Do Zoo megatrolejbusem. Další dvě pražské autobusové linky si jdou pro povolení k elektrifikaci
Testovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPP
Trolejbusová linka do pražské Zoo si jde pro první zelené razítko. Zároveň o něj žádá i 22,3 km dlouhé spojení na Černý Most.
A co linka 187?
Až bude nabíjecí infrastruktura na Holešovicích, tak to tam klidně může točit jeden 36BB z těch čtrnácti, co DPP má. Stejně nejsou v provozu všechny.
Mám pocit, že ve špičce tam jen jeden autobus nestačí, ale s tím by se asi dalo nějak pracovat.
No prosím. Od vyhlášení klimatické nouze v Praze 7
https://www.praha7.cz/praha-7-vyhlasila-stav-klimaticke-nouze/
uplynulo pouhých pět let a trolejbusová linka už „si jde pro první zelené razítko“, jak čteme. Věřme, že projekt je koncipován tak, aby vyhovoval i pro budoucí gigatrolejbusy, případně vozidla vyšších řádů, jejichž nástup lze očekávat. Žijeme ve fascinující době. Zelené razítko! Konečně se o obyvatele Prahy 7 přestaneme strachovat.
Naše soudružka učitelka nám v páté třídě říkala, že ona už ne, ale my už se toho komunismu dožijeme. Už tenkrát jsme z toho měli srandu, ale jak je vidět, měla pravdu.
Moudrá žena. Viděla hodně dopředu. Bohužel.
„…a pak přišlo to globální oteplování. Způsobilo klimatickou nouzi, zejména v Holešovicích…“
A co takhle omezovat auta?
Nejprve je nutné nabídnout alternativu.
Bylo by však také dobré opravit silnice od Trojského mostu po ZOO, zrušit retardéry před školou a bohužel asi i instalovat semafor pro výjezd od ZOO. Kapacita odstavných parkovišť by měla být oznamována ještě dříve a měla by se co nejvíce přesunout/rozšířit už k mostu. Velký kvikot by přineslo, ale dopravě pomohlo přesměrování provozu do ZOO ulicí Nad Kazankou. Přímo u zoo ani směrem Pod Hrachovkou se toho více nevymyslí.
Ono se přímo nabízí výrazněji zvednout cenu parkování u ZOO. Samozřejmě by tomu pomohla definitivní podoba smyčky a P+R u Trojského mostu, ale není přímo nutné na to čekat.
Za to zrušení retardérů u Čechovy školy bych vám nejradši nakopal. Pár měsíců zpátky mi přesně na tomto přechodu srazil motorkář moji dlouholetou kamarádku. byla několik týdnů v kómatu, malém přišla o život a má z toho doživotní následky. jenom protože jeden idiot nekouká pořádně na cestu. Tady by měl být víc než jen retardér.
Škoda, že tu laonvku nepojali primárně jako dopravu do zoo, se zastávkou na odstavném parkovišti.
Neež stavět atrakci v podobě lanovky, to už by bylo mnohem užitečnější a snazší vybudovat novou železniční zastávku ve Stromovce co nejblíže ke Trojské lávce.
Jenom lanovku? A proč ne rovnou lochnesku? Nebo horskou dráhu s více zastávkami.
To ale nikdy nebyla pointa té lanovky.
Ta měla především překonat složitý terén a výškový rozdíl z Podbaby do Bohnic, a ZOO byla jen takový přidaný bonus.
Ale ona zasravka lanovky mela byt i u zoo, jen na jinem miste.
No mohlo se to otočit. Pointa zoo a bonus Bohnic 🙂
JJ, takto v praxi vypadá „nepotřebujeme lanovku, rychle tam postavíme tramvaj“…
Když je třeba stavět TT hned jako celek z Podbaby až do Bohnic, tak to tak skutečně v praxi vypadá stavba na etapy nejdřív jen na Podhoří by mohla být uskutečnitelná mnohem snáz s dřív.
Možná blbý dotaz, ale když někam postavíte trolejbusovou trať a pak se rozhodnete, že byste raději tramvaj, není možné použít již vybudovanou měnírnu a sloupy, a jen postavit koleje a vyměnit trakční vedení za tramvajové + doplnit ho v úsecích, kde trolejbus jede na baterky?
Jde to…
Vedení a sloupy obvykle moc nevyužijete, ale měnírnu ano…
Prakticky jen snesete trolebusove a dane na stejne prevesy tramvajove, vyuzijete i sloupy…
teoreticky ano, prakticky je nutná změna stylu zavěšení troleje, měnírny v Pze budou na 750V, tram má 600V a musí vést koleje v ose silnice, což nevím jestli u novostavb dovolí. Prakticky je tam mnoho otazníků. Ale teoreticky ano.
Tady je vidět, jak tehdy vynechání Zoo zastávky při stavbě metra C byla chyba…
Tam nikdy žádná být neměla, zoo je o 2 km jinde než jakákoli dříve plánovaná trasa metra C.
Máte a nemáte pravdu: zastávka Trojská v návrghu byla, ale pro dopravu do ZOO by mnoho nepomohla – to by spíš byla užitečná vysokoškolákům na tamních kolejích.
Kdyby vysokoškolský areál expandoval až k tomu metru, jak se ještě v 80. létech plánovalo. Takhle by to bylo na docházku dost daleko.
To je sice pravda, nijak extra blízko to není, ale krátký interval metra spolu s eliminací teď nezbytného přestupu na autobus (navíc s podivně nepravidelným intervalem a jezdící jen v pracovní dny) by takový pohled mohl dost upravit.
Tak to není pane udavač pravda do zoo by bylo naopak metro velkým přínosem uvědomte si kolik turistu tam jezdí a ne jenom z Prahy za to že to zavrhli bych tem úředníkům na pařil kriminál pak se vymýšlejí takovýhle nesmysli to ale budu bojkotovat za každou cenu.
Ta stanice je tam uplne zbytecna, stejne by navstevnici vyuzivali mhd, a na Holesovice to je kousek…
Jasný a metro je co Letadlo to je Mhd pane. jistě a proto tam jezdí tolik aut do zoo a autobusu které mají problém v ulici vytočit musí je auta pouštět tak tam dáme ještě delší a stejnak tam budou stát v koloně krása. 😀
A ještě informace Ročně zoo v Praze navštíví přes 1 300 000 lidí.
Jenze ta stanice byla planovana jen pres reku naproti Nadr. Holesovice, nic tam neni, stejne musite od zoo dojet ke stanici metra a je celkem jedno, zda to je o ten kousek dal pres most…
Ano přesně tak! Stejně jako vynechání B na Děvíně a A uprostřed Olšanských hřbitovů! Místo toho si to vede sprostě přes dopravní uzly a obydlené oblasti.
Ale zase vchod do metra zamaskovaný jako hrob by byl velmi originální.
To by si jezdili fotit turisti z celého světa.
Souhlas – je škoda, že není zastávka uprostřed Olšanskejch hřbitovů. Vždyť takovejch lidí!
To by byl závlek, že Chalupa s chalupoidou by se červenali a styděli.
Zase hloupé opakování nesmyslu: Chalupa jen realizoval to, co „upekli“ lotři Jančík s Bémem.
Čuně vždycky poznám.
Není to zbytečná investice?
Při počtech cestujících a frekvencí spojů patrně ne.
Dokonce bych namítal, že ZOO jako cíl by opodstatnila i odbočku tramvaje od Trojského mostu, ale to je samozřejmě investičně o řád jinde a prostorově to v Trojské není úplně ideální.
Mohla to elegantně vyřešit lanovka z Podbaby a ještě by to byla rovnou i další atrakce. Tu bohužel zařízli (a ředitel Zoo byl jedním z těch, kdo tomu nesmyslnému zaříznutí tleskali. Asi by mu lidi moc okoukali některá zvířata už z lanovky a jen za jízdné…).
Ta tramvaj se tam plánovala ještě v dobách, kdy se jezdilo v Holešovičkách. Měla vycházet ze smyčky Pelc-Tyrolka a skutečně se udělal násep. Trať neměla procházet přímo Trójou, nýbrž kopírovat pobřeží Vltavy.
Tenhle plan se objevil jeste v 90 letech,.. zavrhl se kvuli mistnim a trojskemu zamku… misto nej se jeste objevil plan na tram trat na druhem brehu spojujici Dejvice a Holesovice, taktez opusten, a nove propojeni z Podbaby do Bohnic na planovanou trat…
Ten nasep byl protipovodnovou hrazi, oblast totiz je Holesovickym ostrovem, mj. ty ostrovy tam byly tri: Cisarsky, Trojsky a Holesovicky, pricemz Cisarsky pretal plavebni kanal ve dva kde zustalo rameno k Cisarskemu Mlynu…
https://csoptroja.ecn.cz/PublikaceHO/images/Obr8.gif
Tyto návrhy představují investici do něčeho, co se ve střednědobém horizontu bude výrazně měnit. Přestaví se terminál Holešovice spolu s celkovou přestavbou oblasti. Změní se předpolí Trojského mostu s vznikem tramvajového obratiště a P+R, kde bude MHD objíždět po obvodu. Černý Most se změní na povrchové uspořádání. Přestaví se křižovatka na Vychovatelně a možná se i zakopou Holešovičky. Asi se tedy předpokládá, že na tyhle přestavby dojde až za hodně dlouho.
Vzhledem k tomu, že ani na NH ani na ČM to trolejové vedení nebude, tak je to asi jedno, že se to bude někdy v budoucnu předělávat.
Zrovna do ZOO je to jedno… Když je echt zájem, tak bus poskakuje v koloně s auty a když prší, tak i kloubové SORky vozí vzduch…. Za mě vyhozené peníze za ty 25m vozy…
bus poskakuje v koloně s auty, protože když je echt zájem tak dostat se do busu s malými dětmi natož s kočárkem je nadlidský výkon
A jak právě tohle změní náhrada autobusů trolejbusy?
budou mít větší kapacitu?
Ty trolejbusy budou mít jednak větší kapacitu (jak už bylo řečeno), jednak se budou hladce rozjíždět a zastavovat bez tůrování dieselu a hlukových a pachových projevů s tím spojených. Pro cestující budou atraktivnější a některé návštěvníky ZOO to jistě přiměje využít vzdálenějšího parkoviště a poslední kousek dojet trolejbusem. Tím se sníží zátěž v trojských uličkách, kam se mimochodem stejně nic jiného už nevejde. Tak co chcete?
Trasa do ZOO by mohla být zatrolejovaná celá. Speciálně absurdní je že její bezdrátový úsek bude sdílený s další linkou. Ale holt přítomnost baterek se nějak obhǎjit musí.
112 a 201 nemají společný úsek.
Třeba chce Geralt zatrolejovat 187.
To potom ano 🙂
Tam by klidne mohli nasadit elektrobus, v Hol. budou nabijeci stani…
Neměl ten nick být Geront?
Strašně důležitá a v článku trestuhodně opomenutá věc je linku přečíslovat na úplně nové číslo z trolejbusového rozsahu. Bez toho by to nešlo…
Obsesivní lpění na struktním oddělení drážních linek MHD, které je cestujícímu vlastně k ničemu. DPMB jednu dobu vypravoval posilové aubusy na trolejbusové linky, když nebylo dost vozidel. Lidi byli rádi, že to jede a nebudou za sardinky.
To číslování je spíš historická záležitost, ale v praxi třeba 58 jezdí celkem často dieselové autobusy.
Hlavně politická záležitost.
…což ovšem nabourává plán přečíslovat autobusovou linku 375 na trolejbusovou linku… 375.
Pokud aplikujeme holistickou teorii, tak by čísla spojů nemusela být vůbec. Prostě nastoupíte a ono vás to někam zaveze. Nemusí to být tam, co jste původně chtěli. Ale bude to zcela jistě tam, kde (vzhledem k vzájemnému propojení všech věcí) máte být.
Taky jsem si toho všiml a doufal jsem že už pomalu došla dvouciferná čísla, tak se toho nechá.
Ja xas nechapu, proc by linky nemeli mit sva cisla, navic kdyz tomu tak bylo v Praze a je i v jinych mestech CR… Vzdyt treba trolejbusova 58 jezdila do Cakovic uz od sveho vzniku ve 30 letech, kdyz ji nahradili autobusem, take ji precislovali…
Vibec nechapu tu debatu,… V Praze meli vzdy tram. cisla 1-35, trol. 51-63 a autobusy zacinali 101…
Cestujícímu k zastávce přijede krabice na pneumatikách. Jediný rozdíl od ostatních vozidel je v tom, že má kdesi na střeše sběrač tyčového typu. Ani ty dráty tam nemusejí viset. Na cestujícího to nemá vliv. Proč by se toto mělo odlišovat zvláštním číslem? Na linku můžou být nasazené náhradní nafťáky. Na jiných linkách taky jezdí vozy na elektřinu, akorát mají místo tyčí pantograf, a ty zvláštní číslo nemají.
Samozřejmě pro tramvaje má smysl mít odlišná čísla, neb to poslouží jako vodítko, zda jít k nástupišti s asfaltem nebo s kolejemi 🙂
Já zas nevím proč by změna čísel měla vadit? Cestující si najde čím má jet a tím jede. Když se změní číslo, tak holt jede jiným číslem.
Cestující si to najde a zvykne si na nové číslo, ale je to prostě zbytečné.
Několik tisíc cestujících … aby nějakého ouřadu netrápily rozsahy čísel.
Kdoví jestli ouřadu, nebo jen šotouše??
A proč by se cestující měl učit nové číslo linek jen kvůli tomu, že někdo potřeboval přečíslovat linky podle trolej/auto?
Vyměnili veřejné osvětlení za elektrické, přejmenovali u toho ulici, všichni si vymění tabulky na domech ale v Křižíkově prostě nesmí být LEDková lampa!
Vzdyt se cisla linek a jejich trasy porad meni, tady zustava trasa stejna, jen se zmeni cislo? A to se nemeni kazdej den…
Jen pro zajimavost, Sokolovska ve Vysocanech, 15,19,25 – 8,15,19 – 3,8,15,19 – 3,8,19 – 8,19 – 15,19 – 14,16 – 14,19 – 6,19 – 6,7 – 12,19 – 7,12 – 12,31
A to jsem nektere kombinace linek vynechal… a to se teprve musite ucit kam to jede… cisla jsou nejmensi problem, neznam nikoho komu by cislo delalo problem, problem je trasovani…
Jinak ty linky dostanou vetsinou sva puvodni cisla, a kazdymu je putna zda je to 158 nebo 58, ci 53 nebo 176…
https://www.oldradio.cz/Praha1965.pdf
Čím větší hokej se bude dělat z veřejné dopravy, tím méně atraktivní bude.
Ja tedy atraktivitu merim spolehlivosti, komfortem a kvalitou… ne tim, jaka krabice ma cislo…
Proč to ale měnit zbytečně? Když to musí být tak ano, ale zde by přečíslování bylo proč?
Protože je to úplně zbytečné, nemá to přidanou hodnotu, cestujícím je to jedno a jenom si Praha zadělává na další problém s číslováním.
Jo a jinde od toho postupně upouští.
Nejvetsi problem je spise v tom, ze cisla aitobusovych linek temer dosli, rada 100-250 je prakticky vycerpana, tim ze se cast cisel zmeni na trolejbusove, se uvolni vice mista pro autobusove, mj. prave precislovani npcnich linek uvolnilo vycerpanpu radu cosel primestskych line…
A kdo tedy říká že nemůžou využit pro autobusy 50-100??
Jizte ze muzou, jen je to jeste divnejsi nez dat je trolejbusovym… me treba zmnena cisla nijak neurazi ani mi nijak nevadi a ve svem okoli neznam nikoho komu by to vadilo,… a chapu, ze nekdo to nechape a nechce zmenu cisla,…
Ale zadny problem v tom opravdu nevidim, jsou to proste trolejbusove trate, stejne jako jsou tramvajove trate…
fakt nechapu ty duvody, jako, ze to cestujici nepozna, ze to vypada jako autobus, v realu jsem nikoho nevidel, ze by si stezoval na cislo…
Všechny linky mají vždycky svoje čísla, nesmysl je přečíslovávat autobusy při trolejbusizaci, která je navíc polovičatá a v podstatné části trasy to stejně vypadá jako autobus..
A když jsme u vždy, tak v Praze měly trolejbusy a autobusy „vždy“ písmena 🙂
Přečíslovávání trolejbusů do řady 51+ je prostě jen a jen šotoonanie, reálných pamětníků je po těch 50 letech bez trolejbusových čísel minimum a pokud se to s elektromobilitou myslí vážně, tak ty čísla stejně za pár let dojdou..
Spotřebovat těch několik desítek čísel tím současným tempem nějakou dobu potrvá.
A pak někoho odvezou. Znemožnit vznik trolejbusové linky jen proto, že to číslo je historicky autobusové – to už mělo příliš velký vliv na okolí.
Pragmaticky vzato, ani k tomu spotřebování nedojde. Trakční baterie budou zanedlouho tak dobré a levné, že elektrobusy s dobitím jen na konci, nebo dokonce jen v garáži, budou schopné vyjezdit i ty nejnáročnější linky a troleje se stanou zbytečné.
Jen nevíme kdy to zanedlouho nastane, ale určitě dřív než dojdou čísla 🙂
Pár let… aby to zase nebylo jak nám ve škole říkali že ropa za pár let dojde…
Jinak pokud bude pokrok takový že bude stačit dobíjení jen na konečných tak za mně paráda.
za posledních 50 let ty baterky maji tak poloviční velikost, to je pokrok…
Ano autobusy meli drive pismena,… je to prece uplne jedno, vzdy se neco meni a.menit bude. Velmi casto se napriklad precislovavaji autobusove linky ve SCK, kde Ropid meni cisla velmi casto…
Trolejbusy jsou defacto trate podobne jako tramvaje,…
Me treba fascinuje cislo tramvaje 22, kde se jedna fakticky o dve linky, jedna v trase Bila Hora – Nadr. Z.Mesto a druha Vypich – Nadr. Hostivar… proc maji jedno cislo?
Jestli cisla dojdou lze tezko rict, tram. pokryvaji mesto s mene nez 30 cisly… Navic autobusy porad zustanou, ne vsude se vyplati stavet tr. trate…
Jo? A jak to bylo ve středočeském kraji? PID není jenom Praha.
Ve SCK se nektere linky precislovavali nekolilrat napr. Přečíslování autobusových linek na Neveklovsku Vzhledem k metodice ze strany jihočeského organizátora dopravy, kde dochází k vyhrazení části číselné řady linek 4xx pro mezikrajské linky, budou přečíslovány vybrané linky PID v okrese Benešov (původní čísla těchto linek budou použita pro mezikrajské linky zasahující do Jihočeského kraje): 452 na 752 (Benešov – Týnec nad Sázavou – Jílové u Prahy) 453 na 753 (Benešov – Týnec nad Sázavou – Netvořice – Neveklov) 454 na 754 (Benešov – Neveklov – Křečovice, Živohošť) 455 na 755 (Benešov – Neveklov – Rabyně, Měřín) 459 na 759 (Benešov… Číst vice »
Jenže tehdy ještě se ty trolejbusy s autobusy tolik nemíchaly, trbusy mohly jezdit jen tam kde vedly troleje…
Dneska jako jo ještě tak ty tramvaje, ale zbytek nemá cenu rozlišovat trakci, důležité je odkud kam to jede, to má reprezentovat to číslo linky. To jestli mi na zastávku přijede bus, nebo třeba taxík či vznášedlo je mi venkoncem putna, stačí když je jasně označený…
Takz ekdyz tu trasu neve bude reprezentovat cislo napr. 58, takto prece nevadi…
A nemate pravdu, trolejbus jezdi po trati, bez ohledu na to, zda je v miste trolej nebo ne, porad je to trat…
Probehlo precislovani pri autobusizaci, probiha i pri trolejbusizaci…
Mj. jak pak obhajite cisla u tech tras trolejbusu, co vzniknou sloucenim dvou linek, napr. 136+150 a 123+167 nebo 134+176?
Mega trolejbus do Podhoří asi těžko, už teď se tam vyhýbají auta přes chodník, leda že by zbourali ty vily kolem silnice.
Kdo mluví o Podhoří. Bavíme se o 112, spoje vedené až do Podhoří již před nějakou dobou přešly pod samostatnou linku (234).
Přesně tohle mně napadlo. Ta křižovatka u ZOO je na dvě auta, dvě SUV už přes chodník, autobus sólo.
A samozřejmě by nemohli dělat tu otočku před vchodem.
Proč by nemohlo být obratiště před vchodem? Akorát je třeba dát pozor na vybočující zadek, ale jinak není důvod se tam neotočit.
Do Podhori se s nim nepocita, 112 nyni konci u ZOO…
Natahneme gigatrolejbusy mezi rodinný domky protože prostě proč ne.
Teď tam jsou kloubáky a šňůra aut, to už ten 24m trolejbus není žádný rozdíl. Osobně by se mi do zoo líbila tramvaj z Pelc-Tyrolky podél Vltavy, jak se kdysi plánovalo, ale to je mrtvá záležitost.
Osobně bych rad troleje před domem kde jezdí každých par minut hluční autobus na naftu. Sníží hluk a prach, vylepšení pro každého kdo žije na té ulici.
Mohli mít lanovku no.
V Troji jsou nějaké „domky“?
Troja není jenom zoo.
Pane Jablonecký, mluvíme zde o pražské čtvrti Troja, která je původně tvořena domky a vilkami se zahradou. Možná jste si ji spletl jsou druhou v Turecku, která se ovšem významně liší.
Například tím že je celá zasypaná 🙂
Já vidím pozitivní logiku v tom, konvertovat na trolejbus linky, u nichž se dlouho neměnila trasa a ani to do budoucna nehrozí.
Nestálo by za to s tímhle rozsahem už dotáhnout dráty i k vozovně Klíčov (stačilo by za brámu)?
Zajímalo by mě, zda troleje a sloupy nezničí krajinný ráz stejně jako sloupy a lana pro lanovku podle výsledku EIA.
Už kdosi dole psal, že troleje zaberou místa pro stromy i parkování. Až se divím, že sloupy trakčního vedení nepopadají na střechy okolních domů a lampy nezapálí střechy a chodcům klobouky.
Můžete někdo vysvětlit, proč se plánují k zatrolejování úseky, kde projede mimo špičku jeden krátký bus po čtvrt hodině a ne silné svazky na jihovýchodě, kde jezdí kloub každých pár minut?
Další ekonomická šílenost jsou dvě varianty vozidel – ty, co zrovna nebudou jezdit, budou stát v garáži? Nebo je nějaká vhodná linka, se kterou se to bude prohazovat?
Na ty svazky taky brzy dojde. Ale k elektrifikaci svazku je potřeba vyřešit pokud možno všechny linky v něm, aby to zvládaly odjezdit s nabíjením, tj. může se to rozprsknout do celkem rozsáhlého území. Jednodušší je vzít nějakou silnou linku a přidávat pak další linky, které využijí to co se už stejně buduje – ta 201 mě taky trochu překvapila, ale chápu to tak že aspoň využije nabíjení v Holešovicích stavěné kvůli 112 a dále trolejovou trasu meziměstských trolejbusů u Rajdy.
Na Černém Mostě se taky plánují nějaké příměstské trolejbusy? Ta 201 spíš využije část infra na Proseku a v Letňanech. Taky z ní mám dost smíšené pocity..
Mě teda dává smysl začít třeba jednou linkou ze svazku a pak přidávat další s tím, že dotrolejování tohozbytku už bude využívat synergie s hotových úsekem.
201, která většinu trasy jede sama, je z tohoto pohledu úplný úlet.
Nevím, kde je Rajda, ale meziměstské trolejbusy se s 201 potkají snad jenom na kousíčku v Tupolevově.
Rajda má být asi Rajská zahrada 🙂
Ta 201 využije i kousíček Prosecké, která by měla být zatrolejovaná v rámci 375. Ale souhlasím, v Holešovičkách a Na stráži asi nikdy nic jiného trolejového jezdit nebude, a v Lovosické je to otázka.
Nemá 201 na trase dlouhé stoupání a některé úseky sice pojede sama, ale bude obsluhována z měníren určených primárně pro jiné linky?
201 je tak trochu politická úlitba Adama Scheinherra, který zastavil projekt zakrytí Holešoviček a chtěl nabídnout nějaké odškodné místním.
Který konkrétní JV svazek máte na mysli?
Doufám, že ty 24m budou zároveň sloužit jako záloha pro letištní 59
Asi ty svazky, které sežere metro D…
Zdaleka na všechny.
Já bych to viděl na svazky 139+150, 177+195…
150 je snad v plánu, minimálně z části ne?
Mám pocit, že v podobě 136 (ne 139) + 150
24M trolejbusy by od září do konce května nebyly špatné na 107… Takže pro ty by využití určitě bylo.
Ta 107 se přímo nabízí, jelikož má sezónu přesně opačně, než ZOO. Navíc se v souvislosti s ní o kapacitních vozidlech mluví už dlouho.
A otočí se ten mega trolejbus u ZOO??
Pokud se tam otočí obyčejný kloubák, tak se tam otočí i tohle.
to se dozvíme… až tam začnou jezdit, popř. se někdo něco ubourá …
Už tam byl. Sice Van Hool, ale délka stejná.
Spíš bude problém v tom, že s tím jel šotouš no… Běžný řidič to jednou za čas orve. Jako to vidíme na trase na Letiště…
Tak jasně, pokud je to na centimetry, nemusí to být neumětel stačí jet tam několikrát za den a čekat na statistiku 😀 ale jsou horší/míň bezpečný věci, než těsné průjezdy.
Výborně, už aby to bylo. Ale ze zase jen na severu (popr. západě) mesta… Kopcovitý lidnaty jihovýchod neexistuje…?
Tak 112 je trochu politické rozhodnutí, kdy chtějí do zoo „čistou“ dopravu. 201 bude sdílet nabíjení se 112 v Holešovicích a pak použije část existující infrastruktury v Letňanech a na Proseku.
Tak v dřívějších článcích byla zmíněná tuším 213 z Želivského na J. M., ale to je asi delší výhled, protože tady taky zatím není infrastruktura, zatímco na tom severu a západě spíš rozšiřují a propojují… Ale je to můj laický odhad.
213 a 136 má být nahrazeno tramvají. Proto se tam neplánuje trolejbus.
To není pravda, linka 136 se má elektrifikovat společně s linkou 150 (vznikne tak linka 57). Záměr byl schválen před 2 lety radou hlavního města.
No, ano, ale svazek 136 a 213 má být tramvaj. Proto se nemá elektrifikovat 136, ale 136+150, právě proto, že ten zbytek má p9krzt tramvaj.
Tak hlavně ze 177 by k “čistotě” přispěla dost významně a navic je tam i synergie s 375 (a na Opatove by mohla být se 136).
Asi bych radši viděl lanovku Podbaba, zoo, obchoďák Krakow – škoda je, že kazí výhled na čističku.
Lanovka je pro veřejnou dopravu drahý a nesmyslný projekt.
Tramvaj Podbaba – Bohnice – Kobylisy by samozřejmě byla mnohem smyslnější, než lanovka, ovšem s tou cenou – lanovka není drahá.
Souhlasím, že dává větší smysl, ale s tou smyslností tramvaje bych byl velmi opatrný 🙂
To je to nejlevnejsi kapacitni reseni, yram. bude nasobne drazsi…
Který trolejbus má milionkrát menší kapacitu, než tohle?
(Ještě bych ty řády překontroloval.)
Eh, ne, ale přísahal bych, že jsem tam viděl giga.
201 vede ulicí Na stáži, nikoliv Na strži, to je jinde 🙂
Na stráži
Taky jsem chvilku přemýšlel jak se dostane během chvilky na Prahu 4 a pak zase zpět 🙂
Na Stáži by byl super název ulice 😀
Doporučuji 4 z 5 Monik Lewinských🤣🤣🤣
chtelo by to umoznit opravu textu..
V jinych mestech stavi beztrolejove tramvaje, protoze jsou troleje hnusne a zabiraji misto napriklad pro stromy nebo parkovani. V Praze je koukam naopak vsude postavi, od Vaclavaku uz po periferii
Tak znovu na článek a přečíst, tentokrát pořádně.
Troleje jsou krása, která opticky zvyšuje význam čtvrti/vesnice! 🙂
Troleje možná, sloupy ne. A než se začne zase argumentovat nějakým uměleckým provedením na 100 m někde na pěší zóně, tak je třeba si uvědomit, že běžná trať tak prostě nevypadá. Také je třeba si uvědomit, jak to celé v pražském provedení vypadá (horní Prosecká se středovými výložníky například) a potom si položit otázku, zda emotivní a neinformované protesty lidí nemohou mít racionální základ. A potom už je jen krůček k tomu, vážně se zabývat tím, jak to provést nějak normálně, případně si položit otázku, zda by za to třeba nemohl stát elektrobus. Trolejbus je super dopravní prostředek s výhodami… Číst vice »
základní argument- stejně musí být veřejné osvětlení, tak se mu postaví o něco větší sloup, který nemá životnost 20 let, ale 100. Už zde je ekonomická výhodnost.
Právě ty “technicistni” troleje jsou super, ten pokrok (a význam daně ulice) je proste vidět na první pohled. Podobně jako koleje tramvaji.
Protestovat kvuli dloupu a dratum, kde uz sloupy jsou a s sraty i kabely na nich… to chce hodne predstavivosti… zclast, kdyz dnes maji trolejbusy i baterie a mohou jet cast useku na ne…
Jiste. Davaji pejskum kam mocit a nemuzou kvuli nim rust ty osklive stromy, ze kterych stejne jen pada bordel na auta
Jo, takže troleje můžou za to, že na Václaváku není les. Aha
V normálních městech jsou závěsy trolejí mezi domy, takže bez sloupů a nebo se použije kombinovaný sloup pro osvětlení a troleje. Ano není to úplně pěkné, ale ve srovnání s tím co jde z výfuků autobusů je to přehlédnutelné. Mě vadí zbytečné sloupy veřejného osvětlení, když to jde dělat jinak – viz Vídeň třeba. Tam v centru na kandelábr nenarazíte, světla na převěsech, horní vedení proudu k lampám a nevadí to.
tak zkuste požádat vlastníka nemovitosti….
Je to divné no, ale někde to zdá se dokázali…
záleží na majiteli, tohle totiž bylo nedávno součástí mé práce. A pokud chce majitel odškodnění přeshující hodnotu stožáru, tak se nemá smysl bavit. Dnes takové závěsy vznikají hlavně na veřejných budovách. Dříve byli lidé přístupnější. A pozor i na začátku 80. let dokázal soukromý majitel, nečlen KSČ, donutit DP demontovat závěs, který bez jeho svolení na dům dali. To „někde“ se tvrdilo o Vídni, Praha jela na výzvědy a zjistila, že ani tam to není dnes tak růžové…
V Praze to v nekterych ulicich tak je, prevesy s osvetlenim… ale narazite dnes na normy a nevuli majitelu objektu…
Pamatuju si na ten investiční balíček, byla tam ještě linka 136 a 150, kde hlavně ta 150 bude vůbec založení infrastruktury na jihu měnírnami Zálesí a Tylova čtvrť. Nevíte někdo, jak to vypadá s těmito linkami? Realizace se tehdy udávala i pro tyto linky 2027-2028.
Minimálně u té 150 by měly opodstatnění i velkokapacitní jednotky, ta jezdí pořád natřískaná.
Tak ona jezdí natískaná i proto, že z linky 139 vyrobil ROPID velmi nespolehlivý spoj. Prodloužení části spojů na Zbraslav vyrábí zejména v ranní špičce velké nepravidelnosti, protože tyto spoje se zdrží na Komořanské a pak to vypadá například takto. Takže kdo jen trošku může, místo 139 jede tou 150. https://i.imgur.com/qVEEDVs.jpeg
Máte určitě pravdu, ale mám částečně pochopení i pro ROPID, jelikož když byla v květnu 2023 protažena tramvaj až na Libuš, tak musela podle dotační politiky EU skončit autobusová linka propojující Zbraslav s Libuší (už si nepamatuji, jaké měla číselné označení). ROPID tak nechtěl úplně odstřihnout Zbraslav od systému PID.
Dotační politika EU má poměrně racionální jádro, protože nepředpokládá, že někdo natáhne do území nikoho navíc tramvaj tam, kde stačil autobus, a ještě ho tam nechá v souběhu. Škoda, že se místo toho v Praze racionálně neplánuje a potom se všichni diví, co zase ta zlá EU způsobila…
Jasně, nechtěl bych, aby můj předchozí příspěvek vyzněl nějak kriticky k dotační politice EU, bylo to jen konstatování faktu.
Ta linka z Libuše na Zbraslav bývala 165, ovšem v dřívějších dobách jezdívala část spojů dokonce z Hájů až k cementárně Radotín. Býval to šikovný spoj, kterým se dalo bez přestupu dostat např. z Chodova do Modřan, ale intervaly byly značné a vytíženost v sedle nic moc. Každopádně se vynořily stížnosti, že se tím zkomplikovala obslužnost modřanské polikliniky.
Jsou v planu, i 136 je natriskana s kratkymi intervaly… Drive z Vysocan jezdili na Zizkov a Vinohrady tri trolejbusove linky 56, 57 a 63, pozdeji 139, 140 a 142, a pak dlouho 136 a 140, dnes jen 136. Castecne je nahradila tramvaj dnes 7 a 31, jinak 19.
Je tam problem s nizkym mostem – podjezdem ve Vysocanech, zadal jsem tehdy upravu nivelety o cca 30cm, aby do budoucna mohli pod nim projizdet trolejbusy, Bohuzel nestalo se tak… zazdil to tehdy Ropid, archtekt a p9 v souvislosti s opravou nom. OSN, souhlasili,.. duvodem bylo prudke stoupani na Klicov. Ted je tam mirne stoupani a jeste je krizovatka upravena.
Jsou tam opravdu potreba troleje? Ta linka do zoo neni tak dlouha, aby se to nedalo resit elektrobusy a dobijenim na konecne.
Hlavně ta trolej je tak krátká, že si říkám kolik % baterie vůbec stihne dobít. Kilometr dlouhý úsek, to je tak na minutu až dvě jízdy, což je dost málo.
V zoo-špičce ta 112 dost poskakuje v koloně, takže času na dobití bude dost 🙂
Nojo, ale počítat s tím? 😀
Když zrovna projede rychleji, tak bude na konci troleje čekat na dobití?
Když zrovna projede rychleji, tak se dobije na konečné. Při poskakování bez troleje se jaksi taky může stát, že nedojede.
Nebo i dojede, ale na konečný nestihne dostatečné dobití před dalším pořadím, takže bude přenášet zpoždění na další spoje.
Ale to by prave resil ten elektrobus. Ten by mel dostatecnou kapacitu na to, aby stacilo dobit jen obcas a plne dobit v garazich pres noc.
Dobije se při stání na Holešovicích 🙂
Já z toho konceptu taky nejsme nějak odvařený, abych ho bezhlavě proponoval a obhajoval.
A má vaše ne/obhajoba nějaký vliv na realizaci projektu? To asi sotva, že?
Přesně tak, na konci zastaví a způsobí tu kolonu ve který se dobije další pořadí. 😁 Proto třeba na Peroutkovu dělají neprujezdné zastávky. V koloně se budou trolejbusy pěkně dobíjet a ještě se bude moc nadávat na to jak IAD zdržuje MHD. Takže win win. 😁
Až dorazí greendeal v plný parádě tak žádný kolony nebudou. Takže pohoda.
Kdy se můžeme těšit?
Již brzy…
To ale neni idealni stav…
Tak jestli trolejbus dojede za 2 minuty od Trojského mostu ke Trojskému zámku (což je dneska 5 zastávek), budu se dost divit, ale přecházet ulici se tam budu bát 🙂 Vozidlo stráví většinu času pod dráty.
Kilometr a kousek za minutu? Průměrnou rychlostí přes 60 km/h? Zastávkový bus uvnitř města?
Nebo jste zrovna chyběl, když se v 7. třídě ve fyzice probírala průměrná rychlost?
Průměrná rychlost povrchové MHD v Praze je kolem 20 km/h.
Ale je to naopak úsek ve ketrém se baterky nevybíjejí… takže to je dvojnásobný rozdíl.
Linka to není dlouhá, ale je hodně frekventovaná (netypicky o víkendu místo všedního dne) – ve špičce (víkend 9:00 – 18:00) po 5 minutách. Jsou potřeba rychlé obraty, na úplné nabíjení na konečné není čas.
Proto jsem uvadel vyslovne elektrobus. Ty maji dostatecnou kapacitu, aby je bylo treba nabit jen obcas a naplno dobit pres noc v garazich
Já chápu, že pražáci si nechtějí zasr.at město trolejema, proto tam ty trolejbusy dojezdily. Ale osobně zastávám názor, že základ trolejbusového provozu by měl být čistě elektrický, měnírny propojené s tramvajemi, kde by se využilo rekuperace trakční energie. Tyhle ty ostrovní provozy přinášejí vždy jen starosti, pokud mám ucelenou soustavu můžu jednu měnírnu nahradit jinou. Bateriový trolejbusy na cancoury typu jednou za hodinu prodloužená linka do nejbližší vsi a po městě pod trolejí, aby ta baterka trpěla co nejméně.
To je hezké přání, ale zatrolejování 100% trasy linky je zdlouhavé a někde kvůli majetkovým právům až skoro nemožné (na to dojela elektrifikace linky 207, respektive nabíjení v oblasti Ohrady). Nejrychlejší a nejjednodušší je náhrada elektrobusem, to můžete provést ze dne na den a libovolně měnit trasu. Mezistupeň je pak zatrolejovat částečně tam, kde to jde vyřídit rychle a časem třeba doplnit další úseky. Například u linky 58 by bylo dobré mít troleje i přes Prosek a výhybky na Palmovce, ale z nějakého důvodu tam prostě nejsou.
U waltrovky taky bude ten kruháč chybět. Prý kvůli hasičům..
A proto se zde stavěla odbočka na novou trať a krajští hasiči, kteří nemají jinou alternativu kudy jet byli měsíc na prášky, když se tahala trolej. Ale vše se dalo domluvit a bylo v klidu. https://mapy.cz/letecka?source=coor&id=15.600892837524384%2C49.41471461250366&pid=100842675&newest=1&yaw=1.073&fov=1.257&pitch=0.026&x=15.5827260&y=49.4072131&z=18&ovl=8
Tak jen aby se z toho „časem“ nestal 1 furt
Furt lepší než “nikdy”, nezapomínejte ze nesmyslná pauza trvala téměř dva furty…
Zdlouhavého na tom není vůbec nic, jestli stavíte trolejového vedení kilometr nebo kilometr a půl je už úplně jedno. A když je to tak nemožné, zajímalo by mne, jak je možné, že ve všech těch českých městech se podařilo v minulosti vybudovat ty desítky kilometrů 100 % zatrolejovaných trolejbusových tras? 😀 (a daří se to při prodlužování i dnes?) To všechno jsou jen výmluvy, že byl zrovna na Ohradě nějaký problém neznamená, že je to nemožné. Mohlo (a mělo) se to řešit jinak, nehledě na to, že s konečnou 207 se na Ohradě již ani nepočítá.
Stavět kilometr a půl místo kilometru může být nejen dost zdlouhavé (technické nebo majetkové obtíže v daných místech) a dále to může být třeba za trojnásobnou cenu kvůli křižovatkám, obratištím, nutným přeložkám sítí, nemluvě o trolejové trase do garáží a v garážích. Proč by se to mělo vůbec dělat, když se ty emisní cíle dají splnit mnohem snáz parciální elektrifikací? Desítky kilometrů ve starších provozech se „povedlo“ postavit protože tehdejší měničové a bateriové technologie nic moc jiného nedovolily. Avšak i do těchto provozů se už prakticky nakupují jen parciální trolejbusy, naposled koupilo jen něco bez baterky Brno a Opava, kdo… Číst vice »
Bez baterky má kupovat trolejbusy ještě Jihlava, v aktuálně vypsaném VŘ 6 klasických + 14 parciálů.
Protože v minulosti nebyly prakticky použitelný trolejbusy na baterky. Viz Hradecké pokusy s dieselagregátovým přívěsem. Jinak v Pardubicích elektrizace některých linek (13) se taky táhla (můj dojem) jak psovi pastva.
Pokud se nepletu, tak už řadu let v žádném městě nebyl vybudován nový čistě trolejbusový provoz bez možnosti jet mimo (baterka/agregát).
S dnešními možnostmi a cenami akumulátorů spíš vychází cancoury na baterky i tam, kde by se před dvaceti lety tahala trolej.
Kde jinde kromě Prahy se ve světě buduje nový trolejbusový (nikoli elektrobusový s nabíječkami na konečných) provoz?
Třeba Turecko?
Tak by se toale mělo řešit dodatečně, a ne že trolejové díry zůstanou navždy.
Rozjezdové výhybky na Palmovce a Veleslavíně nejsou, protože pražské trolejbusy nejsou vybavené k jejich ovládání. To se změní s novými tratěmi, tak snad se pak výhybky dodělají. Současný systém je stupidní.
Elektrobusy potřebují vybudovat dobíjecí místa a případně měnírnu. A upravit VJŘ kvůli přestávkám na dobíjení… a mají-li se na té jedné konečné dobíjet více elektrobusových linek, tak to naplánovat tak, aby se na těch dobíjecích místech vhodně elektrobusy prostřídaly.
první kolona a plán je v hajzlu…
„Já chápu, že pražáci si nechtějí zasr.at město trolejema“
Všichni přece víme, že elektromobil zlikvidovala ropná lobby.
A ta tu vládne i dnes
Jo, zakázala žárovky, aby se muselo svítit petrolejkama. Ale nějakej magor začal vyrábět LEDky, zase jim to uteklo a Dukovany už podruhé.
Myšlenka je taková, že všemocná ropná lobby by zakázala jaderné elektrárny jak ve Francii, tak v Japonsku a stejně i v Rusku. Když mohla zakázat elektromotory do aut, _celosvětově_ … ne asi.
No v tomto směru bych do evropské Spanelky vkládal bohužel dost naděje… 🙁
Ale ty trolejbusy jsou čistě elektrické a v celé trase pojedou s využitím elektromotoru (a bezemisně).
Pražské řešení je v rámci možností velmi rozumné… Zhruba 50% trasy pod trolejí je paráda. Podstatně lepší, než pouhé elektrobusy 🙃
Myslím že trolejbusy v Praze dojezdily spíš kvůli trendu levné nafty a kvůli zastaralé infrastruktuře, která měla vliv na rychlost a spolehlivost provozu – a vlastně tomu přispělo právě to, že jsme je neuměli dělat parciální.
A nevyužívají ty trolejbusové měnírny stávající tramvajové, kdekoliv je to možné?
Samozřejmě, nějakou estetiku trolejí v Praze 60. let nikdo neřešil. V rámci tehdejší rozkopanosti, rozestavěnosti a zaprášenosti to byl naprostý detail.
budovu ano, technologii nesmí, proto mají vlastní. Navíc rozdíl v napětí, že.
Jako žeby nesměly využít ani přípojku?
Přípojku VN mají společnou i dnes a dá se říci, že i s metrem, které je jinak oddělené. Ty dráty stejně skončí na trafu 110/22kV
V Praze a minimálně v Plzni ne. Důvodem je napětí -tramvaj 600, trolejbus 750 Volt ss.
v Plzni má trolejbus také 600V… Dříve byl spojen, dnes ne, ale t má jiný důvod.
Nelze. 1. v případě Prahy je rozdílné napětí
2. trolejbus má izolovanou soustavu, tramvaj uzemněnou. Kde byly historicky společné úseky je snaha je opustit. Navíc záleží na tyu měnírny, ne každá umožňuje rekuperaci mezi úseky navzájem, natož mezi „trakcemi“.
Pozor, soustava a třída ochrany jsou dvě různé věci.
Trolejbus může mít napájecí soustavu s uzemněným jedním pólem, dokonce i symetrickou s uzemněným středem.
Vozidlo samo o sobě ale uzemněné není, má dvojitou izolaci – chová se jako spotřebič II. třídy ochrany.
O tř. ochrany nic nehovořím, řešíme napájení dle současné legislativy.
A kde něco takového u nás je, vyjma měst, kde jsou tramvaje. Plzeň to opustila (po několika průs.) , Brno ještě má, Ostrava úplně nevím. Rozhodně ale nové společné napájení tramvaj a trolejbus dnes DÚ nepovolí. Izolovaná soustava má sice jistá úskalí, ale je pro provoz trolejbusů nejvýhodnější i z pohledu bezpečnosti.