dkv-spojujeme

Dráhy dají vybraným profesím 60 tisíc korun. Strojvedoucí se zlobí, zůstali mimo

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef PetrákPosunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Vybraní zaměstnanci Českých drah dostali koncem října od vedení podniku předčasný vánoční dárek. Užijí si ho ale až příští rok.

Vybraní zaměstnanci Českých drah dostali koncem října od vedení podniku předčasný vánoční dárek. Užijí si ho ale až příští rok. Představenstvo schválilo takzvaný retenční program, který má ve firmě udržet pracovníky v konkrétních profesích a zároveň nalákat nové adepty. Nováčci dostanou na uvítanou 50 tisíc korun jako náborový příspěvek, stávající zaměstnanci postupně během příštího roku obdrží 60 tisíc korun, aby jim to nebylo líto. Jde o takzvaný stabilizační příspěvek.

Obojí se přitom týká výhradně těchto pozic: soustružník kovů, elektromechanik, mechanik elektronických zařízení, vedoucí posunu, posunovač, mechanik kolejových vozidel a zámečník kolejových vozidel. Podle drah jde o profese, kde je největší nedostatek kádrů. „Stejně jako jiní zaměstnavatelé i my řešíme nedostatek pracovníků zejména v dělnických profesích. Proto vedení společnosti schválilo program, jehož cílem je nábor nových a motivace stávajících zaměstnanců,“ uvedl mluvčí Radek Joklík. Program je schválen pouze na rok (první platbu z celkových čtyř dostanou zaměstnanci už s výplatou za letošní prosinec) a kromě výše zmíněného zavádí i odměnu osm tisíc korun za získání nového zaměstnance.

Jeho selektivnost ale už ve společnosti vyvolala zlou krev. Pobouřila především strojvedoucí, kteří poukazují na prořídlost vlastních řad, kterou podle nich řeší jen přesčasy a ochota pracovat i v důchodovém věku. „Plivnutí do tváře strojvůdců ze strany zaměstnavatele, to je snad ten nejmírnější výraz toho, čeho se zaměstnavatel dopustil,“ uvedl v jedné z reakcí Jan Tomášek, předseda základní organizace Federace strojvůdců Pardubice.

Prezidium federace označilo plán za nekoncepční krok; kritizuje například plošnost příspěvku bez ohledu na konkrétní lokalitu nebo produktivitu práce. „Kolegové, je na vás, jak vyhodnotíte uvedená fakta a zda budete nadále ochotni přesčasovou prací nahrazovat personální nedostatek v námi odborově zastupovaných profesích,“ napsalo vedení federace. České dráhy nesdělily, kolika zaměstnanců se stabilizační příplatek bude týkat, federace ale mluví o více než dvou tisících. Pokud je to pravda, pak si nejnovější nápad drážních personalistů vyžádá přes 120 milionů korun.

Odbory se i proto obávají, že to už předem ohrožuje jejich mzdové požadavky v rámci kolektivního vyjednávání. Jeho ostrá fáze začne v následujících týdnech. Dráhy mzdové vyjednávání nekomentují.

Tagy České dráhy mzdy odbory personalistika strojvedoucí
10 komentářů