Miliardový tendr na nové lokomotivy. České dráhy si chtějí půjčit na pět let 15 strojů
České dráhy si chtějí na příštích pět let pronajmout 15 lokomotiv s rychlostí 160 kilometrů v hodině. Zakázka, která počítá
České dráhy si chtějí na příštích pět let pronajmout 15 lokomotiv s rychlostí 160 kilometrů v hodině. Zakázka, která počítá i se servisem, má odhadovanou hodnotu 1,1 miliardy korun. Nové lokomotivy mají nahradit stroje řad 362 a 371. Vyplývá to z informací, které dopravce zveřejnil ve věstníku veřejných zakázek.
Na rozdíl od podobné soutěže na lokomotivy pro vlaky do Berlína a Hamburku, kde podmínkou byla rychlost 200 kilometrů v hodině, teď Českým drahám stačí rychlost 160 kilometrů v hodině. To je stávající maximum české železnice.
České dráhy avizovaly vypsání tendru už dříve, deník Zdopravy.cz o plánu informoval počátkem února. Pronájem má překlenout období, než si dopravce pořídí vlastní nové stroje. S těmi se počítá hlavně na vnitrostátní spoje.
„České dráhy potřebují pořídit pro svůj další rozvoj až 60 nových moderních elektrických lokomotiv s maximální rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Jejich zajištění si ovšem vyžádá delší období, ať již jde o přípravu soutěže nebo zajištění financování. Po přechodnou dobu proto využijeme pronájem moderních elektrických lokomotiv, který je dnes velmi rozšířený a nabízí operativní řešení provozních potřeb,“ řekl člen představenstva odpovědný za techniku a majetek Miroslav Kupec. Podle něj se model pronájmu lokomotiv Siemens Vectron na trase Praha – Hamburk zatím osvědčil; proto dráhy chtějí jít stejnou cestou.
ČD podle zadávací dokumentací shánějí 15 moderních třísystémových (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC) elektrických lokomotiv pro rychlost až 160 kilometrů v hodině. Určeny budou především pro expresy na tratích s oběma hlavními tuzemskými systémy. Pro možnost operativního nasazení však bude požadován také přístup na železnice na Slovensku a v Rakousku.
Nové lokomotivy se mají ve flotile objevit na podzim příštího roku. „Díky brzkému nasazení pronajatých lokomotiv nahradíme od prosince 2019 pomalejší řadu 362 na některých výkonech a můžeme zvýšit rychlost dalších vlaků. Tím se zhodnotí jak investice vložené do modernizace železničních koridorů a úprav elektrifikace našich tratí, tak do vlakových souprav pro moderní expresní spoje,“ dodal Kupec. Nahradit mohou také lokomotivy 371 v případě, že by došlo už k přepnutí napájecí soustavy u Starého Města u Uherského Hradiště.