Dopravci Železnice

České dráhy jsou potřetí v zisku, do plusu se poprvé dostala i osobní doprava

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

České dráhy loni vydělaly 984 milionů korun, potřetí v řadě tak dosáhly kladného hospodářského výsledku. Poprvé v novodobé historii je v plusu i hospodaření za osobní dopravu.

Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků firmy. Za meziročním zlepšením je zejména růst tržeb i silná česká měna, zadlužení celé skupiny kleslo o 3 miliardy na 27,2 miliardy korun. Zisk celé skupiny stoupl z 882 na 984 milionů korun, tržby stouply na 33,97 miliardy korun (+ 682 milionů korun)

Máme vyšší počet přepravených cestujících, roste nám dopravní výkon,“ komentoval výsledky předseda představenstva Pavel Krtek.

Hlavní růst tržeb přinesla skupině hlavně osobní doprava, kde tržby narostly o 538 milionů korun. Zhruba polovina z této částky připadá na vyšší tržby z prodeje jízdenek, zbytek na vyšší platby od objednatelů. Poprvé v novodobé historii firmy vykázala osobní doprava zisk: 6 milionů korun. Předloni firma prodělala v osobní dopravě 646 milionů korun. Počty cestujících dlouhodobě rostou, podle člena představenstva pro osobní dopravu Michala Štěpána k růstu došlo i v letošním prvním čtvrletí.

V případě nákladní dopravy v ČD Cargo zisk klesl z 935 na 743 milionů korun, tržby stouply o 163 milionů na 11,9 miliardy korun. „Mírný pokles ziskovosti je dán především investiční aktivitou ČD Cargo,“ uvedla firma v prezentaci výsledků.

Dobrá kondice nám umožnila se více zaměřit na opravy a údržbu železničních vozidel za účelem zvýšení kvality cestování v osobní dopravě,“ dodal Krtek.

Podle Krtka je firma ve fázi obhajoby ratingu od agentury Moody´s. Dobré hodnocení potřebuje, firma bude řešit přefinancování svých úvěrů a dluhopisů: letos splácí korunové dluhopisy za 4 miliardy korun, příští rok další emisi v hodnotě 300 milionů euro. Firma si na jejich splácení chce opět půjčit, na nové emisi dluhopisů už pracuje. „Cílem je stabilizace skupiny,“ dodal Krtek.

Pro firmu bude klíčové, jak se podaří uzavřít s kraji smlouvy na provoz vlaků po roce 2019, kdy skončí stávající desetileté smlouvy. Podle něj čas nepracuje ve prospěch krajů. „Umíme prodloužit smlouvy, ale ne o rok až dva. To pro nás není zajímavé. Minimum je 3-5 let,“ dodal Krtek.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jak se projeví ekonomický růst a stabilita na ohodnocení řadových zaměstnanců, potažmo na zlepšení jejich pracovních podmínek?

  • České dráhy přišli o některé linky v jižních Čechách, přesto kompenzace stouply o cca 250 milionů Kc. Mimochodem u rychlíku GWTR se kompenzace na trati Plzeň – Most na kilometr snižovala.
    Další věci je, ze lze předpokládat významný nárůst cestujících v okolí Prahy. A naopak úbytek cestujících na některých regionálních tratích. Bohužel o tom se zpráva nijak zásadně nezmiňuje, takže se dotace od státu a krajů opět prideluji, jak CD potřebují.
    Pokud si CD chválí obsazenost linek do Vídně a Hamburku, tak by mne zajímalo, proč na to dostávají dotace.
    Systémově si myslím, ze koncepce jednotek na dálkových trasách je nesmysl, protože ve špičce nabízí málo místa a mimo špičku jsou poloprázdné.
    Pokud CD chtějí refinancovat dluhopisy s pětiletou splatnosti, tak potřebuji smlouvy na pět let. Protože pokud by měly smlouvy na dva roky, tak by buď platily vyšší úrok nebo by museli podle délky smluv zkrátit splatnost.
    Třetí věci je, ze pokud se stát domluví se soukromníky, tak na koridorovych tratich budou soukromý dopravci během dvou az pěti let jezdit v pravidelném taktu bez dotaci.

    • A vyrovnané hospodaření vám nepříjde normální? Když 30 let ho dělali politici ztrátové?

  • ještě by to chtělo tabulku republiky , kde mají největší růst cestujících. Velkou zásluhu má třeba jančura na moravě, že naučil lidi jezdit vlakem a jak potom odešel, čd neměli síly už ten komfort rušit a hlavně jízdné zůstalo jančurovský. Tak vlastně snížení jízdného a zvýšení komfortu se jim promítlo do zisku.

    • Tak především lidi na Moravě naučilo jezdit Pendolino po roce 2005, kdy se poprvé (i v televizi) dělaly testy rychlosti auto vs. vlak, které ukázaly, že dráha je na trase do Ostravy nejrychlejší. Prestiž této relace začala stoupat, cestovní doba se zkracovat. Pak až přišla soukromá konkurence. Ale to už lidi o vlaku na Moravu dávno věděli..

    • já píši o ferdinance, tady pendolino nejezdilo, tady kupé mělo 8 míst a nebylo z látky, potom jak jančura a leo nahnal lidi do vlaků, tak čd si půjčili slovenské nekoženky a lidi ve vlaku zůstali i když jančura odešel a hlavně lidi přešli z autobusu na vlak, jak kraj zvýšil takt a přímost mezi okresy a ještě u nás je vlak levnější jak autobus, tak mnoho známých přešlo na vlak. Já vím jen fakta o zlínsku.

  • Já to říkám pořád, to mají ČD z toho, že nevyzobávají rozinky, jako všivák Jančura a paštikář Notovný…
    (beware of irony)

  • Zajímavější to bude příští rok s jízdným skorozdarma pro studenty a důchodce a plnou kompenzací státem…

    • Platíme si na daních dost – nemusí vše odtéct ke zbohatlíkům od Klause. Většina lidí to tak vidí…..

    • Já myslím, že se to „jízdné skorozdarma“ příliš neprojeví – nějaké (nemalé) kompenzované slevy existují přece už nyní (byť ne v takovém rozsahu), a kromě toho existují i „komerční“ slevy, takže ta hloupá teorie, že důchodci budou celé dny utrácet za ježdění veřejnou dopravou, je jen hodně choromyslnou představou zbytečně prudících panikářů. Jistě, nějaký nárůst frekvence to samozřejmě přinese, ale žádný extrémní rozdíl proti současnosti to ve výsledku nebude – možná v prvních týdnech, kdy si to leckdo bude chtít vyzkoušet, bude lidí trochu víc, ale až všichni zjistí, že jim stačí používat „levnou“ VHD v tom rozsahu, v jakém jezdili dosud, tak ten prvotní „poplach“ zase samovolně zanikne.

    • Vzhledem k nemožnosti efektivní kontroly nepochybně nastane prudký nárůst počtu vykázaných kompenzací u soukromých dopravců, což je ostatně primární účel tohoto opatření (tj. tunelování veřejných rozpočtů, o studenty a důchodce samozřejmě vůbec nejde). Je dost možné, že jim buď začne „vycházet“ „komerční“ provoz i na trasách, kde je dosud doprava pouze v závazku, nebo dokáží nabídnout lepší cenu (načasování před blížící se soutěže na rychlíkové tratě je čistě náhodná), a konečný cíl, tedy privatizace železniční dopravy v ČR, tak bude elegantně naplněn.

    • Jízdné zdarma už se projevilo – Babiš odmítl snížit DPH na jízdné, protože by mu chyběla jedna miliarda(!!) na daních.

    • pppqqq: Měl byste méně holdovat konspiračním teoriím. Tohle, co píšete, je samozřejmě blbost. Hlavní důvod kompenzací byl čistý populismus a kupování si hlasů voličů. Aneb i zde by bylo dobré zachovat princip Occamovy břitvy 😉

    • babilon: „Jízdné zdarma už se projevilo – Babiš odmítl snížit DPH na jízdné, protože by mu chyběla jedna miliarda(!!) na daních.“
      S „jízdným zdarma“ to podle mě příliš nesouvisí: já bych v tom viděl spíše „politické“ příčiny – když to vyšlo ze STANu, tak to u ANO nemohlo mít příliš nadějí na průchodnost nikdy.

    • Chachar Budvar:
      No nevím s čím srovnáváte, ale bohužel platíme příliš mnoho, lidem toho zůstává málo, ale to není o zbohatlících, ale o tom že se tu razil příliš dlouho razila podpora montoven a když ta se rozjela naplno, tak Klaus už u koryta nebyl, nebyl to náhodou Zeman za koho se tu na ni najelo? A teď se neví jak z toho. Myslím že v současném marastu mají máslo na hlavě nejen Klaus, ale zejména Zeman a ČSSD. Ale to je jen důsledek toho že ČSR bohužel spadla na východ.

      Přerozdělován bohužel nepomůže, spíš by bylo třeba, odbory se už pomalu asi vzpamatovávají, pomalu posunout alespoň průměrnou mzdu na úroveň Německé minimální. Hlavní je ale aby odbory pracovaly ve velkých mezinárodních firmách.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora