Lidé Železnice Zprávy

Dráhy dají vybraným profesím 60 tisíc korun. Strojvedoucí se zlobí, zůstali mimo

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Vybraní zaměstnanci Českých drah dostali koncem října od vedení podniku předčasný vánoční dárek. Užijí si ho ale až příští rok. Představenstvo schválilo takzvaný retenční program, který má ve firmě udržet pracovníky v konkrétních profesích a zároveň nalákat nové adepty. Nováčci dostanou na uvítanou 50 tisíc korun jako náborový příspěvek, stávající zaměstnanci postupně během příštího roku obdrží 60 tisíc korun, aby jim to nebylo líto. Jde o takzvaný stabilizační příspěvek.

Obojí se přitom týká výhradně těchto pozic: soustružník kovů, elektromechanik, mechanik elektronických zařízení, vedoucí posunu, posunovač, mechanik kolejových vozidel a zámečník kolejových vozidel. Podle drah jde o profese, kde je největší nedostatek kádrů. „Stejně jako jiní zaměstnavatelé i my řešíme nedostatek pracovníků zejména v dělnických profesích. Proto vedení společnosti schválilo program, jehož cílem je nábor nových a motivace stávajících zaměstnanců,“ uvedl mluvčí Radek Joklík. Program je schválen pouze na rok (první platbu z celkových čtyř dostanou zaměstnanci už s výplatou za letošní prosinec) a kromě výše zmíněného zavádí i odměnu osm tisíc korun za získání nového zaměstnance.

Jeho selektivnost ale už ve společnosti vyvolala zlou krev. Pobouřila především strojvedoucí, kteří poukazují na prořídlost vlastních řad, kterou podle nich řeší jen přesčasy a ochota pracovat i v důchodovém věku. „Plivnutí do tváře strojvůdců ze strany zaměstnavatele, to je snad ten nejmírnější výraz toho, čeho se zaměstnavatel dopustil,“ uvedl v jedné z reakcí Jan Tomášek, předseda základní organizace Federace strojvůdců Pardubice.

Prezidium federace označilo plán za nekoncepční krok; kritizuje například plošnost příspěvku bez ohledu na konkrétní lokalitu nebo produktivitu práce. „Kolegové, je na vás, jak vyhodnotíte uvedená fakta a zda budete nadále ochotni přesčasovou prací nahrazovat personální nedostatek v námi odborově zastupovaných profesích,“ napsalo vedení federace. České dráhy nesdělily, kolika zaměstnanců se stabilizační příplatek bude týkat, federace ale mluví o více než dvou tisících. Pokud je to pravda, pak si nejnovější nápad drážních personalistů vyžádá přes 120 milionů korun.

Odbory se i proto obávají, že to už předem ohrožuje jejich mzdové požadavky v rámci kolektivního vyjednávání. Jeho ostrá fáze začne v následujících týdnech. Dráhy mzdové vyjednávání nekomentují.

10 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Dělám Mechanika v Heršpicích šestým rokem. Pokud Si dráhy chcou udržet zaměstnance, tak by se měly SAKRA ZAMYSLET nad výplatama, protože prodavačka v Lídlu bere víc, než průměrnej mechanik!!!!!!!!
    Navýšení tady o pár procentek kerý se ještě zdaní je totální VÝSMECH!!! Karierní postup neexistuje a když si řekneš, že bys chtěl teda něco přidat tak přidají jen práci.(Např. čistit grafitty,na kerý má být údajně firma ale děláme to my v mezi čase). Proto i já budu brát roha, protože se to v tom bordelu už prostě nevyplatí. S chlapama, co tam dělají 30-40 let jen mávají a neváží si absolutně nikoho, nechali tam v podstatě kus svého života a oni se hádají, zda-li mu zvýší třídu a ve finále nic. Hlavně že si pánové nahoře dávají bonusy, o kterých se mi nesnilo! Odbory jsou úplně k ničemu, neuhádají vůbec nic a jediný co jim vyjde, je setkání na bowlingu, na který jim totálně peču. 75 procent Depa povalí do důchodu a já jsem zvědavej, kdo to tam za ty směšný penízky bude dělat. Dámy a Pánové, za 16-17 tisíc čistýho se na to můžu z vysoka vykašlat. Mladí – Nebuďte blbí a nechoďte k Českým Dráhám, dneska jsou možnosti a lidí zručných je málo. Tady se jen zahrabete.

  • Bohužel jsou mezi námi kolegové (sobci), kteří myslí jen na sebe. Již v lednu loňského roku ze své vlastní iniciativy podepsali 360 hodin přesčasů. Znám jich dost takových. Také někteří noví strojvedoucí ani nemají zájem vstoupit do odborů a snaží si jen co nejvíce vydělat za každou cenu. Bohužel nám kazí prosazování našich požadavků.

    • Na co proboha do odborů? Do těch odborů, které si z mých peněz ožírají hubu a to je to jediné? Proč se nestávkovalo když byla dobrá příležitost? Počkej až vymře generace důchodců, kteří teď jezdí… To bude teprve sranda… Jinak volby do federace byly jedna velká levárna a dál to radši nekomentuju

  • Slibem nezarmoutíš… slíbit se dá cokoliv ale opravdu tomu někdo věří?

  • Tahle věc se týká pouze ČD? Nebo i zaměstnanců dcery ČD Cargo? Poslední dobou není moc jasné, jestli jednají společně jako v akci Drážňáci, nebo každý za sebe!

  • Protoze strojvedouci jsou „idioti“ a neustale se snazi sveho zamestnavatele zachranovat (prescasy, prace v duchodu, stav HV, …) a tohle mame za odmenu. Dobre nam tak.

    • Domnívám se, že tomu tak není, pane ubolt958. Strojvedoucí jsou lidé a tudíž mají na různé věci různý názor. Někteří mají názor takový, že bez zaměstnavatele prostě v této profesi nemohou existovat a tak dělají skoro všechno proto, aby zaměstnavatel mohl fungovat a přilepšení za přesčasy mají jako zdroj příjmů, na základě kterého si mohou dovolit utratit víc. Důchodci nezachraňují zaměstnavatele, ale přilepšují své kapse a mnozí se také realizují v profesi, kterou měli rádi a museli ji opustit-proto také ve většině jezdí u soukromníků. Jiní strojvedoucí si zase myslí, že dnešní doba se bez nich (a bez železnice vůbec) neobejde a chovají se jako špičkoví vývojáři např. u Avastu.

    • Naštěstí existují i firmy, které dovedou strojvedoucí adekvátně ohodnotit a dát jim k práci solidní podmínky. Sorry jako, ale zachraňovat Dráhu, za cenu vlastního osobního a rodinného života, rozházených přerušených a dělených směn, a mít na kontě 28 tisíc výplaty, to není život, ale přežívání. A nakonec ještě neustále nějaké problémy a buzerace. Takže protože je strojvedoucích nedostatek, budou se o ně holt firmy prát a přeplácet jedna druhou. A třeba si pak někomu dojde, kde je problém, že odcházejí mladí zkušení strojvedoucí za lepším. A mezi tím to můžou zkusit odvozit s těma důchodcama, co by byli v práci nejraději až do skonání, s různýma loajálníma přesčasářema, co jenom rýžujou na jiných a s novýma, co si vyškolí na řidiče za 12 měsíců…