Automobily Elektromobilita Infrastruktura

Dálniční známky po roce 2020: nalepovací zmizí, nový strop 2000 Kč. Pro elektromobily zdarma

Klasické dálniční kupony často nejdou odlepit, v očích zákona jde ale o přestupek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Klasické dálniční kupony často nejdou odlepit, v očích zákona jde ale o přestupek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy po letech příprav dokončilo materiál, který má přinést konec papírových kupónů. Ty musejí používat auta do 3,5 tun pro jízdu po většině českých dálnic.

Do mezirezortního připomínkového řízení poslalo ministerstvo novelu zákona o pozemních komunikacích, která kromě přechodu na elektronické známky znamená i další velké změny: majitelé elektromobilů by měli jezdit po dálnicích zdarma, auta na zemní plyn s poloviční slevou. Stát chce současně změnou legislativy umožnit, aby se mohlo platit za použití dálnic až dva tisíce korun ročně. Dosavadní výše 1500 korun je v zákoně maximum.

Návrh teď čeká kolečko mezi jednotlivými ministerstvy, pak by se měl dostat do vlády a sněmovny. Nedá se ale očekávat, že by narazil na zásadní odpor: přechod na elektronické známky připravovala už pravicová vláda v čele s ODS.

Navržený model počítá se systémem, který znají řidiči například ze Slovenska. Dálniční „známka“ bude vázaná elektronicky na státní poznávací značku. Majitelé aut si budou moci známku zaplatit online, nebudou muset vylepovat žádný papír na sklo. Kromě nákupu přes webový portál či aplikaci budou moci řidiči známku zaplatit na obchodních místech, například čerpacích stanicích nebo poštách. Ministerstvo počítá s tím, že posledním rokem, kdy budou platit papírové známky, bude 2020.

Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému, který bude rozpoznávat státní poznávací značky vozidel, ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek,“ uvádí ministerstvo v důvodové zprávě. Zachována ale zůstane i kontrola přímo v provozu celníky či policisty.

Poplatek na 365 dní, ne kalendářní rok. CNG s poloviční slevou

Nově se nebude poplatek už platit jen na celý kalendářní rok, ale vždy na 365 nebo 30 či 10 dní. V praxi tak mohou například majitelé aut ušetřit: pokud si auto koupili třeba v červnu, museli stejně platit roční poplatek. Teď jim bude platit do dalšího června.

Vůbec poprvé bude stát rozeznávat i to, na jaký pohon auta po dálnicích jezdí, a podle toho stanoví poplatek za použití dálnice. Elektromobily a auta na vodík, případně hybridy s emisemi CO2 nižšími než 50g/km, budou jezdit po dálnicích zcela zdarma. Podobné úlevy jsou běžné v jiných zemích.

Auta na stlačený zemní plyn (CNG) mají platit maximálně polovinu ročního poplatku.

Mapa zpoplatněných úseků pro auta do 3,5 t v roce 2018. Foto: SFDI
Mapa zpoplatněných úseků pro auta do 3,5 t v roce 2018. Foto: SFDI

Ministerstvo ročně zaplatí za tisk a distribuci dálničních známek 280 milionů korun, s přechodem na elektronické známky má být systém levnější. Samotná investice do systému či kamer má být jednorázových 110 milionů korun. Roční náklady na provoz stát odhaduje na 160-240 milionů korun. Stát současně čeká, že vybere o 220 milionů korun ročně díky tomu, že kontrola bude důslednější, než dosud. Naopak očekává výpadek v řádu desítek milionů korun ročně v příjmech kvůli tomu, že nebudou muset platit elektromobily a některé hybridy.

Příjmy z prodeje dálničních kupónů dlouhodobě rostou s tím, jak u nás přibývá aut. Jen za loňský rok stát inkasoval od majitelů aut téměř pět miliard korun, nejvíce v historii zpoplatněných dálnic.

21 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Takže elektroauta budou zadarmo? Tak to je hodně velký úlet. Navíc pokud by došlo k opravdu masivnímu rozšíření elektroaut tak nám velice rychle klekne rozvodná síť – viz novinové články staré cca 2-3 týdny (tam se psalo dtto o Německu). Takže pokud pan ministr podporuje masivní rozvoj elektroaut říká o hodně rychlý blackout…. Jistě mu pak všichni zatleskáme.

    • U nás v dohledné době nehrozí. Nejsme v Německu. Laicky řečeno není problém s nedostatkem energie, ale s jejim přebytkem.

  • A to nikomu nepřijdou divné zmiňované „Roční náklady na provoz … 160-240 milionů korun“?!

    Za „jednorázových 110 milionů korun“ se namontují kamery s GSM modemy, provede se zabezpečení (možná) a nainstalují se 4 servery (2 primární, 2 záložní). A za těch cca 200 milionů ročně se bude dělat co? Utírat čočky na kamerách? Čistit stará data z disků? Nebo se prostě pošlou nějaké firmě za „správu sítě“?

  • Já bych dal rozlišení jestli se jedná o osobák nebo nákladák a ještě v osobním vlastnictví nebo firma/podnikatel.

    • Proč podnikatel ono dneska nestačí že podnikatelé platí silniční daň a musí si známku kupovat. Snad tím nebylo myšleno,, že by měli platit více…

    • Ano, bylo to myšleno tak, prostě za N1 bude platit více, než děda za sandero.

    • Škoda, že to není jako v Německu všichni platí silniční daň a mohou si jezdit kde chtějí. Výše daně je dle vozu. Oni totiž ne všichni podnikatelé mají firemní vozy dodávky a tu daň a známku platit musí…

  • Výpadek desítek milionů ročně s ohledem na elektrovozy?? Co to tady píše za pisálka? Naše republika již před dvěma lety měla vnést do legislativy osvobození elektroaut a aut s alternativním provozem CNG, bohužel i LPG tak jak znělo Nařízení Evropského parlamentu v roce 2014. Na to ovšem naši legislativci jaksi zapoměli…… Jinak 1700 dosud registrovaných elektrovozů by představovalo výpadek v příjmech 2 550 000,- Kč za předpokladu, že by si všichni kupovali roční známku! Pane redaktore vraťte do základní školy a zopakujte si matematiku……..

    • Dobrý den, pane Libore, jde o pasáž z důvodové zprávy materiálu. Odkaz na ní je přímo v textu, tak si ho prosím přečtěte. Hezký den.

    • Libor: Ona ta základní matematika bude po roce 2020 asi trochu jiná než dnes s ohledem na rostoucí počty elektrovozů i rostoucí ceny dálničních známek.

  • Celková nekoncepčnost se táhne v duchu dálničních poplatků i nadále.
    Kosmetická úprava na časový odpočet reálných kalendářních dní (měsíců) bude znamenat možná nějaké sezónní „dopravně-špičkové“ proměny (počkáme si).
    Co se týče „elektro-aut“ zadarmo, tak to je surfaření na populární vlně, které nemá prapůvod v logice.
    Dálniční poplatek slouží od toho, aby se sounáležitě hradily náklady na vybudování, udržování a případně i rozšiřování infrastruktury (je vcelku zbytečná diskuze, zda to stačí nebo nestačí). Z podstaty existence dálnic je irelevantní, jestli po dálnici jede auto, které produkuje spaliny, nebo auto bez nich. Obě auta něco váží, odvalují kola a způsobují na povrchu vozovky nějaké tření. Dále obě auta zaujímají nějaký vymezený prostor (kapacitu), je potřeba pro jejich řidiče vytvořit a zajistit nějaký komfort (služby, dálniční telefony, info apod.). Za mě totálně „antikoncepční“ výkřik z dílny „nepolitika“.

    • Pravdu mas 😉

      Eletro auta a vidikova auta vazi o cca 500kg vice

      Treba ale ulevy v centru mesta maji smysl 😉

      Je to popularni vlna. Ale bez hosopodarske logistiky. Spravny spravce kazdeho podniku dba o vydelek takovy aby pokryl naklady na provoz ci existenci firmy…

      Na zeleznici se to vubec nedari vydelat na provoz

    • sladlu: je to jedna z veci jak motivovat lidi aby si zacali kupovat auta na alternativni pohon.
      Ikdyz je to trosku zvracena logika – elektroauta jsou dost draha – takze toho kdo si to koupi, toho to svobozeni od poplatku za dalnice vazne nevytrhne.. 😀

    • Rovněž podpora CNG formou slevy na dálničním poplatku.
      Proč rovnou vláda nepřijde s obdobnou podporou na LPG ?? (nebo v nákladní dopravě LNG ??)
      Vše jen na oko, za oponou se hrají roztodivné hry, nejde o výsledný efekt, ale o mast na hubu potenciálních voličů.

  • Zavedení rozeznávání pohonu aut je cesta správným směrem a snad časem zavedou zvýšení poplatků za jízdu škodlivými dieslovými auty, pro rychlejší úplnou eliminaci těchto aut.

  • Moje motivace platit dalnicni znamku je nulova. Najezdim 15 000 km rocne. Dalnicni sit je nekompletni a nedomyslena

  • Takže se (opět) nepočítá s platbou podle ujetých kilometrů. Škoda, já bych na tom se svými 1200km za rok vydělal.

    • No to určítě:-) Ale i tak nevydělal 1200 * 3. Ale nebojte, dočkáte se.. EU to zařídí.

    • Podle mě to je dobře. Lidé by měli tendenci se dálnicím vyhýbat. Takhle když zaplatíte jednorázový poplatek, není důvod hledat jiné cesty.

    • Právě naopak, tendence vyhýbat se dálnicím bude o to větší že zdraží, a stále nebude možnost zaplatit si třeba jen jeden den, o což si systém s elektronickou kontrolou přímo říká. Protože pokud jedu ráno tam a odpoledne zpět rozhodně nehodlám platit deset dní.

    • správně, bylo by to spravedlivé neboť někteří ujedou 15ookm za rok a druzí za den.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora