dkv-spojujeme

Komentář: Tragický kolaps koridoru a arogance české železnice v deseti otázkách

Slavnostní zahájení stavby Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí. Pramen: FB EuroviaSlavnostní zahájení stavby Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí. Pramen: FB Eurovia

Základní otázka: Pokud jste tam byli, pojedete ještě někdy vlakem?

Ve středu zkolaboval na více než sedm hodin 1. koridor, neboť v úseku kolem Tiché Orlice strhl vlak Leo Expressu trolej. Úsek prochází modernizací a vlaky jezdí jen po jedné koleji. Mluví se o výluce desetiletí. Frustrace, zlost a zoufalství cestujících, kteří ve vlacích čekali dlouhé hodiny až do noci, by se daly krájet. Deník Zdopravy.cz je přetavil do devíti otázek, desátou (a každou další) nechť si každý doplní sám.

1. Jak je možné, že toho času nejkritičtější místo české železnice vyřadí z provozu první chyba strojvedoucího, která se na české železnici děje relativně často? Není možné místo lépe zabezpečit?

2. Jak je možné, že v republice o rozloze 78 tisíc km² uvíznou tisíce lidí na pět a více hodin bez pomoci ve vlacích jako někde na Sibiři či Aljašce? Jak je možné, že se bez pomoci dlouho do noci nechávají matky s malými dětmi a staří lidé (všichni dusící se rouškou)? Jak je možné, že cestující nedostanou relevantní informace?

3. Jak je možné, že se vlaky předjíždějí a někteří cestující jsou tak rovnější mezi rovnými? (Pozn. Ano, víme o prioritizaci spojů, ale štve to. Vysvětlujte to dítěti.)

4. Jak je možné, že jinak výmluvný velkoministr a jeho šéf Správy železnic tragický kolaps přecházejí mlčením a na pražském hlavním nádraží nebijí omluvně čelem o zem? Jak je možné, že Správa železnic o události neinformovala? (Pozn. Bylo to na Grappu, ale ten téměř nikdo nezná).

5. Jak je možné, že postižení cestující 18 let po vzniku Správy železnic (donedávna SŽDC) stále nadávají na nevinné České dráhy?

6. Jak je možné, že několikahodinový kolaps páteřního koridoru úplně pominula média (s čestnou výjimkou deníku Zdopravy.cz), ačkoliv z každého „prdu“ na dálnici D1 dělají aféru?

7. Jak je možné, že největší autobusový dopravce v republice zajistí autobusy pro své uvízlé vlakové cestující až po pětihodinovém čekání a po přesunu autobusem je nakládá do stejné soupravy, která mezitím místem projela? Neměl snad informace od Správy železnic?

8. Jak je možné, že 30 let po revoluci nemáme hotový ani jediný koridor?

9. Pokud jste tam byli, pojedete ještě někdy vlakem?

10. … nechť si čtenář doplní libovolně sám níže v diskusi.

Jan Šindelář

Tagy 1. koridor kolaps koridoru porucha trakčního vedení Správa železnic Top trať 010
373 komentářů