Dopravci Infrastruktura Železnice

Kolaps koridoru v nejhorší možný den. Vlaky nabraly až tříhodinová zpoždění kvůli spadlé troleji

Provoz na koridoru ve čtvrtek 29.3.kolem osmé hodiny večerní. Většina vlaků (červeně) má velká zpoždění. Foto: SŽDC
Provoz na koridoru ve čtvrtek 29.3.kolem osmé hodiny večerní. Většina vlaků (červeně) má velká zpoždění. Foto: SŽDC

Dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Kolínem a Českou Třebovou výrazně zkomplikovala ve čtvrtek odpoledne a večer spadlá trolej mezi Řečany nad Labem a Zábořím. Vlaky nabraly i mnohahodinová zpoždění. Problémy nastaly v den, který je počty cestujících kvůli začátku velikonočních svátků jedním z nejsilnějších v roce. Potíže pokračují i během pátku.

Ke stržení trolejového vedení došlo při jízdě expresu 126 Bečva ze Žiliny do Prahy. Za ním jel ještě Leo Express, na který trolej spadla a poničila mu přední sklo. Následoval kolaps provozu na celé trati: některé soupravy stihli ještě dispečeři odklonit například přes Hradec Králové nebo Havlíčkův Brod, jiné nabraly mnohahodinová zpoždění. Rekordmanem je spoj RegioJetu RJ1014 se 197 minutami zpoždění. Podle reakcí na sociálních sítích řada cestujících absolutně nechápe, že za zpoždění nemohou dopravci.

Odjezdová tabule v Pardubicích. Foto: SŽDC
Odjezdová tabule v Pardubicích. Foto: SŽDC

Český rozhlas citoval mluvčí SŽDC Kateřinu Šubovou, podle které se podařilo v 18:40 závadu na trakčním vedení odstranit. „Stalo se to v nejméně vhodnou dobu, tedy v odpolední špičce. Navíc před dlouhými velikonočními svátky. Vlaky jsou plné lidí, týká se to skutečně stovek, až řekl bych tisíců lidí všech dopravců, kteří po koridoru jedou,“ uvedl pro Radiožurnál mluvčí Českých Drah Radek Joklík.

Twitterový účet dispečera Českých drah uvedl před 23 hodinou situaci tak, že provoz je stále omezený a vlaky dál nabírají zpoždění 20-40 minut.

České dráhy na svých stránkách o mimořádnostech očekávají ukončení problémů až ve 23 hodin. Mezitím nastaly na trase ale další potíže. Ve stanici Kolín došlo k poruše trakčního vedení, které omezilo provoz. Ve stanici Kolín – dílny kvůli tomu nezastavují osobní vlaky z Pardubic, vlaky mohou nabírat zpoždění až 20 minut.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Proč ta trolej spadla? Možnosti: 1) Únava materiálu nebo 2) Chybná obsluha lokomotivy strojvedoucím nebo 3) Neovlivnitelné vlivy počasí či povětrnostní situace. Byl bych opatrný kohokoliv křivě obviňovat. Prostě se to stává a jestli se to stane ve čtvrtek, na vánoce nebo na den osvobození to už je osud.

  • lidi na sociálních sítích nechápou o životě toho více.
    Měli tam k dispozici nějakýho diesla na vrácení rj? U nás jela pro pokaženýho hektora 810 i s lidima.

  • Optimální plán a řízení odklonů po vzniku poruchy a podle aktuální polohy vlaků vypočte řídící počítač nebo se plánuje a řídí „manuálně“ dle uvážení dispečerů?

    • Když by se našel programátor, který by to dokázal naprogramovat , tak to asi nebyl problém. Víte o nějakém ? Bohužel to dispeceři musí řídit operativně, podle aktuální situace, která se bohužel dokáže během hodiny taky třeba třikrát změnit.

    • Ani se nechce věřit, že optimalizace odklonů ještě není automatizovaná a že se takové příležitosti dávno nechytil chaps. Optimalizaci využití infrastruktury bych považoval za primární smysl centrálních dispečinků.

    • Taky sdilim tento nazor, tohle neni problem naprogramovat…
      Stejne je to i s tim, kdy proti sobe vyjedou vlaky na stejne koleji, to neni normalni co se tyce zabezpeceni…

      Jako chapu, ze na vse nejsou penize a ze se zavadi vse postupne, ale nazor, ze by to nikdo nenaprogramoval kvuli slozitosti je jaksi podivny… Myslim, ze automatizace je dnes nekde uplne jinde…

      Totez dnes pri rekonstrukcich trati, CR tu planuje trate sotva na 200km/h, coz v celku chapu v narocnem terenu, ale stavet tunely na 160km/h a hlavni tahy neco casti RS na 200km/h, to je jako podle planu ze 70 let…

    • Samozrejme jde i o to, jak vytizene trate jsou a co vlastne zabezpecovac povoli, zda na odklonovou trasu se vubec vejdou jeste vlaky…

  • U té Opavy bylo zpoždění 140 minut (příjezd do Opavy místo 20:01 až v cca 22:20), u RJ1014 nevím, každopádně ne všechny údaje z grappu jsou při odklonových trasách odpovídající…

    • díky za upozornění. RJ měl tento čas přímo sám na svých stránkách.

    • Do Opavy jsme meli dorazit v 19:20, dorazili jsme ve 21:30. Nepiste nesmysly, v tom vlaku jsem sedel.

    • Já se některým ani nedivím – v appce před nástupem totiž byla jen informace o tom, že spadla trolej a že bude blíže neurčené opatření. A v Kolíně průvodčí vzdychal do rozhlasu, protože když se konečně dozvěděl, že rj 373 pojede přes Vysočinu, zajeli jsme v Kolíně na kolej bez nástupiště, takže cestující do Pardubic se svezli přes Kutnou Horu. Na jednu stranu chápu, že toho měl dispečink fakt moc, na druhou stranu stát ve vlaku a nevědět kdy se rozjede ani kam se rozjede je trochu extrém…

Newsletter

Partneři


Výběr editora