 😀 😉 a dokážete Maximálně jen zkurvit všechno tím že zrušíte to co se využívá docela nejvíc 😉 takže pane Uncucáka za mě jste pěknej Idiot 🙂