Brněnští vědci zkoumali skutečné emise elektromobilů. Připočetli i výrobu baterií a elektřiny

Výroba nové generace Hyundai Kona Electric. Foto: Hyundai Motor Manufacturing CzechVýroba nové generace Hyundai Kona Electric. Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Emise se liší podle energetického mixu jednotlivých zemí. Přesto jsou výsledky překvapivé.

Odebírat
Upozornit na
guest
78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
standa

Zajímalo by mě, kdo tuhle zaručeně pravdivou studii financoval, určitě do toho zahrnul vše co je potřeba na přechod k emobilitě? nic neříkající žvást, těch článku co nás masírují k e-mobilitě je neskudečné množství, eko terorismus jede na plné obrátky, a běda tomu kdo by žádal o dotaci na potvrzení nesmyslnosti e.mobility či greendealu !

Jan Sůra

Máte to uvedené přímo na stránkách, na které v textu odkazujeme. Najít to zabere méně času než sepsání vašich žvástů.

Dalibor Plesník

Jenomže se to nesmí lidem vnucovat na sílu. Kdysi se také nestříleli koně, jenom pro to, že člověk neměl zdroje na zakoupení auta.

zdeněk

Pro srovnání emisí počítají provoz vozidla Hyundai po dobu 15 let s nájezdem 10 tis.km/rok. Současně uvádí nejvíc emisí je z výroby baterií. A údajně „se toho nemusíme bát, protože životnost baterií několikanásobně překročí životnost vozidel.“. Když počítají emise z provozu vozidla 15 let, které baterie překročí několikanásobně srovnávanou životnost vozu 15 let?

Hariprasad

Konečně objektivní článek o emisní stopě elektromobilů. Musím říci, že je hodně působivé, za jak krátkou dobu se emisní stopa výroby baterií zmenšila až asi 2x-3x. Tim způsobem se samozřejmě snížil i potřebný nájezd k vyrovnání emisí. Elektrické vozy jsou jednoznačně ekologičtější volba. ČVUT v Praze zaspalo a má pořád zastaralá a nesmyslná data, která prozentuje jako validní výsledky.

Hobluj

Ovšem do emisní stopy nejsou započítány ty ze stavby potřebných nových elektráren a likvidace stávajících petrochemických konglomerátů 🙁

Zan

Zbytečné debaty. Až budou možnosti „načerpání“, náklady na elektromobil a jeho provoz a vytrvalost srovnatelné s dnešními spalováky, nebude muset nikdo nikoho přemlouvat a agitovat.

Jiří

A kde je proměnná? Kolik to El uveze lidí a nákladu? Já uvezu sedm lidí v pohodlí. Plus 250 kg zavazadla. K tomu ještě přívěs, ať už karavan o dovolené nebo nákladní vlek cca dvě tuny. Nezatracuji el, v určitých případech má smysl. Ale násilím zakázat spalovací motory je obrovský nesmysl. A i dost nebezpečný, viz Španělsko, že. Čím tam odklízí vraky a zachraňují, aha. Takže zamyšlení je na místě. Nebo nás chtějí dohnat zpět do pravěku??

Démon

A ještě zajímavější by bylo porovnání Elektrobus, Tramvaj, Autobus, vodíkový autobus atd. a započítat výstavbu sítě pro tramvaje a trolejbusy.

Vitapb

Mě by zajímalo srovnání letadlo na třeba 1000 km vs vlak. Včetně právě započítání výstavby infrastruktury a veškeré obsluhy.

Lukino

Elektru obecně škodí takových těch 5 % lidí na každé straně barikády. Na jedné straně fanatici do benzínu, na druhé straně proroci apokalypsy pokud se na to EV nepřejde nejlépe ihned.
Místo toho, abychom se snažili z cest dostat auta 15+ let stáří a mít velkou převahu aut s poslední EURO normou s tím, že si EV budou ukusovat čím dál více (a ony budou i tak), tak na to zase zbytečně tlačíme ačkoliv v nějakém vývoji a výrobě EV na tom Evropa zase tak dobře není.

Zan

EUREM to nespravíte.S EURO 5 a ujetím 150000 km jste na tom stejně jako Š120 s ujetím 2000km. Jediné a pravdivé řešení je konkretní měření exhalací u každého auta, spotřebiče.

Miroslav S.

Kolik mi asi bude let, až se těmhle debatám zasmějeme. Prodavač v Bauhausu mi říkal, že budoucnost je vodík. Možná má pravdu, ale do té doby budu mít elektromobil. Včera jsem řídil benzínové auto a musím říct, že je to zajímavá vzpomínka na dobu, kdy to bylo špatně. Jsem rád, že se tlačí elektromobilita. Je spousta lidí, co pro to něco dělá a jen je nehejtuje na fórech. Největší problém vidím v překotném vývoji. Před 10 lety koupený spalovak není o moc horší než ten dnešní. Ale před 5 lety koupený elektromobil má dnes mnohem lepšího nástupce.

Franta

Studie se baví o výrobě ve střední Evropě. Co takhle ukázat emise při výrobě v Číně a následné dopravě EV lodí s mazuťákem? Podle různých serverů je jedna cesta lodě s mazuťákem na emise stejná jako provoz 400000 spalováků za rok.

Petr

Elektromobil jede z Číny jednou za svou životnost. Ropu do spalováku vozí tanker po celou jeho životnosti.

Zan

Nemusí. Ropovod exhalace nemá.

Primářek

Nejsou emise jako emise. Většina článků ve smyslu „jedna loď vypustí tolik co xyz aut“ si nedává moc práce zmínit, že jde o emise síry. Lodní emsie se jinak řeší v rámci dohod Marpol ať už lokálně (povinnost snížit emise v určitých oblastech okolo přístavů) anebo globálně.

Zan

Všichni tu melou auta, ale kdo se zamýšlí nad exhalacemi z armádních hraček a letadel vůbec. Bylo by to zajímavé srovnání. Doposud žádné nebylo.

Primářek

„Doposud žádné nebylo.“
Ale bylo, třeba Američanům už pár let jezdí hybridní prototyp Abramsu. A i u nás už takové úvahy byly:
https://www.armadninoviny.cz/cesky-prumysl-a-elektricky-tank-t-72.html

Armáda vidí benefity spíše ve snížení tepelné a hlukové stopy než v ekologii. A letadla už se také dělají na různá alternativní paliva + jsou malé elektrické prototypy. Akorát lidé málokdy kuupují letadlo/tank tak se o tom tolik nepíše jako o autech…

Hans

Zde jje zpráva o emisích jednoho z největších světových výrobců baterií za rok 2023. https://www.catl.com/en/uploads/1/file/public/202409/20240920152219_4mm2h2equv.pdf

troglj

400000 spalováků za rok jako ekvivalent lodi je ptákovina. Když vezmu 10000 km ročně jako autoři, tak při spotřebě 6 litrů na 100 km to znamená 60 kWh na 100 a tedy 6 MWh na 10000 km. 6×400000 je 2,4 mil MWh, tedy 2,4 TWh. To už je spotřeba menšího města.

Gunduľ neubiješ

No koukám, že stejně jak si všichni u nás mysli, že jsou trenéři, ministři zahraničí nebo sládci, tak si mysli, že jsou vědci a odborníci na LCA. Selský rozum je fajn. Řekne Vám, jaké bude asi zítra pocasi, kdy je vhodné zasít nebo sklidit a kdy podojit krávu. A to je tak vše…. na složitější veci už moc nestačí….

Hans

Řekl bych, že dnes už ani to ne. Např. případ hluboká orba, dnes to nedává žádný smysl, ale „dobří hospodáři“ se selským rozumem ji stále praktikují.

Zan

Dobrý hospodář na rozdíl od vědce dobře ví proč to dělá a pokud zjstí něco jiného a dobrého tak to použije i bez nařizování. On ten selskej rozum by dnes hodně prospěl i ve vedení státu.

Gunduľ neubiješ

Ano, o vědě nic nevíte.

ondralev

Vážení.
Jak je to u eletrickejch aut s topenim? Nepřimrznou my v koloně stěrače?

HonzaK

Netopi, sterace primrznou. Je to takovej hezci trakar. Netopi, musis si prinest v termosce horky caj s rumem.

Petr

Naprosto v pohodě. Moje EV dokáže topit tak, že si toho v dojezdu ani nevšimnu. Vozidlo má tepelné čerpadlo.

CarlosEV

Co si jít vyzkoušet, od teď do března ideální období na to 👍

Hans

Topení a zimní provoz významě ovlivňují dojezd. Ovšem pokud uvíznete s EV někde v koloně v zimní bouři, umrznete až jako poslední. Baterie má ohromnou kapacitu pro zásobování těchto spotřebičů.

gustav

Ano dokazují to snímky z USA a severských států v Evropě jak stojí kolony elektroaut a čekají až je desítky naftových agregátů dobijí aby mohli jet dál. Chacha.

Honza

I když bude v baterii jen zbývajících 10%?

Petr

Asi stejne jako v nadrzi pislednich par litrů.

Jose

Zohlednili pánové, že vliv klimatu, kde u nás a Polsku mohou být teploty v průběhu zimy klidně i tři měsíce pod bodem mrazu, kde kapacita baterie a tím dojezd elektromobilu se sníží až na 10% letních měsíců. To také má vliv do kapacit a skladby energetických zdrojů. Jinými slovy ono se nikdo nikam nedostane a nastane velký výprodej elektrovozů. A to jsem se ještě nepodíval na nutnost výstavby nabíjecí infrastruktury. To znamená, že stávající kapacita pokrývá stávající stav. Při 90% elektromobilů nám chybí vybudovat 90% nabíjecích kapacit a ty také představují uhlíkovou stopu. Prostě tak je to dnes uživatelsky nastaveno… Číst vice »

Primářek

„až na 10% letních měsíců“
Kapacita klesne O 10 až 30%, ne NA 10%. Když k tomu připočtu topení a ohřev samotné baterie a budu hodně velký pesimista, tak dojezd spadne na cca 50%. Ale rozhodně ne na desetinu…

Petr

Spotřeba mi v zimě s topením roste z 12 na 17 kWh/100 km. Samozřejmě prvních 5 km je to 27 kWh (ohřívá se baterie), ale pak fofrem klesne na průměr.

CarlosEV

Žádná kapacita neklesne, nebo mi chcete říct, že v zimě do 100kWh baterky nabíju jen 70-80kWh když bude úplně prázdná ?

Petr

Snížení na 10 % letní kapacity? Seděl jste někdy v elektromobilu?

Šalina na Špilas

Tak mi tu zimu, kdy 3 měsíce mrzlo (požaduji alespoň polovinu ledových dní v měsíci, tj. dny, kdy teplota nevyšplhala nad nulu, a zbylé dny mrazové – teplota alespoň na minutu klesne pod bod mrazu) v posledních 20 letech najděte. A beru jen Prahu, Brno, Ostravu, Krakov, Wroclav a jiná velká města v nížině, nikoliv Horskou Kvildu.

Hans

Stávající kapacita nabíjecí sítě je pro současný provoz výrazně naddimenzovaná. Transformace osobní dopravy na elektrickou jde určitým tempem, nestane se to okamžitě. Vaše slova o zachování hmoty a energie jsou jen hloupým tlacháním. Žádný fyzikální problém zde není, je to jen o rozvoji technologií. Asi málo lidí si v roce 1900 dokázalo představit co všechno bude stát přechod od koní k automobilům a jakým způsobem to změní svět a celou lidskou civilizaci.

J.K.

No co nezapočítali je ale pokřivení trhu – kvůli emisním pokutám pro automobilky se prodražují i spalovací auta.

Tudíž kdo nemá moc peněz a mobilitu potřebuje, udržuje déle starý šrot se šílenými emisemi, místo aby si koupil spalovák nový…

Samozřejmě asi se to ani dobře spočítat nedá, ale reálně se to děje.

Zdrasa

Emisní „pokuty“ nekřiví trh, naopak do nákladů připočítávají to, co je jinak externalita. Tedy výdaje skutečně vznikající, ale ve výdajích běžně nezapočítané a pak placené z peněz nás všech, když se platí následky.

Ale ze zkušenosti vím, že to tu není populární pohled a raději se tváříme, že nic jako externality neexistuje a že při provozu spalovacích motorů žádný splodiny nevznikají…

Roll

Takže je lepší provozovat dvacetileté auto oproti jeho výměně za nové? Kdyby se při sešrotování starého dala sleva o emisní pokutu?
Navíc se platí ohromná daň v ceně paliv. Že se rozkrade, to je věc jiná.

J.K.

No křiví trh ještě více to, že v elektrice zatím nemáte spotřební daň jako ve fosilních palivech, pár lidí tedy může koupit elektromobil jenom pro to, že si myslí že ta trakce není tak drahá…

Jenda

Co spotřeba pneumatik? Mám celoroční na Caddy Maxi a najeto 60 000 km a stále v poho. Kolik u podobně velkého el.auta pneu vydrží? Kolikrát budu pneu měnit? Co silnice? El.auta jsou těžší, nebudou více zatěžovat asfalt? Nebudou častější opravy silnic? Jejda nějak nám ty emise stoupají… 😀

BOB

Mám elektricke XC40, univerzalky Michelin, 45.000 km a ještě letošní zimu pohodlné splní požadavky. Takže ještě pak celé léto. Dejme tomu 70.000, protože na příští zimu už neprojdou. Řekl bych, že stejně jako u spalovaku záleží na stylu jizdy.

Pavel

No a dodávky do 2,5tuny to mají jak? Kupujou snad jiné pneu, poškozují asfalt? To jsou otázky jak 5leteho děcka 😅😅

zyx

Opravdu že nechá donekonečna diskutovat o detailech nastavení parametrů takových studií. Trošku mě zaráží, že se nepoužije životní cyklus těchto vozidel. Recyklace elektromobilu a akumulátoru je něco jiného než recyklace normálního automobilu. Zvláště když průměrné stáří automobilů (včetně elektromobilů) v Evropě je téměř 15 let a to akumulátor (tedy emisně nejvíce problematická část) nedá ani náhodou.

Také toto ukazuje, že syntetická paliva mohou s tím úplně zamíchat, protože jejich produkční, zásobní a přepravní cesta a změna na mechanickou energii není o tolik méně efektivní než čisté elektrický přenos.

Osobně rychlým odhadem mi nejvíce příznivě pak vychází hybrid na syntetických palivech.

Jarda Š.

Je ale potřeba si uvědomit, že syntetická paliva mají být vpodstatě formou ukládání energie, přičemž uložení do baterie je z hlediska energetických ztrát daleko efektivnější než uložení do kapaliny. Účinnost elektromotoru je také daleko vyšší než motoru spalovacího.

Primářek

„Dožilá baterka“ z auta je obvykle okolo 70% jmenovité kapacity. A máte tři možnosti na recyklaci: 1) Sešrotovat jak jste sám naznačil. 2) Repasovat. Vyměníte články, které to „mají za sebou“ a jezdíte s většinou původní baterky dále. Bohužel tyhle repase v současnosti stojí klidně třetinu ceny celého nového akumulátoru. 3) Vyměníte celý akumulátor, ale jeho recyklace proběhne tak, že to strčíte do statického bateriového uložiště. Třeba v rodinném domě pro vykrývání FVE. Abych vás tedy parafrázoval: „Také toto ukazuje, že druhotné využití bateriíí, s tím může úplně zamíchat.“ Navíc silně pochybuji o tvrzení „není o tolik méně efektivní než… Číst vice »

Petr

Šílíte? Elektromobil má běžnou životnost 15 let, další desetiletí bude baterie fungovat jako záložní zdroj napájení.

Elektromobil je ekologicky špinavý jen během výroby, spalovák po celou dobu životního cyklu.

Syntetická paliva jsou naprostý nesmysl – pořád jejich ekonomiku sráží směšná účinnost spalovacího vozidla.

jkjk

A co myslíte že jsou v tom grafu „end-of-life emissions“?

Dálniční kolejová doprava

Hybridní pohon se snadno vyměnitelnou a celosvětově sjednocenou baterií, kterou ani nemusíte vlastnit. Dobíjení ze slunce pak bude dosažitelné pro každého a bonusem bude stabilizace energetické sítě.

Viktor Nárožný

Závěry podobných výzkumů beru s rezervou.
Vždy, když někde čtu, že nějací vědci zkoumali něco a našli něco, si vybavím svého kamaráda, který kdysi pracoval v Brně na CDV a říkal, že spolu se zadáním úkolu vždy dostal i závěr k jakému má jako výzkumník dospět…
Dále si kladu otázku, zda takový výzkum byl nezávislý anebo, kdo jej financoval. Za prachy a ještě k tomu za EU dotace lze vymyslet hodně věcí…

Jan Sůra

Nemusíte si klást otázku, stačí si v textu otevřít odkaz na celou studii a tam se dozvíte o financování. Ale samozřejmě je jednodušší zpochybnit něčí práci a zamotat do toho ještě EU dotace.

Gunduľ neubiješ

To je přesně ono. Článek si neotevřel, nebo v něm ani není schopen najít funding statement, ale „selským rozumem“ hned blábolí cosi o zlé EU. Ano, i tohle ma volební právo a pocit, že libovolný názor je automaticky fakt.

Zdrasa

Na co dělat výzkumy, že? Vod piva s utopencem v hospodě všechno víme nejlíp, na to stačí ZDRAVÝ SELSKÝ ROZUM, žejo Pepooo.

/s

Náhodný Kolemjdoucí

Ten anti-intelektualismus začíná být velký problém.

Viktor Havel

A ten pranepatrny usetreny rozdil pri celkovych svetovych emisich opravdu stoji za rozkopani vsech dosavadnich zvyklosti a defacto omezeni individualni mobility? A kde se bude brat ta neemisni elektrina? A navic se zvysujicim se podilem OZE bude elektrina cim dal drazsi.

Gunduľ neubiješ

A ten pranepatrny rozdíl stál za to omezení individuální mobility, když se místo jízdy koňmo zavedl nebezpečný kouřící železný oř?

Zdrasa

Proto teď máme jednu z nejdražších elektřin v Evropě a většina států s OZE levnější?

jkjk

Co se týče CO2, doprava tvořila v roce 2023 21 %, což rozhodně pranepatrná část není.

Roll

A osobní přeprava vs nákladní?

Twix

Co jsou ty dosavadní zvyklosti? Jezdit k benzínce a do servisu (kvůli součástkám co EV vůbec nemá), čoudit s tím ve městě dětem pod nos?

Bez přezdívky

Ano, konečně seriórní studie místo dezinfo kydů.

Zdrasa

To máte marný, jak tu vidíte. V Česku se uznávají jen ty studie, které vyhovují již zavedeným názorům (které rozhodně nepodstrčil nikdo s vlastními finančními zájmy). Málokterý národ je tak antivědecky naladěný jako Češi.

Jan

Jsem rád že se tím někdo konečně seriózně zabýval, i když o použitých metodách bychom mohli donekonečna diskutovat, určitý obrázek to dává a je to poměrně přehledné…

Honza

Jo prehledne to je, ale celkovou duveryhodnost studie totalne shazuje uz jen tato jedina veta : Životnost baterie i u menší baterie (39 kWh) by měla několikanásobně překročit průměrnou životnost vozidel,“ shrnují autoři. To znamena ze pokud budu brat zivotnost vozidla dejme tomu 20-30 let tak podle autoru bude zivotnost baterie nejakych 60-90 let, hmm tak to jiste nejaka baterie vydrzi tak dlouho v provozu prakticky neomezeny pocet nabijecich cyklu. Tento totalni blud tam autori museli napsat aby se vyhnuli uvaze o nutnosti vymeny baterie behem zivota vozidla pripadne vzhledem k nakladum teto vymeny nutnosti likvidace vozidla soucasne se smrti… Číst vice »

Primářek

Obvykle se životnost baterie bere tak do 70% kapacity. Nikde není psáno, že se ta baterka anebo rovnou celé auto musí následně sešrotovat. Stejně tak životnost aut se obvykle počítá na 10 až 15 let a opět nikdo nenakazuje poté době šrotaci a klidně můžou jezdit „dejme tomu 20-30 let“.

Takže bych s těmi závěry „takze je to jasne ucelovy a bezcenny projekt trochu brzdil (ideálně rekuperačně)…

jkjk

Pokud se do té studie podíváte, je tam popsáno, jak se k tomu došlo. Vycházelo se z testů výrobce konkrétní baterie, který uvádí životnost 1400 až 1600 cyklů, po kterých je pokles na 80 % kapacity. Nic o životnosti baterie 90 let tam nikdo netvrdí. „Given the calculations, the electric Kona (64 kWh) will travel 528,700–637,300 km before the battery capacity drops to 80% SoH and the remaining range should be around 348 km. An electric Kona with a smaller battery pack (39 kWh) will travel 334,900–402,800 km before the capacity drops to 80% SoH and the remaining range should… Číst vice »

Honza

Tak bylo to 2 mil km a 4 baterie a jen 14 vymena motoru, coz pri udajne cene motoru 130 tisic kc-nevim psal nekdo v diskuzi, taky nevypada zrovna nejvyhodneji. Ale jen to potvrzuje ze el. auta maji prakticky nulove naklady na servis. Jasne ze 2 mil km jsou extrem a ani benzin nebo nafta by to bez par generalek nedaly. Kazdopadne se zda ze premisa na ktere visi cela tato studie ze baterie vydrzi nekolikanasobek zivotnosti samotneho vozilu asi nebude zalozena na pravde. A pani vedci jsou bud blbi, naivni a nebo zaplaceni, ale o udrzitelnost jim urcite nejde… Číst vice »

noerf

Fakt, že průměrné stáří automobilů v ČR je 16 let a efektivní využití baterie je cca 8 let. Tedy při průměrném stáří vozidla je v automobilu nová třetí baterie a původní dvě je nutno zlikvidovat.
Druhý faktem je, že záleží na využití vozidla. Jsou lidé, kteří najezdí 40 000 – 90 000 km ročně (zpravidla služebně) a pak jsou rodiny, jejichž auto má nájezd 5000 – 10 000 km.

Jan Kverulant

Drahá výměna baterie při nízké zůstatkové ceně elektrovehiklu po 8 letech nedává ekonomický smysl.

Roman

Jezdím v 11 let starým elektromobilu.
Jezdí stále efektivně. Zdraví baterie 80-85%, najeto 140 tisíc.
16 let by měl zvládnout.
Dnešní auta už tak rychle nestárnou.

jkjk

Těch 16 let vychází i z neprovozovaných vraků, podle údajů z STK je průměrné stáří provozovaných vozidel 12,74 let. Také polovinu všech kilometrů najedou auta mladší 8 let. Podle normy Euro 7 má mít elektromobil po 8 letech provozu baterii na min. 72 %. Novou baterii v takové situaci nikdo kupovat nebude.

MTS

Efektivní využití baterie 8 let? Třetí baterie v autě? Buďte tak hodný a nešiřte nám tu takové nesmysly. Výměna trakčního akumulátoru v EV je ekonomický nesmysl, a proto k nim dochází jen opravdu výjimečně.

PetrD

Vím zatím pouze o jediném případu, kdy to má ekonomický smysl – BMW i3. Bud výměna za větší kapacitu, nebo využití baterie doma k FVE. Viz i3upgrade.cz

Twix

Pozor na to průměrné stáří, nereflektuje to jak moc dané vozidlo najezdí. Právě ty služebáky s největším dojezdem budou mít průměrné stáří pod 5 let. A pak jsou tu ojeté feldy co má někdo na dvorku a vyjede s nimi jen když potřebuje něco dovézt vozíkem, protože to má kouli.