Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Egis Rail trať do Přerova projektovat nebude, i když boduje u soudu

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty uzavřela proces výběru projektantů tratě z Brna do Přerova. Ostře sledované klání přitom nakonec dopadlo špatně pro francouzskou Egis Rail, která ve třech ze čtyř soutěží v celkové hodnotě přes 230 milionů korun nabídla nejnižší cenu. Smlouvu na tři sporné stavby nakonec v těchto dnech získaly druhé firmy v pořadí Sudop Brno a Sudop Praha (dva úseky) a Moravia Consult Olomouc. Čtvrtou stavbu získala Moravia Consult jako nejlevnější už v červnu. Deníku Zdopravy.cz podepsání smluv potvrdila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Společnost Egis Rail, která má za sebou řadu projektů vysokorychlostních tratí, šla do tendrů s českým spolkem CEDOP. Doplatila ale na úkony České komory inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), jejíž souhlas je pro působení zahraničních projektantů klíčový. Chování komory přitom připomínalo chytrou horákyni; ve věci vydala hned pět rozhodnutí. Nejprve počátkem května francouzským inženýrům prodloužila registraci takzvaných hostujících osob o rok, aby toto rozhodnutí za dva týdny na to předseda ČKAIT Pavel Křeček zrušil.

Pro francouzské sdružení to znamenalo ztrátu kvalifikace. Na základě toho SŽDC firmu z tendrů vyřadila. Inženýři Egisu následně ČKAIT zažalovali, a soud přiznal žalobě odkladný účinek. ČKAIT ovšem napadené rozhodnutí sama zrušila, čímž učinila žalobu bezpředmětnou. Vydala pak ještě několik dalších rozhodnutí, ovšem se stejným konečným výsledkem: vybraní Francouzi z Egisu v tuzemsku působit nemohou.

Následovaly další dvě žaloby na ČKAIT, poslední z nich přitom tento týden znovu soud přiznal odkladný účinek. Mezitím ale už SŽDC příslušné smlouvy podepsala. Městský soud v Praze se přitom nad jednáním ČKAIT pozastavil. V rozhodnutí o odkladném účinku mimo jiné píše: „Pro úplnost soud uvádí, že procesní postup zvolený žalovaným … považuje za značně diskutabilní a z hlediska vymezení kompetence orgánů veřejné správy a správního soudu za neudržitelný.“

„Pokud soudní spor vyhrajeme, otevře nám to dveře k vymáhání škod po ČKAIT,“ uvedl Petr Šlegr z Cedop. Již dříve přirovnal ČKAIT ke středověkému cechu, který rozhoduje o tom, zda se do ulice smí přistěhovat nový pekař.

Trať z Brna do Přerova s uvažovanou rychlostí až 200 kilometrů v hodině má být prvním z takzvaných rychlých spojení v Česku.

9 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Smutný příběh a jasný příklad klientské korupce. Za takového stavu, se u nás NIKDY nepostaví nic, co by odpovídalo potřebám obyvatelstva moderního evropského státu. Kolik dostávají všimného premiér a ministr dopravy, ministr spravedlnosti, že dokáží přehlížet nezákonnou činnost v naší zemi.
    Ne nebojím se nazvat premiéra, ministra dopravy, ředitele sždc a šéfy českých projekčních firem mafiány.
    Jak si může dovolit předseda nějakého cechu vyloučit profesionálního projektanta, za kterým stojí hmatatelné výsledky. A zároveň v tom samém cechu zůstane někdo, kdo vyprojektoval například modernizaci „hrbaté“, či jiných paskvilů. A tím připravil tozpočet čr o stamiliony ne-li miliardy. Místo toho aby takový projektant spáchal sebevraždu ze cti, vesele čmárá dál.
    Ne on musí chudáček malovat, nesmí oponovat a už vůbec ne vyvolávat diskusi, jinak ho šéf vyrazí.
    A proto se při své práci a cestách setkávám se špičkovými českými nebo slovenskými projektanty, geodety, stavbyvedoucími i strojníky.
    Na počátku výstavby VRT v Číně byli u německých firem dva projektanti češi a jeden slovák, dodnes tam na pozici stavbyvedoucí/kontrola působí nékolik čechů a slováků.
    Ve Španělsku při výstavbě dálnic, náročných horských úseků včetně tunelů a viaduktů, byli našinci přítomní na všech pozicích od shora (project manager) až dolů (strojník). Znám i členku holandského studia, která navrhuje perfektní a logickou dopravní infrastrukturu při developerských projektech po celém světě. Z Čech odešla, protože developerské projekty se její prací o něco prodražovali. A developeři neměli zájem. Nyní je vyhledávanou, protože její projekty dopravní infrastruktury a občanské vybavenosti neuvěřitelně zvyšují ceny nemovitostí i v těch nejhorších lokalitách. Samozřejmě, je jich mnohem více. Ovšem mají jedno společné. Byli z domoviny vyobcováni jako černé ovce architektů a projektantů.
    Místo kvalitní infrastruktury, byli nuceni slepě plnit nařízení šéfa, který si ze státu udělal dojnici. Komu by se chtělo malovat projekt na trať, o které by věděl, že v předloženém stavu nebude plnit účel. Ano. My jako národ máme špičkové architekty a projektanty. Kteří ovšem doma nepracují nebo někteří dokonce nesmí.
    Je jasné, že stanovy cechu sudop a metroprojektu jsou nezákonné. Odporují ústavě a listině základních práv a svobod. Tudíž jsou neplatné. Jestliže cech nemá zákonsplňující stanovy či regule, je jeho činnost pozastavena či zrušena. Do doby než toto bude napraveno nebo tato banda rozpuštěna, měla by autorizaci projektantů převzít některá akademická instituce jako třeba vysoké učení technické nebo jí podobná. Zároveň je však třeba změnit celou strukturu modernizace a výstavby infrastruktury.
    Není přece možné, že když někdo z min.dopravy řekne, že ,,Je to drahé. Slevit“. Nekompetentní ředitel sždc se podělá a sudop následně z projektu nádraží odstraní eskalátory a zastřešení nástupiště. Ministr nebo jeho náměstek, který sice tomu taky nerozumí ale vidí, že cena byla snížena, jsou spokojeni. Sudop dostane královsky zaplaceno za projekt a za jeho změnu. Ředitel sždc si oddychne a je rád, že ještě chvíli vydrží u koryta.
    A výsledek? Jsou různé. Třebas původní trať na 50km/h v dieselové trakci, zmodernizovaná na to samé. Neboť pokud by rychlost byla výšší, byla by dražší í údržba. A všem je jedno, že ve výsledku tím téměř nikdo nejezdí, takže vynaložené miliardy nesplnli účel. Stejné je to u dálnic. 2+2 pruhy dálničního tranzitního obchvatu kolem miliónového města, je špatná komedie.
    Hlavním volebním hitem je „hnízdo“ za snad 50 mega ale že zde miliardy letí oknem nikoho nezajímá.
    Pokud by nešlo do soutěže o projekt povinně mít minimálně jednu firmu ze zahraničí, měla by taková, alespoň provést tzv. oponenturu. Také by měla být již od samého počátku, kdy se rodí zadání. Pokud je toto špatně vyhodnoceno, zejména s výhledem do budoucna je potom celý projekt na draka. R.

  • Ja uz nemuzu, v tyhle zemi je proste vyssi zajem na tom, aby tu nebyla konkurence silnicni doprave a ani tu nevznikly zadne nove, natoz vysokorychlostni trate, pouze akorat vyhodime penize oknem na nejakou tu modernizaci regionalni zeleznice mezi mesty… Dokonce i tu primestskou (napr. v okoli Prahy) jsme prakticky uz zarizli.

    Ja si proste myslim, ze co se tyce zeleznice, meli bychom postavit VRT co nejdrive mezi krajskymi mesty se zastavkami v regionalnich centrech a pokud mozno uz na 350km/h, protoze slyset v TV jak se na nekterych dalnicich zvedne rychlost az na 160km/h, ale vlaky nechame na max. 200km/h, to nikdy nebude konkurenceschopne, …. Egisu se, dle meho, vsichni boji, protoze ma zkusennosti s VRT.
    Jako VRT 350 bych krom planovane Drazdany-Usti-Praha-Jihlava-Brno-Viden, sel s 350 i na useku Brno-Prerov-Ostava-Katovice/Krakov,… Praha-H.Kralove/Pardubice-Vratislav,… Praha-Plzen-Mnichov/Norimberk,… Linec-C.Budejovice-Tabor-Praha-M.Boleslav-Liberec,… a VRT 250/300 mezi Plzni, Budejovicemi a Gmundem,… z Libercem, H.Kralove a dal koridor 160 do Olomouce, Prerova a Otrokovic… a VRT 250 mezi Chebem, K.Vary, Mostem do Usti/Prahy… Ale hlavne, v zastavkach a mestech by v pohode navazala na regionalni zeleznici a mistni verejnou i individualni dopravu…

    Regionalni zeleznice, napr. v okoli Prahy by byla velmi efektivni, ale napr. misto zeleznicni trati Hl.Nadr.-Kacerov-Pisnice-Jesenice-V.Popovice-Strancice, ktera by byla rychla, vyrazne pomohla a ulehcila IAD a autobusum z regionu, planujeme ve stejne stope metro jen ukoncene v Pisnici a obce premysleji o regiotramvaji ke konecne.
    Totez se tyka i silnic a dalnic, specialne v Praze, proste zrealizujeme byt upraveny, ale stale 50 let stary „ZAKOS“, … asi pro pripadnou evakuaci Prahy v pripade valky nebo nevim… Vzdyt narust dopravy a rozvoj mesta je mnohem dal,… Proc se musi D0 stavet pres problematicky Suchdol s dvoupatrovym mostem a tunely, podzemnim rozpletem, kdyz jel lze postavit jen o kus dale u Reze, a zvlaste, kdyz je planovana spojka od Letiste do Kralup z velke casti ve stejne stope? Asi je treba utratit mnohem vic penez a zabrat vice pudy, stejne je to i od Rican k Uvalum, proc se to staci k C.Mostu, kdyz lze vyuzit beztak planovanou komunikaci k Uvalum a jen ji protahnout kolem JIren, Zelence k Vinori… Totez i mestsky okruh, pres Balabenku a Malesice s nekolika navaznymi vetsinou tunelovymi komplexy a neresi ulici V Holesovickach, kdyz to jde uz po stavajicich komunikaci, Liberecka-Kbelska-Prumyslova, jen s tunelem V Holesovickach a vysokym mostem nad Hloubetinem… Vzdyt vest useky snadnejsim terenem je v techto pripadech o tolik levnejsi, ze by mohla Praha za to mit dalsi dve trasy metra – treba z J.Mesta pres Sporilov, Vrsovice, Zelivskeho, Zizkov, Palmovku, Bulovku, Kobylisy az do Bohnic…

    • Máte zajímavé nápady, k jejich realizaci bych doporučil prospektorskou činnost v oblasti nerostných surovin.

      Jako nejužitečnější bych viděl najít nějaké vydatnější ropné ložisko, pokud najdete jen zlato nebo lithium, nelze garantovat, že zbyde i na VRT do Karlových Varů.

    • Michal: Dekuji :-), ale ja cerpam z dostupnych materialu, nektere jsou ekonomicky drazsi, ale zaroven vyhazujeme penize na projekty, ktere jsou ekonomicky levnejsi… Vas priklad s VRT do K.Varu, zde je planovana odbocka z VRT Praha-Usti od Litomeric smerem na most s rychlosti do 230km/h, a usek z Chebu do Mostu je konvencni trati modernizovanou na 160km/h a pocita se s provozem vysokorychlostnich vlaku z Prahy pres Most az do K.Varu, technicky neni problem modernizovat trat az na 200-250km/h. Cena rekonstruovane trate totiz vychazi temer na stejne penize jako stavba nove trati… Ropna loziska, zlato ani lithium neni treba… 🙂 Mj. na dalnice se vynaklada mnohem vice prostredku nez se dava do zeleznice.

    • Pardon, … misto tvrzeni „vyhazujeme penize na projekty, ktere jsou ekonomicky levnejsi“ melo byt: „vyhazujeme penize na projekty, ktere je mozne resit ekonomicky vyhodnejsim resenim“… napr. D0 v useku pres Suchdol je mnohem drazsi nez pres Rez, nebo velmi draha planovana rekonstrukce trati Brno-Prerov, kde studie snad i poprela fyzikalni zakony…
      A mj. ja nerikam, ze vse musi byt postaveno, treba trat z Plzne do Budejovic asi zrovna na VRT nebude treba resit pokud spojeni bude vyhovovat i po dostavbe ostatnich VRT trati… 🙂

  • Sudop Praha a MCO Moravia Consult si myslim stejný vlastní. ČKAIT je banda důchdců co si drží židli stůj co stůj a jak se říká ruka ruku myje. Doufám, že ten Egis u toho soudu vyhraje!!! Nechci, aby mi VRTku Sudop zmršil!!!!

    • Pro lepší orientaci v projekčních firmách…
      SUDOP GROUP = SUDOP PRAHA + METROPROJEKT Praha + MORAVIA CONSULT Olomouc + …
      SUDOP BRNO je pak zvlášť…