Letectví

Airbus finalizuje nový A330-800neo, poprvé vzlétl s A321LR pro dálkové lety

A330-800neo po pobytu v lakovně Airbusu. Foto: Airbus
A330-800neo po pobytu v lakovně Airbusu. Foto: Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus dokončuje novou verzi svého dálkového letadla A330 pro první zkušební let. Nový letoun A330-800 má už dokončený lak, v příštích měsících ho čeká testování. Podstatně blíže provozu je ale nové letadlo A321LR, které má zásadně změnit dálkové lety.

První A330-800 už prošel lakovnou, teď do něj v Toulouse začnou montovat měřící zařízení pro chystané zkušební lety a také nové motory Rolls-Royce Trent 7000. Letadlo vyfocené po výjezdu z lakovny zveřejnil Airbus na sociálních sítích.

Airbus kompletně předělává svoji řadu dálkových letadel A330, už dříve začal s testováním většího A330-900. Dva stroje nalétaly už kolem 300 hodin. Airbus je zatím s vývojem testování podle svého vyjádření spokojen. Termín dodání prvního letadla aerolinkám ale dosud neuvedl.

A330-800 musí nalétat kolem 300 hodin v rámci testování, během kterých výrobce zkouší různé situace včetně například extrémní zimy.

Airbus přišel s novou verzi A330neo v červenci 2014, bude je vyrábět ve verzi -800neo a -900neo. A330-800 bude mít stejně dlouhý trup, jako současný A330-200, maximální kapacita bude 406 cestujících. Bude prvním letadlem, do kterého Airbus nasadí novou podobu paluby s názvem Airspace. Oproti starší verzi má být díky výkonnějším motorům a lehčímu trupu o čtvrtinu úspornější. Airbus má na letadla v obou verzí 220 objednávek, největším zákazníkem má být Air Asia. Jeho hlavním konkurentem je Boeing 787 Dreamliner. Soupeřit budou například v doletu: A330-800neo má mít dolet až 15 tisíc kilometrů.

Airbus v uplynulém týdnu vzlétl poprvé s jiným modelem, který může být v leteckém byznysu mnohem větší revoluční změnou, než A330neo. Ve středu vzlétl poprvé A321LR, který je aktuálně úzkotrupým letadlem s nejdelším doletem. Zvládne doletět až 7400 kilometrů bez mezipřistání, což umožní jeho běžné nasazené na transatlantické lety. Airbus má na A321 už téměř 2000 objednávek.

Letadlo míří hlavně na trh, který dosud ovládal Boeing s modelem 757. Tyto letouny ale stárnou a postupně mizí z provozu. Boeing zatím za ně náhradu nemá, mluví se o letadlu 797, které by bylo doletem i kapacitou mírně lepší než A321LR. Definitivní rozhodnutí o výrobě takového modelu ale v Boeingu stále nepadlo. Airbus tak v tomto segmentu má velký náskok.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Docela by mě zajímalo, co se s těmito prvními testovacími letadly pak děje. Zda jsou také později prodána a nasazená do provozu, nebo si je (v tomto případě) Airbus ponechává k dalšímu testování, nebo zda se sešrotují.

    • Většinou jsou testovací letouny majetkem továrny a slouží jako nebesské laboratoře pro cokoliv ale jsou i stroje, které se normálně prodají do provozu jako například Airbus 330-3 který dodnes létá pod čínskou imatrikulací B-HLJ. Byl to testovací letoun, který poprvé vzlétl 2.11.1992!!
      U konkurence například Boeing 777-200 který jako předváděcí poprvé vzlétl 12.6.1994 stále křižuje nebesa v barvách čínských Cathay Pacific s imatrikulací B-HNL…
      Takže se dá říci, že vesměs prototypy brázdí nebe s cestujícími řadu let po vyrobení 😉

    • Často zůstávají ve vlastnictví výrobce, který na nich i po delší dobu dělá různé testy a inovace. Ve vlastnictví Airbus industries je např. 3 x A380.
      A poté končí často jako exponáty v muzeích.
      321 LR nás čeká v Praze pravděpodobně velmi brzo. Air Transat do Prahy letá z Kanady už s obstarožními A310 a A321LR má objednané na rok 2020.