Doprava ve městě

MHD v Ostravě je znovu v módě, cestujících po letech přibývá

Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO
Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO

Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) se loni podařilo přilákat výrazně více cestujících než předloni. Ve třetím největším městě v republice se tak po letech setrvalého poklesu potvrdil obrat k lepšímu, který jemně naznačil už rok 2016.

Služeb DPO loni využilo přes 91 milionů cestujících, což je meziročně o 2,6 milionu více. V letech 2015 a 2016 přitom počet cestujících klesl výrazně pod 90 milionů, když ještě v roce 2011 se držel nad sto miliony.

Počet obyvatel a počet cestujících v Ostravě. Autor: DPO
Počet obyvatel a počet cestujících v Ostravě.
Autor: DPO

Ostravská MHD loni rostla i přesto, že obyvatel města setrvale ubývá. „Podle výsledků průzkumů naše služby využívají nejvíce studenti. V uplynulém roce jsme však zaznamenali také nárůst počtu cestujících z řad podnikatelů a majitelů firem, za což jsme velice rádi a je to pro nás důkazem, že poskytujeme skutečně moderní, rychlou a bezpečnou přepravu po městě,“ uvedl v tiskovém prohlášení šéf DPO Daniel Morys.

Obrácení trendu připisuje rovněž odbavovacímu systému, kdy cestující využívají bankovní platební karty, sloučení městských zón do jedné tarifní zóny, a také novým projektům typu nasazení asistentů přepravy do vozidel nebo častější úklidy a využití kamerových systémů. Ostrava jako první město v republice směřuje k „bezpapírovému“ jízdnému.

Do budoucna chystá Ostrava podle Moryse velké projekty obměny vozového parku, posilování týmu asistentů přepravy i další vylepšení odbavovacího systému.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak CNG busy a zastávky na znamení určitě výrazně zlepšily svůj segment. Problémem stále zůstává pomalá páteřní tramvaj. Také pomohla platba kartou a jedná zóna. Ale i tak má Ostravská MHD co dělat. Nastavení jízdného a rychlost. Aby se trochu přiblížila potřebám 21st.

  • Já bych zařadil i ty cestující co jezdí vlakem z nebo do směr Praha, Brno atd., i ti se musí nějak dostat na nádraží, když pomineme pár jedinců co přijede na nádraží autem, kde je umění vůbec zaparkovat.

  • Kdo by se jim divil, když to mají tak levné. Když třeba nějaký smyšlený člověk jezdí z bohumína do jistebníku (22km) a koupí si jen tu obří ostravskou zónu 78 tak jezdí po celý rok jen za 5700 korun a může přitom jezdit všude po ostravě a okolí bez omezení. Další smyšlený člověk jezdící z Frenštátu do Rožnova (13km) zaplatí za 3 malé zóny 6840 korun za rok a může být rád, že může jezdit pár kilometrů okolo a mězi těmi městy. Co tak udělat stejně levné jízdné pro všechny a né jen pro ostraváky a pár okolních měst?

  • Do Ostravské MHD muselo přibýt cestujících i kdyby nechtělo. …
    Ruší se doprava do centra, staví se terminály jako Hranečník a další. Od Orlové Karviné a Havířova byly ukončeny autobusy právě na Hranečníku a lidi umělé vecpaní do MHD.
    To je tedy nárůst.
    Lidé odešli do aut a v Ostravě to je poznat. Po dostavbě terminálu Jeremenko odejdou další v veřejné hromadné dopravy.
    Ale v MHD zase přibude.
    Stejně jako kvůli terminálu na Dubině.
    V týdnu ještě lidé z okolních měst dopravu využijí, byť méně a méně.
    O víkendu by jel busem do Ostravy z Havířova jen blázen. Hned několik přestupů. Si vždycky říkám, že to nemůže být horší. Jak je vidět může. Bohužel.
    Autor za to samozřejmě nemůže.
    Ale těch cestujících kterých se tento článek týká jsou takové články něco jako urážkou…. Uf

    • Moji mamince je 78 a to prestupovani na Hranecniku ji vadi, coz vzhledem k jejim veku chapu. Mne to nevadi vubec. K tem poctum cestujicich. To si jako myslite, ze vsichni, kteri predtim dojeli na UAN pak dosli do prace nebo kamkoliv jinam pesky?

    • Pavels : 441 jezdila až na Gagarinovo. Spousta lidí do házela pěšky do centra. Stejně jako je tomu dnes z Uanu od 443. Dříve i 442 jezdila na Uan. Lidé vystupovali i na vysokých pecích a dalších zastávkách. Tam se dnes dostanete hlavně o víkendu kdy 443 nejezdí vyjma směnových spojů s dvěma a více přestupy….
      Netvrdím, že někdo v minulosti na Gagarinově náměstí či Úanu neprestupoval na tramvaj nebo trolejbus. To je jasné…
      No dnes se o víkendu dostat do Dolních Vítkovic pro mě znamená použít 4 dopravní prostředky. MHD Havířov, pomalý zastavujici u každé vrby bus 441, tramvaj z Hranečníku ke Karolíně a tam přestoupit na další. Nezlobte se na mě, ale toto není moje představa o možném využití VHD třeba při cestě za zábavou do centra Ostravy z Havířova. Ale i Karviná a Orlová jsou na tom podobně jako mnozí další…

    • Pavels : Osobně bych proti terminálům Hranečník a za nedlouho i Jeremenko nic neměl. Pokud by se Ostrava nechovala jako že za její hranicí nic není stovky kilometrů, mohlo to být všechno jinak….
      Tady měl zasáhnout kraj a koordinátor dopravy. Měla být větší integrace s okolím. Průjezdné linky centrem či poblíž centra…
      Tak si každý hraje na svém písečku a podle toho to vypadá…
      Pokud má jezdit centrem jen Ostravská MHD. Ok. Ale už dávno se měla opravit zastávka Ostrava Střed jak je v plánu. Také se plánuje prodloužení nástupiště Stodolní. Uskutečnit výstavba zastávky Zábřeh. A po té až zrušit Uan. Od Frýdku či Havířova Českého Těšína, ale i Studénky, Suchdolu, Mošnova mohlo jezdit více vlaků které tím centrem a dalšími částmi Ostravy…

      A dalo by se napsat i více…

      Zatím se však radní pro dopravu holedbá tím jak mu lidí přibylo. Ale zatím to je jen plivání do tváře všem mimo Ostravským cestujícím prostřednictvím různých v dobré víře napsaných článků…

      Ale plive se i Ostravským cestujícím. Linka 38 byla v plánu i v týdnu jen na Hranečník, ale lidi a Ostravské obvody si vyřvaly ježdění skrz alespoň v týdnu. O víkendu si však přestoupí…

    • No KODIS toho moc nevymyslí. Tam jsou už dlouhá léta zakonzervovaní lidé, kteří si žijou v myšlence, že „nikdo jiný na světě by to nedokázal dohodnout líp“ a nepřipustí, že by něco mohlo být i lepší. Ego v oblacích, pokora žádná. Přitom výstupy vypadají, jako by to dotyční nezkusili ani jednou projet.

    • Jirka: Jojo, co dodat. Ani nevíte jak mě to s tím Kodisem mrzí. No bohužel. Dodávám fiktivního plačícího smajlíka…
      Po dlouhých zdravotních problémech se vracím k připomínkování. No vše přes kraj podávám a města či obce…

    • lc: Je to marné, je to marné, je to marné. Na městě na odboru dopravy jsou taky pořád ti samí lidé už spousty let bez ohledu jak dopadly volby (výměna nejvyššího šéfa nikdy nic nezměnila) a taky se nepřijímá žádná kritika ani návrhy – všechno je nejlíp a líp to už nejde, všechno podloženo účelově zpracovanými studiemi dodanými externími firmami (které vlastní rodinní příslušníci)… a podle toto to taky vypadá – cyklostezky (nové stezky jsou horší kvality než polňačky co tam byly předtím, tam kde už cyklo je se udělá druhá o 20 metrů vedle protože to platí unie, tam kde není se průjezd ještě zhorší), silnice nemá vůbec žádnou koncepci, veřejná doprava naprosto v úpadku – často už je rychlejší se dopravit pěšky než pomocí MHD i na větší vzdálenosti. Pak tahle manipulace s čísly – uděláme terminály, naženem nuceně lidi z příměstsých autobusů do mhd a navenek to vypadá dobře. Už se pomalu začíná ten bordel rozkrývat, tak se zametají stopy. Ale je třeba opatrně, protože mafie jde i přes mrtvoly, jako tomu bylo v případě domu, který dlouhá léta překážel projektu evropské unie, když se u mostu mládeže musela postavit tramvajová odbočka na Výškovice.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora