Železnice

Leo Express po měsíci provozu v Německu: jsme plní z 80%, chceme Praha – Berlín

Vagon LEO Express Locomore, foto: Zdopravy.cz
Vagon LEO Express Locomore, foto: Zdopravy.cz

Společnost Leo Express si pochvaluje první měsíc provozu na německé vnitrostátní lince mezi Berlínem a Stuttgartem. Vlaky jsou podle nich ze čtyř pětin plné.

Firma to dnes oznámila v tiskové zprávě. „Začátek provozu je spojen zejména s optimalizací provozu a zefektivnění procesů. To se zatím daří, ale pracujeme dále na personálním posílení a nabíráme další zaměstnance,“ řekl Peter Köhler, generální ředitel LEO Express.

Podle rezervačního FlixBusu, který lístky na linku Locomore Berlín – Stuttgart prodává, zmizely prakticky nejlevnější desetieurové jízdenky a ceny dosahují často i úrovně, za kterou jezdí Deutsche Bahn. Například na tento pátek stojí jízdenka už přes 50 euro.

Firma hledá v Německu další zaměstnance, především průvodčí, strojvedoucí nebo vlakvedoucí. Leo Express začala v Německu jezdit poté, co převzal aktiva zkrachovalého dopravce Locomore. Prodej jízdenek má na starosti FlixBus.

Leo Express chce expandovat dál i na linku mezi Prahou a Berlínem, kde dosud vlaky objednává na českém území ministerstvo dopravy v závazku veřejné služby. Köhler vyzval  ministra dopravy Dana Ťoka k ukončení objednávky expresního segmentu mezi Prahou a Berlínem.  „Cestující mezi Prahou a Berlínem si zaslouží jiný standard, než jim v současné době platí stát. Bohužel objednávka takových služeb blokuje náš vstup na trasu,“ říká Peter Köhler.

Stejná linka Ex3 už prochází přitom atakem jiného soukromého dopravce. RegioJet loni vstoupil nejprve na trasu Praha – Brno – Bratislava, od nového jízdního řádu počty spojů výrazně rozšíří a začne jezdit i do Vídně.

 

13 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • To by lidi z ústí a okolí přišli o pohodlné IC a to by se jim asi velmi nelíbilo. Jako že se zruší uzavřená smlouva s ČD na pevnou dobu? Nebo jak si to představují.
    Místo toho, aby byli open access operátoři rádi, že mohou jezdit..

  • Pokud srovnám vozy čd a leo/locomore, vychází mi lépe vozy čd. Využívám čd k cestám do Německa celkem často. Vlakem Locomore jsem jel jednou v jejich začátcích. Problémy s vagony ČD jdou na vrub zejména minulým vedením drah a těm kdo prováděl jejich rekonstrukci. Úsměvné byly situace, kdy s vlakem jako doprovod jezdili i mechanici. Tak časté závady tam byly. Souhlasím s kolegy zde diskutujícími, že “ velkohubá “ prohlášení se ve vrcholném světě managementu nenosí. Pan šéf Leo expressu by si měl nejprve o trase (Praha-Dresden-Berlin) na které chce jezdit něco zjistit, než vypustí takové hlášky. Šéfové ČD nebo Metransu mu rádi sdělí co ho čeká. Neboť při čtení těchto jeho výroků, musí řvát smíchy. V současnosti je celá trasa – voll gesperrt- tedy celá uzavřená (Dresden-Berlin). A to do roku 2020 (osobně mám zato, že to bude dříve). Do té doby budou některé úseky dávány do provozu. Víceméně pro s-bahn a regionálku. Za zmínku stojí i fakt, že po rekonstrukci bude většina trasy pouze na 200 km/h, ovšem s vlakovým zabezpečením ETCS level 2. Objízdná trasa bývá dost často doslova ucpaná. Poté zejména úsek Jüteborg – Berlín. Nejen že slouží jako objížďka, ale je i součástí koridoru VDE 8 (8.3). Od nového jízdního řádu zde přibude cca 22 párů ICE. Jezdících v taktu a proloženy vyšší vrstvou tzv. Sprinterů. Do toho samozřejmě i regionální provoz. Nákladní provoz je v současné době, v denní dobu minimální. Z důvodu nedostatku kapacity.
    I přesto vidím šance na úspěch leo/ locomore v Německu jako velmi vysoké. Pokud si to však nepokazí vlastním přístupem. Chtělo by to lepší vlaky. Velice pečlivý výběr nových tras. Špičkové služby a hlavně úsměvy. Německý zákazník je náročný ale slyší na něco co rozbíjí dominanci. Ale i za nejnižší cenu žádá kvalitu. Cestující není bankéř. On nežádá – produkt – on si platí- službu- ( pozor v marketingu pro zákazníky, na tyto výrazy). Jistě toto nemusím panu Köhlerovi vysvětlovat, když má Německé občanství. Takže pane Köhler. Na perón – úsměv a zohnout záda. 🙂

  • „Cestující mezi Prahou a Berlínem si zaslouží jiný standard, než jim v současné době platí stát?“

    O čem to ten člověk mluví? Pokud jde o vozy ČD na této trase, kterých je 90%, jedná se o evropskou špičku v cestování /myšleno vozy klasické stavby/. Jídelní vozy jsou v této relaci vždy perfektní a to jak úrovní kvality personálu, tak i jídel. Ceny JLV v této relaci jako v klasické české restauraci, na německém území pak /pro Němce/ vyloženě za pakatel /i při rozdílných cenách na jednotlivém území/. Pokud někdo tvrdí, že mezi Drážďany a Berlínem jsou vlaky přeplněné, není to problém českého dopravce, ale DB, jelikož není problém v Drážďanech spolu se změnou lokomotivy přidat i nějaký ten vagón. Lokomotiva se tam mění stejně, ke zdržení by tedy nedošlo.

    Pokud si tedy tato trasa zaslouží dle toho chytráka jiný standard, mám tomu chápat tak, že současná úroveň je pro Němce, Čechy, ale z velké části i zahraniční turisty až příliš luxusní? Jakože by se měl komfort ponížit na úroveň LE Flirtů, nebo snad těch německých obstarožních vozů, které tam LE provozuje? Nebo že by jízdenka šla koupit jen přes internet a v případě vyprodání „tramvaje“ se cestující prostě nesveze? Nebo je to myšleno snad dokonce tak, jak je u LE zvykem, že v případě poruchy soupravy dopravce místo náhradní soupravy spoje dopravce dlouhodobě odříká?

    To by tedy opravdu byl jiný standard, jen co je pravda. Soukromí dopravci si ve svých velkohubých prohlášení často dovolí vypustit perly jako z ústřic, ale toto je zatím opravdu nejkvalitnější štěk. Bravo.

    • Pokud jsou vozy tak kvalitní, nechápu, proč DB dávají ČD pokuty za neplnění standardu kvality.

    • O pokutách nevím, přijde mi to zvláštní, ale nemám důvod nevěřit. Zvláštní mi to přijde z toho důvodu, že na obě linky do Německa /Pha – Mnichov, Pha – Drážďany – …/ nasazují ČD lepší vozy, než na dané trase DB. Na trase do Mnichova se o rozdílu vozů Arrivy /dceřinná společnost DB/ a ČD nedá diskutovat, tam ČD jasně vedou.

      Ale zpět k tématu. Pokud mi někdo řekne, že každý pátý, možná dokonce každý čtvrtý vlak ČD stále není hoden tomuto století, nebudu oponovat, to je fakt a já rozhodně nejsem do ČD zahleděný. Vytáčí mě ale suverénní tvrzení dopravců, kteří vlastně stále nic světoborného nedokázali a tím spíš právě toto vyjádření o zvyšování standardů tam, kde vozy splňují ty nejvyšší nároky současné doby. Pokud se ČD nechají pokutovat za kvalitní vozy posílané do Německa a samy akceptují vraky, které Němci posílají k nám, jsou ČD hloupé. To bych ale odbočoval, opravdu mě zvedl ze židle fakt, že LE si s vozy, kterými u Němců vozí cestující dovolí komentovat úroveň standardů vlaků ČD právě do Německa.

    • Nejhůř jsou na tom v ČR se standardech rychlíky – tam, kde už dojezdily Béčka teď jsou Interpantery, což je velice zvláštní produkt (těch nonstop lítajících pípajících dveří do první třídy si osobně všimnu pokaždé když tím jedu), jinak jezdí spíš šrot. Expresy, předpokládám hlavně vlivem toho, že na nich jezdí hodně cizinců se hodně zlepšily – zásadně vylepšit to lze už asi jen zbrusu novými vagony/jednotkami (osobně by mě zajímalo, jak Jančura prodá svůj „vyšší standard“ v konkurenci railjetů, kterými byly jeho úžasné kvalitní vozy z Rakouska u öbb NAHRAZENY). Na regionálkách je samozřejmě ještě problém Regionova, ale o zrušení objednávek na regio předpokládám Leo, Jančura a spol. neusilují…

    • Vlaky jezdící do Mnichova pod značkou Alex už nějaký pátek Arrivě nepatří. Německou část Arrivy musely DB prodat aby neměly oplétačky z antimonopolním úřadem.

  • Mezi Prahou a Berlínem by to opravdu konkurenci chtělo. České dráhy sice v posledních letech zavedly velmi slušný standard, ale vlaky jsou velmi často přecpané (hlavně mezi Berlínem a Drážďany) a ceny taky úplně nic moc (a to nemluvím o nemožnosti získat nějákou cenově odůvodnitelnou jízdenku pouze pár hodin před odjezdem). Jediným problémem, který v současné době vidím, je rekonstrukce trati do Berlína a její omezená kapacita, která ještě asi nějáký ten pátek bude trvat.

    • Němci si občas sami nevidí do úst. Pokuty byly většinou za problémy technického rázu nebo za nedodržení přesného řazení (chybějící vůz způsobilý pro přepravu vozíčkáře nebo zrovna chybějící vůz s potřebným počtem háků na kola). V jednu chvíli dokonce DB operativně řešili problém s háky na kola nasazením svého vozu Bimdz, který má interiér z devadesátých let, bez klimatizace, zásuvek či wifi – s dveřmi na kliku a polospouštěcími okny. Ale háky na kola to mělo, takže allez in ordnung. Standardy kvality vůbec žádné, ale hlavně že dávají pokuty 😀
      S příspěvkem pana Soukupa souhlasím.

    • Pro Čecha cenově odůvodnitelnou jízdenku na vlak na západ od nás moc neseženete (mimo Sparscheintickets – něco jako SuperAkční jízdenka ČD)

  • Dva dny zpátky jsem jel EC 378. Wi-Fi ve všech vozech, klasické zásuvky, USB zásuvky, jídelní vůz, dva vozy první třídy a to vše pro rychlost 200km/h. O jakém jiném standardu to mluví? Jediné, co by zde pomohlo zvýšit úroveň je vyšší rychlost na českých kolejích, ale to by se muselo někde kopnout do země.

  • 65 € je pořád hodně dobrá cena, DB už na pátek pod 149 € nestojí.