Letištní souboj. Varšava poprvé počty cestujících přeskočila Prahu

Dálková letadla na varšavském letišti. Foto: Letiště VaršavaDálková letadla na varšavském letišti. Foto: Letiště Varšava

Polské letectví zažilo loni mimořádně úspěšný rok, který se projevil hlavně počty cestujících. Polská letiště odbavila 40 milionů cestujících. Hlavní

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V

Řešilo se tady kde je živo, kde naopak mrtvo (David) a pak geografická specifika Česka a Polska (Tomas), ale když si kliknete na tu mapu, co je na ni odkaz v druhém odstavci článku, tak vidíte, že Polsko má (podobně jako třeba Německo) aktivní regionální letiště. Česko je prostě pragocentrické – Ruzyně zajišťuje nějakých 95 % české letecké dopravy, kdežto Varšava jen 40 % té polské. Ale zpět ke srovnání Česka a Polska: Česko 10,6 mil. obyvatel a zhruba 16 mil. leteckých cestujících v roce 2017 (tedy 1,50 cestujícího na obyvatele) Polsko 38,2 mil. obyvatel a zmíněných 40 mil. cestujících… Číst vice »

David

Česko je letecky nejmrtvější země v regionu. To si uvědomí každý, kdo zažije možnosti spojení pomalu do každého polského vojvodství, nebo letiště ve městech v Rakousku. A není vůbec žádná naděje, vůbec žádný výhled do budoucna, že by se to snad mělo změnit. Až se Poláci rozhodnou pro nové centrální letiště, tak v Praze už nikdy nikdo nepřestoupí. Budou sem jezdit jenom turisti, aby se podívali do skanzenu Česko. Mikiqex: Praha zase má mnohonásobně větší počet turistů, kteří živí Ruzyni. Polsko zase má využívaná regionální letiště. Praha je v Česku jediná relevantní. Porovnejte si možnosti a ceny leteckých spojení pro… Číst vice »

Martin S.

Bohužel, nemáme žádnou koncepci. 🙁

Bob

Praha si účtuje 600 korun za jednoho cestujícího, polská letiště jsou mnohonásobně levnější, protože si je postavili/opravili za evropské dotace. Pak není divu, že nízkonákladovky zakládají své huby raději v Polsku než u nás.

Martin S.

Je to smutný, přitom má Praha oproti Varšavě takový potenciál (nejen turistický, ale i poloha je parádní). Oni vybudovali síťového dopravce, tady nic. Ale myslím že je třeba dodat že je to prostě polsko které má o několik desítek mil. obyvatel více než Česko.

Vojta

Jaká je metodika výpočtu? Nepočítají se do toho čísla přílety i odlety? Tj. jeden tranzitující člověk = dva cestující?

mikiqex

Metropolitní oblast Varšavy má o třetinu více obyvatel, než metropolitní oblast Prahy, takže teprve až budou mít o třetinu více odbavených pasažérů, budou nastejno s Prahou. Modlin mohl odbavit cca 4M pasažérů, to je v součtu stále min. o 15 % méně.

Nicméně potenciál tam je – přijde mi, že se v Polsku hlavně nízkonákladové létání rozvíjí mnohem rychleji, než u nás. Spousta opravdu levných letenek, zmíněných na specializovaných českých portálech, je s odletem z Polska.

Vojta

O tom, že metodika je stejná, nepochybuji. Spíš mě zajímalo jestli tranzitující pasažér je za jednoho nebo za dva a zjevně tedy za dva. Což dává smysl u letecké společnosti, ale u letiště by bylo intuitivně zajímavější číslo „průchody letištěm“, kde by se neřešilo, jestli daný odlétá, přilétá, nebo přestupuje. Nicméně je to snadno dopočítatelné jako uváděný počet lidí mínus počet přestupujících.

Martin V

Někde jsem opravdu zachytil, že transit byl počítán jako jeden cestující (přílet + odlet). Ale většinou se ještě liší transit a transfer. To druhé je přestup mezi dvěma letadly, to první jen dotankování (v Praze nedávno pravidelně Íránci, jinak zcela zanedbatelné). V diskusi pod jiným článkem o Ruzyni jsem na to odpovídal železničáři v důchodu. V Praze je 97 % provozu místního (tedy zdrojová a cílová), ve Varšavě, jak již bylo řečeno, má LOT stále ještě napájení svých dálkových linek (podíl nevím.)

Modlin je plus mínus to, co chtějí být pro Prahu Vodochody.

Tomas

Hodně to zjednodušujete na straně jedné a zveličujete jako by to byl problém na straně druhé. Roli nehraje jen samotný počet obyvatel, ale taky mobilita (miliony Poláků v Británii) a poloha a rozloha (vnitrostátní lety po Polsku jsou pro Varšavu plus, daleko jednodušší možnost cestovat z Prahy do velké části Německa pro Prahu mínus, k tomu konkurence Mnichova, Vídně, Berlína, odkud se dá opět do Prahy / Česka mnohem snáz dostat i jinak než letadlem). Souhlasím, že Lot rozjeli mnohem lépe než my ČSA, ale dřív nebo později by Prahu předběhli i tak.