Letectví

20 hodin ve vzduchu. Airbus dokončuje letadlo s nejdelším doletem

A350-900ULR po opuštění montážní linky. Foto: Airbus
A350-900ULR po opuštění montážní linky. Foto: Airbus

Z montážní linky v Toulouse vyjel zatím poslední model Airbusu A350. Nová verze A350-900 (Ultra Long Range) bude letadlem s nejdelším doletem na světě. První ho nasadí do provozu Singapore Airlines.

Dokončení montáže oznámil Airbus v tiskové zprávě. Singapore Airlines si objednaly celkem sedm těchto letadel, chtějí je nasadit na například na linku ze Singapuru do New Yorku. Ta se má stát opět nejdelší leteckou trasou bez mezipřistání na světě, aktuálně prvenství drží Qatar Airways s lety mezi Dohá a Aucklandem.

Letadlo nyní čekají pozemní testy a instalace motorů Rolls-Royce Trent XWB, následně přijdou na řadu testovací lety.

Oproti verzi A350-900 se do letadla vejde 24 tisíc litrů paliva navíc, aniž by musel Airbus vyrábět další nádrže. Jiné je i zakončení křídel, které má ještě více zlepšit aerodynamiku a prodloužil dolet. Maximální vzletová hmotnost letadla je 280 tun. Letadlo je schopné dolétnout 9 700 námořních mil (17 964 kilometrů) nebo být dvacet hodin ve vzduchu.

Takový dolet žádné jiné letadlo dosud nemá. Druhý nejdelší dolet má Airbus A340-500: 16 670 kilometrů. Boeing 777-200LR má dolet sice kratší (15 843 km), drží ale zatím světový rekord v délce letu: v roce 2005 ulétl 21 602 kilometrů, let trval 22 hodin a 42 minut. Na palubě ale bylo jen 22 lidí, hlavně pilotů a techniků.

Singapore Airlines nepočítají v letadle s čistě ekonomickou třídou. Namísto obvyklých 300 sedaček bude mít letadlo 162 sedaček: 68 v byznys třídě a 94 v premium economy. Singapore Airlines jsou zatím jediným dopravcem, které si letadlo v této verzi objednal.

Někteří dopravci, například australský Qantas, ještě s rozhodnutím čekají na nové letadlo od Boeingu. Nový model 777-8 by měl mít dolet přes 16 tisíc kilometrů, Boeing ale už jedná s Qantasem o možné úpravě na delší dolet tak, aby stroje mohly létat bez mezipřistání z východního pobřeží Austrálie do Evropy. Firma se chce o výběru letadel rozhodnout příští rok.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora