NÁZOR: Povinně místenkové spoje nejsou řešením pro přeplněné vlaky

Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČDJednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD

Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka  komentuje možné zavedení povinných místenek v railjetech. Téma minulý týden vyvolalo velmi

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

S přecpanými vlaky se budeme potkávat myslím velmi často v budoucnosti. Kraje při nákupu nyní z OPD2 podsekávají kapacity. Buďto je snižují nebo je nechávají stejné a vůbec nepočítají s efektem růstu a modernizace trati. To bude mít s objednávkou ucelených souprav mít hodně špatné důsledky. Takže ano budeme jezdit v novém. B) ve špičce ve stoje.

Elb

Kde že v regionálních vlacích dochází k boomu cestujících i když jsou modernizované a jezdí tam nové vlaky? Trend klesání cestujících mimo dálkové a příměstské vlaky bych řekl jen těžko zastavíme..

yaakov666

Já tedy nevím. Po republice a celé střední Evropě cestuji doopravdy hodně (často autem, ale dost často i veřejnou dopravou). Jeden z důvodů, proč většinou volím Regiojet (tam, kde to jde) je právě propojení povinné místenkovosti a velké flexibility (rezervaci můžu zrušit 15 minut před odjezdem a vím, že a kde si sednu). Stání v uličce v dálkových vlacích považuji za anachronismus nehodný 21. století. Zavedení povinných místenek alespoň v Railjetu a asi i v Metropolitanu bych považoval jednoznačně za krok kupředu (ale měly by být zdarma a s velkou flexibilitiou změny).

MB

Ten váš komentář vypadá, jako kdyby jste ten článek ani nečetl. Můžete mě říct, jak by se lidé měli dostat ve čtvrtek, pátek, neděli z práce, škol a opačně, když by ten povinně místenkový vlak a i ty následující byly vyprodány? Čekat několik hodin na další spoj a v případě většího návalu do dalšího dne? Aha, to je vskutku přívětivé řešení. Podívejte se někdy prosím, jak jsou spoje v těchto exponovaných dnech vyprodané. Naopak místenky by měly být maximálně tak doporučené jako jsou třeba u ČD doteď a když prostě potřebuju nebo chci jet tím a tím spojem tak jím… Číst vice »

ERE

Povinně místenkové vlaky do jisté míry parazitují na těch nemístenkových, když se ve špičkách musí starat o pravidelné platící zákazníky konkurence, pokud budou jezdit povinně místenkoví všichni tak to jistě bude znamenat cestu k rychlému poklesu cestujících.. Určitě bych neoznačil několika denní čekání na volné místo za něco co funguje, jistě dopravce neřeší přeplněný vlak, který mu takhle bude jezdit efektivně zaplněnější ve více dnech a časech, ale lidi má v paži..

yaakov666

Ad MB: Článek jsem samozřejmě četl, nicméně s ním opravdu nesouhlasím. NIcméně co se týká povinné místenkovosti, mluvím opravdu jen o vlacích nejvyšších segmentů. SC už to má, teď ještě RailJet a Metropolitan, případně EC Praha – Ostrava a dál. To jsou dálkové vlaky a já si prostě myslím, že kdo chce cestovat dálkovým vlakem, má mít zaručeno, že bude sedět. Zažil jsem před cca 10 lety situaci, kdy se po prodlouženém víkendu stálo na trase Brno – Praha i v první třídě (a to to tenkrát stálo asi 450 korun!). V těchto vlacích se prostě stát nemá. Mluvím navíc… Číst vice »

Elb

Čím vším jiným že se dá jezdit z Ostravy do Prahy když teď před vánoci bude opět všechno na místenku vyprodané?

Matěj

Souhlas, souhlas, souhlas!

K.S.

Franta:
No vlakem na Slovensko byste si hrozně pomohl, hlavně ve čtvrtek a pátek a znova v neděli a pondělí…

František Vaněk

Tohle by správně ani neměl řešit dopravce, ale stát prostřednictvím SŽDC, aby zajistil dostatečnou kapacitu železničních tratí a u dopravců objednávat dostatečné množství kapacity, aby se každý daňový poplatník nějakým rozumným způsobem dostat do vlaku a ne že nákup jízdenky musí řešit 14 předem. Bohužel tady není švýcarská koncepčnost vidět 10-20 let do budoucna .

Elb

Jenže stát na nejproblémovější trati vlaky neobjednává.. Kapacitu nejvíc zabírá vlak o 287 místech hned vedle těch co vezou 700-1500 lidí..

K.S.

Elb:
Tak tak, vlaky na takto zatížených tratích by měly mít alespoň 4 vozy 2. třídy, lépe však třeba 5-8.

Elb

Jak vůbec v tyto exponované dny jezdí lidé do Žiliny, rychlejší cestou přes Ostravu, nebo prázdnějšími vlaky přes Vsetín?

babilon

Poněkud zbytečný článek. Předseda spolku, který má 3 členy, komentuje situaci, kdy by byly všechny vlaky povinně místenkové. To ale nikdo nepožaduje. Anketa se týkala vlaků railjet, tj. vlaků jedoucích jednou za dvě hodiny na trati, kde nově pojede navíc každou hodinu RJ.

coudy

A co když i ten RJ bude vyprodaný?

Franta

babilon: Souhlasím. Pan „prezident“(!) Vika poslední dobou perlí. Hlavně miluju ty jeho nesmysly o tom, že nás objíždějí vlaky DB.

coudy: Ten „problém“ se podle mého názoru týká jenom úseku Praha – Brno. Nevěřím, že jsou railjety vyprodané v úseku Brno – Vídeň. Takže pokud by (teoreticky) byl vyprodaný RJ (žlutý) a cestující nechce riskovat stání v rj (modrý), pořád má ještě Metropolitany po dvou hodinách a v nouzi nejvyšší Rx.

babilon

coudy: Já neříkám, že rj mají být místenkové (ale ani že nemají). Pouze jsem napsal, že ani pan předseda na tuto otázku neodpovídá.

Tomáš Záruba

Článek upozorňuje, a podle mě zcela správně, na velká rizika toho, pokud bychom přešli na systém povinných místenek. Podle mě není nutné, aby se debata držela jedné konkrétní linky, beru to jako „obecné vyjádření u příležitosti jiného článku“. Kolik má jaký spolek členů mi pro posuzování argumentace nepřijde důležité už vůbec.

K.S.

coudy:
Vysočina.

Přestup v Brně na Sp/Rx, přestup v Břeclavi na Sp ZSSK (dobře vím že to je těch pár kilometrů v režii ČD), když budete mít štěstí dojede push-pull elephant, nebo Os v tarifu IDS JmK a pak nevím, v Kútech jsem byl za celý život jednou jako děcko autem.

Miroslav Vyka

babilon: Tak to jste ten článek asi nečetl pozorně…
„…tento požadavek lze vyřešit velice jednoduchým způsobem tak, že by mohla být v každém vlaku dálkové dopravy vyhrazena určitá část kapacity s povinnou rezervace. Cestující, kteří budou požadovat větší komfort, si zakoupí místenku do povinně místenkového vozu“
K tomu jen dodávám, že:
– ČD railjet je vlak dálkové dopravy,
– svět není černobílý, proto není potřeba navrhovat jen černobílá řešení.