Železnice

Českým drahám loni přibyly více než tři miliony cestujících

Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy
Osobní vlak mezi Prahou a Kladnem ve stanici Praha - Dejvice. Foto: České dráhy

Českým drahám se i loni podařilo udržet růst počtu cestujících, který každoročně vykazují už od roku 2010. Loni služby státního dopravce využilo 174,7 milionu cestujících, což je o 3,2 milionu více než předloni. Nejlépe se dařilo příměstské a vnitrostátní dálkové dopravě, uvedly dnes dráhy v tiskové zprávě.

„Češi obecně patří k národům, které často jezdí vlakem. Každý z nás ročně uskuteční v průměru 17 až 18 jízd. Rádi přitom využíváme vlaky pro cesty na dlouhé vzdálenosti. To potvrzuje i hodnota přepravního výkonu,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Přepravní výkon narostl loni o 5,4 procenta na téměř 7,8 miliardy osobokilometrů, průměrná vzdálenost, kterou urazil pasažér při jedné cestě, činila 44,5 kilometru. To jsou podle dopravce nejvyšší hodnoty za posledních dvacet let.

„V loňském roce dál rostl zájem také o mezistátní dopravu, kterou zajišťujeme ve spolupráci se zahraničními partnery. Lidé míří hlavně do metropolí sousedních států,“ doplnil člen představenstva Michal Štěpán. V mezinárodní dopravě podle něj loni přibylo 400 tisíc lidí. Jako úspěšný produkt jmenuje Štěpán například před rokem zavedené expresy Praha – Linec.

Dráhy mimo jiné připisují rostoucí počet pasažérů investicím do nových vlaků. V brzké době chtějí vypsat soutěže na výrobu více než 380 nových vozů, aktuálně probíhají soutěže na dodávku 50 nových vozů pro dálkové spoje a deseti motorových jednotek na linku Praha – Kladno.

Podle vedení podniku se vyšší počet cestujících projevil i v tržbách, finanční výsledky ale dráhy zveřejní až v dubnu.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jirka“Síťové jízdenky se dají koupit s platností od 00 do 24 hodin už jen bez rezervace či konkrétní trasy. Když si člověk na svém celodenním cestování zarezervuje byť jediný vlak, tak mu je hned časová platnost i síťové celodenní jízdenky omezena začátkem až od této rezervace. To znamená, že když chci na skupinovou víkendovou jezdit celý den blíže neurčenými vlaky a na jediný večerní zpáteční vlak si dám rezervaci, tak mi klidně e-shop vydá celodenní skupinovou jízdenku, která ale platí až třeba od 20:20 večer (do 24:00) a průvodčí na tom velmi lpí. Takže mám sice jízdenku s celodenní platností, ale průvodčí ji uzná až od 20:20, protože je dole napsáno, že je platná v jakémkoliv vlaku později, ale ne však dříve.“
    Vaše informace je neúplná a zavádějící. To co popisujete platí pouze v případě, pokud si jízdenku kupujete přes vyhledávač spojení. Pokud víte, že je pro vás tato jízdenka cenově výhodnější, vložíte ji do košíku samostatně a pak si samostatně přes vyhledávač spojení pořídíte místenku. Sice nebude zdarma, ale dá se vrátit do 15 minut před jejím začíákem platnosti a síťovka platí od půlnoci.

    • Nevidím nikde co je neúplné a co zavádějící. Jízdenka s platností 00-24 bez rezervace či konkrétní trasy nejde na e s-hopu koupit jinak než přímým výběrem jízdenky mimo vyhledávač. Cokoliv přes vyhledávač je časově omezeno a to zaznělo právě jako důvod zakliknutí cest ranními vlaky, které nebudou využity, ale jsou evidovány do statistik.
      Nepoukazoval jsem na nové časové omezení celodenních jízdenek. Reagoval jsem na zprávu o zvětšení počtu cestujících, které pokládám z tohoto důvodu za z větší části virtuální oproti předchozímu stavu, protože mnou popisovaný způsob dělají v podstatě všichni co znám, tedy z těch co ještě nepřesedli se svými rodinami do automobilu.
      Proč bych kupoval místenky pro 4 osoby na 3 vlaky extra a platil je (420 Kč navíc), když stačí zakliknout jeden ranní vlak, kterým nepojedu a jsou všechny požadované místenky zahrnuty v ceně síťové jízdenky a současně nejsem omezen časem.

    • „mnou popisovaný způsob dělají v podstatě všichni co znám“
      ————
      A já zase neznám skoro nikoho, kdo by kupoval síťové jízdenky. Většina lidí ani neví o jejich existenci. Takže to nedramatizujte a naklikejte si spojení tak, abyste tam ten váš vlak, na který chcete místnenku, měl a navíc taky nějaký ranní, aby to platilo od rána. Voleb „přes“ a „čas na přestup“ tam máte dost.

  • 3,2 je poměrně nečekané číslo.
    Čekal jsem tak 1,5. A to spousta lidí určitě není započítaná, protože díky různým změnám neplatí. (zrušení pokladen a podobně)

    • Na druhou stranu lístky se vydávají i dětem di šesti let, které jezdí zdarma. Akorát by mohli uvádět vytizenost spojů, ale protože údajně České dráhy nesledují počty cestujících v jednotlivých vlacích (alespoň dle vyjádření TM), tak v mé zajímalo, podle čeho to určují.

    • Je to hra s čísly – taky tam bude určitě započítané, že lidi jsou nově nuceni kupovat jízdenky i na vlaky, se kterými nejedou. Síťové jízdenky se dají koupit s platností od 00 do 24 hodin už jen bez rezervace či konkrétní trasy. Když si člověk na svém celodenním cestování zarezervuje byť jediný vlak, tak mu je hned časová platnost i síťové celodenní jízdenky omezena začátkem až od této rezervace. To znamená, že když chci na skupinovou víkendovou jezdit celý den blíže neurčenými vlaky a na jediný večerní zpáteční vlak si dám rezervaci, tak mi klidně e-shop vydá celodenní skupinovou jízdenku, která ale platí až třeba od 20:20 večer (do 24:00) a průvodčí na tom velmi lpí. Takže mám sice jízdenku s celodenní platností, ale průvodčí ji uzná až od 20:20, protože je dole napsáno, že je platná v jakémkoliv vlaku později, ale ne však dříve. Řešením je zakliknutí rezervace i na jakýkoliv brzský ranní vlak a jízdenka pak platí od času jeho odjezdu, takže si dráhy započítají hned 5 lidí navíc, kteří v tom ranním vlaku nejsou a zakliknuli to jen kvůli počátku platnosti. Jestliže to udělám jednoduše rychle s plánováním zpáteční cesty, kdy ten večerní je cesta zpět přičemž jedna cesta užije 3 vlaky, tak je to rázem +15 cestujících navíc, kteří nebyli přepraveni, ale jsou nově zaneseni ve statistikách. Konečně jsem pochopil proč to tak je a proč nikdo nechce učinit nápravu, aby celodenní jízdenky byly opravdu celodenní.
      Určitě to bude počítané i tak, že na celodenní víkendovou jízdenku, kde je určena konkrétní trasa, si napočtou 5 cestujících ikdyž reálně na ni jedou jen 2.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora