Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Postav a provozuj. Stát vypsal soutěž na PPP dostavbu dálnice D4 za 25 miliard

D4. Autor: MDČR
D4. Autor: MDČR

Dlouho připravovaný projekt dostavby dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí za soukromé peníze (PPP) pokročil do klíčové fáze. Ministerstvo dopravy vypsalo soutěž na jednu z největších státních zakázek, jejíž vítěz dálnici vyprojektuje, zafinancuje, postaví a po 30 let se o ní bude starat. Odhadovaná hodnota zakázky je 24,9 miliard korun.

Jde o pilotní projekt PPP na výstavbu českých dálnic (když pomineme fiasko se společností Housing&Construction na D47 za vlády Miloše Zemana). Ředitelství silnic a dálnic v současnosti stavbu připravuje. Do letošního října chce obnovit již jednou vydané kladné stanovisko EIA, do října příštího roku pak chce ukončit výkupy pozemků a ve druhé polovině roku 2019 rovněž získat stavební povolení.

Ministerstvo dopravy podle zadávací dokumentace bude přijímat žádosti o účast do 2. července, po posouzení žádostí a takzvaném shortlistingu, tedy zúžení počtu uchazečů podle jejich zkušeností, začne na podzim soutěžní dialog. Smlouvu by chtělo mít ministerstvo v červenci příštího roku. „V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 km a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D35 nebo D6,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.  Ministerstvo na PPP projekty vytvořilo speciální webové stránky.

O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016. Výrazně se ale zdržel výběr poradce, když první tendr byl zrušen. Nakonec loni v létě ve druhém tendru zvítězilo sdružení White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika.

Kromě výstavby 32 nových kilometrů se vítěz bude starat o dalších již hotových 16 kilometrů D4. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod. Stát bude vítěznému konsorciu náklady splácet.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Při současném stavu a vývoje státního rozpočtu by se to dalo klidně financovat z národních zdrojů, tohle je jenom skryté zadlužení a dá se čekat, že stavba díky tomu nabere zpoždění. Navíc stát si poslední dobou půjčuje výrazně výhodněji než to reálně vyjde při PPP.

    • Taky jsem úplně nepochopil „výhodnost“ PPP – o chybějící kompetence se nejedná, stát už agenturu na stavění i údržbu dálnic ma a co se týče peněz je to přesně jak píšete…

    • On má stát peníze ? A proč je tedy státní rozpočet chronicky deficitní ?

  • Křižovatka Lety má několik let pravomocné stavební povolení a EU prachy by na ní čerpat šly. Jakékoliv další mrtvoly na ní bych připsal na triko statutárnímu zástupci ŘSD jako nedbalostní deliky…

  • To by byla krása, kdyby to došlo až k realizaci. Ale ono se najde dostatek zarytých soudruhů na stavebních úřadech a ÚOHS, kteří to s rozkoší zabijou. Přeci nejde připustit, aby nějaký drzý, možní dokonce zahraniční (!) soukromník lezl do zelí socialistickému eráru a měl z toho nedej Marxi nějaký zisk :-(.

Newsletter

Partneři


Výběr editora