Železnice

Do Berlína dál s přepřahem. České dráhy zatím vectrony naplno nevyužijí kvůli DB

Lokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlaky mezi Prahou a Berlínem budou i v novém jízdním řádu dál stát patnáct minut v Drážďanech kvůli přepřahání lokomotiv. A to i přesto, že si České dráhy pronajaly pro nový jízdní řád nové vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron pro provoz na trase Praha – Berlín – Hamburk, aby čtvrthodinová zastávka v Drážďanech odpadla

Důvodem je nedostatek německých strojvedoucích přeškolených na obsluhu vectronů. Kvůli tomu budou DB dál nasazovat z Drážďan své lokomotivy, na které mají proškolený personál. K plnému provozu vectronů i většímu zrychlení by mělo dojít od poloviny příštího roku.

Informaci potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Podle něj posunutí startu souvisí i s dalšími vlivy, například zahájením provozu na vysokorychlostní trati Erfurt – Ebersfeld a s tím vyvolané největší změně jízdního řádu v Německu za několik desetiletí nebo nasazení nových jednotek ICE4. „Školení personálu DB na lokomotivy Vectron bude probíhat i v prvních měsícíh roku 2018,“ dodal Štáhlavský.

Proto podle něj budou od změny jízdního řádu lokomotivy Siemens Vectron nasazeny na vlaky v úseku Praha – Drážďany / Lipsko a několik strojů bude vyčleněno pro školení personálu DB. „V polovině roku 2018 pak dojde k zahájení přímé vozby Vectrony v celé trase Praha – Berlín – Hamburk,“ dodal Štáhlavský.

I s přepřahem ale spojení do Berlína od prosince zrychlí, především díky modernizaci úseku Drážďany – Berlín. I díky tomu bude cestování vlakem z Prahy do Berlína opět rychlejší než autobus.

Změna je podle Štáhlavského už zapracovaná do jízdního řádu a projeví se zrychlením vlaků. O kolik, to ještě není jasné: ani německý jízdní řád zatím nenabízí pro jízdy po červnové změně rychlejší spojení, než které nastane v prosinci. Podrobnosti chce dopravce zveřejnit v listopadu.

České dráhy si pronajaly deset lokomotiv Siemens Vectron na 10 let od společnosti European Locomotive Leasing (ELL). Včetně údržby je objem kontraktu 1,6 miliardy korun.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Proč nejezdí čeští fírové do Německa? Jednoduchá odpověď.
    Kurz strojvedoucího v Německu přijde na cca 35-40.000€uro.

    Do Drážďan, tuším platí pro české fíry doložka D-100. Což je ještě pozůstatek ze socialismu, ovšem postupem času, v závislosti na modernizaci, trochu obměněný. Seznání tratě je až druhotnou záležitostí. Učí se však nejen trať hlavní ale i eventuální objizdné trasy. A ano vl.zabezpečovače pzb/lzb a etcs se vyučuje taktéž.

    Dle mého názoru by ČD, při investici do vlastního personálu mohly jezdit až do Hamburku. Muselo by se však v Berlíně, provést střídání strojvedoucích.
    Mám za to, že systém služebních bytů by toto vyřešil. Tedy jeden byt v HH a druhý v B.
    Po dodávce lokomotiv a investici do vlastního personálu by ČD nestálo nic v cestě aby čeští fírové jezdili až do Hamburku.

    Možná je tam však nějaká dohoda mezi dopravci, že to tak má být.
    Nebo jen ČD nechce, mezi zaměstnanci vytvářet dobře placenou elitu.
    Přece jenom, německá minimální mzda, plus zákonem stanovené diety.
    Fíra půjde domů, prakticky s minimálně dvouapůl násobnou mzdou než jeho kolega na vnitru. Ano. Všichni budou vidět jen peníze.
    Ale že fíra musí umět perfektně německý jazyk a takřka roční, intenzivní kurz strojvedoucího, je zcela něco jiného než u nás.
    Už prvotní pohovor s doktorem Chocholouškem při psychotestech, je v němčině.
    Tyto aspekty však mnoho závistivců neuvidí.
    Mnoho jich umí jen pomlouvat, ale aby se začali učit jazyk, to je nenapadne.
    ČD se tedy není co divit.
    Ano, fírové pro Německo by se hodili. Jak pro osobní, tak i pro cargo. Ale jak jsem napsal. Někomu by potom mohli ležet v žaludku a způsobovat nevolnost.
    A odbory by v tom měli guláš.
    Co se týče německých strojvedoucích DB. Ano personální krize je ještě horší než u nás.
    A ten zbytek ze základen (snad 350 fírů) Drážďany, Lipsko, Erfurt, Halle a Berlín. Ti nyní prochází intenzivním zaškolením na vysokorychlostní vlaky a seznání nově vybudovaných či komplet modernizovaných tratí.
    Celé to souvisí se zahájením provozu na vde 8 a velkou změnou jízdních řádů. A na naše Vectrony opravdu nemají čas, potažmo lidi.

    Rozdíly v ovládání Vectrona a například Traxxe, jsou víceméně minimální. Rozmístění ovládacích prvků je téměř shodné. Rozdíly jsou jen v chování samotné lokomotivy. Nepatrně jinak to vypadá i ve strojovně. Až na drobnosti, stejně ve strojovně nesmí fíra na nic sahat. Jednotlivé segmenty a prvky jsou zaplombované.

    Tolik asi je spekulacím, že nám to Němci dělají schválně.
    Ne nedělají. Jednoduše na nás se… kašlou. Každý rok investují miliardy euro do infrastruktury, do nových vlaků a hlavně, DB je taky dotovaný moloch, tak musí být za ty prachy něco vidět, hlavně u nich doma. R.

  • A český strojvůdce zná všechny „české „stroje ? Ani náhodou. Do Berlína by klidně mohl dojet, ale variantních tras je několik, některé s LZB, bez zkoušek V max 160 (PZB). Do Hamburku těžko, jelikož by neměl povinnou pauzu po 4 hodinách. A DB Fernverkehr moc lokomotiv řady 193(383) neprovozuje, ČD je pro zácvik nepůjčí, protože samy nemají, tak na čem by němečtí strojvůdci dělali povinný zácvik v zákonném rozsahu.

  • Nekmitají také náhodou ty čd vektrony na německých mostech, či soumostích ??!!

  • Myslím si že čeští strojvedoucí nenasazují na tak dlouhé rameno hned z několika důvodů-1.už moc velká vzdálenost od PP a tím i od domova nehledě na -(problém s ubytováním).2.by byl dlouho na cestě když uvažíme vzdálenosti v Německu a jak vlak dlouho jede to už by odporovalo i předpisům apod..Takže tady bych problém nehledal.Ale na druhou stranu asi nebude problém ani v tom že něměčtí strojvedoucí neznají Vectrony a trasu.Je to škoda no takhle si budeme muset na jízdu lokomotiv počkat ještě pěkně dlouho-i když třeba se to podaří ještě třeba k první změně grafikonu vyřešit….

  • Takový trochu laický dotaz – proč nemůžou čeští fírové až do Berlína? Je tam ještě nějaká jiná překážka, než že by se museli trať naučit?

  • A jak jedou vectrony z přechodové stanice do Drážďan? Veze to náš fíra, který má seznání, anebo dostává pilota? Mám takový divný pocit jen já, jako kdyby to od Němců byl tak trošku naschvál? Jako kdyby to byla zas nějaká obezlička, jak si chrání svůj trh před vstupem někoho jiného.

    • Němečtí fírové na rameni Praha – Drážďany budou Vectrony znát jako řadu 371.

    • Spíš tento problém pro ně není priorita, což se tak nějak nedivím.. Spíš je úsměvné, že Němec nezná německý stroj 😉

    • Romane já bych to viděl jako mix priorit a možností. První velká objednávka Vectronů do skupiny DB je pro Cargo. Je stará pár týdnů. Ta ubohá jedna mašinka, která jezdí z Prahy do Ústí a školí se na ní ČD strojvedoucí, to nespasí. Vzhledem k délce trasy, frekvenci, směnám atd., to musí být u DB desítky lidí … a oni mají šílenou personální krizi. Takže 15 minut v DD je škoda, Němec vs. německý stroj chápu 🙂

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora