Železnice

ČD opustily myšlenku na povinné místenky v railjetech, stát je odmítl

Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD
Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD

Je to jejich chlouba a jediný vlak dopravce se třemi různými třídami. Přesto v railjetech Českých drah pravidelně nastává v dobách špičky situace, kdy ukázkou nové kvality cestování jednotky od Siemensu právě nejsou: všechny sedačky zaplněné a nad nimi stojící desítky i stovky dalších cestujících. Takové chvíle nastanou s velkou pravděpodobností i dnes, až se bude vracet spousta lidí z prodlouženého víkendu.

České dráhy letos podle informací serveru Zdopravy.cz vážně zvažovaly zavést povinnou rezervaci míst v railjetech podobně jako v pendolinech. Důvodem byly i stížnosti lidí na komfort v přeplněném vlaku. Od plánu ale už ustoupily.

„Spoje vedené v závazku veřejné služby, jejichž primárním účelem je zajištění základní dopravní obslužnosti státu, jsou tradičně bez povinné rezervace. Tento koncept tedy držíme i ve spojích railjet. Cestující však mají v těchto dálkových vlacích možnost si rezervaci na základě vlastního uvážení předem zajistit,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Railjety jsou zahrnuty v objednávce ministerstva dopravy a i přes rostoucí konkurenci RegioJetu, který na trasu mezi Prahou, Brnem a Vídní přidá od prosince nové vlaky a mohl by tak problém s přeplněnými vlaky částečně vyřešit.  Ministerstvo ale už dříve slíbilo Českým drahám, že zatím vlaky ze závazku nevyjme. České dráhy mají jen sedm railjetů, takže nemohou jednotky zdvojovat pro případ přepravních špiček. Server Želpage.cz před časem upozornil na situaci v Rakousku.

Ministerstvo odmítá, aby vlaky byly povinně místenkové. „I nadále jsme přesvědčeni, že pokud stát zajišťuje dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících vlaky celostátní dopravy, pak by v těchto vlacích neměla být ze strany dopravce požadována povinná rezervace,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj sice může v expresních vlacích doprace upřednostňovat rezervaci, ale cestujícím bez místenky nesmí být znemožněn nástup do vlaku nebo za nástup vybírat přirážku.

Jaký je váš názor na povinné místenky v railjetech?

This poll is closed! Poll activity:
Start date 19-11-2017 00:03:54
End date 26-11-2017 23:59:59
Poll Results:
Railjety by podle vašeho názoru měly být...

40 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Já bych žádné povinné rezervace nezaváděl, ale u dálkových vlaků ČD bych plně přešel na „yeald-management“ tedy dynamickou tvorbu jízdného. Cena se bude adekvátně zvyšovat v kombinaci:
    – celkového počtu prodaných jízdenek na danou relaci v daný den (vím jakou sedačkovou kapacitu v daném směru nabízím)
    – počtu aktuálních on-line zobrazení potenciálního zájmu o danou relaci v daný den
    – systém bude automaticky upřednosťovat delší relace před kratšími
    – základní ceny pro dny jako pátek, neděle a pondělí (a specifické dny v roce) budou vyšší než obvykle

    Pokud bude zákazník vlastníkem In-25 / In-50, tak mu bude finální vypočítaná cena pro danou relaci a daný den snížena o příslušnou slevu.

  • No jo no, to jsou pak ty často „neřešitelné“ problémy pevných souprav. Railjet by možná mohl být místenkový, protože jiných variant je tam poměrně hodně. Na druhou stranu si i dnes zákazník může udělat rezervaci. Jen jsem se koukal, že čd začali i v eshopu opět účtovat poplatek.

  • Já bych regiojetu zakázal provozovat tolik vlaků. Ten regiojet se cpe kam to jen jde a vytlačuje ČD. RegioJet není špatný, ale nelíbí se mi jak přebírá cestující od ČD… A LE si dělá nároky na všechny státní rychlíky a expresy. Tak na to ať zapomene… Railjet by měl být místenkový.

    • Souprav RJ mohli být za ŽALUDA 14, ale další nákup zarazil ten slavný mistr co jezdil na neplatnou režijní průkazku v PENDOLIMU a kde byl tam vše zk Nechci být sprostý. JEŠTĚ k polemice otevřených prostor k sezení
      Je to celosvětový trend a jezdí tak i Jančura s NOVÝMI vozy ASTRA. Svezl jsem se ve všech možných vlacích A TRIDACH od různých dopravců a RAILL JET MĚ VYŠEL JAKO 1.To je můj názor. A k nedotovanym dopravě Jančury a LEOŠE, je to jeden velký podvod , který jim trpí MD. Nárokuji si tolik studentského dorovnání přepravy, že ani tolik studentů v republice nemáme, viz OSTRAVSKÉ RAMENO.!!!! Nevěřte JANČURAKOVYM KECUM A LHANÍ ŽE JEZDI BEZ DOTACI!!!!!

    • Určitě! Zakázat. Zregulovat. Optimalizovat. Vypudit. Když to šlo na Slovensku, tak to musí jít i u nás! Tak jste to myslel, že?

    • Protože nejsou. Pokud vyjde nákup dalších Bmz od ÖBB, můžeme se o tom bavit.

  • Už když začaly rj jezdit tak nahrazovaly v mnoha případech mnohem kapacitnější soupravy. Ale zatímco v Rakousku v případě nedostatečné kapacity soupravu posílí o dodatečné vozy,nebo spojují dvě soupravy dohromady tak ČD naopak přemýšlí jak ty lidi z vlaků dostat. Je to naprosto učebnicový příklad manažerského selhání. Mj. tato přeplnění jsou naprosto standartní již od jejich zařazení do provozu, akorát dřív se konala hlavně ve špičkách v pátek a neděle, kdežto poslední dobou je to v úseku Praha – Brno de facto normální stav.

    • Ono není čím posílit. ÖBB jsou na tom finančně poněkud jinak (nominálně).

    • Opravdu si myslíže, že by se další 7 mi vozový railjet uživil ve zdvojené soupravě? Já si to úplně nemyslím.

  • Jsem zásadně proti povinné rezervaci, koupíte si bohužel mistenku vedle nějakého tupana, ozralce CHACHARY, NEBO SKUPUNU YOUNG BOYS a máte potažené cestování na několik dní.Stali se mě to u JANČURAKA 3 X NA OSTRRAVSKEM rameni, od té doby s ním zásadně nejezdím,ať si tu vodu a noviny někam strčí, buď LEOŠ, NEBO ČD.

    • A v Leošovi se ti to stát nemůže? U RJ si můžeš koupit místenku i na samostatné sedadlo, nesmíš ale škudlit a vzít si místo v Relaxu

  • raijlet v oblibě nemám, podobně jako jiné vagony s autobusovým uspořádáním sedadel, trvalým svícením na maximum a hučící klimatizací, zlaté vagony typu Bmz;)

  • V současné době se railjetům spíše vyhýbám, neustále přeplněno a pořád musím vyhazovat tupany, kteří mi obsazují rezervované místo a to mne nebaví. Doufejme, že zavedení nových spojů Regiojetu toto zlepší, spoje do Brna budou mít větší kapacitu, tak snad se zájem rozloží a v railjetech nebude tak narváno.

    • Jouda nebuďte smutný. Tato situace není pouze v ČR u ČD, ale také ve světě. Byl jsem se nedávno svézt ve Švýcarsku tím jejich nejdelším tunelem. Vlak narvanej k prasknutí. Dost cestujících stálo v uličce, nebo na chodbě. Já jsem s klukama naštěstí ve výchozí stanici chytl čtyři místa bez místenek!!! To byl zázrak. Pak jsme jeli jiným vlakem a to už jsme stáli na chodbičce. A to nás ještě lustrovala policie kvůli migrantům. Když jsme jeli před léty do Irska, tak jsme jeli uerotunelem a také narváno. Sice si sednete, ale i tak. No a vidíte. Mám strach, že si na to někdo někde stěžuje. To jenom my, čecháčkové, si pořád na něco stěžujeme! Jsou na světě horší věci než přeplněný vlak. Jo a ještě jedna věc. Když jsme se vraceli domů, tak měl jet v Německu před půlnocí vlak od výlukového autobusu. Bohužel, Němec nevypravil. Tak jsme jeli až v 1:08 ráno. Pár lidí stálo u informací, jak se mají kam dostat a vůbec se tam nikdo na nikoho nerozčiloval. Chtěl bych to vidět u nás v ČR😁.

  • nepřestávají mě udivovat fronty u pokladen, při možnosti nákupu jízdenky na pár kliknutí, vč. objednání místenky bez příplatku přes aplikaci ČD mujvlak nebo eshop na webu.

    • Ona ta místenka je vcelku na houby, když pak celou cestu nade mnou někdo visí a otravuje. Ale jo, aspoň sedím.

  • Povinně místenkové vlaky snižují dopravní obslužnost, jsou vhodné pouze pro cestující kteří jezdí pravidelně a nebo plánují cesty dopředu. Cestující kteří nic neplánují pak nemohou jet v čase který jim vyhovuje a museli by jet pak třeba o hodinu dýl.

  • a proč místo stání nepřidají vagony? A pardon na railjetu se nedají…tak at tam dají normální vlaky. Takhle se zbavují čd cestujících, já jsem po podobné cestě co jsem měl cm od hlavy krosnu taky přesednul k nedotovanýmu dopravci. Tak místenka ne povinná, ale zákaz stání jak v autobuse.

    • U nedotovaného dopravce na stojáka nepojedete, ten vám řekne pardon vlak je vyprodán, zbylí cestující počkají na další spoj nebo se vydají pěšky ve směru jízdy. Proč nepřidá další vozy např. Leo express nebo Jančura? Protože vlastnit vůz který použijete jen dva dny v týdnu se nevyplatí. Vzpomeňte na loňský předvánoční čas kdy byly vlaky soukromníků vyprodané několik dní dopředu a zbylí cestující je nezajímali.

    • pro gogo
      FAQ jednoho nedotovaného dopravce
      Můžu si koupit jízdenku bez předchozí rezervace až ve vlaku?
      Ano, a to i pokud je vlak plně obsazen. V tomto případě lze cestovat „na stání“. Je třeba zde počítat s přirážkou.
      Tudíž lze cestovat na stojáka…

  • Jinak zvojovat railjety nelze z více důvodů. A jedním znich je třeba brněnské hlavní nádraží. To by ti cestující museli nastupovat v kolejišti.

  • Nevím proč stát objednává mezinárodní vlaky. Buď se vyplatí jezdit na komerční riziko nebo ne. Beztak tam jezdí hromada autobusových společností několikrát denně bez dotací.
    U dálkových spojů by mělo být standardem, že pokud si koupíte lístek, dostanete automaticky místenku. Bohužel v tomto jsou ČD sto let za opicema. U většiny ostatních dopravců je to normální. A pokud si nelze ve vlaku sednout, tak je to otázka na objednatele, aby kontroloval vytíženost a vhodné nastavení kapacity vlaku.
    Bohužel, nastavení objednaných vlaků, kontrola obsazenosti a určeni ztrátovosti jednotlivých linek, vypadá, jako by ho dělal někdo od stolu, aniž by byl někdy ve vlaku. A protože soukromý dopravci mají lepší přehled o výnosech a nákladech, mají i konkurenční výhodu.

    • Mne tyhle povinne mistenkove nazory pokazde pekne nadzvednou. Muzete k tomu co jste napsal dopsat jeste to, jak prepravite ty, kteri se do povinne mistenkovych vlaku nevejdou?

    • Výhoda soukromníků je především v tom, že nemusí řešit špičky – ty odvezou státem dotované vlaky.
      Představa, že si všichni sednou, je hodně naivní. Jste ochotný platit např. dvojnásobné jízdné, aby se zaplatily vozy, které udělají dvě jízdy týdně a jinak stojí nevyužité?

    • Vy jste asi probudil, do všech dálkových vlaků si můžete zarezervovat mistenku ZADARA!!!!! Naprosto běžné to dělám. Pamatuji ještě dobu kdy jsem jak žebrák čekal ve VARŠAVĚ, BUDAPEŠTI a zabral jsem mistenku, abych se dostal domů do ČR.a mistenku byla samozřejmě 3X tak drahá, hlavně. U PSONKU

    • No, on je sice ten vlak mezinRodni, ale pokud vam to neuslo, vsechny zastavky (krome jedne) jsou na uzemi CR, tudiz obslohuji prevazne cr

    • Jiri brkos: tak uplne nechapu. mistenku zadara? a proc teda po me chteji CD 79 kc za rezervaci mista?

    • pro jen tak: místenka k jízdence je zdarma
      když budete chtít jen místenku tak za ní platíte a na zítra Praha -Brno odjezd v 8:52 rj a místenka pouze za 35Kč

    • Třeba proto, že díky prohlášení o dráze by ČD Jančura zase přebral časy jako minule?

    • Jen tak 19. 11. 2017 (16:27): Místenka je zdarma jen na území ČR. Pokud jedete do Vídně, stačí vám místenka do Břeclavi, která je zdarma. Z Břeclavi do Vídně ji v 99,9% jízd vzhledem k obsazenosti nebude potřebovat.