Letectví

Letištní souboj. Varšava poprvé počty cestujících přeskočila Prahu

Dálková letadla na varšavském letišti. Foto: Letiště Varšava
Dálková letadla na varšavském letišti. Foto: Letiště Varšava

Polské letectví zažilo loni mimořádně úspěšný rok, který se projevil hlavně počty cestujících. Polská letiště odbavila 40 milionů cestujících. Hlavní varšavské letiště Frédérica Chopina loni odbavilo poprvé v historii více cestujících, než pražské Letiště Václava Havla.

Podle statistik zveřejněných polským leteckým portálem Fly4Free.pl Varšava zaznamenala loni 15,75 milionů cestujících, což je meziroční nárůst o 22,7 %. Praha ještě definitivní čísla neoznámila, 21. prosince ale oznámila průchod patnáctimiliontého cestujícího. Mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková potvrdila, že ve zbývající části roku nebyl počet cestujících tak vysoký, aby předstihl Varšavu.

Letiště Praha má přitom za sebou od ledna do listopadu více než osmnáctiprocentní růst, tempo ale na Varšavu nestačilo. Ve Varšavě loni přibyly téměř tři miliony cestujících. Varšavské letiště dlouho na Prahu nedosáhlo i proto, že má současně u Varšavy od roku 2012 další konkurenci, nízkonákladové letiště Modlin. Velký růst zažívá Varšava hlavně za poslední tři roky: od roku 2017 stoupl počet cestujících o 50%.

Velký skok loni zažila všechna polská letiště, kterými prošlo loni přes 40 milionů pasažérů, což je meziroční nárůst o více než 17 %. Dvojciferný růst hlásí všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionů, +17,2 %), Katovice (3,89 milionů cestujících, + 21,7 %) a Gdaňska (5,83 milionů, + 14,2 %). Druhé varšavské letiště Modlin zaznamenalo menší růst na 2,93 milionu cestujících, využívá ho prakticky výhradně Ryanair. Vratislavské letiště rostlo o 18 % na 2,85 milionu pasažérů.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Řešilo se tady kde je živo, kde naopak mrtvo (David) a pak geografická specifika Česka a Polska (Tomas), ale když si kliknete na tu mapu, co je na ni odkaz v druhém odstavci článku, tak vidíte, že Polsko má (podobně jako třeba Německo) aktivní regionální letiště. Česko je prostě pragocentrické – Ruzyně zajišťuje nějakých 95 % české letecké dopravy, kdežto Varšava jen 40 % té polské.

    Ale zpět ke srovnání Česka a Polska:
    Česko 10,6 mil. obyvatel a zhruba 16 mil. leteckých cestujících v roce 2017 (tedy 1,50 cestujícího na obyvatele)
    Polsko 38,2 mil. obyvatel a zmíněných 40 mil. cestujících v roce 2017 (tedy jen 1,05 cestujícího na obyvatele)

    To mi tedy nepřipadá, že Česko je nejmrtvější země v regionu (Maďarsko je na tom o trošku hůř než Česko, Slovensko se nedá srovnávat, když má své hlavní letiště ve Schwechatu). Praha má asi větší podíl přilétnuvších zahraničníh hostů ve srovnání s odlétajícími místními obyvateli oproti Polsku (ale k tomu nemám data), nicméně mrtvá fakt není.

  • Česko je letecky nejmrtvější země v regionu. To si uvědomí každý, kdo zažije možnosti spojení pomalu do každého polského vojvodství, nebo letiště ve městech v Rakousku.

    A není vůbec žádná naděje, vůbec žádný výhled do budoucna, že by se to snad mělo změnit.
    Až se Poláci rozhodnou pro nové centrální letiště, tak v Praze už nikdy nikdo nepřestoupí. Budou sem jezdit jenom turisti, aby se podívali do skanzenu Česko.

    Mikiqex: Praha zase má mnohonásobně větší počet turistů, kteří živí Ruzyni.
    Polsko zase má využívaná regionální letiště. Praha je v Česku jediná relevantní.
    Porovnejte si možnosti a ceny leteckých spojení pro kohokoliv odkudkoliv z Polska a pak možnosti průměrného Čecha. Dva různé světy.

    • Praha si účtuje 600 korun za jednoho cestujícího, polská letiště jsou mnohonásobně levnější, protože si je postavili/opravili za evropské dotace. Pak není divu, že nízkonákladovky zakládají své huby raději v Polsku než u nás.

  • Je to smutný, přitom má Praha oproti Varšavě takový potenciál (nejen turistický, ale i poloha je parádní). Oni vybudovali síťového dopravce, tady nic. Ale myslím že je třeba dodat že je to prostě polsko které má o několik desítek mil. obyvatel více než Česko.

    • Jaká je metodika výpočtu? Nepočítají se do toho čísla přílety i odlety? Tj. jeden tranzitující člověk = dva cestující?

      • U všech letišť stejná, odlet = 1 cestující, přílet = 1 cestující. Včetně tranzitu, v tom má WAW výhodu, že LOT je stále síťovou aerolinkou.

    • Metropolitní oblast Varšavy má o třetinu více obyvatel, než metropolitní oblast Prahy, takže teprve až budou mít o třetinu více odbavených pasažérů, budou nastejno s Prahou. Modlin mohl odbavit cca 4M pasažérů, to je v součtu stále min. o 15 % méně.

      Nicméně potenciál tam je – přijde mi, že se v Polsku hlavně nízkonákladové létání rozvíjí mnohem rychleji, než u nás. Spousta opravdu levných letenek, zmíněných na specializovaných českých portálech, je s odletem z Polska.

    • O tom, že metodika je stejná, nepochybuji. Spíš mě zajímalo jestli tranzitující pasažér je za jednoho nebo za dva a zjevně tedy za dva. Což dává smysl u letecké společnosti, ale u letiště by bylo intuitivně zajímavější číslo „průchody letištěm“, kde by se neřešilo, jestli daný odlétá, přilétá, nebo přestupuje. Nicméně je to snadno dopočítatelné jako uváděný počet lidí mínus počet přestupujících.

    • Někde jsem opravdu zachytil, že transit byl počítán jako jeden cestující (přílet + odlet). Ale většinou se ještě liší transit a transfer. To druhé je přestup mezi dvěma letadly, to první jen dotankování (v Praze nedávno pravidelně Íránci, jinak zcela zanedbatelné). V diskusi pod jiným článkem o Ruzyni jsem na to odpovídal železničáři v důchodu. V Praze je 97 % provozu místního (tedy zdrojová a cílová), ve Varšavě, jak již bylo řečeno, má LOT stále ještě napájení svých dálkových linek (podíl nevím.)

      Modlin je plus mínus to, co chtějí být pro Prahu Vodochody.

    • Hodně to zjednodušujete na straně jedné a zveličujete jako by to byl problém na straně druhé. Roli nehraje jen samotný počet obyvatel, ale taky mobilita (miliony Poláků v Británii) a poloha a rozloha (vnitrostátní lety po Polsku jsou pro Varšavu plus, daleko jednodušší možnost cestovat z Prahy do velké části Německa pro Prahu mínus, k tomu konkurence Mnichova, Vídně, Berlína, odkud se dá opět do Prahy / Česka mnohem snáz dostat i jinak než letadlem). Souhlasím, že Lot rozjeli mnohem lépe než my ČSA, ale dřív nebo později by Prahu předběhli i tak.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora