Letectví

Airbus dokončil první model největšího A321, zvládne lety přes Atlantik

A321neo ACF po představení v závodě Airbusu v Hamburku. Foto: Airbus
A321neo ACF po představení v závodě Airbusu v Hamburku. Foto: Airbus

Z hamburského závodu Airbusu vyjel dlouho očekávaný model nové verze letadla A321, který se stane podle počtu sedaček největším úzkotrupým letadlem na trhu. Nový model A321neo ACF (Airbus Cabin Flex) má kromě větší kapacity i delší dolet a zvládne i transatlantické lety. To ostatně Airbus ukazuje i u nátěru prvního letadla, na kterém jsou siluety Eiffelovy věže v Paříži a Sochy Svobody v New Yorku.

První zkušební let s motory CFM LEAP-1A  čeká letadlo v příštích týdnech, v polovině roku ho mají odebrat první zákazníci.
Úpravou trupu Airbus dosáhl větší kapacity sedaček: vejde se do něj až 240 cestujících. Dosavadní největší verze úzkotrupého airbusu, model A321, pojme maximálně 236 cestující, nové letadlo 240 pasažérů. Airbus navýšení kapacity dosáhl například tím, že zrušil jeden pár dveří. Nová je taky zadní část letadla. Délka letadla zůstala stejná ( 44,51 metrů), vyšší ale bude maximální vzletová hmotnost o téměř tři tuny (nově 97 tun)

Hlavní změny v uspořádání Airbus Cabin Flex. Foto: Airbus
Hlavní změny v uspořádání Airbus Cabin Flex. Foto: Airbus

A321neo ACF bude výchozím modelem pro letadlo A321LR, tedy model s doletem až 4000 námořních mil ( 7 408 km). K této hranici se má dostat i Boeing 737 MAX 7, ale s menší kapacitou. I proto se o modelu A321LR mluví jako o letadle, které může zcela změnit trh dálkových letů. „Je to největší změna v letecké dopravě za posledních dvacet let. Dálkové trasy budou najednou dostupné za ceny, které trh dosud nezažil,“ říká například šéf skandinávského dopravce Primera Air Andri M. Ingolfsson. Aerolinka má převzít první A321 LR letos. Airbus tvrdí, že oproti stávají verzi bude spotřeba na sedačku o 15-20% nižší, než dosud.  Stávající model A321 má dolet 3200 námořních mil.

Srovnání půdorysu A321 a A321neo. Foto: Airbus
Srovnání půdorysu A321 a A321neo. Foto: Airbus

Přes Atlantik zvládnou lety zatím z úzkotrupých letadel už přes deset let nevyráběné Boeingy 757, podstatně efektivnější jsou nové Boeing 737 MAX8, které používá pro transatlantické lety Norwegian. Jejich dolet není ale takový, aby mohly létat z Evropy odkudkoliv za oceán: na východní pobřeží zvládnou let jen z Irska či Skotska. A321 LR zvládne doletět například z Prahy do New Yorku. Airbus má na A321neo 1496 objedávek.

Kapacitou větším úzkotrupým letadlem je Boeing 757-300, který se ale už nevyrábí a na trhu nebyl příliš úspěšný. Vyrobilo se jich jen 55 kusů, do jednoho stroje se vešlo až 293 cestujících.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • že airbus má tu ploutev na konci křídla, vždyt to měl boening a airbus měl to jinak, ted si nebudu jistej co je co?

    • Winglety se už nějakou dobu objevují i u Airbusů. Na rozeznávání Boeingů a a Airbusů se ale dají používat i některé jiné znaky – tvar čelních oken, tvar motorů (u Airbusů byly zepředu spíš kulaté, u Boeingu takové „připláclé“), tvar směrovky (konkrétně její začátek)…

      Zrovna podle Wingletů se Airbusy od Boeingů nedají poznat už dávno. Spíš se pomocí wingletů rozlišovaly třeba jednotlivé verze B737 (B737-400, B737-800).

  • Hm takže 240 cestujících místo 236. To je opravdu masivní zvýšení kapacity. A ubrat kvůli tomu dveře – no nevím nevím. Ty pak můžou při snaze o rychlou evakuaci, až to začne někde na ploše hořet, nebo až s tím zase sednou do Hudsonu, docela chybět. A opravdu je ubrali? V tiskovce přímo u Airbusu píšou, že sice nějaké dveře zrušili, ale místo toho snad přidali nějaký nouzák na křídle – na obrázku to vypadá, že jsou na křídle dva nouzové východy vedle sebe, ale to jsem myslel, že už se dělalo i dříve – ale možná ne zrovna zrovna u A321.

    Jo a vím, že v letectví se používají míle… Ale stejně bych u toho doletu byl vděčný za přepočet na kilometry. Vždyť tam můžou být obě hodnoty, jedna třeba v závorce… Je to tu český web, letadlo je víceméně „evropské“ a ne nějaké anglosaské, tak bych byl opravdu rád, kdybych si to nemusel přepočítávat sám.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora