Letectví Zprávy

Bílý dům a Boeing se dohodly na dodávce dvou prezidentských jumb za čtyři miliardy dolarů

Nový B747-8 pro Air Force One, vzhled je zatím jen návrh. Autor: Boeing
Nový B747-8 pro Air Force One, vzhled je zatím jen návrh. Autor: Boeing

Americký prezident Donald Trump utnul spekulace o budoucnosti flotily letadel známých jako Air Force One. Trump se – zatím neformálně – dohodl s vedením společnosti Boeing na dodání dvou jumbo jetů 747-8 za 3,9 miliardy dolarů (cca 80 miliard korun). Informaci přinesla jako první televize Fox News, následně ji potvrdily obě smluvní strany. „Díky vyjednávání ušetří daňoví poplatníci 1,4 miliardy dolarů,“ uvedl mluvčí Bílého domu Hogan Gidley.

Nad uváděnými čísly se ale vznáší otazník. Prezident vyjádřil pochybnosti o programu obnovy Air Force One hned po svém zvolení v roce 2016. Na Twitteru si tehdy posteskl, že se náklady vymkly kontrole, když překročily čtyři miliardy. Dnes Bílý dům tvrdí, že se prezident spletl, náklady už tehdy prý byly nad pěti miliardami dolarů. Původní plány přitom hovořily o třech miliardách.

Boeing pro prezidentskou letku přebuduje dva stroje, které si objednala (ale už neodebrala) zkrachovalá ruská společnost Transaero. Nahradí nynější dvojku jumbo jetů 747-200, které objednal v 80. letech prezident Ronald Reagan a do provozu byly uvedeny v roce 1990 za jeho nástupce George Bushe. Nové letouny budou větší a budou mít delší dolet na jedno natankování. Srovnání starého s novým je na stránkách Boeingu.

Letce Air Force One se někdy přezdívá létající Bílý dům nebo létající Oválná pracovna. V době napadení USA může zároveň sloužit jako generální štáb, díky možnosti tankovat za letu vydrží ve vzduchu neomezeně dlouho. Robustní komunikační infrastruktura musí odolat i elektromagnetickým pulzům, které vznikají mimo jiné při jaderném výbuchu. Na palubě je i operační sál.

Zatím není jasné, kdy si americký prezident poprvé vyzkouší novou letku Air Force One. Trump několikrát na jednáních s Boeingem zdůraznil, že by to mělo být do konce roku 2021. Americká média ale připomínají, že se testy mohou protáhnout a zmiňují původní termín, kterým byl rok 2024.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora