Železnice

NÁZOR: Povinně místenkové spoje nejsou řešením pro přeplněné vlaky

Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD
Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD

Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka  komentuje možné zavedení povinných místenek v railjetech. Téma minulý týden vyvolalo velmi rozporuplné reakce čtenářů deníku Zdopravy.cz. To ukazuje i výsledek ankety, kde se sice nejvíce lidí (285) vyslovilo pro zachování bez místenek, ale v součtu s možností povinně místenkového vlaku mimo objednávku státu vyhrála u čtenářů varianta povinné rezervace (245 + 157 hlasů). 

Železniční doprava v České republice sklízí úspěch. Počet cestujících ve vlacích roste již sedmým rokem za sebou. Nejvýrazněji roste počet přepravených osob na linkách z Prahy do Ostravy a do Brna. To s sebou přináší i negativní dopad – přeplněné vlaky. Je to patrné především v týdenních špičkách jako jsou odpolední hodiny ve čtvrtek a pátek, stejně jako neděle podvečer nebo pondělí ráno. V tyto exponované časy je o cestování největší zájem a lidé – pokud se do vlaku chtějí vejít, musí na některých trasách pro nedostatečný počet míst k sezení během jízdy stát v uličkách.

Nabízí se otázka, zda vlaky nezavést jako povinně místenkové? Jsem přesvědčen, že to rozhodně není řešení pro přeplněné vlaky. Počet cestujících zejména v dálkové dopravě na železnici prudce roste a je potřeba si uvědomit, že kolik lidí dnes cestuje vlakem v exponované víkendy například v období Vánoc, či Velikonoc, tolik jich bude jezdit již za několik let v běžný pátek a dnešní zájem cestujících o cestování v páteční odpoledne bude zanedlouho požadavek na přepravu v běžný pracovní den. Proto zavedením povinně místenkový vlaků, do kterých bychom lidem v případě vyprodané soupravy zakázali nastoupit, rozhodně řešením není. Naopak je potřeba navyšovat kapacitu jak vlaků, tak i na trasách, kde to umožňují tratě, přidávat i další spoje. Cílem by mělo být zajistit cestujícím dostatečný komfort a pohodlí během jízdy k jejich spokojenosti, a tedy i dostatečný počet míst k sezení.

Povinně místenkový vlak má mnoho nevýhod. Vyprodaná vlaková souprava pro cestujícího znamená, že nemůže odjet v čas, kdy potřebuje, a musí pak čekat třeba i několik hodin na nejbližší spoj s volnou kapacitou, v extrémním případu to může znamenat dokonce potřebu přenocovat a cestovat až další den. Taková zkušenost pak cestujícím nabízí otázku, zda raději příště necestovat třeba automobilem, bez nutnosti si rezervovat předem místo na dálnici i za cenu čekání v kolonách.

Povinně místenkové spoje dále výrazně zhoršují flexibilitu cestování po železnici a nutí cestující plánovat si přesný čas odjezdu dlouho dopředu. To je ale pro mnoho lidí problém, pokud předem přesně neví, v kolik hodin jim skončí jednání. Ale netýká se to jen manažerů či obchodních cestujících, ale i běžných zaměstnanců. Málokdo právě teď zná svůj časový harmonogram – a přesně ví, jestli zrovna příští čtvrtek půjde přímo po ukončení pracovní doby na vlak nebo se bude potřebovat ještě zastavit na nákup, na úřad, na poštu nebo s kolegou z práce na kafe. Ale už dnes by si měl v předstihu zakoupit místenku na konkrétní vlak. Takový přístup by znamenal omezováním svobody cestování veřejnou dopravou.

Dalším problémem povinně místenkových vlaků je ztráta síťovosti a prodlužování jízdy v případě cestování více spoji a nutnosti přestupu mezi vlaky. Například při cestě z Plzně do Brna by to s přestupem v Praze znamenalo nejméně dva problémy. Jednak v případě většího zpoždění by cestující nestihl konkrétní přípoj na který by měl místenku a další vlak jedoucí stejný směrem může být vyprodaný. Proto i v případě, že by mu byla vrácena cena za rezervaci, by to mohlo znamenat až několikahodinové čekání na nejbližší volný spoj. A druhý problém by mohl vznikat poměrně často v případě nákupu jízdenky na poslední chvíli, kdy při hledání spojení může být nejprve vyprodaný druhý vlak na trase, o hodinu později ten první. Cestující pak má možnost se rozhodnout mezi tím, zda je ochoten akceptovat delší čekání v přestupní stanici, nebo odložit jízdu o několik hodin později. V obou případech si pak zákazník může položit otázku, zda nevyužít flexibilnější automobil.

Zavedením povinných místenek by se zároveň znehodnotila výhoda všech sítových nabídek jako jsou IN100, SONE+ a další. Přitom právě tyto nabídky mají největší potenciál přesunu lidí z aut do vlaků. Cestující nastupuje do vlaku a jede na rozdíl od auta zadarmo a především už nemusí nic řešit, nemusí nikde nic hledat, potvrzovat, platit. Prostě jen nastoupí a jede. Na takové nabídce je postaven úspěch železniční dopravy ve Švýcarku. Možnost neomezeného cestování vlaky všech dopravních společností v celém Švýcarsku v podobně nabídky General ABO nabízí cestujícím už od roku 1889, tedy téměř 130 let.

V případě, že jsou vlaky plné, se každý kdo si nepořídil dopředu místenku, může dobrovolně rozhodnout, že plným vlakem nepojede a počká si na další spoj, ve kterém snad nějaké místo k sezení bude. Přesto jsou lidé ochotni cestovat vlakem i ve stoje, a to potvrzuje, že pro některé cestující je flexibilita cestování mnohem důležitější, než jistota místa k sezení a s tím spojený komfort. Proto by měla být tato možnost cestovat vlakem bez povinné místenky zachována.

Všechny vlaky dálkové dopravy by měly mít možnost zakoupení místenky na dobrovolné bázi, s tím, že kdo si ji nezakoupí, tak ten nemá jistotu místa k sezení. V tomto ohledu by se mohla udělat větší kampaň, která by upozorňovala především na vytížené spoje a doporučovala cestujícím zakoupit si v těchto vlacích místenku.

Snad jediný argument pro povinné místenky spočívá v tom, že některým cestujícím může vadit, když vedle nich v uličce postávají další lidé. Ale i tento požadavek lze vyřešit velice jednoduchým způsobem tak, že by mohla být v každém vlaku dálkové dopravy vyhrazena určitá část kapacity s povinnou rezervace. Cestující, kteří budou požadovat větší komfort, si zakoupí místenku do povinně místenkového vozu a u jeho sedadla nebude nikdo jiný stát, ulička bude volně průchozí, bez problému přijede obsluha s minibarem.

Takové řešení by bylo výhodné i pro dopravce, který by mohl ve vlaku část kapacity prodat za vyšší cenu. Ve zbytku soupravy pak může vydělat na tom, že bude mít v části trasy vyšší obsazenost.

V povinně místenkovém vagónu by byl zajištěn vyšší komfort pro náročnější cestující, kteří si za něj jsou ochotni připlatit a není pro ně problém zakoupení rezervace s větším časovým předstihem a zároveň žádného cestujícího nenechá čekat na peróně. Přitom se nejedná o nic nového, tento princip už je znám. Například ve vlacích ČD railjet nabízí v části vozu první třídy nejpohodlnější třídu Business. Cestování v této třídě je povinně místenkové. A stejně tak v některých motorových rychlících lze do některých vozů zakoupit místenku a do některých nikoliv.

Řešení plných vlaků nespočívá v odrazování cestujících v cestování vlakem, ale ve trvalém zlepšování kvality služeb a s tím související nabídka odpovidějící kapacity souprav a počtu vlaků na jednotlivých trasách. Měla by to být hlavní priorita nového ministra dopravy.

20 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • S přecpanými vlaky se budeme potkávat myslím velmi často v budoucnosti. Kraje při nákupu nyní z OPD2 podsekávají kapacity. Buďto je snižují nebo je nechávají stejné a vůbec nepočítají s efektem růstu a modernizace trati. To bude mít s objednávkou ucelených souprav mít hodně špatné důsledky. Takže ano budeme jezdit v novém. B) ve špičce ve stoje.

    • Kde že v regionálních vlacích dochází k boomu cestujících i když jsou modernizované a jezdí tam nové vlaky? Trend klesání cestujících mimo dálkové a příměstské vlaky bych řekl jen těžko zastavíme..

  • Já tedy nevím. Po republice a celé střední Evropě cestuji doopravdy hodně (často autem, ale dost často i veřejnou dopravou). Jeden z důvodů, proč většinou volím Regiojet (tam, kde to jde) je právě propojení povinné místenkovosti a velké flexibility (rezervaci můžu zrušit 15 minut před odjezdem a vím, že a kde si sednu). Stání v uličce v dálkových vlacích považuji za anachronismus nehodný 21. století. Zavedení povinných místenek alespoň v Railjetu a asi i v Metropolitanu bych považoval jednoznačně za krok kupředu (ale měly by být zdarma a s velkou flexibilitiou změny).

    • Ten váš komentář vypadá, jako kdyby jste ten článek ani nečetl. Můžete mě říct, jak by se lidé měli dostat ve čtvrtek, pátek, neděli z práce, škol a opačně, když by ten povinně místenkový vlak a i ty následující byly vyprodány? Čekat několik hodin na další spoj a v případě většího návalu do dalšího dne? Aha, to je vskutku přívětivé řešení. Podívejte se někdy prosím, jak jsou spoje v těchto exponovaných dnech vyprodané. Naopak místenky by měly být maximálně tak doporučené jako jsou třeba u ČD doteď a když prostě potřebuju nebo chci jet tím a tím spojem tak jím jet můžu, i když si ne vždy budu moct sednout. Tahle svoboda volby je pro mne velice důležitá. Ne každý má data v mobilu a ne vždy a všude je mobilní signál aby jste si rezervaci mohl včas zrušit. No a jen tak na okraj, u ČD taky můžete stornovat jízdenku 15 min před odjezdem a když máte místenku tak stejně jako u Regiojetu nebo u Leo expresu víte kde budete sedět, nebo snad ne?

    • Povinně místenkové vlaky do jisté míry parazitují na těch nemístenkových, když se ve špičkách musí starat o pravidelné platící zákazníky konkurence, pokud budou jezdit povinně místenkoví všichni tak to jistě bude znamenat cestu k rychlému poklesu cestujících.. Určitě bych neoznačil několika denní čekání na volné místo za něco co funguje, jistě dopravce neřeší přeplněný vlak, který mu takhle bude jezdit efektivně zaplněnější ve více dnech a časech, ale lidi má v paži..

    • Ad MB:
      Článek jsem samozřejmě četl, nicméně s ním opravdu nesouhlasím. NIcméně co se týká povinné místenkovosti, mluvím opravdu jen o vlacích nejvyšších segmentů. SC už to má, teď ještě RailJet a Metropolitan, případně EC Praha – Ostrava a dál. To jsou dálkové vlaky a já si prostě myslím, že kdo chce cestovat dálkovým vlakem, má mít zaručeno, že bude sedět. Zažil jsem před cca 10 lety situaci, kdy se po prodlouženém víkendu stálo na trase Brno – Praha i v první třídě (a to to tenkrát stálo asi 450 korun!). V těchto vlacích se prostě stát nemá. Mluvím navíc o takových trasách, kde není problém jet „něčím jiným“, když ve vyhlédnutém vlaku není místo.

    • Čím vším jiným že se dá jezdit z Ostravy do Prahy když teď před vánoci bude opět všechno na místenku vyprodané?

  • Franta:
    No vlakem na Slovensko byste si hrozně pomohl, hlavně ve čtvrtek a pátek a znova v neděli a pondělí…

  • Tohle by správně ani neměl řešit dopravce, ale stát prostřednictvím SŽDC, aby zajistil dostatečnou kapacitu železničních tratí a u dopravců objednávat dostatečné množství kapacity, aby se každý daňový poplatník nějakým rozumným způsobem dostat do vlaku a ne že nákup jízdenky musí řešit 14 předem. Bohužel tady není švýcarská koncepčnost vidět 10-20 let do budoucna .

    • Jenže stát na nejproblémovější trati vlaky neobjednává.. Kapacitu nejvíc zabírá vlak o 287 místech hned vedle těch co vezou 700-1500 lidí..

    • Elb:
      Tak tak, vlaky na takto zatížených tratích by měly mít alespoň 4 vozy 2. třídy, lépe však třeba 5-8.

  • Jak vůbec v tyto exponované dny jezdí lidé do Žiliny, rychlejší cestou přes Ostravu, nebo prázdnějšími vlaky přes Vsetín?

  • Poněkud zbytečný článek. Předseda spolku, který má 3 členy, komentuje situaci, kdy by byly všechny vlaky povinně místenkové. To ale nikdo nepožaduje. Anketa se týkala vlaků railjet, tj. vlaků jedoucích jednou za dvě hodiny na trati, kde nově pojede navíc každou hodinu RJ.

    • babilon: Souhlasím. Pan „prezident“(!) Vika poslední dobou perlí. Hlavně miluju ty jeho nesmysly o tom, že nás objíždějí vlaky DB.

      coudy: Ten „problém“ se podle mého názoru týká jenom úseku Praha – Brno. Nevěřím, že jsou railjety vyprodané v úseku Brno – Vídeň. Takže pokud by (teoreticky) byl vyprodaný RJ (žlutý) a cestující nechce riskovat stání v rj (modrý), pořád má ještě Metropolitany po dvou hodinách a v nouzi nejvyšší Rx.

    • coudy: Já neříkám, že rj mají být místenkové (ale ani že nemají). Pouze jsem napsal, že ani pan předseda na tuto otázku neodpovídá.

    • Článek upozorňuje, a podle mě zcela správně, na velká rizika toho, pokud bychom přešli na systém povinných místenek. Podle mě není nutné, aby se debata držela jedné konkrétní linky, beru to jako „obecné vyjádření u příležitosti jiného článku“. Kolik má jaký spolek členů mi pro posuzování argumentace nepřijde důležité už vůbec.

    • coudy:
      Vysočina.

      Přestup v Brně na Sp/Rx, přestup v Břeclavi na Sp ZSSK (dobře vím že to je těch pár kilometrů v režii ČD), když budete mít štěstí dojede push-pull elephant, nebo Os v tarifu IDS JmK a pak nevím, v Kútech jsem byl za celý život jednou jako děcko autem.

    • babilon: Tak to jste ten článek asi nečetl pozorně…
      „…tento požadavek lze vyřešit velice jednoduchým způsobem tak, že by mohla být v každém vlaku dálkové dopravy vyhrazena určitá část kapacity s povinnou rezervace. Cestující, kteří budou požadovat větší komfort, si zakoupí místenku do povinně místenkového vozu“
      K tomu jen dodávám, že:
      – ČD railjet je vlak dálkové dopravy,
      – svět není černobílý, proto není potřeba navrhovat jen černobílá řešení.