Železnice Zprávy

Arriva v zimě nebude posílat spoj na Šumavu, do Nitry pojedou až tři spojené vlaky

Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlaky společnosti Arriva se s příchodem nového jízdního řádu přestanou objevovat na Šumavě. Alespoň v zimě. Firma zruší víkendové spoje z Prahy přes České Budějovice a Český Krumlov do Nové Pece a zpět. Na trať je začne vysílat znovu o sobotách, nedělích a svátcích až od 2. června, a to pouze na letní sezonu.

Motorová jednotka, kterou tím firma ušetří, posílí o víkendech spoje Praha – Nitra. Na nejvytíženější spoje v pátek a o víkendu bude firma nově vysílat až tři spojené jednotky. Jinak zůstane jízdní řád zhruba stejný. Vlak do Nitry vyrazí z Prahy každý den ve 14:30, v pátek a v sobotu pojede ještě další spoj ráno v 8:30. Z Nitry zpět pojede ranní vlak každý den ve tři čtvrtě na sedm, o víkendech pojede ještě jeden odpoledne.

Vlaky by měly přitom být zhruba o deset až 15 minut rychlejší než dnes, kdy cesta trvá šest hodin a 56 minut. „Největší časová úspora vznikne mezi Prahou a Uherským Hradištěm,“ sdělil obchodní ředitel Arrivy Jiří Nálevka.

Jízdní řád spěšných vlaků Arrivy mezi Prahou a Benešovem se oproti nynějšímu stavu měnit nebude. Firma tyto příměstské spoje zajišťuje jen v pracovních dnech.

Společnost má v tuzemsku celkem pět motorových jednotek, které odkoupila od mateřské Deutsche Bahn. Vlaky Arrivy jezdí bez dotací na vlastní podnikatelské riziko. Proplácí se pouze státem nařízené slevy za studenty, děti a zdravotně postižené. Přímou linku do Nitry přes Vlárský průsmyk si přitom vedení firmy pochvaluje a mluví o objevení díry na trhu. Naopak u linky na Šumavu společnost jen těžce zápasí s nově zavedeným a státem financovaným expresem Českých drah, který je rychlejší a jezdí až do Nového Údolí. Arriva přitom chtěla původně na Šumavu jezdit denně. Spěšné vlaky na Benešov pak mají sloužit spíše jako reference pro případné budoucí zahrnutí pod dotační deštník ROPIDu.

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Nechci se zastávat Arrivy, ale není se co divit – když si hodinu před soukromníkem objedná stát nový rychlík a za státní peníze ho dotuje, tak tomu se asi bude konkurovat z pohledu soukromníka dost těžko, nemyslíte? Když se sem na jih Ariva chystala, přímý vlak z Prahy nebyl. Když oznámila vstup na linku, najednou vznikl i rychlík ČD. Jeden jezdí za své, jeden za státní a jedou hodinu za sebou…tak jak to asi mohlo dopadnout.

    • V tom asi ten úplně hlavní důvod nebude – leda by původní představa vedení Arrivy spočívala v tom, že její vlak pojede právě v té časové poloze expresu ČD, kterou jí nakonec MD ČR svou objednávkou dotovaného vlaku“vyfouklo“: pro jednodenní víkendové výlety je odjezd z Prahy až v 9 hodin totiž už dost pozdní, navíc je ta trasa bez jakýchkoli rozumných přípojů cestou kamkoli (kromě rychlíku směr Brno ve Veselí nad Lužnicí, který ale asi cílem velkého množství zájemců nebude). Skutečné důvody Arrivy k tak pozdnímu odjezdu z Prahy těžko odhadovat: napadá mě jen délka směny personálu, protože střídat jej někde cestou by se dopravci jistě nevyplatilo a potřebný dřívější nástup směny při návratu do Prahy po 21. hodině asi ani nelze dost dobře stanovit.
      Všechno záleží na lidech a na tom, jak se jsou ochotni a schopni dohodnout: když si dělají trucy a schválnosti, nemívá z toho nakonec užitek obvykle nikdo. Je-li ta relace pro Arrivu skutečně tak nelukrativní, možná z ní mohla „vycouvat“ už dříve a najít si nějakou zajímavější náhradu – napadá mě třeba trasa Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – … , kde by asi nějakou (přímou) „jednodenní“ frekvenci našla spíše: má navíc rychlé, výkonné a dynamické vozidlo, které je pro takové neelektrizované tratě docela vhodné, takže by se jím mohla o víkendu časně ráno (odjezd ovšem už asi v 6:25 – 6:30 hodin) proplést byť s „přískoky“ relativně snadno i mezi Prahou, Všetaty a Bakovem nad Jizerou bez větších problémů (jen by bylo třeba přistoupit k tomu vstřícně) – a takový vlak tam zatím docela chybí (hlavně v létě).

    • Praha – Nová Pec je 244 km. ČD za objednaný vlak dostanou cca. 30500 Kč, i když pojede prázdný. Arriva nedostane nic a pokud ho plně vyprodají, jsou na 29400 Kč… takže jezdit celotýdenní linku s průměrnou obsazeností když dobře, tak 65 %, se v takové státem placené konkurenci fakt nedá. A dále viz JŠ – vlak se o hodinu posunul kvůli přidání Ex vrstvy do ČB, kterou najednou po půlroce protáhl kraj za své až na Šumavu.

    • Pokud vím, tak Arriva původně chtěla vyjíždět o hodinu dřív. Vlaky ve veřejné objednávce ale mají přednost, takže musela ustoupit drahám.

    • V návrhu jízdního řádu pro příští rok má Arriva zapracovánu i celoroční sobotní dřívější trasu s odjezdem z Prahy už v 7 hodin ráno, která by měla určitě mít podstatně větší úspěch, než ta pozdější dopolední (a to v létě nejspíše i v neděli) – co ale vůbec nechápu, je utnutí všech navrhovaných tras vlaků Arrivy v Nové Peci, když při dojezdu (minimálně) do Černého Kříže by tam mohly snadno vzniknout přípoje na krajem objednané šumavské osobní vlaky GWTR. A omezení jízd na období až od 2. června také není příliš šťastné, protože dlouhé dny vhodné pro jednodenní i celovíkendové výlety jsou už v květnu a vlak s výhodným odjezdem v 7 hodin ráno z Prahy bude pro takové cesty zbytečně chybět.
      Kromě toho by se takový vlak asi uživil i v únoru (3. – 25. února), kdy jsou v Praze a okolí postupně jarní prázdniny – bylo by ale asi třeba zorganizovat i nějakou návaznou dopravu do lyžařských areálů (což by snad právě Arriva měla umět).

  • Až se tu Lukáš zase bude ptát co mám pěti soukromým dopravcum: protože arriva protože leo.
    Dělají z toho holubnik.