Doprava ve městě Informační technologie Zprávy

Ostravská MHD míří k jízdnému bez papíru, omezuje prodeje v automatech a trafikách

Tramvaj v Ostravě. Autor: DPO
Tramvaj v Ostravě. Autor: DPO

Ostrava bude zřejmě prvním městem v republice, kde z MHD zmizí klasické papírové jízdenky. Tamní dopravní podnik (DPO) chce naučit cestující využívat pouze elektronické jízdné. Důvodem je mimo jiné skutečnost, že výroba a distribuce papírových jízdenek je nákladnější, podle vedení podniku je navíc použití virtuálních jízdenek jednodušší.

„V souladu s dlouhodobou strategií byl v ostravské MHD zahájen proces postupného přechodu cestujících na elektronické jízdné,“ uvedla mluvčí Karolina Rycková. Podnik sází především na zákaznický portál s e-shopem, kde si cestující mohou zakoupit dlouhodobé jízdenky, objednat novou kartu ODISku nebo dobíjet elektronickou peněženku.

Cestující mohou také využívat SMS jízdenky nebo platit bezkontaktní kartou přímo ve vozidle. Systém pro bezkontaktní karty funguje od roku 2016 a svým nastavením je v republice unikátní. Cestujícímu jízdy vyúčtuje za celý den a z účtu mu odečte ten nejvýhodnější tarif. „Z uvedeného tak vyplývá postupná řízená redukce prodejních míst, ale také klasických automatů pro prodej jízdenek v dnešním pojetí a přechod na nové technologie umožňující bezhotovostní způsob platby,“ sdělila Rycková.

V Ostravě lze platit bezkontaktně, ilustrační foto. Pramen: DPO
V Ostravě lze platit bezkontaktně, ilustrační foto.
Pramen: DPO

Podle zprávy z loňského srpna si denně elektronickou jízdenku zakoupí pomocí bezkontaktní karty v průměru více než šest tisíc cestujících, přičemž obliba tohoto způsobu odbavení strmě stoupá. Naopak na ústupu jsou vedle papírových jízdenek i SMS jízdenky. Nejnovější čísla představí podnik dnes na tiskové konferenci.

Přesné datum definitivního konce papírových jízdenek přitom v Ostravě stanoveno nemají. „Jsme ve fázi hledání vhodného řešení právě pro ty, kteří nemají platební kartu, nemají ODISku a nemohou si ani poslat SMS jízdenku. Žádné konkrétní datum zatím nepadlo, vše je momentálně v řešení,“ doplnila na dotaz deníku Zdopravy.cz Rycková. Podle ředitele podniku Daniela Moryse chce být DPO během pěti let nejmodernějším dopravním podnikem v republice.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V Oslu automaty na jízdenky vydávají zásadně (papírové) RFID karty. Pro návštěvníky celkem ideální řešení.
    Přidat k tomu pro místní příležitostné cestující anonymní (plastové) předplacené ODISky a zbytek tak jak je, a je to ideálně vyřešeno.

  • Bankovní kartu muže mít uplně každý a uplně zdarma ….
    Ty lidičky v DP Ostrava, města i kraje (jen elektrický vlaky a vlaky na VODÍK ) jsou hodně progresivní – fandim jim – na rozdíl od tý naší pražský tragédie…

    • No na kartu spojenou s účtem bych to rozhodně nechtěl, ale pokud k tomu vydají vlastní podobnou jako In-karta, tak klidně, ale problém bych viděl právě z pohledu náhodných cestujících, cizinců a podobně. Takže podle mne nechat lístek na 24h a 60 minut. to by mohlo většině lidí stačit.

      Eventuálně se nabízí předplacené kreditní karty. u nás to moc nefrčí, ale na západě je to celkem používané, tady by se to dalo nastavit třeba na to že se pevně budou odečítat jenom hodinové lístky a dejme tomu že za 200Kč si koupíte 10 hodinových lístků. Myslím že paměti by na to v kartě mělo být dost, myslím že snad se dělají i nějaké se 128kB ram.

    • KS: je pro ujasnění předplacená karta není kreditní karta ale ve své podstatě debetní karta.

    • KS. Spojení platební karty s IDS systéme nepracuje s reálnými údaji na platební karty. Přes SW který má bezpečnostní certifikát pro práci s bankovní kartou se vytvoří tzv token, tedy virtuální jednoznačný identifikátor. Takže je systém dopravce nepracuje s reálným číslem karty.

    • Ok, v obecné mluvě se to zaměňuje, o tom že je to dost podstatný rozdíl vím.
      Za objasnění toho jak to pracuje díky, myslel jsem že to pracuje přímo s čipem v té dané kartě, ale nezkoumal jsem ten systém nějak do hloubky.

    • Pokud tokenizaci podporuje bankovní terminál, přečte celé číslo karty a číslo čipu a stanoveným algoritmem, který může být pro každá dopravní systém jiný s použitím asymetrické kryptografie vytvoří token ( identifikátor) , a tento údaj předá systému dopravce. Lze tedy použít jednu kartu ve více systémech, kdy v každém má svůj unikátní token.

    • PMDP a Plzeň se taky docela snaží. 🙂 Jedna karta Plzeň + Mariánské Lázně + Karlovy Vary, možnost používat InKartu jako Plzeňskou kartu (zatím jen u PMDP)… 🙂

    • Magora Unucku nám fakt závidět nemusíte.

      Už označovače podporují online autorizaci, nebo nadále při každém nástupu se záměrem platit kartou riskujete, že pojedete na černo?

  • škoda, že nedefinují počet prodaných falešných jízdenek.

    • A setkal jsi se už s tím? Já zatím sice ne, ale teď jsi mne nahnal strach, protože sms jízdenky nebo platbu ODISkou používám velmi často, bankovní kartu ale ne.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora