Komentář: Rychlíky Liberec – Pardubice. Výsměch státu cestujícím oslaví čtvrt století
Rychlík R14 Liberec - Pardubice na nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Postup státu by se dal pochopit, kdyby šetřil. Jenže nešetří, peníze pod záminkou rekordních investic doslova vyhazuje.
Řada 843 by po výrazné modernizaci byl dobrý motorák, stejně jako po modernizaci řady 853 na řadu 854.0 Hydra, která jezdila na Vindoboně. Pokud ale mluvíme i výrazném navýšeni komfortu, tak musíme provést pokud možno nové trasování trati a elektrizaci určitých zachovaných úseků
Lepší Arriva retro rychlíky… Než to co jezdí na trati Praha Brno přes Kutnou Horu.. retro rychlíky ze 70 let… věčně nic nefunguje… ještě u každého vlaku sebrali dva vagóny… takže si člověk ani nesedne… a co se týče klimatizace… no to si můžeme nechat zdát
Od prosince 2026 to tam má převzít Regiojet s jednotkami PESA. Snad to bude změna k lepšímu.
Jestli to dopadne jako s R8, kde taky sliboval hory doly, mate se na co těšit.
Česko a zejména státní podniky je v tomto naprosto vyjímečné. Dokáže vyházet stovky miliard oknem a není to nikde vidět.
ČD …. Největší a nejbizarnější státní tunel …
Myslím, že to na co narážíte je spíše politický problém
Ale nepovídejte – to možná platilo před dvaceti lety, dnes už dávno ne.
A hlavně, kritizovanou situaci při poslední výměně dopravců nezpůsobilo ČD, ale MD.
A proto se kritika týká trasy, na které jezdí Arriva.
Takhle nějak to vypadá, když se střelíte do vlastní nohy.
Jezdím několikrát měsíčně trasu Most-Plzeň a váš text by seš beze změny aplikovat i na tuto trasu. Výluky, náhradní doporava, investice, ale výsledek 0. Vysokopodlažní vlaky GW Train jsou zejména v létě bez klimatizace vyloženě zážitek pro fajnšmekry
V jakém místě to leží, ta oblast po ukončení těžby je velmi aktivní a ten násyp si má sedat velmi dlouho viz video: https://youtu.be/GRrwxvyOK_g?si=uSqD1Sy6gMyk2lTI
Násep Ervěnického koridoru už si skoro sednul, jezdí se tam na místní poměry poměrně vysokou rychlostí. Tragedií je úse Plzeň – Žatec, o něm píše pan Ondra P.
Co proboha chcete od Arrivy? Hlavně, že trať jezdí “soukromník”, že?
Arriva nařídila udělat grafikon s tak dlouhými jízdními dobami? Do možnosti chytat dřívější uzly chybí jenom drobné minuty, které by vyjelo rychlejší vozidlo?
K možnosti po půlhodinách Liberec – Turnov – Stará Paka – Jaroměř – Pardubice, tedy pod 2 hodiny v hodinovém intervalu, skutečně mnoho nechybí … nejvíce asi vůle, pak mnoho zastavení, a možná o maličko lepší soupravy a/nebo trať. Prý i tyto soupravy dokáží jezdit svižněji, než jezdí … jen jestli by pak příliš často nehořely … .
Umí to jezdit 120 km/h, ale je to vozidlo děláno do rovinatých plání německa, ne na horské a podhorské tratě severních čech, i linky R21 a R26 je nad možnostmi těchto vozidel
K nějakému zrychlení a přesunu křižování na té trase chybí opravdu jenom jednotky minut – ono to šlo nakreslit i na 843, ale bylo by to velmi napnuté a maximálně nestabilní po většinu roku, kdy jezdí turisté a hlavně cyklistéů kteří přeci jenom nastupující delší dobu, protože vlastně nastupují „dva“ a ještě je ten jeden neživý a neskladný. Ten zrychlený JŘ by fungoval tak v březnu a možná v listopadu, kdyby listí ze stromů spadlo poslušně v říjnu. Navíc se ta linka vždy bude nějak potkávat s linkou R 21, která také není nejpřesnější.. P. Sůra má pravdu, že na… Číst vice »
Albatros, nasadit Albatros.
Jo a to ze vlak temer nevyjel z Phy na Turnov (Arriva) nrbylo nic neobvykleho…
Jednou arriva prodala 2vagony,..lidi se rozmistili i do tech dvou aby v tech prvnich bxlo volneji…ani po 15minutach se nepodarilo rozjet vlak… tak je zas odpojili a jelo se ve dvou a narvano az po strechu.
Snad to do Pardubic je v lepsim stavu…
Od doby co jezdi Arriva Praha-Turnov jsem rradeji jel osobakem 1.tr, pokud nespecham.
Turnov-Pardubice arrivou ani nahodou.
Arrivou vlakem jedu uz jen pokud neni vyhnuti! A to jsem vlakem jezdil radsi nez busem. Ted opak! Ach jo
Mohl bych poprosit o info o osobáku s 1. třídou na trase Praha – Turnov?
Praha – Mladá Boleslav na většině Os a Sp vlaků řazeny vozy ABfbdtn s za mě pěknou první třídou, dál do Turnova záleží jak kdy. Někdy přestup na motorák v Mladé Boleslavi, v pracovní dny pak někdy až do Turnova „pražská souprava“, případně přímé Sp vlaky z Prahy.
2 vlaky denně až do Turnova. Jinak Regionova.
A co chcete, od Byšic to je technicky lokálka, přitom to je jediná přímá spojnice Prahy a Libereckého kraje, byl bych rád, kdyby se vrátil jeden pár rychlíků Praha-Harrachov, to ovšem znamená min. návrat hyder na linku R21
Měl jsem čest před pár týdny navštívit tuto trať a absolvovat ji z Pardubic do Liberce. O pár dní později zpět. Musím říci, že to byl velký omyl a příště volím auto. Katastrofální kvalita vlaků Arriva bez klimatizace, funkčních zásuvek a košů na odpadky. Ty byly jen u vstupních dveří. Všude se válely PET láhve a o ullidu nemohla byt řeč. V tomto jsme i s dětmi museli trávit 3 hodiny. Na dnešní dobu opravdu tragické.
Pokud by investovali tolik peněz do trati přes Jičín, tak by to přineslo reálné zkrácení jízdní doby z Pardubic do Liberce😟
Ale prdlacky .. 🙂 např v Turnově směr od Jičína nejde na přímo na LBC 🙂 , navíc co se měst týká , je po cestě (pardon) jen Jičín a Horice … cca 30k lidi dohromady , druhá (delší ) cesta má Dvůr Králové , Paky(nová / stará), Semily, Železný brod .. tedy takto ta trat při troše snahy obslouží násobně víc lidi . Kdyby se alespoň do Páky z jaromere zvojkolejnila dávaly by i ty jízdní časy smysl . Jen by teda rekonstrukce neměla být z 60 na 80 a pak na 120 .. 🙂 rovnou z první to… Číst vice »
Je fakt, ze pokud jde o horko, je asi muj nejsilenejsi zazitek prave s touhle jednotkou minuly rok po ceste z Jincu do Prahy. Jeden stary pan se tam dokonce svleknul pouze do kratasu a lezel na sedacce a nohy mel oprene o okno v nejake stabilizovane poloze, aby neomdlel. Pruvodciho nastesti ani nenapadlo mu na to neco rict. Driv jsem ty motoraky mel docela rad pro velky prostor pro kola. Pred tydnem jsem stejnou trasu jel znovu a oni pred ty haky na kola pridelali takovou trubku s poutky jako v tramvaji pro stojici lidi, aby se jako mohli… Číst vice »
Že by to celé svědčilo o kvalitním personálním obsazení MD? 🙂
Ano. Zhruba posledních 20 let ve vládách napříč politickým spektrem.
Ale vždyť jsou tam léta ti samí škodiči!!!
Hlavně dnešní MD, nemá oborný poradní aparát, jako federální MD
Tuhle trať jsem jel vlakem naposledy někdy v roce 77 nebo 78 a byl to docela zážitek (tehdy) včetně stahovacích oken. Poté už jen auto a mnoho pokut za překročení rychlosti v nějaké díře kousek před Turnovem. Až nebude takové vedro (nechci přijít o život při pokusu stát se šatoušem), podpořím cestování železnicí, obětují peníze na zpáteční jízdenku, nabalím zásoby a pojedu. Slibuji čerstvé zážitky na těchto stránkách… 😁😁
Ale ne. Pan Sůra konečně procitl z letargie? Po lelech kopání do ČD konečně pochopil a pojmenoval problém tak jak je. Jen doplním, že v poslední soutěži ČD nabízely po dvou letech provozu s řadou 843 vozidla NOVÁ. Mohl jste jimi již druhý rok jezdit! Ale nabídka byla o 5,-Kč dražší …. Ano, stát ušetřil……..
Nová vozidla neexistovala po dvou letech. Po dvou letech byla uzavřena smlouva na dodání nových vozidel. Alespoň nelžete. Jinak 845 s výjimkou léta stále lepší než 843.
No a kdyby to ČD nevyhrály v tom roce 2004, tak tam mohla být moderní vozidla už dvacet let…
Kde přesně na neelektrifikovaných tratích jezdí moderní vozidla? Nejsou to náhodou linky, na kterých jezdí Stadlery 840/841 a Pesy 845… také ve službách ČD?
Je otázka co bude od roku 2029. Ale mám obavy, že se tam zase moc nezmění. Ono to totiž není s něčím, co by mělo fakt parametry dnešní doby asi jezdit nejde a od 12/29 bude těžký něco takovýho vůbec koupit. Osobně bych se to styděl taky vydávat za rychlíky a označil to maximálně za Sp.
Pesa link 3. Vyrabi se i v trivozove verzi.
Přeznačením kategorie vlaku cestujícímu vyšší kvalitu nepřinesete. Jinými slovy: je úplně jedno, jakou kategorii tohle spojení má.
Kdo z diskutujících si vzpomene na nějakou novou trať, či alespoň přeložku postavenou za posledních 40 let? Jezdíme po tratích, které se postavily pro nákladní přepravu, a nikoliv osobní, až na pár výjimek. V Turnově se staví vlaková cesta odemykáním a ručním přestavěním výhybek výhybkaři! O kousek dál je most přes řeku s maximální rychlostí 60 km/hod. Celá trať je úplně stejná jak za krále klacka, tak proč tam nasazovat nízkopodlažní a klimatizované jednotky!
Za posledních 40 let? Co třeba koridory, třeba ten čtvrtý, nebo úsek ze Zábřeha do Třebové? Co uničovka, Mošnov, drátizace např. podkrušnohorské tratě nebo Šumperka, Pardubice – Hradec, Brno – Zastávka, Břeclav – Mikulov, tam se neudělalo vůbec nic?
+ Nové Spojení, čtyřkolejka PHN – Hostivař, Ejpovický tunel, estakáda v ÚnO, aktuálně zdvojkolejnění Kačerov – Chuchle…
Jel jste na vámi jmenovaných někdy …?
Ano. Že je to tam lepší, než 40 let zpět, je snad bez diskuze.
Cesta vlakem do Liberce (teda z Prahy) bylo vždy něco neskutečného. Proto jsem myslel, že Liberec je hrozně daleko a když mě zaměstnavatel vyslal na služební cestu do Liberce, měl jsem z toho obavy (jak to chce zvládnout za jeden den odjezd i návrat a ještě nějaké jednání). No a tak jsem objevil, že co půl hodiny jezdí do Liberce autobusy z Černého mostu, jízdenky se dají koupit i těsně před cestou (teda koupili jsme tehdy s kolegou poslední 2 místa) a cesta trvá zhruba hodinu. Jakožto ajznboňácký synek jsem předtím o autobusech ani netušil. A jak tady čtu, tak… Číst vice »
Proto je taky linka Liberec – Hradec/Pardubice pro autobusy jak dělaná. Jeden vlak za dvě hodiny není žádná pořádná služba, o tříhodinové jízdní době ani nemluvě. Po dokončeni D35 bude ten kontrast ještě výraznější. Ta trať je komerčně mrtvá, je mi líto. A že tam stát zbytečně vyhazuje peníze? Jo, to je pravda.
nechápu jak může být legální jet s vozidlem bez klima a bez stahovacích oken – minimálně v tropických dnech. to vždy musí někdo zemřít, aby se začlo přemýšlet?
Proberte se člověče, před čtyřiceti ety klimatizované vagony prakticky nebyly a taky někdy nešlo sthnout okýnko. Ale jezdili jsme tak nějak, holt ve vlaku bylo horko, ale na zabití to nebylo. Nebuďte lidi tak zhýčkaní.
Jasně že klimatizace ani stahovací okna ve vlaku být nemusí a on i tak pojede, akorát se zvyšuje pravděpodobnost, že čím dál víc cestující příště zvolí jiný způsob dopravy. Dobrovolně se smažit dneska už nechce nikdo, a rád se tomu vyhne, pokud je alternativa, ať už v podobě busu nebo auta.
No je dost smutné , že jsme jediná země v Evropě , která se za 40 let v tomto směru neposunula….
V kritizovaných soupravách s těmi vyklápěcími okénky to ještě celkem jde – pokud se nestojí dlouho na sluníčku.
Dopravce, který po hodině jízdy tzv. rychlíku z Liberce, musí v Železném Brodě pro poruchu vyhnat cestující na pouť se zavazadly cca 50m po sypaném perónu do jednotky od Pardubic ( a naopak) opravdu nezaslouží dalších 5 let obsluhy této trati. Zlatý rakve ČD ..
Rakve by se hodily. Mohly by třeba symbolicky pohřbít železniční dopravu v ČR.
Kterému dopravci se to někdy neporouchá … . A kdo může za neuskutečnění postavení obou vlaků proti sobě z obou stran některého z užších nástupišť (to širší je na stranu k budově nízké), těžko říci.
Jenže Arrivě se to posírá od COVIDu nějak často a hodně
A navíc – ten, kdo si rád připlatí za pohodlí, si o 1. třídě může nechat jen zdát.
Fajn článek, ale finance bohužel končí jinde
Ano v kapsách určitých lidí, zajímalo by mě za koho byl v Praze radní Radovan Steiner, myslím, že měl blízko k Bémovy a dalším, odkud byl Bém, Topolánek, Nečas a odkud jsou současníci, naší státní a komunální politice říkám, že je díky určitým stranám řízenou dekadencí
Joo, chtěli jste Soukromniky, tak je máte!! Na co si ztěžujete? 843 vám nebyly dost dobré
Nebyly.
Jako novinář byste měl být nestranný a nefandit tak okatě…
Novinář v soukromém médiu může fandit komu chce. Komu se to nelíbí, nemusí to médium sledovat.
Vadí Vám to, že se napíše pravda – a to, že kulatně řečeno se na železnici v Libereckém kraji kašle ? A to jak na infrastrukturu tak i na vozidla ?
Ne kašle se, ale stát kašle. Kraje bych se částečně zastal – objednává lepší vlaky, ale základem pro něj jsou nižší desítky páteřních autobusových linek, vlak s výjimkou přibližně Tanvald – Liberec – Frýdlant jen jako trpěný doplněk, nikoli jako páteř dopravy.
a proto budu na trase Semily-Liberec a zpět jezdit i nadále JEN a JEN autobusy – ty alespoň nezahoří a dojedou do cíle. Linka 960 Liberec-Jilemnice, zpět. Cena stejná, čas stejný a oproti šrotu od ARRIVY stoprocentně konfortní pocestováničko autobusem.
Můžete, ale nelžete … rychlíkem kolem hodiny, autobusem jen na/z Fügnerovy hodinu a čtvrt. Větrání zcela obdobné, prostornější vlak, autobus bez záchodu a se zákazem stravování. I u autobusů se stává, že se zdrží, nebo nedojedou. Ano, návaznosti kraj objednává většinou na zmíněnou páteřní autobusovou linku, což ovšem není předmětem Vašeho srovnávání.
Takže vlastně stejně. Z nádraží to máte ne Fügnerku taky cca 15 minut, tak je to šul-nul.
Vlakem se mezi Libercem a Jilemnicí může pohybovat jen člověk, který A) miluje vlaky, B) má moře času, C) nemá rád autobusy.
Protože přímý autobus 1:48 až 1:55 h, vlakem se dvěma přestupy 2:00 až 2:30. V Jilemnici autobusák u centra, vlakáč o půl kilometru dál.
Záleží co jak, někteří dopravci jsou horší než Pražský About Mě s. r. o.
Řada 843 je bohužel příšerný krám, byl projektovaný jako lokomotiva nízkého výkonu s možností přepravy cestujících.
Je to tak. Dieseleelektrický přenos výkonu na západě u motorových jednotek opustili už dávno. My jsme museli ještě postavit řadu 843 abychom pochopili, že dieselelektrika prostě do motoráků nepatří.
Ne, že bych nesouhlasil, 843 jsou těžké a uřvané, ale kdy vlastně vznikl takový Stadler GTW s dieselelektrickým přenosem výkonu?
DE přenos být může, ale má to určitá specifika. Je to o něco těžší, ale bohužel je to i dražší, protože automobilních hydromechanických převodovek firmy Voith a ZF vyrobí minimálně velké desetitisíce kusů ročně, kde se náklady na vývoj krásně rozpustí do velkého množství kusů.
To není úplně pravda. Pravdu jsem Vám popsal v předchozím příspěvku. Přeložte si to třeba tak, že ČD chtěly lokomotivu 714 s možností přepravy cestujících :-):-):-). Vypadá to sice legračně, ale s řadou 843 se doopravdy plánovala i vozba smíšených vlaků, tedy nákladních vlaků s přepravou cestujících.
Co je dieselelektrika? A co do motoráků patří?
Dieselelektrický pohon znamená, že vozidlo má naftový motor, který pohání elektrický generátor, který pak elektřinou pohání trakční elektromotory a ty pak pohánějí kola. Fakticky se tedy jedná o elektrickou lokomotivu, resp. v tomto případě o elektrický vůz, který ale nebere elektřinu z trolejí, ale sám si ji vyrábí prostřednictvím toho generátoru a spalovacího motoru. O takovém stroji se pak říká, že má elektrický přenos výkonu.
A chrochtadla? Ta skončila na nedostatečných kapacitách průmyslu, myslím, že by to jinak, teď nevím co je v jednitkách Coradia Lint od Alstomu, ale ta myslím, že má taky elektrický přenos výkonu
LINT má elektromotory jen u vodíkových jednotek.
Proč lžete? Co taková řada Bombardier 220/221 Voyager, vyráběná v letech 2000-2005 – patnáct let po české řadě 843? Což takhle řada DB 612 od AdTranz/Bombardieru, vyráběná 1998–2003? Což takhle Siemens Desiro Classis, vyráběný 1998–2008? Což takhle Stadler FLIRT DEMU, vyráběný od roku 2005 dosud?
Patrně je pro vás jediným pravověrným západem Německo, které kdysi vsadilo na dieselhydraulický přenos.
Co chcete 90. léta v těch byli přednější peněženky papalášů, než blahobyt státu a obyvatel, dnes je to bohužel stejné
Z Lb do Pardubic bude rychlejší autobusem na Černý Most a metrem do Libně. Taková půlhodina se zkrátí.
Furt přemýšlím která trasa z Černáku jede přímo před Libenské nádraží. Žlutá to nebude 🙂
Nejspíš kolem O2 arény a ještě kousek tramvají…to se dá domyslet. Tipuji že to bude časově tak stejné.
z Cerneho mostu na Ceskomoravskou. Z metra tam sest-8 minut pesky
jj, to je dobrá varianta, jenže zdaleka ne všechny dálkové vlaky směr Morava v Libni staví.
Nejrychlejší je jet metrem z Černého Mostu na Vysočanskou a tam jednu zastávku autobusem na Nádraží Libeň. Je to jen 4 minuty a jezdí tam v podstatě všechny autobusové linky, co objíždějí tangeciálně východ Prahy (136, 195, 177…) a spojují radiální linky (metro, vlaky, tramvaje) do slušné síťě. Výhoda je, že ty bus linky jezdí mezi Vysočanskou a Nádraží Libeň ve špičce každé 2-3 minuty.
Jenže si k tomu ještě přidej tramvaj v Hloubětíně.
Osobně využívám spojení Liberec – Hradec autobusem (linka 370) a do Pardubic vlakem, také se tím dá ušetřit solidní půlhodina ;).
jen pár bodů:
– pro delší úseky jsou vysokopodlažní vozidla lepší – lepší vypružení, nekoukáte do kopřiv podél trati
– na krátké úseky a časté zastávky samozřejmě nízkopodlažní vozy
– nad novymi nástupišti bych nejásal, znamenají většinou úbytek dopravních kolejí, a tedy snížení kapacity dopravní cesty – řada dřívějších dopraven, kde bylo možné křižování, byla zrušena. Hloupý to způsob, jak ušetřit za údržbu dopravní cesty.
AD vysokopodlažnost: toto je ale rychlík, který zastavuje co 20 minut, to není delší cesta, kde by měla být „jednotná paluba“ jako ve starých Railjetech, ať tam projede minibar, ale fakt zde je nízkopodlažnost na místě.
Ano, linky R14A, R14B, R21 a pod jsou takové mezikrajské spěšné vlaky, přičemž (ať se to někomu líbí, nebo ne) plní i roli příměstské dopravy.
Takže nízkopodlažnost určitě ano, vozidla by měla být Desira či obdobně řešená vozidla jiných výrobců.
Jak už tady zaznělo a vyplývá to i z článku, jelikož není snaha (kvůli uzlům a křižování) trať přes Semily zrychlit i po modernizaci, nabízí se otázka, jestli nevést po kratší trase R14 přes Jičín.
Kde by to kvůli uzlům a křižování dopadlo ještě hůř.
Spíš jsem to myslel tak, že by přes Semily jezdilo to co nyní, ale v kategorii Sp, protože to počtem zastávek odpovídá a přes Jičín R14 s minimem zastavení, s tím, že by se musely oželet vazby mimo Hradec a Turnov: HK-Hořice-Ostroměř-Jičín-(Libuň?)-Turnov-Liberec.
Mmch. nad rámec vámi napsaného nechápu, proč t-041 dosud nebyla součástí některého z revitalizačních/modernizačních plánů. Zabezpečení žalostné (někde i ručně stavěné výhybky atd.), rychlost tragická, přitom Jičín – HK je spojnice okresního města s krajským (snad jedna z nejhorších v rámci ČR), dále turistický význam části tratě, taktéž příslušný úsek v nákladní dopravě (písek Libuň) atd.
Do toho konkurence I/35, resp. brzy D35…
Já bych řekl že proto, že revitalizace by nic moc nového nepřinesla a na modernizaci chybí politická odvaha. Tam to opravdu bez přeložek nemá cenu. Výjimkou je část nejblíže Turnovu, kde se snad něco chystá.
Co jsem četl diplomky na téma 041, tak zatím nikdo se uspokojivě nevypořádal s modelem provozu se zrychlenou vrstvou a zachováním přestupních vazeb. Když to ani v rovině teorie nevychází, proč do toho investovat?
KHK s vylepšení trati 041 ve svém dopravním plánu počítá, záleží jestli se podaří přesvědčit SŽ, výhledový dopravní koncept je na straně 107.
https://www.dopravakhk.cz/files/podstrana_dokumenty/plan-dopravni-obsluznosti-2022-2026-na-web.pdf
BTW nepřesouvá se zastávka Třebovětice směrem k přejezdu už nyní?
Ze současné stopy mají přijatelné směrové poměry pouze úseky Turnov-Borek a Jičín-Ostroměř. Všude jinde je to na výstavbu dlouhých přeložek. Taky by bylo potřeba něco udělat s uzlem Turnov. Na dvojnásobnou jízdu úvratí v případě hypotetických přímých vlaků z Liberce na Hradec není nikdo zvědavý.
Přestavba nádraží Turnov je za dveřmi – úvratě budou vyřešeny, malý počet nástupišť naopak na X let zabetonován.
„Jičín – HK je spojnice okresního města s krajským(snad jedna z nejhorších v rámci ČR)“ — jel jste někdy ze Znojma do Brna?
Ano, v JŘ 2002/2003 byl jeden pár do Liberce a jeden z Liberce přes Jičín zahrnut.
Klimu si v techto vlacich udelam otevrenim okna.Viva Arriva 😀
Myslíte? Neb číst pořádně, tak víte, že si okno nestáhnete:-)
Jednotky nemají klimatizaci ani stahovací okna.
Sauna dobrá
Ta vyklápěcí za jízdy celkem stačí (jsou-li vyklopená).
Asi ještě nemáte zkušenost s „navoněnou bídou“.
Neuděláte, většina oken opravdu otevíratelných není. Možná tak dvě tři na vůz a to jen do malé ventilačky. Tímto rychlíkem jsem jela jen jednou, ale už asi 8x na trase Praha – Rakovník a 2x Praha – Tanvald a jezdí ty samé soupravy. Takže můžu posoudit, v mnohém zlaté ČD! Když u těch není klimatizace, tak se dají otevřít okna. Např co vím, tak mezi vozy Arrivy se nedá přejít, takže doufejte, že se v tom Vašem nerozbije záchod. Což se stát může.
Ob okno, asi 8 na hlavní část vozu. A až tak malé nejsou.
Tenkrát jsem okolo prohraného výběrka Pce-Lib a faktu že šlo ČD z kola ven cítil pachuť zmaru. A lítost. Z častii z faktu, že z ČD odešli dva mocní lidé. Do Arivy přestoupili. Viděli za oponu cen a provozních náležitostí. Vůbec nehodnotím vhodnost vozidla, nejezdil jsem tenkrat, tak netuším. Co ale fungovalo na jedničku podtrženou a u čeho jsem byl -běžel poměrně sofistikovaný a vymazlený doplňkový servis ve smyslu uklizeček na konečné, vytirání, plnění vodou, doplňování toaleťáku, vůně na wc, předtápění souprav, navazovala kontrola vozmistrů, kontolorů čištění a taktéž namátkových kontrol z kraje. A na vlaku to teda bylo fest… Číst vice »
Ty krátké obraty, co tam jsou nyní oproti původní smlouvě, jsou ale z jízdního řádu stanoveného MD.
To ale už je záležitost dopravce, kolik vlaků a kdy je tam vypraví.
Vypraví tam to, co dostane zaplaceno.
Ten ostrý obrat v Pardubicích a bordel musím také potvrdit. A chybějící koše na odpadky u sedaček to jen doplňují.
Kose nema bohuzel vetsina modernejsich jednotek
To není pravda. Když si dopravce koše objedná, tak jsou i v nových vlacích. Nevím o případu, kdy by třeba v nějakém vozidle ČD nebyly.
Třeba JMK si koše v Ibalginech koše u sedadel schválně neobjednal, takže tam nejsou.
Na trase Liberec – Pardubice hasiči dosud nezasahovali. Bylo to vždy na rychlíku z Liberce do Ústí nad Labem.
Řekl bych že zasahovali i na rychlíku Kolín Rumburk.
Mám dojem, že kolem Rychnova u Jablonce u nějaké zahoření bylo. Ale v tomto úseku “novináři” jezdí po dálnici, tak se o tom moc neví…
4.3.2023 R1074 mezi Sychrovem a Turnovem (https://zdopravy.cz/zadymeni-motorove-jednotky-arrivy-zastavilo-na-dve-hodiny-provoz-mezi-libercem-a-turnovem-147804/)
Jednou jsem viděl hasiče zasahovat u odstavené jednotky Arriva v Jaroměři, ale nevím, jestli se to dá počítat. Důvod zásahu jsem nezjistil – nikdo o tom nikde nepsal, teda kromě jednoho šotouše, co si ty hasiče ten den natočil stát u nádražní budovy (https://www.youtube.com/watch?v=j2x1qxuBxSo ). Vzhledem k množství požárů řady 845 mě to ani moc nepřekvapilo.
Mě by zajímalo, jaký by byl dopad ta počet cestujících v celé délce, kdyby se teda vysoutěžily nové vlaky (jak článek naznačuje) a zkrátila se doba jízdy na hypotetických 2:30. Předpokládám, že takových nadšenců v celé délce jezdí pár a po výše uvedeném zlepšení by jich bylo stejně nevýznamné množství jako teď. Prostě je to trať na úsekovku a tam se to půl hodina na celé délce rozprostře tak, že asi cestující nevšimne…
Třeba úsek Ž. Brod, Semily – Pardubice je už „poměrně“ konkurenceschopný a využívaný i nyní a ušetřená půlhodina z nyní dvohodinové cesty by byla dost znát.
A jak jí chcete dosáhnout (na trati ve stávající stopě)?
Plánované uzly Dvůr a Turnov, odpovídající vozidla a k tomu dvoukolejka na 160km/h do Jaroměře by k tomuto stavu měly dost přiblížit.
A ještě něco provést s 070. Nebo přípoj od Prahy na Liberec zrušit?
Počítá se změnou konceptu celých sv. Čech, protože se nebude řešit pouze Turnov.
Mohl bych poprosit o podrobnosti? Zejména jak má vypadat provozní koncept na R21 a R22, jaké úpravy infrastruktury se kvůli tomu plánují udělat a jaký má být časový horizont takové změny. Děkuji.
Myslím, že to je předmětem jednání přípravy VŘ na provoz po roce 2029.
Jinak pokud se konečně podaří realizace Všejanské spojky, tak ta R21 a R22 stejně docela rozhodí.
V roce 2029 nepředpokládají hotovou Všejanskou spojku ani optimistické scénáře SŽ.
V roce 2029 ne, ale bude s ní potřeba počítat při tvorbě dopravního konceptu.
Ma se jezdit Praha – MB – Rumburk, Kolin – MB – Turnov – Tanvald (Liberec)
Zdroj? O tom prvním vím, ale to má být navíc, ne místo současných linek. To druhé mi přijde jako nesmysl.
Až na to, že plánované uzly Turnov a Dvůr se bez naklápěcí techniky vyjezdit nedají.
Jakto? Počítají s tím i oficiální materiály. Ještě jsou plánované nějaké opravy trati 030, proč by to poté dostatečně dynamická vozidla neměla zvládnout?
No ale bez rezervy, takže při prvním zpoždění se to rozsype. Navíc to bude mít smysl jedině v případě, že se podaří udělat uzel s rychlíky do Prahy (a tam zatím těžko říct, co vlastně vznikne).
Ztratí se ale rychlý přestup v Železném Brodě (nevím, jak moc lidí využívá směr Tanvald-Semily).
S Všejanskou spojkou čekají změny i rychlíky od Prahy. Ale počítá se stejně s celkovou změnou konceptu sv. Čech. V Ž. Brodě je zachování rychlého přestupu o Semil žádoucí, naopak od Turnova ne, tam se počítá s přímými spoji.
No a právě kvůli všejanské spojce politici chytře chystají úpravy hl.nadr. mb,kam teda po dokončení spojky tak nějak vlaky nepojedou
Za 2:30 jsem autem z Liberce až v Brně, když nic nejede. Podle mě to chce tak hodinu do Prahy, musí to být lepší a pohodlnější než autobus.
Logické je zkracovat na 2 hodiny s uzly Turnov, Stará Paka a Jaroměř. Nejvíc – asi 5 minut – chybí na úseku Stará Paka – Jaroměř, nevím, nakolik to chce lépe využít současné soupravy a trať, a nakolik lepší soupravy a vylepšení trati.
Náhodou, ARRIVA je vtipná. Přidám osobní zkušenost. Jeli jsme se synem večer z Ústí do České Lípy. Tak dva roky zpět. Vlak vyjel a průvodčí vlezl do oddílu a hned u prvního cestujícího zahlásil: nejde mi terminál, nemáte hotovost? V tu chvíli všichni ostatní schovali peněženky. Když se pan průvodčí prohádal do půlky vozu, argumentuje tím, že možnost platit kartou neznamená, že jí musí ARRIVA přijmout, zcela rezignoval a všichni, co předstírali, že nemají peníze vesele za odéru WC uháněli k Liberci. Ano, nemám rád, ARRIVU. Radši cestou do Ústí volím Trilex v kombinaci s ČD. a ještě stihnu v… Číst vice »
Dávám jubilejní padesátý lajk. A z těch mínusu si nic nedělejte, beztak jsou od tyrkysových zaměstnanců.
To jsou lidi 🙂 Já si vzpomínám na totálně vyhořelýho vlakoše ČD na mšence. Někdy začátkem července z Kaniny do Mělníka. my jsme měli lístky předem v mobilu a ve Lhotce přistoupil mladej kluk a sedl si nahoru(regionova), vylezl tam za ním ten debil a už jen bylo slyšet – „jak kartou? to jsi měl říct dopředu, kartou se dá platit jan jako doplňková služba, to musíš říct dopředu. to nemáš ani korunu? proč vy mladí u sebe nemáte ani korunu. co když tady nebude signál?“ pak slezl dolů do nízké části, řekl, že by dal mého psa do konzerv…… Číst vice »
Před skoro čtvrtstoletím, jsem pravidelně jezdil Pardubice-Turnov s přestupem v HK na spěšňák přes Jičín, neboť byl v Turnově o desítky minut rychleji (myslím že to bylo 30-60min). Těch několik let jsem často přemýšlel PROČ? a spíš mně udivuje, že tato otázka je aktuální i dnes.
On jezdí furt, ale jen jako výletní vlak v letní sezóně v 8:40 z Hradce 🙂 lol
Protože Liberecký kraj upřednostnil jako hlavní směr dopravy trať přes Starou Paku, a tak investiční prostředky šly přednostně tam a ne na trať přes Jičín.
Nevím, jak moc konzultuje MD a SŽ své rychlíkové trasy a investice s Libereckým krajem, ale každopádně kolem tratě Turnov – Jaroměř bydlí více lidí, než kolem Turnov – Hradec Králové.
Správně napsáno! Cestování vlakem je masochismus i na trati Praha – HK., Pce-HB atd. Vyhazují se mld, odměny, ale progres není vidět.
Chceme aby lidi jezdili vlakem jako nejekologičtější dopravou? Chceme. Chceme aby nejezdili auty? Chceme. Musí být proto železnice konkurenceschopná v kvalitě a hlavně v čase jízdní doby? Musí.
Tak ni tedy uveďte jakýkoliv důvod, který mne přinutí přežít 3 hodiny ve starém motoráku, když si mohu sednout do svého pohodlného osobního smrdítka a dát trasu dveře-dveře za polovic: https://mapy.cz/s/dakudemoho
V případě mínusu chápu, že jste pochopitelně na žádný důvod nepřišli.
Nicméně „dveře-dveře“ na téhle relaci nebudou vlakem konkurenceschopné nikdy. Ani po dokončení VRT, která do Liberce vlastně taky dle VRTkových plánů vést nemá (taková by vedla podél D10 a ne přes Milovice).
Nad rámec vámi uvedeného je nic moc i ten 2h takt, přičemž interval je dalším prvkem spadajícím do (ne)konkurenceschopnosti vlakového spojení.
Nebude. Ale při rozhodování o volbě dopravního prostředku existuje více faktorů. Pro někoho může být vlak pohodlnější (třeba ho nebaví řízení, chce při cestě dělat i něco jiného atd) a takovému člověku bude stačit, když nebude o tolik pomalejší. Což bohužel dnes není ten případ…
Chceme, ale jen hubou, protože prakticky stavíme dálnice.
… coz je jedine dobre, protoze bez nich by se clovek nedostal uz vubec nikam, takhle aspon nejakej zpusob existuje.
Jasně, kromě dálnic už se dá jen přes prales, že…
Není pravda, já se autem vždy dostal kam jsem potřeboval bez dálnice.
Představte si, že existují lidé, kteří tím vlakem jedou i za cenu delší jízdní doby. A není jich málo, ty vlaky rozhodně nejezdí prázdné. Vy si klidně sobecky smrďte na silnici, zatím se to smí.
Jako že se každé 2-3 roky nepřekopává komplet SVČ kvůli zrychlení R14 o jednu stanici, to bych ještě nějak pobral. Spíš je zajímavější, že k modelu „Dvůr – Turnov“, který by to vylepšil skokem už asi i stál za předělávky souvisejícího, zjevně ještě něco chybí. Bylo by zajímavé se zaměřit na to, co a proč. A kdy se to dodělá. 🙂 Jestli to třeba není zase příběh z kategorie „ono by to šlo, ale necháváme tam jezdit vozidla, se kterými to nejde“ (srov. 032)… Nebo pořád chybí 1-2 minuty i pro novější vozidla? A bude toho dosaženo po blížící se… Číst vice »
I kdyby „šel Turnov“ z pohledu 030, tak zajisté nepůjde z pohledu 070 a 062. Nebo byste chtěl zahodit přípoje v Nymburce, Všetatech a České Lípě?
Vliv na 070, přiznávám, moc nevidím. Teda kromě toho, že by bylo fajn stihnout také Neratovice – Turnov za hodinu, k čemuž v zásadě chybí pořádná vozidla a rychlý Bakov (a Turnov). 🙂
Tak pořádná vozidla, kterými byste nahnal chybějící čtvrthodinu, bych chtěl vidět. Ano, můžete vykrást pobyty v Boleslavi, ale tím se problém jenom posune na R22, která má taky vazby v obou směrech.
Nic takového. Chybí jednotky minut do schématu Nera – MB – Tu.
Chybí tu jen vůle. Sice těsně Neratovice – Všetaty 5 minut, stání ve Všetatech 1 min., Všetaty – Mladá Boleslav 24, ale faktické rezervy i na stání ve Všetatech a MB jsou v sousedních úsecích na Prahu a Turnov, nebude-li vlak stát na každé mezi jako nyní.
Hlavně že vyberoue o pár korun levnějšího dopravce ale daně jdou do raichu měli by je zavřít
Zavřít by měli tebe na gerontopsychiatrii.
„….zajišťuje provoz na této trase až do roku 2029. Vysokopodlažními jednotkami z 80. let minulého století.“
Tyhe původně německý vlaky jsou ovšem ještě docela pěkný ve srovnání s tím, co jezdilo v 80. letech na téhle trati (a jenom do Turnova). Určitě si někdo ještě pamatuje, co to bylo za kisny, zařazený v osobákách, do rychlíků by si něco takovýho už asi nedovolili….
Ano, a to co tam jezdilo v 80-tých letech bylo asi horší toho, co tam jezdilo v třeba 50-tých, že?
A pamatujete taky, co tam jezdilo dejme tomu v roce 2004?
Mám opakovanou špatnou zkušenost z linky Praha – Rakovník. Pokaždé byl extrémně upatlaný stůl. Provádí ARRIVA vůbec nějakou očistu ?? Sem tam nefungoval displej. Co považuji jako naprostý brutus, je nandavat si kolo do té výšky motorové soupravy, protože jak v Dejvicích, tak Veleslavíně jsou nízká nástupiště. Ačkoliv i buštěhradka by si zasloužilo moderní motorové vozy, tak s ČD bylo kapku pohodlí.
Na rychlících do Rakovníka jezdila předtím hydra. Tam se kolo nakládá jakože líp?
Asi jste tím nikdy nejel. Tam se kola vozila připojenými vagony.
No přece samozřejmě 😀
Ta měla tu správnou barvu.
Otázka zní, k čemu jsou některé rychlíky zejména v nezávislé trakci. Zpravidla mají dost zastávek, nesmyslnou jízdní dobu i oproti autobusům a jejich trasování je všelijaké. Takže je otázka, zda-li ty vlaky MD nechává zatím jezdit, protože je to mezikrajské spojení a reálně do objednávané dopravy nechce dávat více peněz, protože jiné tratě mají větší potenciál.
Za mě jsou rychlíkové linky typu Plzeň – Most, České Budějovice – Příbram – Praha vyhazováním peněz daňových poplatníků. Protože alternativa v podobě autobusů je rychlejší a levnější a v některých případech i pohodlnější.
Kolik třeba těch autobusů Plzeň-Most denně jezdí?
A zkusil to někdo objednat jako alternativu vlaku?
Kolik cestujících Plzeň-Most denně jezdí?
Dost. A v neděli tím jezdí studenti do škol v Plzni.
Dost je konkrétně kolik? 50? 100? 500?
Třeba R14 jezdí pravděpodobně proto aby do pátého největšího města v ČR jezdil „rychlík“.
Zrovna R14 v části Ústí-Liberec vcelku využívaná je. Nemálo lidí jezdí i celou trasu.
Já jezdím často UL Liberec. Autem to dám za 1,5 hodiny o víkendu, jinak tak 1:45, protože se blbě předjíždí kamiony..vlak jede dvě hodiny + cesta na nádraží. Navíc od vstupu Arivy jezdí i ranní a večerní spoj.
Autobus žádný.
Uvítal bych nové vlaky, ale je to pořád lepší volba, mám dvě hodiny na práci.
Pane Sůro, čekal bych od Vás místo takového laciného hejtu trochu porozumění kontextu, hlavně co se jízdních dob týče. Kam byste chtěl přeložit křižování, aby se nesesypaly přípoje v celém Podkrkonoší? Ono by sice vypadalo líbivě zkrátit jízdní dobu z Pardubic do Liberce třeba o čtvrt hodiny (a ta trať by to dneska umožňovala), ale v jiných relacích s přestupem byste tím cestovní dobu taky třeba o hodinu až dvě natáhl. Já jsem teda rád, že se trať průběžně vylepšuje, ale změna konceptu se udělá až najednou a pořádná, která nepřinese víc škody než užitku a hlavně bude zase na… Číst vice »
A co třeba porozumění textu?
Omlouvám se za laciný hejt, že jezdíme rychlostí jak před válkou. Už to nikdy neudělám a budu jen schválit odbory strategie MD a SŽ za skvělou práci. Ještě jednou velká omluva.
My samozřejmě chápeme, že to jako Liberečák tak těžce prožíváte, stejně by se ale dal čekat trochu větší odstup, který by jednak chápal, že vlaky nemusí jezdit všude, někde na úrovni lokálkového blázna, jednak že Liberec není nic moc destinace. Z Prahy nebo Hradubic je to někud nikam, vedle toho u nás máme řadu dalších příměstkých, meziměstských, mezistátních spojení, které mají potenciál na to udělat velkou parádu, Liberec to ale podle mě není..
A já Pako myslel, že železnice má přepravovat lidi kvalitně po celé republice a ne jen mít pár ukázkových tratí na chlubení a zbytek holé neštěstí.
Nic moc destinace, vy jste fakt srandista. Liberec je krajské město, hned vedle je Jablonec. Dle mě je to skandální, že Liberec nemá stále žel. spojení s Prahou hodné 21. století. Lidé jsou odkázani na přeplněné autobusy po D10, která je na hraně kapacity.
Spojení 21.století tady nemá nikdo lol.
Pardubicko-Liberecká a Turnovsko-Kralupská dráha byly vybudovány v 19. století. Od té doby žádná změna trasování a o elektrifikaci se raději nezmiňuji.
Chtěl bych vidět, jak jste spokojený s tím, že do Vašeho krajského domovského města jste z Prahy odkázán pouze na busy povinně místenkové (ty použitelné), kupovat si místenky pravidelně 2 týdny dopředu a pouze na odjezdy z velice nechutné špinavé sídlištní zastávky Černý Most.
A něco k věci máte nebo jste se přišel vyzvracet?
Že je to destinace bez téměř neexistující nákladní dopravy, nebo možnosti dalšího transitu je dostatečně k věci, když už ne to, že v Liberci a jeho okolí nic není.
Sám tady o tom pravidelně píšete, ale ještě jsem neviděl alespoň jeden uvedený příklad ze zahraničí, kde by někdo jenom kvůli osobce do padesátitisícového města přestavěl horskou lokalku na koridor, zatímco případy, kdy takových měst zrušili železnici ano, jeden se stal nedaleko od vás a dalších bude po světě mrak.
Liberec má 100 tisíc, stavebně propojený Jablonec dalších 50. Tolik k vaším dojmům kinderšotouška.
Navíc, bych si troufal tvrdit, že v okolí je toho veliké množství jak přírodního bohatství tak historického nebo architektonického 🙂
Do kterého 50tis. nebo 100tis. města kousek od Liberce zrušili železnici?
Chcete-li příklad ze zahraničí, tak dejme tomu plánovaná novostavba Neuchatel – La Chaux-de-Fonds? Tam by to mohlo sedět, resp. La Chaux má dokonce jen asi 40 tis. obyvatel a i tam je přeshraniční význam nízký.
Jmenujte aspoň tři. Jsem vážně zvědavý.
Já netvrdím, že musíte chválit. Podobný článek bych čekal v nějakém všeobjímajícím médiu, ve kterém příslušný novinář nemá nejmenší ponětí o dopravní technologii. Vám snad nemusím vysvětlovat, že na jednokolejce s množstvím přípojných vazeb se nedá nakreslit co nejstrmější čára pro nadvlak bez ohledu na další provoz. Tak se znovu ptám, jaký byste si představoval provozní koncept, aby se cesta z Pardubic do Liberce zrychlila, a přitom byly zachovány přípoje ve Staré Pace, Železném Brodě, Turnově a celé se to vešlo na jednokolejnou 031. A klidně si někam přimalujte výhybnu, pokud máte pocit, že její absence je tím zásadním nedostatkem… Číst vice »
Vy vážně chcete po novináři, aby za vás dělal vaši práci? To myslíte vážně?
Laskavě konečně vezměte rozum do hrsti a začněte makat za to, za co jste placeni.
Ne, tvorba jízdních řádů totiž mojí pracovní náplní opravdu není 🙂
Ale kdyby chtěl novinář po matematikovi provést kvadraturu kruhu s tím, že je to přece jeho práce, tak se taky matematika zastanu.
Snad vám nemusím vysvětlovat, že zkrácení jízdních dob může proběhnout i na dalších tratích. Nebo budeme za miliardy ročně optimalizovat skanzen, jak se děje doposud?
30 let slyším jen výmluvy, proč něco nejde. Stejně jako od vás.
Může. Ale to by se nesměla ve vzduchu vznášet chiméra o VRT do Liberce, která efektivně blokuje jakoukoliv možnost mírného vylepšení trati 070, které by vedlo alespoň ke stíhání uzlu v Turnově při zachování ostatních vazeb.
200 km/h není VRT. Jinak je to záležitost stejné organizace, jako stav trati 030.
Zrovna urychlení od Staré Paky do Pardubic by žádné vazby už nenarušilo. Chyby jen ta výhybna.
Dobře, ale nejenom ta na Kuksu, ale i u Semonic kvůli křižování s R10 a pak i u Lochenic pro křižování R10 s osobákem šoupnutým tak, aby té urychlené R14 nepřekážel.
Mohl by mi, prosím, někdo (nejlépe asi autor komentáře) objasnit, čím je pro dálkovou dopravu tak důležitá nízkopodlažnost vozidel, že je v textu tak zdůtazněna?
Já například i v „panterech“ rozhodně preferuji jízdu ve zvýšených částech vozidel a při delších cestách mi rozhodně příliš nevadí, když musím překonat několik málo schodů (a je jedno, zda v nástupních dveřích nebo někde uvnitř soupravy). Připuštím, že v každé soupravě by nějaký bezbariérový přístup být měl, ale celá souprava kvůli tomu rozhodně nízkopodlažní být nemusí (a není to abi dobré pro pohodlí). A používat DESIRO na rychlíky je podle mě naprosté zvěrstvo.
Podle mě důležitá je:
– jednak, tyto rychlíky nejsou vyloženě dálkovou dopravou, je to, řekněme, zrychlená meziregionálka.
– nízkopodlažnost = jednak bezbariérový (ovšem, v kombinaci s příslušným nástupšištěm) přístup, což ocení jak lidé s koly/kočárky, tak i s pohybovým omezením
– a jednak to znamená zrychlení výměny cestujících a tím pádem i kratší pobyty
RailJety, InterJety jsou o dekády mladší, pozitivně hodnocené, a přesto vysokopodlažní…
Ostatně dálkové busy také bývají převážně vysokopodlažní.
Nedělal bych z nízké podlahy svátost.
Railjety a zčásti Interjety už jsou ta skutečná dálkovka, kde to zčásti je o jiných měřítcích.
Zde bych srovnával spíše s těmi Interpantery.
Tak si ale nejdřív vyberte (všichni, a včetně a především autor komentáře), co od těch kritizovaných rychlíků vlastně chcete = má-li to být „VRT“ nebo především obsluha mezilehlých lokalit: podmínky jsou zásadně rozdílné a má-li to „sloužit oběma pánům“, musejí jít na kompromis oba, a pak budete oprávněně řvát, že sedět 2+ hodiny v DESIRU je hrozný „opruz“. Jaké procento zájemců o dálkové cestování vlakem chce a potřebuje jezdit s kočárkem (není to příměstská doprava !!!), aby kvůli tomu musely být jejich soupravy NÍZKOPODLAŽNÍ a ne jen (nějak omezeně) bezbariérové? Kolik času je skutečně třeba šetřit rychlejší výměnou cestujících u… Číst vice »
Mezi Pardubicemi a Libercem to VRT nikdy nebude; i pokud by trať byla elektrizovaná, tak by po ní jezdil spíš ten Interpanter než Interjet, tzn. příměr nízkpodlažností IMHO sedí.
V dálkových spojích možná jede méně % lidí s kočárkem, ale o to víc s kolem, takže se to vyrovná. Mmch. vybíráte si jen jeden z argumentů pro nízkpodlažnost nad rámec té rychlé výměny cestujících.
A pokud jde o zrychlení výměny cestujících u nízkopodlažních souprav, tak
– podstatnější je šířka dveří než třeba jeden schod,
– mnohem větší vliv má „ztrátová“ doba do otevření dveří po zastavení a hlavně uzavírání dveří před možností rozjezdu = u „panterů“ v součtu asi 20 sekund, což úsporu rychlejším výstupem a nástupem cestujících výrazně snižuje.
U vysokopodlažních souprav není 1 schod, ale (aby výškový rozdíl mezi nimi nebyl velký) 3 schody.
U moderních souprav (a taky pro zajištění bezpečnosti dveří, prostě signalizace + žádné „rychlé prásknutí“ bez ohledu na to, zda v nich někdo nestojí) je to zavírání pomalejší tak jako tak, i u vysokopodlažních souprav.
Tzn. ve srovnání soudobých + bezpečnostně odpovídajících řešení mají nízkopodlažní vozy s širšími dveřmi každopádně výhodu.
Nízkopodlažnost? Třeba že je rok 2024?
A třeba nové autobusy pro dálkovou dopravu jsou snad nízkopodlažní? Kde, prosím?
To že to není u autobusů nevypovídá nic o tom, že to tak je správně.
U dálkových autobusů to není proto, aby bylo kam dát větší zavazadla – do „kufru“ pod prostorem pro cestující. U vlaků takový argument odpadá, protože žádná „zavazadla do kufru“ se neumisťují.
Stejně tak je u vlaků úplně jiný systém nástupu/výstupu (všemi dveřmi) než u dálkových busů (výhradně u řidiče).
Patráky jsou, není problém objednat širší dveře pro plošinu 😉
Nebo zdviž.
Kam se tedy poděly ty jednotky Siemens Desiro, to už by dneska asi sotva někdo vysvětlil. Kdoví jestli to nebude podobné jako ve vtipu, jak se navštěvovali dva prezidenti….
Kam by se poděly? Byly zapůjčené z Německa, tehdejším dopravcem Connex.
Prosím o dokončení vtipu 😀
To byl jeden prezident na návštěvě u jiného prezidenta a divil se, jak ten si žije v luxusu. Ten ho zavedl k oknu a povídá: „Vidíš tamhletu 4-proudovou dálnici?“ „Ano“
„Tak ta měla být 8-proudová“ Aha….
Když se pak na návštěvě objevil původně hostující prezident u bývalého hosta, divil se, jak ten si žije ještě v daleko větším luxusu než on. Ten ho dovedl k oknu a povídá: „Vidíš tamhleto krásné velké supermoderní letiště?“ „Nevidím“
„TAK VIDÍŠ!!!!“
Jednu maličkou výhodu to tehdejší soutěžení bylo – když pak MD z důvodu pochybných úspor proškrtávalo spoje, tak na těch podnákladově „vysoutěžených“ linkách Pardubice – Liberec a Plzeň – Most škrtat nesmělo, takže Pardubice – Liberec zůstal 2h takt bez děr od rána až do pozdního večera (u druhé jmenované linky „za 16,70 Kč/vlkm v cenách roku 2006“ nebyl soutěžen 2h takt, tam si další část spojů do plného 2h taktu doobjednaly kraje). Ten případ si pamatuji z tehdejšího článku v Železničním magazínu, kde byla rozebírána věrohodnost kalkulace, kdy tehdejší mluvčí ČD Aleš Ondrůj uváděl, že u vozidel („rakví“ a… Číst vice »
Ale zase je fajn, že už tady máme výhybky na rychlost, kterou v Česku nikdy jezdit nebudeme…
https://www.railtarget.cz/technologie-a-infrastruktura/rychlost-blesku-ceska-vyhybka-povoli-vlakum-jet-az-350-kmh-9215.html
Nemáme. Má je soukromá firma, která dělá, slávabohu, na export…
A proč bychom touto rychlostí nemohli jezdit? Nebo myslíte to, že provozní rychlost na VRT bude jen 320 km/h? Což je v podstatě zanedbatelný detail, je vhodné mít v konstrukci nějaké rezervy.
Jinak je to rychlost v přímém směru, kterou budou muset zvládnout všechny výhybky vložené do VRT. A SŽ plánuje jen 3 typy výhybek vkládat do VRT.
Jak to souvisí se článkem?
Přeci jen o nějakých 10 min. se ta cestovní doba zkrátila – dříve bylo křižování v S:00 h v Rosicích nad Labem, dnes se na S:00 h zvládá dojet do Pardubic hl. n. Ovšem, i to je dost málo. Sice se dá argumentovat, že další zkrácení cestovních dob není možné, aniž by nebyl výrazněji překopán koncept v celých severovýchodních Čechách, na druhou stranu – těch zkrácení jízdních dob proběhlo (ať už revitalizací Stará Paka – Liberec či zrychlováním okolo HK/Pardubic) tolik, že už by to za to stát mohlo. Mmch. je to už 10 či více let, kdy MD předpokládalo… Číst vice »
To je ale věcí kraje, že do té devadesátiminutové díry neobjedná další vlak. Dvouhodinový takt je na tangenciálních rychlících standard, a to i tam, kde je vlak plně konkurenceschopný silnici (Plzeň – Budějovice). Zkracovat jízdní doby postupně přesunem křižování vždy po jedné stanici je asi ta nejhorší možnost z hlediska organizace přípojů a regionální dopravy vůbec. Přesun křižování do Malé Skály nebo na případně obnovený Kuks by nadělal víc škody než užitku. Smysl by dávalo snad jedině přeložení až do Turnova, ale na to by se muselo pořádně hrábnout i do 070 a 062 (dříve 071), aby se stihl uzel… Číst vice »
A vešel/nevešel by se do úseku Hodkovice n/M. — Jeřmanice ten dodatečný pár Os vlaků tak, aby v Hodkovicích před S:00 h vykřižovaly samy se sebou a zároveň v L:44/S:15 h křižovaly s R v Jeřmanicích?
Pokud nevešel, pak to není „věcí kraje“ (resp. nemůže za to, že se nevejdou).
Nevidím důvod, proč by se neměly vejít. Když otevřu loňskou plachtu (letošní nemám), je v Jeřmanicích mezi rychlíky 32 minut, osobáky dávají Jeřmanice – Hodkovice – Jeřmanice za 28. V nejhorším by ty vložené vlaky projížděly Rádlo.
Nicméně beztak to směřuje k tomu, že osobáky s rychlíky budou křižovat až v Sychrově, ten pobyt v Turnově kraji dlouhodobě vadí, jen zatím se to nestíhá. Takže ten neproklad nebude tak strašný.
Cestovat vlakem z Liberce se vyplatí jen v rámci regionu, na dálkové trasy jsou zde vlaky naprosto nepoužitelné, příchod arrivy už byl spíš poslední hřebík do rakve.
Největší tragédie a ostuda je ale spojení s hlavním městem, kde je použitelný jedině autobus, navíc povinně místenkový a často vyprodaný i den dopředu. Nezbývá než doufat že se v tomto ohledu snad alespoň začne konečně něco dělat.
Pan Půta se tlemí z plakátu na nebohé cestující v odjezdové hale Lbc nádraží s úderným heslem Lbc Pha za 86 minut tak tomto směru očekávám od něj po zvolení rázné činy, minimálně podpis dalšího memoranda či tlak na n-tou studii proveditelnosti.
Dvanáct let holt bylo málo, za tu dobu se nedalo nic stihnout. 😀
Na co si stezujete? Kupte si auto a je to. Jo to vlastne nemuzete, to byste mel klimatickou tisen.
Tak snad zbyva jen snizit emise lidstva tim, ze udelate operaci „lidstvo minus jedna“.
Na kvalitu železnic?
POstavte se do fronty od Počernic..nebo už z Brandýsa.
Zeptám se znalých. Jak tato rychlíková linka jezdí plná?
Já bych se spíše ptal, jaký je potenciál, protože takový stav může spoustu lidem nevyhovovat, a tudíž vlak nepoužívat, ačkoliv jinak by jej použili.
No to stoprocentně dřív tam jezdíval vlak tažený brejlovcem s 5 kočáry, ale dnes už ty požadavky na dopravu jsou vyšší a tato trať je nesplňuje.
Tak plná jezdí, ale málokdo jezdí celý úsek. Plný vlak jede hlavně v úseku Pardubice – Hradec pak se to pomalu do Staré Paky vyprazdňuje a následně do Liberce zase zaplňuje.
A to samé v bledě modrém jsou Budějovice přes Písek. Nespolehlivé, nepředvídatelná kvalita, nepředvídatelné smrady v interiéru…
Tak na lince z ČB – Písek – Praha. Jsem vždy dojel nikdy jsem nezažil poruchu že by jsem někde stál pro poruchu. A když je nízká rychlost od Písku po Zdice (75) tak to fakt nejede no.
Vozit přes Příbram rychlíky z Prahy do Českých Budějovic je v principu hloupst: ty by měly jezdit do Strakonic, resp. do Sušice, a do / z ČB jen přípoje v Písku Sp vlaky v závislé trakci.
Já bych si tyhle rychlíky představil ukončené ve Vimperku (přes Blatnou) a Prachaticích (přes Písek).
A k tomu nějaký hodinový takt spěšných vlaků Budějice – Písek (- město) (samozřejmě v elektrice).
Dle mého názoru Ministerstvo dopravy na tuto linku v podstatě rezignovalo. Linky Praha-Příbram-ČB nebo Plzeň-Most jsou ty samé případy. Jízdní doba je neúměrně dlouhá, tím pádem tím moc lidí nejezdí, a proto tam stát objednává jenom takovýto lowcost vhodný akorát pro místní obsluhu a lidi, kteří se už vážně nemají čím jiným dopravit. Jediné řešení by bylo ve výstavbě úplně nových tratí v nové stopě. Vzhledem k tomu, jak se stát už 30 let babrá s koridory a ještě nějakou dobu potrvá, než dá nějak dokupy aspoň základní síť TEN-T, tak podobné investice přichází v úvahu nejdříve tak v roce… Číst vice »
Ale za tratě tam utrácí desítky miliard. Přesněji za konzervaci stávajícího stavu = malá domů kámošům. Celé MD včetně centrální komise je v rozkladu, neplní ani základní funkce a slouží jenom jako dojná kráva pro mafii.
Jako cestující z Pardubicka ne málo cestující veřejnou dopravou do podhůří Jizerek naprosto na celé čáře raději jedu z Hradce do Turnova přes Hořice a Jičín ploužící se regionovou, linka R14 společnosti ARRIVA je jen pro silné žaludky. Opravdu silné. Ten zelený hnus mi vždy zkazí den 🙂 nedá se tam dýchat, smrdí tam vždy wc přes celý vlak, všude to čeká nekonečně dlouho…atd atd
A já si nemohu pomoct :D…musím zmínit ty reklamy na Arrivu co v jejich vlacích nově běhají 🙂 to je něco, pane bože, co se ani nedá popsat
“Záda mě bolí, zadek mě bolí…” ano, mě taky 😀 z ARRIVY!!!
to jste dobrý masochista, já naopak jezdil z turnova do hořic přes starou paku, protože 845+843 je mnohem lepší než ta šílenost 814..a časově to vyšlo nastejno, v ostroměři jsem nastoupil do stejného vlaku co z turnova vyjížděl současně
Velmi podobná situace panuje i na rychlíkové lince z Prahy přes Příbram do ČB, kde navíc MD ČR seškrtalo hned na začátku jejího zavedení řadu spojů, takže je navíc pro řadu cestujících nepoužitelná. Ten špatný stav přímo souvisí s podceněním významu železnice ze strany MD ČR a politiků napříč politickými stranami. Otázkou také je, zda je vůbec možné v současné době najít v Evropě takové motorové jednotky, které by odpovídaly požadavkům současných cestujících na dálkovou dopravu. A pochybuji, že by se dnes nějaký výrobce přihlásil do soutěže o zakázku na motorovou rychlíkovou jednotku. Takže to spíše vidím jako snahu MD… Číst vice »
Nevím, co konkrétně znamenají „požadavky současných cestujících na dálkovou dopravu“, ale jsem si jist, že na linky R14 a R26 (a jim podobné) by se s klidem daly nasadit aktuálně vyráběné motorové jednotky Stadler nebo Pesa – s oodílem 1. třídy, automatem na občestvení..
Souhlas, ono to je rychlík jen názvem.
Koncepce je jasná: pro dálkovou dopravu tyto tratě ztratily smysl, protože je nelze patřičně zrychlit, a tak ie na nich ponechán jen nezbytně nutný rozsah dálkové dopravy využitelný přijatelně především pro úsekové cesty. Případná nová vozidla by sice nabídla lepší komfort, ale cestovní doby už po těchto stopách tratí nijak významně zkrátit nelze a nová rychlá trať v těchto relacích žádnou prioritu (logicky) nemá: bude-li někdy přijatelně vyřešena železnice mezi Libercem a Mladou Boleslaví, pak rychlejší spojení Liberce a Pardubic (resp. 1. koridoru) bude rozhodně přes Mladou Boleslav a Kolín a z trati přes Starou Paku bude pouhá lokálka podobná… Číst vice »
Lze je zrychlit, ale to by tu nesměla vládnout točvolantová lobby.
„Točvolantová lobby“ tu není ani potřeba, česká železnice se pravidelně diskvalifikuje sama.
A diskvalifikuje se proto, že je umožněno na vrcholových pozicích pracovat tam těm lidem, kteří tam pracují…
Diskvalifikace probíhá především v podpoře zlepšování jen silniční sítě, do železnice se cpe jen to nejnutnější, aby se mohla následně diskvalifikovat sama.
No, jen si všiměte, kdy se naposledy postavila nějaká jednopruhová silnice (nepíšu ulice), u železnice je to normální.
vám ten rok 2005 leží hodně v žaludku, kolikrát se už ta smlouva pak zadávala napřímo? A kdo vlastně teď zazdil podobným způsobem ty lepší vozidla? Arriva, stát jednal o dalším (byť nesmyslném) přímém zadání s ČD a nasazení nových vozidel, pravděpodobně 847 (na které v tu dobu vypsaly čd výběrko), do toho přišla Arriva s nevyžádanou nabídkou a jelikož nabídla lepší cenu (za staré jednotky), MD se tím muselo zabývat..ČD taky tenkrát nabídly lepší cenu, než za ta Desira Connexu..(ano nefér), ale takže situace se opakuje..i s tím dalším prodlužováním..původně Arriva 2 roky, pak 7 a teď to bude… Číst vice »
Obávám se, že tě. „problém s ministerstvem“ je systémový. Ministerstvo totiž musí, jsouce zástupcem veřejnosti, chtít špičkovou kvalitu zároveň s nízkou cenou. A takovou věc neporidite ani na nejsvobodnejsim trhu, natož když jste svázán zákony a hlídání opozici ochotnou vás utopit v louži vody.
když se vypíše soutěž opravdová s požadavky na kvalitu vozového parku, tak pak rozhodne jen cena a všichni účastnící musí dodržet stejnou minimálně požadovanou kvalitu, to je už v pořádku..ale jinak pokud se rozhoduje jen cenou u naprosto odlišných nabídek, tak je jasný, že vyhraje vždycky ten největší šrot.
Leží. I proto, že hlavní viník Kolář dál škodí české dopravě namísto toho, aby platil škody.
Co se týče L3, přečtete si smlouvu a nekoukejte jen na CNN Prima a výblitky Berounského.
Pěkně napsáno. Super.
Poslat na ministerstvo dopravy doporučeně, taktéž i na Arrivu a ČD.
Podle mě by trutnovské 843, které by zde jezdili, byli o mnohem lepší a pohodlnější než nyní 845. Většina těch 843 si prošla úpravou interiéru, dosazením zásuvek a wi-fi a navíc pokud máte kolo tak se do 843 dostanete líp jak do 845. (pokud by ste to neunesli tak průvodčí pomůže 😉) Nízkopodlažnost bych u rychlíku zas tolik neřešil všimněme si že například na vozech InterJet/ComfortJet také není.
kolo do 843 lépe? to teda nevím..pokud budou 845 s klimou, tak 843 fakt lepší není v ničem..jen v pohonu a adhezi, ale to je cestujícím ukradené (pokud to jede)
Pokud máte kolo, jezděte si na něm a necpěte ten ksindl špinavej mezi lidi so o*s*o*b*n*i*h*o vlaku !!!
A kdo jste vy, abyste toto nařizoval?
843 zasuvky (a casto ani tu wifi) nemaji a mit ani nebudou.
Ano, nyní jsem si vzpomněl že zásuvky nemají, přesto avšak wi-fi mají…. tady máte odkaz na tabulky které tento fakt potvrzují https://docs.google.com/spreadsheets/d/13zNDFkKceuYP-LEs8p2Pb6HXrQ71T5IqbRyjun8XL9M/edit?gid=899131223#gid=899131223
Jen poznámka: jednotek 628 v konfiguraci 2´B´+2´2´ bylo vyrobeno asi 450 a v 80. až nultých letech jezdily na vedlejších po celém „západním“ Německu – jak v oblastech rovinatých (depa Kiel, Osnabrück), tak v kopcovitých oblastech Bavorska a Porýní-Falce (Kempten, Kaiserslautern, Hof).
A byly všechny skutečně jen ve vámi zmíněné konfiguraci? Pokud se nemýlím, některé měly oba díly hnací = právě kvůli potřebě vyššího výkonu.
Dvoumotorových ovšem bylo podstatně méně, než těch jednomotorových; z výroby asi 40.
Nejvice me vadi zmarene investice do trati, kde by standarsem mela byt dvoukolejka s rychlosti 200km/h – jedna se o krajska mesta…
Miliardy do oprav, ktere zakonzervuji tratove rychlosti z 19stol. jsou k nicemu…
ukázkový blábol
blabol píšeš ty.
Nikoli, Martin napsal skutečně ukázkový blábol: kde chcete v alespoň přibližně stávající stopě trati přes Starou Paku dosahovat rychlosti 200 km/h (byť s přeložkami)?
Buďme realisti. 200 km/h nás nevytrhne, když nebude dál plynule přestup na něco, co pojede aspoň tak rychle, aby to nebylo o polovinu pomalejší než případná NAD toho výsměchu.
Tak za 1. ja jsem nemluvil o stavajici stope, ale o dvou krajskych mestech, jejichz spojeni je pri soucasnem trasovani k nicemu, nebot to bude po D35 o mnoho rychlejsi, tudiz jde o vyhozene penize za zakonzervovani historickeho stavu, zrychleni o par minut zde nehraje roli. 2. Pokud ma zeleznicni trat mezi 3 krajskymi mesty, pocitejne Liberec, HK a i Pardubice konkurovat, tak musi byt rychlejsi, tudiz novostavba nebo mnohem velkorysejsi naprimeni soucasne trati, a o rychlost tu nejde, jde o cas – dobu jizdy, 200km/h by mel byt vicemene standard, i kdyz je jasne, ze ne vsude to je… Číst vice »
Dvoukolejky na 200km/h mezi stotisícovými městy nemají ani v Německu nebo jiných mnohem bohatších zemích.
Přesně tak. Žádný tranzit za Liberec nehrozí. Ani není v okolí žádná velká aglomerace. A to i když pripočtu Jablonec a Pardubice. Takže veškerá poptávka i v budoucnu je Liberec až Pardubice a dál trochu ku Ostravě a k Brnu. Do Žitavy a dál do Německa už je lepší drážní spojení, než z Liberce na JV. V Polsku je tam skoro pustina a a města bez poptávky. A poptávka Hradubicko – Berlín/Štětín je zcela marginální s bude ještě desítky až stovky let. Tak teď ještě něco o nákladní dopravě, kterou ovšem lze plně uspokojit tratí plně vyhovující požadavkům TEN-T v… Číst vice »
Kde se taková poptávka realizuje takovou tratí?
A zaplatíte takovou novou trať?
A vy zaplatíte dálnici?
Ale jo zaplatil bych, ale na 90% ty peníze skončí jinde. A raději nechci vědět kde.
200 je opravdu zbytečné. Řekněme si na rovinu, že by stačilo cokoliv více než dnešních v průměru 50 km/h. Hlavně kdyby to pořád jelo a ne jen neustále popojíždělo a stálo. Podívejte se na systém jednotného taktu ve Švýcarsku. Mnoho tratí jsou lokálky, kde z toho VRT neuděláte, ale nikde není zpoždění a nikde nečekáte ani vteřinu navíc. A o tom to je. K čemu mi bude hyperVRT, který mne vyhodí v polích u Prahy, když vlak do centra bude mít půl hodiny sekyru a ujede mi kvůli tomu vše návazné z Hlaváku. To pak mezi Ústím a Terminálem v… Číst vice »
Problémy plstěné rádiovky, část dvacátá sedmá…
Souhlas, spis by melo jit o beznou dvoukolejnou trat, nebo castecne dvoukolejnou, vice naprimenou a s dobrym dojezdovym casem bez zpozdeni a zbytecneho cekani… Jinak nejde zrovna o male aglomerace Liberecko ma s Jabloneckem cca 200tis. hradubicko 250tis., podel trati jsou sice mala, ale vyznamna meste ka Jicin, Horice, atd., + dalsi navazne lokalky. Nepodcenoval bych to, rychle a spolehlive spojeni by bylo dobre pro spojeni regionu. Totez je treba Plzen-Budejovice-Velenice/Gmund Nemusi to byt shinkansen, staci rychliky, v dobrem taktu a casove konkurenci silnici. Ovsem stejne jako dalnice se take nemusi stavet v takovych parametrech, mnohem levneji by vysla na… Číst vice »
Dvojkolejka ano, k tomu elektrizace, ale myslím, že by stačilo 160, vzhledem k terénu a množství požadovaných zastávek. Na dvě dálkové vrstvy to tady nebude.
160 nebo 200 je u trati v nové stopě v takovém terénu prakticky jedno. Lepší navrhnout zrovna vyšší rychlost.
No, budiž, ale pak si myslím, že na 200 to má být Praha – Liberec bez propadů )ne jak je to dneska navrženo), pak začít teprve něco mezi Hradcem a Libercem.
To rozhodne, a to si troufam rici ze mezi Prahou a Ml.Boleslavi i vice a v nove stope, tenhle smer totiz totalne ucpava mesto a okoli silnou aut. dopravou a obe mesta jsou navazana i ekonomicky.
Ono je dobre si to spojit s planovanou VRT Praha- Vratislav, kde by trat Liberec-HK-Pardubice mela pak vybornou navaznost.
A muzeme se zaroven podivat na tekonstrukci trati Brno-Prerov, ktera projde opravdu zasadni promenou, slo by to i tady a kdyz mluvim o 200km/h jako standardu, i do budoucna, nemyslim to nezbytne nutne v celem useku ci na tuto rychlost, trat jde i naprimit v casti useku a klidne to tech 160km/h muze byt realne. Bavime se o rychlicich, pripadne primych vlacich s max. 2 zastavkami, ostatni vlaky mohou obsluhovat i ostatni.
Jasně, R14 by mohla vypadat mnohem líp, ale v kontextu jiných podobných linek je to vlastně standard a v kontextu vozového parku na jiných linkách v oblasti je to také přijatelné. KHK až do letošního roku komplet muzeum (jediný kraj, který neobjednával ani jedno vozidlo moderní stavby), LK trochu lepší díky RS1 ČD, ale Desira Arrivy jsou dodnes celkem zážitek – dopravce nezvládl sloupat německé nápisy ani po několika letech provozu. Když srovnám 843 a 845, tak ano, technicky je na tom 843 líp, ale to cestujícího nezajímá. Interiér má 843 rozhodně lepší a k dipozici je i wifi překvapivě… Číst vice »
KHK nemá Pantery?
Potvrzuji, že Desira Arrivy jsou tragická. Dlouhá léta nefunkční wifi, německé nápisy vně i vevnitř. Aspoň člověk ví, jestli odkud to které Desiro pochází (Erzgebirgebahn)
Stare pantery jsou pod objednavkou pardubickeho kraje.
Trilex na l4 také jezdí už pár let a do té doby po většině informační panel běží víc v němčině než v češtině
To chápu že tyhle jejich desira jsou určené spíš pro linky L7 buď re2 ale aby to nemohli pružné přepínat stejně jak to bylo asi v expresech na Slovensko