Mužete nařidit maximalní rychlost na dalnici klidně na 90km/hod. a stejně bude spousta nehod protože je mezi námi spousta idiotu co neumí řidit nemají rychlé reakce kašlou na to dávat blinkr při předjíždění či odbočení – do toho debilní řidiči kamionu co při jizdě čumi na mobily s filmy – mladí pitomci co mají silná auta a chtěj se ukázat jak jim to sviští atd.atd. ! Za mne za denního světla na suché vozovce je 130-140km/hod. Dostačující.
Miky
1 hodina
Urcite krok spravnym smerem, nepodlozenea tvrzeni o nizsi bezpecnosti a kvileni klimatickych ideologu jest toho dukazem. Mozna by jeste stalo za uvahu vytipovvat useky prvnich trid, ktere by snesly 100 a treba i 110.
PS
Z duvodu nizsi spotreby paliva jezdim po dalnici vetsinou kolem 120.
superhero
1 hodina
Diskuze na toto téma je naprosto ubohá. Zase je tu slet primitivních opic, které si potřebují dokazovat, že umí šlápnout na plyn. Nejednou jsem jel po dálnici i 180km/h, když jsem byl mladý a blbý. Z dnešního pohledu se za to stydím. Opět je škoda, že se k tématu neváže problematika hlukové zátěže. V souvislosti s diskutovanou novelou o navýšení hlukových limitů proti které se vzbouřila řada starostů minulý rok. Alespoň, že se v článku objevily kritéria spotřeby a emisí. Ke zvyšování rychlosti není žádný důvod kromě polechtání ega několika primitivů, včetně Kupky. Kecy o tom, jak je to jen… Číst vice »
Myslíte do kamionu co jede těsně pod 90? Nebo myslíte, že povolením 150 zrychlíte ty šneky? Právě ten rozdíl rychlostí se znatelně a nebezpečně zvýší.
Dálnice
1 hodina
Beru to jako experiment, který se ale dal moc nerozsiri. D3 mezi Ta a CB je na rovine a ve velkorysých parametrech, provoz ne zas tak husty. Na D6 nekde mezi Rakovnikem a KV bude taky mensi provoz ale parametry dalnice nejsou asi dostatecne. Na nejake D11 je to scifi, provoz tak husty, ze polovinu casu jedete za dvěma tocvolantama v kamionech, kteří se vzajemne predjizdeji. Ještě mozna tak část D2 ale opet husty provoz. Nic vic me nenapada…
Ten experiment je víceméně standard, sice je přestupkem, ale 150kmh je často vídaná rychlost na dálnicích i tam, kde je to údajně nad technické parametry dálnice.
No právě to je problem čislo 1 – kamiony co se předjiždí 6km vedle sebe na dalnici a pak idioti co 3-4 kamiony jedoucí za sebou předjíždí v levém pruhu rychlostí do 110km/hod. !!
Inými slovami nemá zmysel za konštantných podmienok pre daný typ vozidla meniť maximálnu povolenú rýchlosť od cca 110 km/h. Iné je to samozrejme za zhoršených poveternostných podmienok.
Otázka je, či v tých škandinávskych krajinách, ale napr. aj vo Švajčiarsku nefungujú ako prevencia predsa len vysoké pokuty (i keď Švajčiarsko je v mnohých ohľadoch extrém).
Ten graf se týká srážek vozidel s chodci, chodce jaksi na dálnici úplně nechcete, na dálnici se obvykle srazí auta navzájem a to s tímhle grafem vůbec nesouvisí.
J.K.
2 hodin
S tou nehodovostí už to tady vyvrátili jiní, jsou o tom statistiky…
Ale i pocitově mě se třeba blbě řídí v Nizozemí, kde jsou tempomatové závody okolo té stovky a lidi vám to hodí metr před čumák, a přitom mají krásné široké rovné dálnice…
Podle mě největší riziko tady té 150 je že bude fungovat a nic se nestane. 😀
Pak bych za podobné regulace rozšířil možnost vyšší rychlosti i na jedničkách, kde bude plot třeba… Viz v Německu u Schweinfurthu kde taky mají na nějaké bundestrasse ( 1 + 1 pruh) 120 a nic se neděje…
I/53 by s MÚKáčky mohla být dobrým pilotním projektem
MK
3 hodin
Za mě bohužel vyhozené peníze, uvidíme jakou to bude mít spolehlivost a jak dlouho to bude fungovat. Kdyby radši ty peníze investovali do opravy povrchu silnice, nějakého obchvatu apod. Kdo chce jet 150 tak už tak jede teď, stejně tak kdo chce jet 110, tak jede tou rychlosti.
Populismus ano (150 jezdi kde kdo uz ted a az to bude legalni tak mnozi budou jezdit zase o tech 20 vic jezdit a uz to bude nebezpecne), akorat si nemyslim, ze by Kupka byl spatny ministr. Radim ho k tem lepsim, co tady byli a jsou.
Jak debil do všeho zamotá Babiše co ?!😏 Vy ho musite mít i ve skřini a lidnici že ? A ještě do toho zamotej te Putina 😉😁
hroch.obojzivelny
3 hodin
Přiznám se, že každá politická diskuse na téma zvýšení rychlosti na dálnicích mě fascinuje. Jak někdo dokáže složitě rozebírat, zda bude či nebude legalizován reálný stav věcí, na nějž nemá sebemenší vliv, a přitom zachovat kamennou tvář. Klobouk dolů. Já bych nedokázal nevyprsknout smíchy.
Legalizace nehod ve vyšší rychlosti…nic víc ani míň…až Vám tam nedejbůh někdo kiksne, ale v souladu s předepsanou rychlostí..ztuhlost ve tváři se možná dostaví..
1) Pokud se zabijete v autě, tak se nezabijete někomu, zabijete se sám sobě. Vaše odpovědnost a vaše škoda.
2) Jako řidič jste si povinen počínat tak, abyste nehodu nezpůsobil. Ani ve velké rychlosti, ani v malé. Spojitost mezi těmito dvěma věcmi je účelový konstrukt.
Zkuste před tím přejetím doleva použít zpětné zrcátko, ideálně opakovaně, ať získáte představu, o kolik rychleji ten za vámi jede. Opravdu to není tak těžké. Od toho tam to zrcátko je, není to designový prvek.
S rychlostí roste spotřeba. Obvzlášť u elektromobilů, kde je mnohem méně ztrát a tak ten zvýšený aerodynamický odpor udělá procentuelně větší rozdíl.
Už rozdíl mezi 120 a 130 je znatelný (10%?), a na 150 to už bude znát hodně citelně (dalších 25%?). A může to lehce být rozdíl mezi „to ujedu bez dobíjení“ vs “ po cestě se musím zdržet u nabíječky“.
Nepotkávám moc elektroaut, co dnes jezdí pod 130… ale pod 150, to bych se nedivil.
Jinými slovy – s nástupem elektromobility je těch 150 spíš nesmysl. Těch pár minut úspory nestojí za tu extra spotřebu.
Tak já doufám, že celý tenhle cirkus se změnami zákonů, a značením za 90 milionů má vydržet desítky let.
Aussiger
3 hodin
….řeší se v Německu, kde dávno neplatí, že je všude neomezená rychlost…. Kdy už tenhle blábol přestanete konečně opakovat??? Na začatku každého takového úseku je značka „doporučená 130“ – tedy bílá písmena na modrém čtvercovém podkladu.
No abyste se nedivil – taková nadupaná oktávka v tédéýčku, co táhne vocpoda… 😀
Clovek
3 hodin
I kdyby tam bylo 250, budu stale predjizdet kamiony racionalni rychlosti 110-120 kmph.. I pres problikavace za mnou – s temi se pak stejne potkam na prvni cervene v Budejovicich nebo v zacpe v Milicine
To je v pořádku. Jen se pak tento “předjížděč” nesmí stát permanentním “jezdičem” v levém pruhu. Neříkám, že je to váš případ, ale dnes a denně vidím, že pomaleji “předjíždějící” řidiči nemají odhad pro vzdálenost, a místo aby se zařadili zpět, rozhodnou se rychlostí 120 předjíždět pomaleji jedoucí kamiony dalších pár minut, protože “se přece nebudou furt vracet tam a zpět.”
Odhad to chce, to ano. Snazim se nikoho nezdrzovat, ale zase kvuli problikavaci nebudu zahazovat cennou kinetickou energii zajizdenim do prilis kratke mezery mezi kamiony.
A proč takhle pomalu? čekáte až mu bouchne kolo? Tyhle řidiče nesnáším, já chci být vedle kamionu co nejkratší dobu a rychle pryč?
Mickey
4 hodin
Liniové řízení by bylo třeba minimálně na všech příjezdech do Prahy. Když je ranní špička nebo třeba nedělní večerní, tak by plynulosti provozu velmi prospělo, kdyby se rychlost snížila třeba na 110, stejně se o moc rychleji nejede.
To by se ale muselo i vymáhat. U Brna je to vyzkoušeno na D1, maximálku podle liniového řízení nedodržoval prakticky nikdo, takže už je tam 100 na klasické tabuli. Ani to se moc nedodržuje, ale přece jen o trochu víc.
Není pravda. Permanentní 100 začíná u Bosonoh, tedy cca km 188 a končí za křížením s D2. Proměnné značky jsou osazeny od km 172 a mají jednu nevýhodu – je jich málo a neumí (nechtějí?) návěstit konec omezení, takže i když doprava zřídne, vy jedete 100 a za vámi jiný 130, jemuž už značka zhasla a omezen tedy nebyl.
thomas.horky
4 hodin
Super věc! Už se těším, až to konečně bude!
libor
4 hodin
Osobně si myslím fajn počin a pokud jde o značky s možností změny rychlosti, takové značky by byly super na více místech, pač si myslím, že je spoustu dálnic, hlavně třeba kolem Prahy, kde by občasné snížení taky hodilo…
Otázkou je, kolik řidičů to dodržuje.. na D1 málokdo, vždy si připadám, že jsem trouba, když jedu doporučovaných 110 u V. Popovic dmer Pha, a ještě k tomu se na mne lepí nějaký dement, co pospíchá
Jenže co kdyby v tom pravém jel náhodou kamion že jo …
troglj
4 hodin
Vypočítejme si, kolik se ušetří. Ve 130 km/h se ujede 1 km za 27,7 sekundy. Ve 150 km/h za 24 sekund. Rozdíl je tedy 3,7 sekund na 1 km. Na 50 km tedy 185 sekund, 3 minuty.
Stojí to za zvýšenou spotřebu a zvýšené riziko? Mně asi ne, ale nechť si každý rozhodne.
Ono je to takový motor na pocit, že jedu sám v dostatečné vzdálenosti od ostatních. Poprvé člověk přidá, ať nejede za kamionem. Podruhé přidá, ať nejede za karavanem, co jede před kamionem. Potřetí se přistihne, že už dojel další hlouček s kamionem, autobusem nebo karavanem. Zase musí přidat. A takhle se prosoukáte kontinuálně celým dálničním úsekem. O spotřebě to fakt není….
Já jsem vždycky šťastný, že lidi co rozhodovali o zvýšení rychlosti na železnici z nějakých 120 na 160 pro budoucí koridory to v životě dotáhli dál než do 8. třídy ZŠ.
Bram
4 hodin
Prostě ODS a spol., přičemž limit rychlosti na dálnici by měl být naopak snížen na 110 km/h a měl by být na nich i zákaz předjíždění nákladních vozidel. Ubylo by nehod a samozřejmě i mrtvých, dále by se zvětšila kapacita dálnic, což je nezanedbatelné plus.
Mínil jsem zákaz předjíždění nákladních vozidel jinými nákladními vozidly. Ale chápu, že jsem to měl napsat lépe, ale psal jsem to z telefonu během jízdy autobusem do práce.
Ubylo by nehod a samozřejmě i mrtvých … vy už mluvíte jak ti „odborníci“ z Besipu a Vize0, kteří se nám neustále snaží podsouvat jak jsou dálnice nebezpečné a jet tam je smrtelné riziko, i když to je nejbezpečnější druh silniční komunikace.
Ing. Vladimír Bílý
4 hodin
Mně by se líbilo řešení alá Polsko čili to přizpůsobit plošně podle parametrů dálnice. Na D26,5 a šírší dát 140 kmh, jinak 120 nevyhazoval bych peníze za proměnné značení uprostřed polí. Proměnné značení je vhodné na hodně frekventované dálnice v hustě osídlených aglomeracích, což D3 není.
Jen taková drobná poznámka ke starší a velmi rozšířené dálniční kategorii D26,5, ta je co se týče šířky zpevnění včetně krajnice 10,75m úplně shodná s novějšími kategoriemi D25,5 či D26,0 které se v současnosti staví prakticky všude. Rozdíl je jen v šířce SDP (střeďáku) 4,0/3,5/3,0m. Širší zpevnění 11,5m mají jen D27,5/D28,0 (umožňuje vedení 2+2 na jedné polovině při rekonstrukci)
Ano, tak je to samozřejmě nějaké zjednodušení, aby moje vyjádření bylo jednoduše pochopitelné. Bezpečná a pro mnohé i pohodlná rychlost je daná rozhledovými parametry a šířkou jízdních i odstavného pruhu. Čili, přesněji řečeno by 140 mohla být tam, kde je plnotučný odstavný pruh a dostatečné poloměry oblouku, což třeba D1 všude nesplňuje ani s D28.
ano ta D1 mě právě hned napadla že rozhodně není vhodný kandidát, obzvlášť od Mirošovic po Loket je to místy slušná „klikatá horská dráha“, naopak od Jihlavy po Brno je to zas úplně něco jiného
Pedro72
4 hodin
Líbí se mi ta snaha místních pro150 o racionalizaci vlastního postoje. Místo aby upřímně napsali „Já to chci a chci a chci, protože proto!“, tak přepisují i fyziku: „Ne vždy je při 150 vyšší spotřeba než při 130.“ Ano, vážení přátelé, vždy je vyšší, o 15-20 %.
Variace na kulové slepice ve vakuu? Při konstantní rychlosti to jistě platí, jak často je ale možné jet po našich dálnicích konstantní rychlostí? Neadaptivní tempomat už je dnes v podstatě k ničemu. A rozdíl ve spotřebě při konstantních 150 a při limitu 130, kdy se ale každou chvíli brzdí na 80, už může být klidně nulový nebo může spotřeba být v druhém případě i mnohem vyšší, jak nakonec napovídají údaje o spotřebě ve městě/mimo město/kombinovaně.
I podle článků, nejen tohoto, bude 150 legální jen při slabším provozu a obecně vhodných podmínkách. Takže by nemělo být potřeba brzdit buď vůbec nebo mnohem méně často.
Náhodou, Když mi dají těch 90mil., tak já půjdu, koupím dvě stojanové značky 130 a 150 a bude je tam střídat podle počasí a jiných vlivů, nebo třeba na zavolání. Takhle bych to nějak odbrigádničil až do důchodu.
Bych se nebál, dálniční oddělení v Chotovinách se rozhodně činí, což na tý nejnovější a poloprázdný dálnici vypadá dost úsměvně, když tam „chytají piráty“.
Míla
5 hodin
Každý omezení rychlosti vede ke hlídání dodržování limitů. Za mě ustanovit současnou rychlost na dálnicích za doporučenou rychlost a podle aktuální situace omezovat v úsecích proměnnými značkami. Nikdo nemusí nikoho stíhat ani autem, ani postihem, pak při nehodě účastník jedoucí nad doporučenou rychlost má automaticky spoluvinu a ne úplné plnění škody od pojišťovny, emise se odrážejí ve spotřebě, tedy i ve výdaji na cestu každého řidiče (od 2027 i se zohledněním ceny emisní povolenky v palivu). Je třeba stanovit nepredjizdeni se kamionu na dvou pruhu a jejich minimální rychlost, kterou musí být schopný dosáhnout naložený i ve stoupání. Alibistickych 150kmh… Číst vice »
Fandík
5 hodin
Já osobně jezdím i 130 km/h v německu na neomezených úsecích… Každopádně pokud by všichni jezdili tak jak mají, tak je to jedno, jestli pojede 130 nebo 150…. Koukněme se na D1.. přehledná a rovná dálnice, která se zrekonstruovala a není den, kdy by tam nebyla nehoda….
D1 tak možná JIhlava-Brno a dál, jinak mi rozhledové poměry v obloucích nepříjdou dostatečné abych tam mastil 160, viz tady oblouk u Slavníče: https://mapy.cz/s/molebadena
Sojer
5 hodin
Motoristum Sobe narostly preference, tak ODS kalí vodu 😉
Zní to logicky, ale zrovna tenhle nesmysl měli modří už ve volebním programu (2021). A jestli se nemýlím, hned potom se objevil v programovém prohlášení vlády. Jen to přišlo na řadu až teď.
Greta
5 hodin
Hehe, takže ÚAMK lobbuje za snížení rychlosti, kterou navrhla vláda sama od sebe 🤣
Peter Sabol
5 hodin
K poslednému odstavcu v článku – v škandinávskych krajinách budú predpokladám podobne ako vo Švajčiarsku vysoké pokuty za dopravné priestupky. To si myslím, že je väčšia motivácia na dodržiavanie rýchlosti a bezpečnosť ako samotné obmedzenie rýchlosti
(ale nesmie sa to s tými pokutami preháňať, viď Švajčiarsko).
Ne, vyšší bezpečnost je způsobená nižší rychlostí. To, že tu nižší rychlost dodržují kvůli vysokým pokutám je věc jiná. Pokud by měli maximálně 200 km/h a stejně vysoké pokuty, je velmi pravděpodobné, že ta bezpečnost klesne i tak.
Jak souvisí procento pravděpodobnosti smrti chodce při srážce s autem v dané rychlosti s provozem na dálnici? Chce si to dobře přeložit popisek grafu než to sem dám.
A pokud by měli maximální rychlost 20 km/h tak se nehoda nestane nikdy, prostě nikdy. Proč vlastně ty nehody nezakázat rovnou? Prostě se řidičům zakáže bourat.
Jack
5 hodin
Takže když tam dneska někdo letí 150, nově pojede 170, možná ještě víc. Super počin! ODS si může odskrtnout nejdůležitější problém dopravy v České republice!
Přesně tak! A kdyby tam dali maximální rychlost 200, tak většina pojede 250. Co na tom že tolik většina aut ani nejezdí 🙂
Vlad
5 hodin
A co tak všeobecně – jako třeba ve Francii – omezit za deště, sněžení, mlhy… maximální rychlost ze 150/130 jen na 110, na ostatních cestách z 90 na 80? Proměnné značky na všechny cesty netřeba.
Na dálnici jezdím v noci zpravidla jen na tlumená světla, protože v protisměru pořád něco jede. Zapnu-li dálková světla, je to vždy jen na krátkou chvíli. Na jakou vzdálenost vám cestu nasvítí tlumená světla? Jakou rychlostí byste měli správně jet, abyste měli přehled o cestě, kterou máte tlumenými světly osvětlenou?
Na tlumená světla je to tak 30 km/h, nicméně konstrukce dálnic s tak trochu počítá s tím, že „overdriving your headlights“ nastává – eliminace kolizních míst, kvalitní vyznačení jízdní dráhy, odstavné pruhy…
Každý tu řeší, že zvýšením rychlosti bude vyšší nehodovost… nevím jestli jste jeli v tomto úseku, kde skoro žádný provoz není. V pátek a v neděli se tu dá normálně prosvištět a sem tam někoho předjedete, to je real. Už aby byla středočeská část, protože po tom co proletíte D3 na jihu se zastavíte v kolonách u Benešova, kde je to tragický a na D1 je provoz ve špičce takový, že tam nikde 150 nebude, a to ani v úsecích se 3 pruhy, kde upřímně řečeno, viděl tam někdo jiné auto než kamion? Protože přece to není pruh pro ty… Číst vice »
Je asi jedno zda je to 130 nebo 150… spis uz musite dalnici tak navrhovat, vice narovnat a pouzit i lepsi bezp. prvky, je to proste drazsi v nekterych pripadech… proto je treba v severskych zemich casto nizsi nez 130, kvuli cene… na 50km useku to je zbytecne…
To je něco ve smyslu, že když se dá omezení na 70 km/h mezi Horní a Dolní Mezipůlky, tak je to proto, že to byl největší problém české dopravy? Nebo jak tomu rozumět?
Lubos
5 hodin
přemýšlel někdo co to zvýšení rychlosti na 50 km dálnice reálně přinese? O kolik se zkrátí jízdní doba? Předpokládám, že celý úsek touto rychlostí nepůjde projet.
vubec nic, ale urednici maji praci, musi upravit zakon…
Kdyby to bylo na crlem useku D3, mohlo by to vyrovnat ci zlepsit dojezdovy cas oproti chabe zeleznicni trati,…
Jaký úředníci? Stopadesátku si vymysleli volební stratégové před minulýma volbama, vláda si ji dala do programu a poslanci ji odmávli v novele zákona. Úředníci do toho nemají co mluvit.
To nic některým Einsteinům se plete slovo úředník a politik, ačkoliv požadavky na obojí profesi jsou zcela odlišné….
Ringhofer
5 hodin
Problematika je to složitá: 1) ne vždy znamená 150 více emisí, než 130; b) ne vždy znamená vyšší rychlost více nehod; c) řidič má i při limitu 150 pořád přizpůsobit rychlost situaci okolo něho a svým schopnostem, a tak by se dalo pokračovat. Otázka zní, zda tato zákonná úprava stojí za všechny ty debaty a rizika (dobře popsaná jinými dole v diskuzi, nebudu je opakovat). Podle mého je to naprosto, ale naprosto zbytečná věc, která vlastně ničemu ve skutečnosti neprospěje. těch rizik je naproti tomu opravdu hodně, a jsou na silnicích přítomna dennodenně. Poslanci zas jednou předvedli, jak nechutně si… Číst vice »
Je to smutné zjištění, že žijeme v zemi, kde bezpečnost společnosti znamená méně než požitek jednotlivce z rychlé jízdy. Ano, těch lidí není zrovna málo a určitě hlasy to vládnoucím stranám přinese, bohužel.
Daniel Mach
6 hodin
Z principu je to špatně, protože se zvyšuje rozdíl mezi auty, co jedou standardně cca 120 km/h. a těmi nejrychlejšími, které pojedou cca 160 km/h. To zvyšuje nebezpečí nehody. A omračující je cena. Zbytečně vyhozených 90 miliónů už nikoho nezaráží?
Co teprve kamiony v nějakých 80-90 km/h a především neschopní řídiči, kteří jedou nalepení za takovým kamionem a pak se ho rozhodnout předjet způsobem, že to hodí do levého a pak pomalinku aby to na ně nebylo moc hrrrr začnou zrychlovat, dostanou se na nějakých 110 km/h což trvá tak 30 vteřin a velmi často tím vybrzdí kohokoliv kdo jede za nimi, protože absolutně postradají odhad.
Například proto, že v levém pruhu si to k vám sype vláček aut, která všechna jedou kolem 145 km/h a bezpečné rozestupy neznají. V tom případě je jednak nesmíte omezit tím, že začnete kamion předjíždět pomalejší rychlostí, a jednak ani nemáte reálnou šanci se do mezery vejít, aniž by to ohrozilo/omezilo řidiče v levém pruhu.
Na druhou stranu zpomalit v pravém pruhu za kamionem a počkat si, až situace v levém pruhu umožní bezpečné předjetí i při nějakých 110 km/h, není žádná potupa, že. A zdržení na trase činí možná 15-30 vteřin.
Většina i těch malých a slabých aut, pokud tam dáte 4. rychlostní stupeň jsou schopna akcelerovat min. nad 100km/h, pak už pátý a dále.
Problém je ovšem v jejich majitelích, kteří si tyto vlastnosti vozidla odmítají připustit a předjíždí stále v malých otáčkách na 5. nebo dokonce 6. stupeň. Odhady vzdáleností zase souvisí s aktivním (čti dostatečně dlouhým) pohledem do zpětných zrcátek, čehož jich taky není moc schopno.
Proto se jaksi bezpečná vzdálenost odvíjí od rychlosti jakou jedete a není dána absolutně.
PetrN
6 hodin
Od pana Siroty z UÁMK je to trochu manipulace. Ano skandinávské země mají nejnižší nehodovost, ale zrovna dálnice v tom obecně nehrají zásadní roli, jelikož jsou z principu všechny směrově dělené silnice dálničního typu několikanásobně bezpečnější než běžné silnice v extravilánu na kterých dochází jednoznačně k nejvíce smrtelným nehodám (možnost čelní srážky, nárazu do pevné překážky, či nedání přednosti v jízdě) a na to fakt rychlost na dálnicích vliv nemá. Jinak Norsko má na dálnicích 100-110 km/h (upraveno značkou), ale Švédsko má na většině dálnic povolené 120 km/h, a pozor, na běžných silnicích mimo obec je sice legislativně 70 km/h,… Číst vice »
Ano, je to o lidech. Už jsem to tady kdysi psal… Na Balkáně (RO, BG) běžně všichni jezdí jak prasata – na běžných silnicích mimo obec i 120, v obci 80, ale ti řidiči si prostě ve všem vyhoví stylem „když chce jet tak ať si jede“ a nehodu tam prakticky neuvidíte a když ano, tak je to tak max rozbitý světlomet
Musím říct ze zkušenosti ,že nejlepší řidiči jsou v Itálii, jezdi ostře,ale bezpečně.Ale ona celá Evropa včetně dřív tak obávaného Polska jezdi dobře. U nás těch 150 na kvalitní komunikaci nebude problém,teď už řídí generace řidičů ,která je až na pár výjimek solidně vyježděná.Nejhorší byla devadesátá léta,to byl na silnicích opravdu mazec.
Pavel
6 hodin
Hmm, 150+ se tady jezdí běžně už teď. Povrch místy hrbatý tak, že je to na vyražení zubů….
Už jsem to kdysi dávno psal – zvýšení rychlosti neznamená vyšší nehodovost. Pěkný příklad na tohle je Rakousko – v roce 2018 zvýšilo limit na 120km dálnice A1 na 140 km/h na 1 rok. Výsledek? Nehodovost se citelně snížila.
Tak ještě že tomu rozumíte. Zvýšení rychlosti na jednom úseku opravdu nemusí znamenat zvýšení nehodovosti, ale statisticky jich přibývá. Hlavně přibývá vážnost nehod, ve 150 už to nebudou jenom odřené plechy. Největším problémem je ale rozdíl rychlostí jednotlivých vozidel. Když je mlha, vy se valíte 150 a před vámi jede kamion 80, je ta interakce s ním daleko horší než ve 140. Svým způsobem je občas lepší nemít žádný limit, než ho nastavit takto absurdně vysoko. Možná víte, že mezi Salzburgem a Rosenheimem není žádný limit, ale podle našich norem by tam mělo být max 120, a řidiči tam opravdu… Číst vice »
V mlze, pokud nemáte rozhled, samozřejmě nesmíte jet ani těch 130 a ani dnes. U 150 bude platit to samé, navíc v mlze 150 povoleno rozhodně nebude. Souhlasím, že nejlepší limit je žádný ve smyslu pevné hodnoty, pouze podle rozhledových poměrů, počasí, stavu vozovky atd. Pak odpadá falešné „jsem v limitu, jsem v bezpečí“ a především odpadají vychovávači.
Nesmíte jet, ale jedete? Jedete. Proměnné značky jsou samozřejmě něco jiného, ty myslí za vás. Obecně ale další zvyšování rychlosti není ideální. Ten sweet spot rychlosti a bezpečnosti na 120 km/ho už jsme i tak překročili
Nevím jak vy, já tedy obecně nejedu kam nevidím, nejsem blázen a nechci zabít sebe ani nikoho jiného. Naopak když je volno, dobré podmínky a technika to zvládne, proč by neměla být možnost jet legálně 150?
Značky nemají myslet za vás. Myslet má hlavně řidič a podle toho co tu plno lidí píše by nejvíc pomohlo kdyby řidičák mělo méně lidí, než to kolik se bude moct jezdit na D3.
Zvýšením rychlosti se snížila nehodovost? Tak o tom bych si rád něco přečetl. Nemáte náhodou odkaz? Našel jsem jen článek na českém Autoforu, ale také bez nějakých odkazů nebo statistiky.
A teď si představte že ti zlí a hloupí Němci mají 100 km/h mimo obec. Tedy na těch nejnebezpečnějších úsecích. To jsou teprve jatka, jak střílet z kulometu do chodců. Není úniku.
Zajímavé, že firma Kuratorium für Verkehrssicherheit, která bezpečnost posuzovala, došla ke zcela opačnému výsledku než Vy a doporučila ministerstvu dopravy zrušit. Následně se toto opatření zrušilo. Byl i jeden chemik, který tvrdil, že kyselina sírová není žíravina, každý má samozřejmě právo na vlastní názor.
Tak se podívejte jak v tom Rakousku ti místní jezdí. S těmi se můžeme měřit velmi „hrdě“.
Petr Stück
6 hodin
V Německu je omezení na ca. 30% sítě a tato hodnota je víceméně konstantní. Kecy o omezení rychlosti tam jsou již 30 let a vždy to dopadne stejně. V Nizozemí omezení neplatí 19:00 – 06:00, a zavedeno bylo snad v roce 2019 nebo 2020 v důsledku neuvěřitelných místních zákonů, kdy emise ušetřené na dálnicích se mají přesunout do množiny emisí na bydlení a tím vlastně umožnit stavbu nových domů. Současná vláda chce uvedené kompletně zrušit, ale paradoxně místní navýšení rychlosti již nepožadují, což je s ohledem na tamější intenzity provozu zcela pochopitelné. Ten blábol pana Siroty na konci ani nemá… Číst vice »
Ne, volí ho 5 % té části národa, která o sobě v průzkumech tvrdí, že k volbám přijde a bude jej volit. Což může být dost mimo, viz právě proběhlé volby v USA a před nimi proběhlé průzkumy.
Geralt
6 hodin
V situaci, kdy nastupují elektromobily, je řešit emise bezpředmětné.
I ta rychlost okolo 150km/h. To by ty elektrovozy současných technologií sežralo. Další obecný efekt by byl při rychlém vybíjení, že těmto elektroautům jdou do kopru rychleji i životnosti baterií…. Takže hezky plynule 100večkou a za kamionkem, aby nám větřík pomohl….
Elektromobily zase řeší spotřebu/dojezd… Takže už tu také byl „skvělý“ nápad plošně snížit max. rychlost, aby elektromobily měly větší dojezd a spalovací motory ztratily výhodu. Inu, jak praví klasik, „každej to má v hlavě trochu jiný“.
noerf
7 hodin
Tam záleží, zda bude tolerance jako dosud, tedy cca +20 km/hod nebo bude těch 150 km/hod striktních.
Druhou věci je, reálně cca 10 % řidičů pojede rychleji než jezdí dnes. Ostatní pojedou stejně dle nějakého svého standardu podle stavu vozidla a schopností.
Ano legislativně by bylo žádoucí aby se postihy při překročení nad 150km/h i nadále počítaly od současných 130km/h, tedy aby limit 150km/h byl opravdu strop, ale silně pochybuji, že to tak bude.
Ve smyslu „Změřili jsme vám 160 km/h po odečtení odchylky, limit je 150 km/h, překročil jste o 30 km/h?“ 😀 To tak rozhodně nebude, to byl Kocourkov i na naše poměry.
Al de Baran
7 hodin
V Německu nikdy nebyla neomezená rychlost „všude“, to je jenom česká urban legend.
A je to ideální stav, ta neomezená rychlost: jedu si v klidu svých 130 a když chci předjet někoho, kdo jede třeba 125, tak prostě pohladím plyn a na chvíli zvýším rychlost, abych v levém pruhu nezacláněl pomalým předjížděním a žádný zákon při tom neporušuji. Nemá to chybu.
Taková výjimka u nás bohužel neplatí a i kdyby, platila by spíš na normální silnici než na dálnici, kde za standardních okolností nehrozí čelní střet, kterému především by měla pomoci zabránit.
V Německu není žádná neomezená rychlost, ale je tam „doporučená maximální“ 130 km/h. Jet vyšší rychlostí není zakázáno, ale může být spojeno s právními riziky (přičte se spoluzavinění i v případě „nezaviněné“ nehody, neb dotyčný rychlejší jízdou vytvořil potenciálně rizikovější situaci).
Dan
7 hodin
Osobně zvýšení rychlosti beru jako populistické gesto vlády, nic racionálního v tom nevidím.
Mužete nařidit maximalní rychlost na dalnici klidně na 90km/hod. a stejně bude spousta nehod protože je mezi námi spousta idiotu co neumí řidit nemají rychlé reakce kašlou na to dávat blinkr při předjíždění či odbočení – do toho debilní řidiči kamionu co při jizdě čumi na mobily s filmy – mladí pitomci co mají silná auta a chtěj se ukázat jak jim to sviští atd.atd. ! Za mne za denního světla na suché vozovce je 130-140km/hod. Dostačující.
Urcite krok spravnym smerem, nepodlozenea tvrzeni o nizsi bezpecnosti a kvileni klimatickych ideologu jest toho dukazem. Mozna by jeste stalo za uvahu vytipovvat useky prvnich trid, ktere by snesly 100 a treba i 110.
PS
Z duvodu nizsi spotreby paliva jezdim po dalnici vetsinou kolem 120.
Diskuze na toto téma je naprosto ubohá. Zase je tu slet primitivních opic, které si potřebují dokazovat, že umí šlápnout na plyn. Nejednou jsem jel po dálnici i 180km/h, když jsem byl mladý a blbý. Z dnešního pohledu se za to stydím. Opět je škoda, že se k tématu neváže problematika hlukové zátěže. V souvislosti s diskutovanou novelou o navýšení hlukových limitů proti které se vzbouřila řada starostů minulý rok. Alespoň, že se v článku objevily kritéria spotřeby a emisí. Ke zvyšování rychlosti není žádný důvod kromě polechtání ega několika primitivů, včetně Kupky. Kecy o tom, jak je to jen… Číst vice »
Nepřiměřená rychlost na dálnici nebývá dominantní příčinou nehod, to spíš ta neobvykle malá rychlost, že to někdo napere do šneka před sebou.
Myslíte do kamionu co jede těsně pod 90? Nebo myslíte, že povolením 150 zrychlíte ty šneky? Právě ten rozdíl rychlostí se znatelně a nebezpečně zvýší.
Beru to jako experiment, který se ale dal moc nerozsiri. D3 mezi Ta a CB je na rovine a ve velkorysých parametrech, provoz ne zas tak husty. Na D6 nekde mezi Rakovnikem a KV bude taky mensi provoz ale parametry dalnice nejsou asi dostatecne. Na nejake D11 je to scifi, provoz tak husty, ze polovinu casu jedete za dvěma tocvolantama v kamionech, kteří se vzajemne predjizdeji. Ještě mozna tak část D2 ale opet husty provoz. Nic vic me nenapada…
Ten experiment je víceméně standard, sice je přestupkem, ale 150kmh je často vídaná rychlost na dálnicích i tam, kde je to údajně nad technické parametry dálnice.
No právě to je problem čislo 1 – kamiony co se předjiždí 6km vedle sebe na dalnici a pak idioti co 3-4 kamiony jedoucí za sebou předjíždí v levém pruhu rychlostí do 110km/hod. !!
Nie som odborník na dopravnú bezpečnosť, ale zníženie rýchlosti zo 130 km/h na 110 km/h alebo zvýšenie na 150 km/h
nezvyšuje frekvenciou smrteľných nehôd, tá už dosiahla plató, viď graf:
https://static.wixstatic.com/media/aa8efa_58388ae023e44bff982713a9cb73206a~mv2.png/v1/fill/w_737,h_334,al_c,lg_1,q_85,enc_auto/aa8efa_58388ae023e44bff982713a9cb73206a~mv2.png
Inými slovami nemá zmysel za konštantných podmienok pre daný typ vozidla meniť maximálnu povolenú rýchlosť od cca 110 km/h. Iné je to samozrejme za zhoršených poveternostných podmienok.
Otázka je, či v tých škandinávskych krajinách, ale napr. aj vo Švajčiarsku nefungujú ako prevencia predsa len vysoké pokuty (i keď Švajčiarsko je v mnohých ohľadoch extrém).
(Sorry za takmer duplicitný komentár)
Ten graf se týká srážek vozidel s chodci, chodce jaksi na dálnici úplně nechcete, na dálnici se obvykle srazí auta navzájem a to s tímhle grafem vůbec nesouvisí.
S tou nehodovostí už to tady vyvrátili jiní, jsou o tom statistiky…
Ale i pocitově mě se třeba blbě řídí v Nizozemí, kde jsou tempomatové závody okolo té stovky a lidi vám to hodí metr před čumák, a přitom mají krásné široké rovné dálnice…
Podle mě největší riziko tady té 150 je že bude fungovat a nic se nestane. 😀
Pak bych za podobné regulace rozšířil možnost vyšší rychlosti i na jedničkách, kde bude plot třeba… Viz v Německu u Schweinfurthu kde taky mají na nějaké bundestrasse ( 1 + 1 pruh) 120 a nic se neděje…
I/53 by s MÚKáčky mohla být dobrým pilotním projektem
Za mě bohužel vyhozené peníze, uvidíme jakou to bude mít spolehlivost a jak dlouho to bude fungovat. Kdyby radši ty peníze investovali do opravy povrchu silnice, nějakého obchvatu apod. Kdo chce jet 150 tak už tak jede teď, stejně tak kdo chce jet 110, tak jede tou rychlosti.
Tak já bych doufal že to stejně tak půjde využít ke snížení NPR v případě třeba mlhy.
ODSáckej populismus… Ministr s intelektem němého sluhy se potřebuje zviditelnit…
Populismus ano (150 jezdi kde kdo uz ted a az to bude legalni tak mnozi budou jezdit zase o tech 20 vic jezdit a uz to bude nebezpecne), akorat si nemyslim, ze by Kupka byl spatny ministr. Radim ho k tem lepsim, co tady byli a jsou.
Oproti dotovani zaklekavaciho mafiana a jeho inovativních linek na toustovy chleba jsou tohle ještě celkem dobře utracene peníze…
Jak debil do všeho zamotá Babiše co ?!😏 Vy ho musite mít i ve skřini a lidnici že ? A ještě do toho zamotej te Putina 😉😁
Přiznám se, že každá politická diskuse na téma zvýšení rychlosti na dálnicích mě fascinuje. Jak někdo dokáže složitě rozebírat, zda bude či nebude legalizován reálný stav věcí, na nějž nemá sebemenší vliv, a přitom zachovat kamennou tvář. Klobouk dolů. Já bych nedokázal nevyprsknout smíchy.
Legalizace nehod ve vyšší rychlosti…nic víc ani míň…až Vám tam nedejbůh někdo kiksne, ale v souladu s předepsanou rychlostí..ztuhlost ve tváři se možná dostaví..
Máte nějaký porouchaný mindset.
1) Pokud se zabijete v autě, tak se nezabijete někomu, zabijete se sám sobě. Vaše odpovědnost a vaše škoda.
2) Jako řidič jste si povinen počínat tak, abyste nehodu nezpůsobil. Ani ve velké rychlosti, ani v malé. Spojitost mezi těmito dvěma věcmi je účelový konstrukt.
Jen si odpovídáte, jak potřebujete.. ale jak je ctěná libost.
Neodpovídám si, odpovídám vám. A činím tak na základě své vůle, nikoliv potřeby.
Patrně jste chtěl vyjádřit nějakou myšlenku, ale ta zůstala dobře ukryta.
Ok. 150. Ale bez kamionů, co se plazí 80.
Ony jedou 92 (dle omezovače) a pokud se drží vpravo, tak ani na D1 s tím není problém. 150 se jezdí běžně.
Nemám mindráky a musím napsat, že mě nikdy rychleší na dálnici neomezil ani neohrozil.
Tak mě teda jo. Zejména v případě, kdy v jedete do levého pruhu a během chvíle na vás někdo bliká, kdo musel prudce brzdit, protože jel třeba 200.
Zkuste před tím přejetím doleva použít zpětné zrcátko, ideálně opakovaně, ať získáte představu, o kolik rychleji ten za vámi jede. Opravdu to není tak těžké. Od toho tam to zrcátko je, není to designový prvek.
Ani mě. A to většinou jezdím tacho 115.
S rychlostí roste spotřeba. Obvzlášť u elektromobilů, kde je mnohem méně ztrát a tak ten zvýšený aerodynamický odpor udělá procentuelně větší rozdíl.
Už rozdíl mezi 120 a 130 je znatelný (10%?), a na 150 to už bude znát hodně citelně (dalších 25%?). A může to lehce být rozdíl mezi „to ujedu bez dobíjení“ vs “ po cestě se musím zdržet u nabíječky“.
Nepotkávám moc elektroaut, co dnes jezdí pod 130… ale pod 150, to bych se nedivil.
Jinými slovy – s nástupem elektromobility je těch 150 spíš nesmysl. Těch pár minut úspory nestojí za tu extra spotřebu.
Neni to narizeni, ze musite jet 150 🙈
Kolik tu procentuálně elektromobilů? Je to jen zlomek. Takže150 je pro nás ostatní, co na elektro nemáme. Děkujeme.
Tak já doufám, že celý tenhle cirkus se změnami zákonů, a značením za 90 milionů má vydržet desítky let.
….řeší se v Německu, kde dávno neplatí, že je všude neomezená rychlost…. Kdy už tenhle blábol přestanete konečně opakovat??? Na začatku každého takového úseku je značka „doporučená 130“ – tedy bílá písmena na modrém čtvercovém podkladu.
Jaký blábol? Na německých dálnicích je každou chvíli omezení rychlosti na 120 km/h, takže problášení z článku je na 100% platné.
Nikdy nebyla neomezená rychlost- pouze doporučená…takže blábol.
V Německu jsou běžně klasické omezující značky s rychlostí černým písmem na bílém pozadí v červeném kruhu.
Značka „neomezené rychlosti“by v praxi mohla vypadat-ležatá osmička v bílém poli ohraničená červeným kruhem.
malé c v rudém kruhu, víc stejně nedáte ani s turbem…
No abyste se nedivil – taková nadupaná oktávka v tédéýčku, co táhne vocpoda… 😀
I kdyby tam bylo 250, budu stale predjizdet kamiony racionalni rychlosti 110-120 kmph.. I pres problikavace za mnou – s temi se pak stejne potkam na prvni cervene v Budejovicich nebo v zacpe v Milicine
To je v pořádku. Jen se pak tento “předjížděč” nesmí stát permanentním “jezdičem” v levém pruhu. Neříkám, že je to váš případ, ale dnes a denně vidím, že pomaleji “předjíždějící” řidiči nemají odhad pro vzdálenost, a místo aby se zařadili zpět, rozhodnou se rychlostí 120 předjíždět pomaleji jedoucí kamiony dalších pár minut, protože “se přece nebudou furt vracet tam a zpět.”
Tak speciálně na D3 je značně rozšířený fenomén levojezdců. Já to přisuzuji obecně nízké řidičské úrovni na jihu Čech.
Odhad to chce, to ano. Snazim se nikoho nezdrzovat, ale zase kvuli problikavaci nebudu zahazovat cennou kinetickou energii zajizdenim do prilis kratke mezery mezi kamiony.
A proč takhle pomalu? čekáte až mu bouchne kolo? Tyhle řidiče nesnáším, já chci být vedle kamionu co nejkratší dobu a rychle pryč?
Liniové řízení by bylo třeba minimálně na všech příjezdech do Prahy. Když je ranní špička nebo třeba nedělní večerní, tak by plynulosti provozu velmi prospělo, kdyby se rychlost snížila třeba na 110, stejně se o moc rychleji nejede.
To by se ale muselo i vymáhat. U Brna je to vyzkoušeno na D1, maximálku podle liniového řízení nedodržoval prakticky nikdo, takže už je tam 100 na klasické tabuli. Ani to se moc nedodržuje, ale přece jen o trochu víc.
Není pravda. Permanentní 100 začíná u Bosonoh, tedy cca km 188 a končí za křížením s D2. Proměnné značky jsou osazeny od km 172 a mají jednu nevýhodu – je jich málo a neumí (nechtějí?) návěstit konec omezení, takže i když doprava zřídne, vy jedete 100 a za vámi jiný 130, jemuž už značka zhasla a omezen tedy nebyl.
Super věc! Už se těším, až to konečně bude!
Osobně si myslím fajn počin a pokud jde o značky s možností změny rychlosti, takové značky by byly super na více místech, pač si myslím, že je spoustu dálnic, hlavně třeba kolem Prahy, kde by občasné snížení taky hodilo…
naprostý souhlas, odpadly by rázové vlny způsobené nedodržováním bezpečného odstupu a hustým provozem.
Otázkou je, kolik řidičů to dodržuje.. na D1 málokdo, vždy si připadám, že jsem trouba, když jedu doporučovaných 110 u V. Popovic dmer Pha, a ještě k tomu se na mne lepí nějaký dement, co pospíchá
Maximální rychlost 110 je až v úseku Průhonice – Praha. Ne u V. Popovic
Pokud budete jezdit v PRAVÉM pruhu (nápověda: prostřední NENÍ pravý), tak se tam asi někdo lepit bude.
Jenže co kdyby v tom pravém jel náhodou kamion že jo …
Vypočítejme si, kolik se ušetří. Ve 130 km/h se ujede 1 km za 27,7 sekundy. Ve 150 km/h za 24 sekund. Rozdíl je tedy 3,7 sekund na 1 km. Na 50 km tedy 185 sekund, 3 minuty.
Stojí to za zvýšenou spotřebu a zvýšené riziko? Mně asi ne, ale nechť si každý rozhodne.
Ono je to takový motor na pocit, že jedu sám v dostatečné vzdálenosti od ostatních. Poprvé člověk přidá, ať nejede za kamionem. Podruhé přidá, ať nejede za karavanem, co jede před kamionem. Potřetí se přistihne, že už dojel další hlouček s kamionem, autobusem nebo karavanem. Zase musí přidat. A takhle se prosoukáte kontinuálně celým dálničním úsekem. O spotřebě to fakt není….
Já jsem vždycky šťastný, že lidi co rozhodovali o zvýšení rychlosti na železnici z nějakých 120 na 160 pro budoucí koridory to v životě dotáhli dál než do 8. třídy ZŠ.
Prostě ODS a spol., přičemž limit rychlosti na dálnici by měl být naopak snížen na 110 km/h a měl by být na nich i zákaz předjíždění nákladních vozidel. Ubylo by nehod a samozřejmě i mrtvých, dále by se zvětšila kapacita dálnic, což je nezanedbatelné plus.
nelze takhle globalizovat, někdy jsou dálnice skoro prázdné.
V českém prostředí politického populismu se průchodnost snížení rychlosti na 110 km/h blíží nule.
Zákaz předjíždění nákladních vozidel znamená, že nesmíte předjíždet nákladní vozidlo, nebo jak si vaši češtinu mám vysvětlit?
Mínil jsem zákaz předjíždění nákladních vozidel jinými nákladními vozidly. Ale chápu, že jsem to měl napsat lépe, ale psal jsem to z telefonu během jízdy autobusem do práce.
Ubylo by nehod a samozřejmě i mrtvých … vy už mluvíte jak ti „odborníci“ z Besipu a Vize0, kteří se nám neustále snaží podsouvat jak jsou dálnice nebezpečné a jet tam je smrtelné riziko, i když to je nejbezpečnější druh silniční komunikace.
Mně by se líbilo řešení alá Polsko čili to přizpůsobit plošně podle parametrů dálnice. Na D26,5 a šírší dát 140 kmh, jinak 120 nevyhazoval bych peníze za proměnné značení uprostřed polí. Proměnné značení je vhodné na hodně frekventované dálnice v hustě osídlených aglomeracích, což D3 není.
Jen taková drobná poznámka ke starší a velmi rozšířené dálniční kategorii D26,5, ta je co se týče šířky zpevnění včetně krajnice 10,75m úplně shodná s novějšími kategoriemi D25,5 či D26,0 které se v současnosti staví prakticky všude. Rozdíl je jen v šířce SDP (střeďáku) 4,0/3,5/3,0m. Širší zpevnění 11,5m mají jen D27,5/D28,0 (umožňuje vedení 2+2 na jedné polovině při rekonstrukci)
Ano, tak je to samozřejmě nějaké zjednodušení, aby moje vyjádření bylo jednoduše pochopitelné. Bezpečná a pro mnohé i pohodlná rychlost je daná rozhledovými parametry a šířkou jízdních i odstavného pruhu. Čili, přesněji řečeno by 140 mohla být tam, kde je plnotučný odstavný pruh a dostatečné poloměry oblouku, což třeba D1 všude nesplňuje ani s D28.
ano ta D1 mě právě hned napadla že rozhodně není vhodný kandidát, obzvlášť od Mirošovic po Loket je to místy slušná „klikatá horská dráha“, naopak od Jihlavy po Brno je to zas úplně něco jiného
Líbí se mi ta snaha místních pro150 o racionalizaci vlastního postoje. Místo aby upřímně napsali „Já to chci a chci a chci, protože proto!“, tak přepisují i fyziku: „Ne vždy je při 150 vyšší spotřeba než při 130.“ Ano, vážení přátelé, vždy je vyšší, o 15-20 %.
Tak, kdyz si tu vyssi spotrebu ridic zaplati, v cem je problem?
Variace na kulové slepice ve vakuu? Při konstantní rychlosti to jistě platí, jak často je ale možné jet po našich dálnicích konstantní rychlostí? Neadaptivní tempomat už je dnes v podstatě k ničemu. A rozdíl ve spotřebě při konstantních 150 a při limitu 130, kdy se ale každou chvíli brzdí na 80, už může být klidně nulový nebo může spotřeba být v druhém případě i mnohem vyšší, jak nakonec napovídají údaje o spotřebě ve městě/mimo město/kombinovaně.
Ano, v rozdílných situacích mají auta rozdílnou spotřebu. Zrychlení na 150 bude spojeno s vyšší spotřebou než zrychlení na 130. Zhruba o 15-20 %.
To je jisté. Při silnějším provozu, kdy je potřeba často brzdit, ale 150 legální stejně nebude. A i kdyby byla, není pro ni reálně prostor.
Takže jako při 150 kamiony zmizí z dálnic, že nebude potřeba každou chvíli brzdit na 80? Nebo jak to bylo myšleno?
I podle článků, nejen tohoto, bude 150 legální jen při slabším provozu a obecně vhodných podmínkách. Takže by nemělo být potřeba brzdit buď vůbec nebo mnohem méně často.
No dobře, ale v tom případě, pokud nebude provoz, nebude třeba brzdit ani z těch 130 a spotřeba při 150 bude stejně vyšší ne? 🙂
Bude, POKUD vyšší rychlost využijete, což jistě nebude žádná povinnost.
konečně víme,na jakou zbytečnost zaplatíme více za dálniční známku
Náhodou, Když mi dají těch 90mil., tak já půjdu, koupím dvě stojanové značky 130 a 150 a bude je tam střídat podle počasí a jiných vlivů, nebo třeba na zavolání. Takhle bych to nějak odbrigádničil až do důchodu.
Ne, to je kvůli inflačnímu mechanismu a rozšířené síti dálnic.
Na 50 km se ušetří 3 minuty. A zhorší bezpečnost. Nejsou to vyhozené peníze?
Můžete to zhoršení bezpečnosti dokázat? V Rakousku se po zkušebním zvýšení limitu nehodovost naopak snížila, v Austrálii také.
V Rakousku nebo Austrálii možná řidiči dodržují bezpečný odstup a nejezdí ve 150 km/h 10 metrů někomu za zadkem. Vidím to prakticky každý den.
Možná nebo určitě?
Kde vidíte každý den jak jezdí ostatní ve 150 km/h?
Nojo, jestli ten důvod není místo nižší rychlosti spíš schopnost to dodržování rychlosti vymáhat.
Tahle republika je plná radarů na silnicích. To nevypadá že se to nedaří vymáhat…..
Asi jste nemel prilezitost prekrocit statni hranici.
Bych se nebál, dálniční oddělení v Chotovinách se rozhodně činí, což na tý nejnovější a poloprázdný dálnici vypadá dost úsměvně, když tam „chytají piráty“.
Každý omezení rychlosti vede ke hlídání dodržování limitů. Za mě ustanovit současnou rychlost na dálnicích za doporučenou rychlost a podle aktuální situace omezovat v úsecích proměnnými značkami. Nikdo nemusí nikoho stíhat ani autem, ani postihem, pak při nehodě účastník jedoucí nad doporučenou rychlost má automaticky spoluvinu a ne úplné plnění škody od pojišťovny, emise se odrážejí ve spotřebě, tedy i ve výdaji na cestu každého řidiče (od 2027 i se zohledněním ceny emisní povolenky v palivu). Je třeba stanovit nepredjizdeni se kamionu na dvou pruhu a jejich minimální rychlost, kterou musí být schopný dosáhnout naložený i ve stoupání. Alibistickych 150kmh… Číst vice »
Já osobně jezdím i 130 km/h v německu na neomezených úsecích… Každopádně pokud by všichni jezdili tak jak mají, tak je to jedno, jestli pojede 130 nebo 150…. Koukněme se na D1.. přehledná a rovná dálnice, která se zrekonstruovala a není den, kdy by tam nebyla nehoda….
D1 tak možná JIhlava-Brno a dál, jinak mi rozhledové poměry v obloucích nepříjdou dostatečné abych tam mastil 160, viz tady oblouk u Slavníče:
https://mapy.cz/s/molebadena
Motoristum Sobe narostly preference, tak ODS kalí vodu 😉
Zní to logicky, ale zrovna tenhle nesmysl měli modří už ve volebním programu (2021). A jestli se nemýlím, hned potom se objevil v programovém prohlášení vlády. Jen to přišlo na řadu až teď.
Hehe, takže ÚAMK lobbuje za snížení rychlosti, kterou navrhla vláda sama od sebe 🤣
K poslednému odstavcu v článku – v škandinávskych krajinách budú predpokladám podobne ako vo Švajčiarsku vysoké pokuty za dopravné priestupky. To si myslím, že je väčšia motivácia na dodržiavanie rýchlosti a bezpečnosť ako samotné obmedzenie rýchlosti
(ale nesmie sa to s tými pokutami preháňať, viď Švajčiarsko).
Ne, vyšší bezpečnost je způsobená nižší rychlostí. To, že tu nižší rychlost dodržují kvůli vysokým pokutám je věc jiná. Pokud by měli maximálně 200 km/h a stejně vysoké pokuty, je velmi pravděpodobné, že ta bezpečnost klesne i tak.
Skutočne?
Pozrite sa na tento graf. Rozdiel medzi frekvenciou smrteľných nehôd je v rozmedzí 110 km/h a 130 km/h minimálny a dosiahol už plató.
https://static.wixstatic.com/media/aa8efa_58388ae023e44bff982713a9cb73206a~mv2.png
Jak souvisí procento pravděpodobnosti smrti chodce při srážce s autem v dané rychlosti s provozem na dálnici? Chce si to dobře přeložit popisek grafu než to sem dám.
A pokud by měli maximální rychlost 20 km/h tak se nehoda nestane nikdy, prostě nikdy. Proč vlastně ty nehody nezakázat rovnou? Prostě se řidičům zakáže bourat.
Takže když tam dneska někdo letí 150, nově pojede 170, možná ještě víc. Super počin! ODS si může odskrtnout nejdůležitější problém dopravy v České republice!
nastupuje éra elektro-pracháčů. I ten si rozmyslí, jestli to požene po dálnici 170, nebo třeba jen 130, aby vůbec dojel….
Přesně tak! A kdyby tam dali maximální rychlost 200, tak většina pojede 250. Co na tom že tolik většina aut ani nejezdí 🙂
A co tak všeobecně – jako třeba ve Francii – omezit za deště, sněžení, mlhy… maximální rychlost ze 150/130 jen na 110, na ostatních cestách z 90 na 80? Proměnné značky na všechny cesty netřeba.
Na dálnici jezdím v noci zpravidla jen na tlumená světla, protože v protisměru pořád něco jede. Zapnu-li dálková světla, je to vždy jen na krátkou chvíli. Na jakou vzdálenost vám cestu nasvítí tlumená světla? Jakou rychlostí byste měli správně jet, abyste měli přehled o cestě, kterou máte tlumenými světly osvětlenou?
Na tlumená světla je to tak 30 km/h, nicméně konstrukce dálnic s tak trochu počítá s tím, že „overdriving your headlights“ nastává – eliminace kolizních míst, kvalitní vyznačení jízdní dráhy, odstavné pruhy…
Nicméně i u nás byl případ kdy byl řidič odsouzen, že jel po dálnici rychleji, než mohl zastavit na vzdálenost kam viděl na potkávačky.
Tohle částečně řeší matrix led světlomety.
Každý tu řeší, že zvýšením rychlosti bude vyšší nehodovost… nevím jestli jste jeli v tomto úseku, kde skoro žádný provoz není. V pátek a v neděli se tu dá normálně prosvištět a sem tam někoho předjedete, to je real. Už aby byla středočeská část, protože po tom co proletíte D3 na jihu se zastavíte v kolonách u Benešova, kde je to tragický a na D1 je provoz ve špičce takový, že tam nikde 150 nebude, a to ani v úsecích se 3 pruhy, kde upřímně řečeno, viděl tam někdo jiné auto než kamion? Protože přece to není pruh pro ty… Číst vice »
Je asi jedno zda je to 130 nebo 150… spis uz musite dalnici tak navrhovat, vice narovnat a pouzit i lepsi bezp. prvky, je to proste drazsi v nekterych pripadech… proto je treba v severskych zemich casto nizsi nez 130, kvuli cene… na 50km useku to je zbytecne…
Není to zbytečné.
Není, ale bude. Dálnice se staví právě proto, aby po nich byl provoz. Jinak jde o vyhozené peníze, nemyslíte?
Souhlas, mezi Táborem a Budějovicemi jsou frekvence jak na D1 za totáče. 150 km/h by tam být mohlo, ale maximálně do nějakého zahuštění provozu.
a přesně proto tam dělají PDZ, aby se to dalo dle situace korigovat
Pokud by se dodržovala ostatní ustanovení, bezpečné rozestupy, nedojde ke snížení rychlosti jaksi přirozeně?
Největší problém české dopravy je zvýšení rychlosti na dálnicích. ODS ukazuje nové dno…
To je něco ve smyslu, že když se dá omezení na 70 km/h mezi Horní a Dolní Mezipůlky, tak je to proto, že to byl největší problém české dopravy? Nebo jak tomu rozumět?
přemýšlel někdo co to zvýšení rychlosti na 50 km dálnice reálně přinese? O kolik se zkrátí jízdní doba? Předpokládám, že celý úsek touto rychlostí nepůjde projet.
vubec nic, ale urednici maji praci, musi upravit zakon…
Kdyby to bylo na crlem useku D3, mohlo by to vyrovnat ci zlepsit dojezdovy cas oproti chabe zeleznicni trati,…
Jaký úředníci? Stopadesátku si vymysleli volební stratégové před minulýma volbama, vláda si ji dala do programu a poslanci ji odmávli v novele zákona. Úředníci do toho nemají co mluvit.
To nic některým Einsteinům se plete slovo úředník a politik, ačkoliv požadavky na obojí profesi jsou zcela odlišné….
Problematika je to složitá: 1) ne vždy znamená 150 více emisí, než 130; b) ne vždy znamená vyšší rychlost více nehod; c) řidič má i při limitu 150 pořád přizpůsobit rychlost situaci okolo něho a svým schopnostem, a tak by se dalo pokračovat. Otázka zní, zda tato zákonná úprava stojí za všechny ty debaty a rizika (dobře popsaná jinými dole v diskuzi, nebudu je opakovat). Podle mého je to naprosto, ale naprosto zbytečná věc, která vlastně ničemu ve skutečnosti neprospěje. těch rizik je naproti tomu opravdu hodně, a jsou na silnicích přítomna dennodenně. Poslanci zas jednou předvedli, jak nechutně si… Číst vice »
…jde o politicke body, lide radi rychlost a auta…
Je to smutné zjištění, že žijeme v zemi, kde bezpečnost společnosti znamená méně než požitek jednotlivce z rychlé jízdy. Ano, těch lidí není zrovna málo a určitě hlasy to vládnoucím stranám přinese, bohužel.
Z principu je to špatně, protože se zvyšuje rozdíl mezi auty, co jedou standardně cca 120 km/h. a těmi nejrychlejšími, které pojedou cca 160 km/h. To zvyšuje nebezpečí nehody. A omračující je cena. Zbytečně vyhozených 90 miliónů už nikoho nezaráží?
Co teprve kamiony v nějakých 80-90 km/h a především neschopní řídiči, kteří jedou nalepení za takovým kamionem a pak se ho rozhodnout předjet způsobem, že to hodí do levého a pak pomalinku aby to na ně nebylo moc hrrrr začnou zrychlovat, dostanou se na nějakých 110 km/h což trvá tak 30 vteřin a velmi často tím vybrzdí kohokoliv kdo jede za nimi, protože absolutně postradají odhad.
Není to o tom, že by nechtěli být hrr, ale buď mají slabá auta, nebo se snaží jezdit „úsporně“. Jo, mám s takovými také řadu zkušeností.
Jo no, to mne vždycky „možú mory urvat“
A proč se slabým autem zpomalit na rychlost kamionu? Co takhle ho začít předjíždět dokud mám rychlost?
Například proto, že v levém pruhu si to k vám sype vláček aut, která všechna jedou kolem 145 km/h a bezpečné rozestupy neznají. V tom případě je jednak nesmíte omezit tím, že začnete kamion předjíždět pomalejší rychlostí, a jednak ani nemáte reálnou šanci se do mezery vejít, aniž by to ohrozilo/omezilo řidiče v levém pruhu.
Na druhou stranu zpomalit v pravém pruhu za kamionem a počkat si, až situace v levém pruhu umožní bezpečné předjetí i při nějakých 110 km/h, není žádná potupa, že. A zdržení na trase činí možná 15-30 vteřin.
Většina i těch malých a slabých aut, pokud tam dáte 4. rychlostní stupeň jsou schopna akcelerovat min. nad 100km/h, pak už pátý a dále.
Problém je ovšem v jejich majitelích, kteří si tyto vlastnosti vozidla odmítají připustit a předjíždí stále v malých otáčkách na 5. nebo dokonce 6. stupeň. Odhady vzdáleností zase souvisí s aktivním (čti dostatečně dlouhým) pohledem do zpětných zrcátek, čehož jich taky není moc schopno.
Právě proto by 150 km/h mělo být pouze na dálnicích, kde jsou 3 jízdní pruhy.
Dráha, která je třeba při zpomalení ze 130 na 90 je 38 metrů. Ze 150 je to už 78 metrů.
A to má Dacie Logan nebo Porsche 911?
Něco mezi. Důležité je, že je ta dráha dvojnásobná, ať už se jedná o dačku nebo 911.
Proto se jaksi bezpečná vzdálenost odvíjí od rychlosti jakou jedete a není dána absolutně.
Od pana Siroty z UÁMK je to trochu manipulace. Ano skandinávské země mají nejnižší nehodovost, ale zrovna dálnice v tom obecně nehrají zásadní roli, jelikož jsou z principu všechny směrově dělené silnice dálničního typu několikanásobně bezpečnější než běžné silnice v extravilánu na kterých dochází jednoznačně k nejvíce smrtelným nehodám (možnost čelní srážky, nárazu do pevné překážky, či nedání přednosti v jízdě) a na to fakt rychlost na dálnicích vliv nemá. Jinak Norsko má na dálnicích 100-110 km/h (upraveno značkou), ale Švédsko má na většině dálnic povolené 120 km/h, a pozor, na běžných silnicích mimo obec je sice legislativně 70 km/h,… Číst vice »
Ano, je to o lidech. Už jsem to tady kdysi psal… Na Balkáně (RO, BG) běžně všichni jezdí jak prasata – na běžných silnicích mimo obec i 120, v obci 80, ale ti řidiči si prostě ve všem vyhoví stylem „když chce jet tak ať si jede“ a nehodu tam prakticky neuvidíte a když ano, tak je to tak max rozbitý světlomet
Množství usmrcených osob v souvislosti se silničním provozem je tam ale pořád hrozivé vysoké.
Musím říct ze zkušenosti ,že nejlepší řidiči jsou v Itálii, jezdi ostře,ale bezpečně.Ale ona celá Evropa včetně dřív tak obávaného Polska jezdi dobře. U nás těch 150 na kvalitní komunikaci nebude problém,teď už řídí generace řidičů ,která je až na pár výjimek solidně vyježděná.Nejhorší byla devadesátá léta,to byl na silnicích opravdu mazec.
Hmm, 150+ se tady jezdí běžně už teď. Povrch místy hrbatý tak, že je to na vyražení zubů….
No nevím hrbatý, asi jezdím po jiné D3
Např u Plané n/L, další za Veselím n/L (bývalý sjezd při stavbě) – vše ve směru na CB. Stále nějaké části opravují.
Jediný hrby tam jsou přechody na mosty, třeba u Veselí.
Při 150km/h už ty hrby přeletíte, ne? 😀
Už jsem to kdysi dávno psal – zvýšení rychlosti neznamená vyšší nehodovost. Pěkný příklad na tohle je Rakousko – v roce 2018 zvýšilo limit na 120km dálnice A1 na 140 km/h na 1 rok. Výsledek? Nehodovost se citelně snížila.
Správně a nejen tam. Ještě mám někde uložený odkaz na minimálně jeden související článek.
Tak ještě že tomu rozumíte. Zvýšení rychlosti na jednom úseku opravdu nemusí znamenat zvýšení nehodovosti, ale statisticky jich přibývá. Hlavně přibývá vážnost nehod, ve 150 už to nebudou jenom odřené plechy. Největším problémem je ale rozdíl rychlostí jednotlivých vozidel. Když je mlha, vy se valíte 150 a před vámi jede kamion 80, je ta interakce s ním daleko horší než ve 140. Svým způsobem je občas lepší nemít žádný limit, než ho nastavit takto absurdně vysoko. Možná víte, že mezi Salzburgem a Rosenheimem není žádný limit, ale podle našich norem by tam mělo být max 120, a řidiči tam opravdu… Číst vice »
V mlze, pokud nemáte rozhled, samozřejmě nesmíte jet ani těch 130 a ani dnes. U 150 bude platit to samé, navíc v mlze 150 povoleno rozhodně nebude. Souhlasím, že nejlepší limit je žádný ve smyslu pevné hodnoty, pouze podle rozhledových poměrů, počasí, stavu vozovky atd. Pak odpadá falešné „jsem v limitu, jsem v bezpečí“ a především odpadají vychovávači.
Nesmíte jet, ale jedete? Jedete. Proměnné značky jsou samozřejmě něco jiného, ty myslí za vás. Obecně ale další zvyšování rychlosti není ideální. Ten sweet spot rychlosti a bezpečnosti na 120 km/ho už jsme i tak překročili
Nevím jak vy, já tedy obecně nejedu kam nevidím, nejsem blázen a nechci zabít sebe ani nikoho jiného. Naopak když je volno, dobré podmínky a technika to zvládne, proč by neměla být možnost jet legálně 150?
Značky nemají myslet za vás. Myslet má hlavně řidič a podle toho co tu plno lidí píše by nejvíc pomohlo kdyby řidičák mělo méně lidí, než to kolik se bude moct jezdit na D3.
Mají tam být proměnné značky, takže v té Vámi zmíněné mlze tam nebude 150 ale 80
Zvýšením rychlosti se snížila nehodovost? Tak o tom bych si rád něco přečetl. Nemáte náhodou odkaz? Našel jsem jen článek na českém Autoforu, ale také bez nějakých odkazů nebo statistiky.
Dle Road Safety Manual (Rune Elvik) zvýšení průměrné rychlosti v dopravním systému o 1 km/h produkuje nárůst počtu usmrcených o 3 %.
O kolik nám narostl počet usmrcených když se rychlost na dálnících zvedla ze 110 na 130? To nám taky předpovídali jaké to budou potoky krve….
To nebyl úplně jednoduchý experiment, protože zároveň docházelo k náhradě komunistických popelnic za moderní auta.
Přesně. Totéž při zvyšování z 90 na 110 na směrově rozdělených čtyřpruzích. Nejdřív strašení a potom ticho 🙂
Aneb Ludva Hovorka z Houslic: ‚Cim vic golu dame, tim vic bodu mame‘ 😉
A teď si představte že ti zlí a hloupí Němci mají 100 km/h mimo obec. Tedy na těch nejnebezpečnějších úsecích. To jsou teprve jatka, jak střílet z kulometu do chodců. Není úniku.
Zajímavé, že firma Kuratorium für Verkehrssicherheit, která bezpečnost posuzovala, došla ke zcela opačnému výsledku než Vy a doporučila ministerstvu dopravy zrušit. Následně se toto opatření zrušilo. Byl i jeden chemik, který tvrdil, že kyselina sírová není žíravina, každý má samozřejmě právo na vlastní názor.
Porovnáváte mentalitu řidičů v Rakousku a pak v banánové republice.
Tak se podívejte jak v tom Rakousku ti místní jezdí. S těmi se můžeme měřit velmi „hrdě“.
V Německu je omezení na ca. 30% sítě a tato hodnota je víceméně konstantní. Kecy o omezení rychlosti tam jsou již 30 let a vždy to dopadne stejně. V Nizozemí omezení neplatí 19:00 – 06:00, a zavedeno bylo snad v roce 2019 nebo 2020 v důsledku neuvěřitelných místních zákonů, kdy emise ušetřené na dálnicích se mají přesunout do množiny emisí na bydlení a tím vlastně umožnit stavbu nových domů. Současná vláda chce uvedené kompletně zrušit, ale paradoxně místní navýšení rychlosti již nepožadují, což je s ohledem na tamější intenzity provozu zcela pochopitelné. Ten blábol pana Siroty na konci ani nemá… Číst vice »
V Německu kopou automotokluby za řidiče, u nás lezou do pozadí státu.
Jasně, a proto tady dýzla volí pět procent národa. Jsme balkán.
Ne, volí ho 5 % té části národa, která o sobě v průzkumech tvrdí, že k volbám přijde a bude jej volit. Což může být dost mimo, viz právě proběhlé volby v USA a před nimi proběhlé průzkumy.
V situaci, kdy nastupují elektromobily, je řešit emise bezpředmětné.
No u nás zrovna moc nenastupují, že..
Máte pocit, že výroba elektrické energie je bezemisní?
I ta rychlost okolo 150km/h. To by ty elektrovozy současných technologií sežralo. Další obecný efekt by byl při rychlém vybíjení, že těmto elektroautům jdou do kopru rychleji i životnosti baterií…. Takže hezky plynule 100večkou a za kamionkem, aby nám větřík pomohl….
Elektromobily zase řeší spotřebu/dojezd… Takže už tu také byl „skvělý“ nápad plošně snížit max. rychlost, aby elektromobily měly větší dojezd a spalovací motory ztratily výhodu. Inu, jak praví klasik, „každej to má v hlavě trochu jiný“.
Tam záleží, zda bude tolerance jako dosud, tedy cca +20 km/hod nebo bude těch 150 km/hod striktních.
Druhou věci je, reálně cca 10 % řidičů pojede rychleji než jezdí dnes. Ostatní pojedou stejně dle nějakého svého standardu podle stavu vozidla a schopností.
Ano legislativně by bylo žádoucí aby se postihy při překročení nad 150km/h i nadále počítaly od současných 130km/h, tedy aby limit 150km/h byl opravdu strop, ale silně pochybuji, že to tak bude.
Ve smyslu „Změřili jsme vám 160 km/h po odečtení odchylky, limit je 150 km/h, překročil jste o 30 km/h?“ 😀 To tak rozhodně nebude, to byl Kocourkov i na naše poměry.
V Německu nikdy nebyla neomezená rychlost „všude“, to je jenom česká urban legend.
A je to ideální stav, ta neomezená rychlost: jedu si v klidu svých 130 a když chci předjet někoho, kdo jede třeba 125, tak prostě pohladím plyn a na chvíli zvýším rychlost, abych v levém pruhu nezacláněl pomalým předjížděním a žádný zákon při tom neporušuji. Nemá to chybu.
Pokud někoho jedoucího 125kmh chcete předjet u nás a pojedete třeba 140, tak zákon také neporušujete. Viz výjimka pro bezpečné předjíždění.
Jaka vyjimka pro bezpecne predjizdeni?
Taková výjimka u nás bohužel neplatí a i kdyby, platila by spíš na normální silnici než na dálnici, kde za standardních okolností nehrozí čelní střet, kterému především by měla pomoci zabránit.
Třicet let dělám dopravní právo a o tomto jsem ještě neslyšel. Můžete uvést odkaz na konkrétní zákon a ustanovení?
třeba by to mohl navlíknout na krajní nouzi 🙂
No, to taky není úplně pravda, historicky byla určitá období, kdy skutečně obecná úprava žádnou maximální rychlost nestanovovala.
To historické období u nás bylo do roku 1979.
V Německu není žádná neomezená rychlost, ale je tam „doporučená maximální“ 130 km/h. Jet vyšší rychlostí není zakázáno, ale může být spojeno s právními riziky (přičte se spoluzavinění i v případě „nezaviněné“ nehody, neb dotyčný rychlejší jízdou vytvořil potenciálně rizikovější situaci).
Osobně zvýšení rychlosti beru jako populistické gesto vlády, nic racionálního v tom nevidím.
Proměnné značky dobíjené sluncem se tam dávají hlavně proto, aby se nemusel dělat výkop.
Holandsko zvyšuje rychlost zpět na 130 km/h .
https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutch-expat-news/new-130-kmh-speed-limit-be-introduced-selected-dutch-motorways
(technicky vzato tam je 130 pořád, pouze přes den (6-19) je rychlost omezena na 100)
Dle značek na hranicích je na dálnicích v Holandsku 120, ale jak píšete, všude je přes den snížena na 100.
Když už, tak Nizozemsko.