Infrastruktura Železnice

Koridor kolaboval kvůli závadě zabezpečovacího zařízení v Pardubicích, zpoždění i přes 2 hodiny

Odjezdová tabule v Pardubicích v neděli 14. ledna. Foto: SŽDC

Železniční doprava na hlavní tuzemské trati mezi Prahou a Českou Třebovou měla od rána až do 13 hodin velké problémy. V sedm hodin ráno došlo k závadě na zabezpečovacím zařízení v Pardubicích. Teprve po obědě se provoz začínal rozjíždět. Vlaky měly zpoždění i přes 170 minut.

Na problém upozornil jako první Deník. „Přibližně v sedm čtyřicet ráno došlo k výpadku proudu do zabezpečovacího zařízení stanice Pardubice hlavní nádraží. Poruchu, která vše způsobila stále hledáme. Kolem deváté hodiny se podařilo provoz v omezené míře obnovit mezistaničním způsobem, což je náhrada zabezpečovacího zařízení. Jednotlivé vlaky vyjíždějí mezi stanicemi pouze po jednom a provoz nádraží se musí řídit ručně,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Situace v okolí Pardubic v neděli 14. ledna dopoledne. Foto: SŽDC
Situace v okolí Pardubic v neděli 14. ledna dopoledne. Foto: SŽDC

Radiožurnál před jedenáctou hodinou uvedl, že železničáři dosud místo závady neodhalili.  Některé vlaky mají aktuálně 160 minut zpoždění, některé jedou odklonem přes Nymburk a Hradec Králové do Chocně, aby se Pardubicím vyhnuly. Některé osobní vlaky na koridoru České dráhy odřekly. Railjety z Prahy do Brna jedou přes Havlíčkův Brod. Regiojet některé své vlaky spojil. Kolem 13 hodiny se situace začala zlepšovat a provoz rozjíždět.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je neuvěřitelné jak jsou všichni odborníci a vše by to udělali lépe. Doma se budete dívat na telku když Vám nepůjde
    proud?? A jestli příčinou v Pardubicích býl výpadek napájení zabezpečovacího zařízení z důvodu napájení tak si u-
    vědomte, že je to hlavní koridorová trat´vybavena autoblokem takže se na mezistaniční úsek dostane více vlaků, dle
    počtu trat´ových oddílů, jenže při jízdě v mezistaničním úseku se jezdí na telefonické dorozumívání, tj až první vlak
    dojede do předchozí stanice může být vypraven následný. A při počtu vlaků si spočítejte jak je to časově náročné. Pak
    dochází k navýšení zpoždění. Odklon může být uskutečněn tehdy je-li strojvedoucí znalý trat´ových poměrů po odklo-
    nové trase. Navíc si o odklon musí dopravce požádat. Každá mimořádnost něco stojí, jak by se Vám odborníci líbilo
    toto promítnout do jízdného? Co se týče nehody u Šakvic tak se podívejte na několik webů a pochopíte, že při tragické
    nehodě řeší mimo drážních orgánů, HZS i Policie ČR a kriminální služba a to si vyžaduje určitý čas. A jelikož dle dostu-
    pných fotografii uvidíte trosky auta v profilu sousední koleje tak kudy by jste chtěly jezdit, navíc když by se mělo je-
    dnat o sebevražedný úmysl postižené řidičky, která toto způsobila a nehledejte vinu na zaměstnancích.

    • Spíš jde o to, že při vypadku proudu zabezpecovaciho zařízení by měl naběhnout náhradní zdroj (zpravidla diesel agregát). To že nenabehl by znacilo preseknuti kabelů v trase. Což znamená, ze to musel někdo poškodit. Další variantou by bylo porucha na jištění.

  • pro ON:
    Dispečerský aparát nemá problém s odklonem, chvíli ( pár minut na každý vlak) to sice trvá než se to zadministruje ,ale dopravce o to musí požádat. _—————————————
    Nemohu souhlasit. Ačkoliv v případě Pardubic a Šakvic byla spolupráce super, tak i oni čerpají informace na základě informací, které získají. Navíc i u nich se občas člověk setká s dezinformací. Padly strom v jakémsi úseku a pak z toho vyplyne, že se jedná o vlak vykolejený o strom úplně někde jinde? Co si pak dopravce má ještě zařizovat?

  • Petr:
    Nenechte se dráždit všemi těmi teoretiky a „všeznalými“ rádoby odborníky – kdo si to nikdy nevyzkoušel „na vlastní triko“ (ale opravdově, ne jen jako nějakou stáž či náhled „zvenku“), ten vůbec nemůže mít skutečnou představu o tom, co vše bylo logicky vytvořeno na základě letitých zkušeností předchozích generací, a co vše je třeba respektovat, aby nevznikalo víc škody než užitku: nejhorší je přitom zbrklost, protože žádnou chybu nelze vrátit zpět a většinou ani úplně beze zbytku odstranit její následky – a čas přitom v těch situacích tak strašlivě rychle letí …
    Dívat se na něco z pozice přímo nezúčastněného pozorovatele a kritizovat, co ten, kdo za to odpovídá, dělá špatně, aniž přitom znám všechny podmínky a okolnosti, a vykřikovat, jak jsou vlastně všichni přímo zúčastnění hloupí, protože je to přece všechno tak snadné – inu, vždyť opravdový „King“ jsem přece já!

    • Děkuji za uznání,ne pro mě, ale všechny kolegy, co mají s provozem na železnici něco společného. My jsme národ expertů na fotbal, hokej, železnici, zdravotnictví, politiku, prostě na všechno. Ale téměř nikdo nezná zákulisí toho všeho. Nezáleží to jen na schopnosti dopravců, ale taky a to především na možnostech SŽDC. On zodpovídají za organizování a provozování drážní dopravy. A ti jsou zase závislí na vnějších vlivech, jako IZS, různí inspektoři apod.

  • Můj názor je, že centralizované řízení (z Prahy) je trendová úchylka (dost drahá). A Pravda v řídících systémech 40 let stará a neaktuální.

    • Drobný háček je v tom že zrovna Pardubice jsou stále řízeny „místně“ takže dálkové řízení za to opravdu nemůže a nemělo na toto absolutně žádný vliv.

    • Když jsem se na to díval ještě jednou, tak jsem jej pak našel, ale nikdy mi nepřišlo že je zrovna tam a to tím vlakem jezdím často, měl jsem za to že je to až za Popicemi, proto sem se tomu tak divil.

  • K.S.
    odtyp: ŽELEZNIČNÍ

    Popis: DN OA a vlaku. Provoz na trati Brno – Břeclav zastaven. Na místo se dostavil tiskový mluvčí. Asistovali jsme u přesunu zhruba 130 cestujících z vlaku do náhradní autobusové dopravy.

    Jednotky: KŘ HZS Jmk, HZSp SŽDC Brno, PS Hustopeče

    Obec: Šakvice

    Část obce: Šakvice

    Stav: SaP na místě

    Řidička nepřežila…..

  • Situaci „okořenil“ střet auta u Šakvic s Rx810.
    Nahání se NAD.

    • U Šakvic je přejezd? To je mi novinka, nebo někdo si hrál na kaskadéra a skočil s tím z nadjezdu? Ani jedna kolej průjezdná? No tož aby ta EC už začali rovnou tahat přes Znojmo 🙂 Tak co se stane do třetice?

  • Odklonem přes Hradec jela jen 2 pendolina, proč neodklonili víc vlaků, kapacita v neděli dopoledne je. To radši nechají stát…?!

    • Při vší úctě, myslíte, že všichni strojvedoucí znají všechny tratě? Kolik EC a rj jsme odklonili na Vysočinu a kolik rychlopanterů jsme mezi Moravany a Přelouč nepustili? A soukromníci krom jednoho spojení souprav neudělali absolutně nic. To samé Šakvice. Víte, celý den být v takovém tlaku je pro všechny dost vyčerpávající a pak čtěte tohle . . .😟

    • babilon: strojvůdce může zjednodušeně jen na trať, na kterou má papír.

    • Taky si říkám… Většina strojvedoucích poznání přes Hradec má. Je proto jen neschopností dispečerů SŽDC a dispečerů dopravců, že tomu tak nebylo. Raději nechají čekat lidi 2 hodiny ve vlaku…

    • Dispečerský aparát nemá problém s odklonem, chvíli ( pár minut na každý vlak) to sice trvá než se to zadministruje ,ale dopravce o to musí požádat.

    • Jen ve zkratce, mohl by mi někdo vysvětlit, čistě ze zajímavosti, proč se v době snadno dostupných elektronických pomůcek, přenosu signálu návěstí na lokomotivy etc. je stále ještě nutné poznání? Kolikrát si říkám že lokomotivám, těm modernějším, stačí pár DPS navíc a nějaké to vybavení tratě a strojvůdce tam nemusí být. Přesto je to pořád nutné i na hlavních tratích a možná bez tak komplikovaného zařízení jako se montuje do aut.

    • pro p. RADEK:
      A započítal jste celkový dopad na cestující? Pardubice jsou velké krajské město. A myslíte, že všichni strojvedoucí mající seznání na odklonové trase jsou zrovna na „štrece“? Další dotaz: Personál je potřeba střídat v případě „hodin“. Když bude posádka v lichém směru (na zpáteční cestě za cílem odklonu zpět domů na „hodinách“, v sudém směru nebude dodržena podmínka seznání, můžou se vlaky „minout“ na rozdílných tratích? Z toho vychází další otázka: Když pošlu personál na trať, kde nemá seznání, nebo je na hodinách a tam (ne jeho vinou) někoho přejede, koho se zeptají vyšetřující orgány. Strojvedoucího. Co jim řekne, že byl na „hodinách, že nezná trať? Že neměl zákonný odpočinek, či má dlouhou směnu? Vy pak zaplatíte živobytí těmto lidem, protože budou postaveni mimo službu? Navíc seznání KDEKOLIV pozbývá platnosti po roce. Tak se ptám, je lepší jezdit model Německa (které nám je ve všech dopravních směrech předkládáno jako vzor) a nechat vlaky stát do obnovení provozu (resp. je odříkat), nebo se snažit odvézt alespoň někoho a zajistit náležitosti pro obratové vlaky pro cestu zpět? Raději 3 vlaky v krátkém úseku „nacpu“ do jednoho, abych pak měl možnost další operativy pro případnou cestu zpět každého jednotlivého vlaku (tam též chce někdo někam jet). Obědvali jsme po denní směně až doma večer, zaměstnanci na vlacích, ve stanicích odráželi útoky cestujících a nezastavili se, ale pořád alespoň něco vždy jelo. To je málo? Navíc asi 2x jsme slyšeli od zabezpečováků, že už se situace srovnává. A pokaždé nic. Poslali byste letadlo do koridoru, který by byl v kolizi s jiným? To samé děláme my. V první řadě je bezpečnost, pak teprve propustnost dané tratě při daném rozsahu mim. události.

  • Tak, jak je příspěvek napsán vyvolává dojem, že příčinou, kterou se stále nepodařilo najít, je nemožnost napájet staniční zabezpečovací zařízení. Je poněkud s podivem, že v tomto případě není k dispozici náhradní zdroj, který se nastartuje a připojí. Nebo má SZZ takový příkon, že náhradní zdroj pro něj není k dispozici?

    • Možná je porucha někde na přívodních kabelech k SZZ a náhradní zdroj se nedá/nesmí připojit z bezpečnostních důvodů. jestli tam třeba někde vznikl zkrat na přívodu, pak připojení NZ by bylo zbytečné. Bohužel mezistaniční úseky vypadají na to že jsou hodně dlouhé.

      Rozhodně je tu vidět že by to chtělo výrazně zlepšit ostatní trasy abychom nespoléhali jenom na jednu která může být vyřazena z provozu. Toto je ještě celkem nic, představme si co by se dělo pokud by v Č. Třebové shořelo SZZ jako v Bohumíně. S velkou pravděpodobností by se asi v podstatě zastavila doprava mezi Čechami a Moravou. Ale není to tak dávno co byl problém v Pardubicích, pokud se dobře pamatuji, tak někdy v říjnu/listopadu tam taky vypadlo ZZ.

      Jaké SZZ je vlastně v Pardubicích?

Newsletter

Partneři


Výběr editora