Doprava ve městě Železnice

180 korun za kilometr. Motoráky do Čakovic Praze podraží, KŽC má smlouvu až do roku 2028

Vlak KŽC Doprava zajišťuje veřejnou dopravu v Praze mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak KŽC Doprava zajišťuje veřejnou dopravu v Praze mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Motoráky na lince S34 mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi bude až do roku 2028 provozovat bez soutěže společnost KŽC Doprava. Praha za jejich provoz zaplatí téměř dvakrát tolik, než dosud.  Výrazný je i rozdíl v ceně za kilometr v porovnání s jinými objednateli.

Vlaky společnosti KŽC Doprava jezdí na lince S34 od roku 2014. V době, kdy pražský organizátor dopravy Ropid požadoval po jiných dopravcích například nízkopodlažnost či klimatizace, nový dopravce nasadil na trať desítky let staré motorové vozy řady 810. Cena za jeden kilometr začínala na 76 korunách, letos se vyšplhá až na 99,76 Kč. Vyplývá to z údajů v registru smluv, kde se objevila i nová smlouva až do roku 2028.

Podle ní získá KŽC Doprava ročně 25,79 milionu korun za stejný počet ujetých kilometrů, dosud platí zhruba 14 milionu korun ročně. V přepočtu na kilometr je to 180,98 Kč. Nejde přitom jen o peníze navíc, ale i prodloužení smlouvy: původní kontrakt měl vypršet v roce 2023, uzavřením nové smlouvy se prodlouží byznys KŽC bez jakékoliv soutěže o dalších pět let. V nové smlouvě tak získá přes čtvrt miliardy korun.

Přímé zadání umožňuje u železnice zákon, čímž Ropid argumentuje. „Hlavním důvodem je, že současná smlouva byla na 10 let  a od šestého roku platnosti, tedy od roku 2019 byla podmínka nasazení nízkopodlažních vozidel. Expilicitně objednaná investice velkého rozsahu by byla tak jako tak důvodem k prodloužení smlouvy o pět let,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

O nutnosti pořízení nízkopodlažního vozu KŽC vědělo od podpisu desetileté smlouvy v roce 2014. Přesto nakonec bude jezdit pro Prahu 15 let. „Bez dlouhodobé smlouvy by dopravce nedostal úvěr u banky na jejich pořízení,“ vysvětlil Drápal důvody, proč nakonec došlo k dalšímu prodloužení.

Pokud by ale Praha provoz vlaků soutěžila, mohla by se dostat na mnohem nižší cenu. To ukazuje příklad Jihočeského kraje. Ten vysoutěžil provoz na pošumavských lokálkách za necelých 90 korun za kilometr od společnosti GW Train Regio. Dopravce na trať nasadil modernizované nízkopodlažní vlaky RegioSprinter. Ještě nižší cenu platí například Liberecký kraj společnosti Länderbahn za provoz vlaků mezi Libercem a Rybništěm, kde jezdí moderní nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro. „Kalkulace vychází z pořizovacích i předpokládaných provozních nákladů s ohledem na navržený jízdní řád a proběh vozidel,“ tvrdí Drápal.

I v případě motoráku do Čakovic se mají cestující dočkat lepšího vlaku, než jezdí dosud. KŽC má na linku nasadit slovenskou jednotku 813.2 ze ŽOS Zvolen. „Pořizujeme pro objednatele zcela nová vozidla. Ta nejlevnější, která na trhu EU jsou,“ tvrdí jednatel KŽC Doprava Bohumil Augusta. ŽOS Zvolen naposledy ukázal přestavěnou motorovou jednotku pro ZSSK řady 813.1, přezdívanou Mravenec (Mravec). Vlak pro KŽC by měl být jiný, detaily ale nechce zatím firma zveřejnit. „Nechci to specifikovat, některé věci jsou ve vývoji,“ dodal Augusta.

Spolupráce s KŽC za poslední tři roky výrazně zdražila. Z původních 76 korun za kilometr platí nyní Praha 99,74 Kč za kilometr. „Jeden vůz 810 kapacitně nestačil, přidával se další vůz na část výkonů z důvodu růstu poptávky, jedná se o promítnutí ekonomicky oprávněných doložených nákladů,“ vysvětlil zdražení Drápal.

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ovšemže smysluplněji to bude vypadat po zkrácení intervalu, a tím i prostojů … ovšem zatím je reálné zkrácení celkového intervalu jen na 15 minut, ke zkrácení na 5-6 minut bude třeba obnovit nádraží ve Kbelích, a asi i řízení a zabezpečení provozu. Přece jen vypravovat se v Praze na linku s intervalem půl hodiny nebo hodinu je trochu nepraktické, pokud vše člověk nemá dobře naplánované, nebo to neklapne.

  • Tuto linku by měl Ropid provozovat jako historickou. O nic jiného ani v čele s 810 s retronátěrem nejde. Kdyby to ale udělal, tak by vlastně přiznal, že čakovické posily jsou jen zástěrkou.

    • Lidi tím jezdí a na tu krátkou trasu to stačí, v tom problém není. Problém je, jak už tu někdo psal, že ten vlak z každé hodiny 20 minut jede a 40 minut stojí. Jiné by to mohlo být jedině tehdy, kdyby všechny vlaky (dnešní S3 i S34) jezdily na jedno nádraží a soupravy mohly obracet z „krátkých“ (Čakovice) na „dlouhé“ (Mělník/MB) a naopak. Ale jelikož S3 jezdí České dráhy a S34 mají nově až do 2028 přiklepnuté KŽC, tak nic takového nehrozí.

  • Asi jsem blbej, ale může mi někdo vysvětlit, za co se má platit 180 korun v nadpisu článku? V textu je zmiňovaná cena 99,76 Kč za km a nikde jsem nenašel kde se vzalo těch 180 Kč za km.

    • Vydělením částky po roce 2019 a počtem kilometrů. Pro jistotu jsem to tam ještě dopsal zcela explicitně. Podle ní získá KŽC Doprava ročně 25,79 milionu korun za stejný počet ujetých kilometrů, dosud platí zhruba 14 milionu korun ročně. V přepočtu na kilometr je to 180,98 Kč.

    • V tom případě nechápu tedy tu cenu 99,76. Píše se tam, že cena za kilometr se vyšplhá příští rok na 99,76 a ne na 180. To se počítá vždycky jiný počet kilometrů? Furt to nechápu.

    • díky za upozornění. psáno ještě v roce 2017, takže příštím rokem myšlen 2018. Opraveno. Počítá se stále stejný počet kilometrů.

  • Nemyslím si, že by na této doplňkové lince někomu vadilo, že nejezdí nízkopodlažní jednotky. Vtip je ale v tom, že žádné nízkopodlažní jednotky nejezdí ani na S3, co provozují ČD.
    A ještě k soutěžím. Je samozřejmě nespravedlivé, že linka není vysoutěžená. Ale opět, žádné linky okolo Prahy nejsou vysoutěžené, takže to není o nic nespravedlivější než u ČD. Naopak se tím zavádí alespoň částečná konkurence na pražských linkách.

    • Jenže za 180 Kč/km s předělávkami 810, zatímco jinde jiní jezdí za polovinu vozy novější konstrukce. Tady zřejmě vycházeli z toho, že 810 předělané s 010 na jednotku jsou již dva vozy, a tedy to musí stát dvakrát tolik. Bude to zřejmě nejdražší vlaková linka v PID. Pražané zjevně už nevědí, co s penězi.

  • Kdysi měli PID dvě podmínky pro ty, kdo chtěli jezdit (a být integrovány do PID)…..nízkopodlažnost a stáří vozidel do určitého věku. Nevím bohužel přesně kolik let, ale jistě vím, že 810-ka nesplňuje ani jednu podmínku.
    Zakončím svým oblíbeným rčením. Neuvěřitelné, kam až sahají rektální schopnosti pana Augusty.

    • Tyto podmínky stále platí, ale jsou velice odlišné pro autobusy a pro vlaky. Pro vlaky jsou věkové limity velice mírné, protože by je ani ČD neustály – podívejte se třeba na žabotlamy na S41. A vůbec je zvláštní definovat podmínky pro systém, kde jezdí prakticky jeden jediný dopravce.

  • Seine Pappenheimer zu kennen
    Zde jde o něco jiného, nežli vožení lidí.

    • Nemyslim si. S34 opravdu sve vyuziti ma, jen by se prakticky za stejne penize dal vyjezdit delsi usek. Ty privesne vozy jsou plne.

  • Jak už jsem psal jednou na Facebook, doporučuju nastudovat psání čárky před než, které máte na webu i FB opakovaně špatně.
    Bez čárky: I v případě motoráku do Čakovic se mají cestující dočkat lepšího vlaku než dosud (není sloveso).
    Také bez čárky: Organizaci ROPID nezbývá než řešit situaci jako dosud (je sloveso řešit v infinitivu, tudíž bez čárky).
    Jedině s čárkou: I v případě motoráku do Čakovic se mají cestující dočkat lepšího vlaku, než jezdil dosud (je časované sloveso jezdil, tj. přísudek, tudíž jedině čárka).
    Více najdete na: http://prirucka.ujc.cas.cz.

    • K témě prosím- Jakou má souvislost pravopis českého jazyka s integrovanou dopravou ROPID a hlavně platbou za její služby? Zajdi si na nějaké stránky o českém jazyce a tam můžeš rozdávat své rozumy.
      Ale pochybuji že KŽC je nějakou konkurencí ČD. Vždyť vyšla z jejich řad. Osobně si myslím, že na krátkých příměstských úsecích je důležitější interval než vozidlo. Vždyť ani většina těch vlaků, co jedou až do Mladé Boleslavi dále, nejsou nízkopodlažní. Ty by měly být přednostně nízkopodlažní, a tak by si člověk, který potřebuje nízkopodlažní vozidlo, jel tímto vlakem. Ale ten, kdo se potřebuje rychle dostat z okraje Prahy do centra (a naopak), samozřejmě přivítá jakýkoliv vlak, jen aby dlouho nečekal.

  • Tam by nebylo od veci do budoucna premyslet nad prodlouzenim do Neratovic. Frekvence ve spickach je tam dost silna a uzivilo by se to. Spadla by i cena za kilometr.

    • Souhlas. Klidně v první fázi do Měšic, pak až do Neratovic (nebo rovnou tam). Ovšem s jiným vozidlem. 810 je v podmínkách PID fakt šílenost. Otázka je, kdy má mravenec přijít.

    • To je otázka, jetli se to na tu jednokolejku vejde. Už teď mezi Vysočanama a Čakovicema je kolikrát problém, kdy plnej R nebo Sp čeká nějakou minutu na šukafon se 4 lidma.

    • Do Cakovic by zustal preci pocet spoju stejny. Akorat by se zvysila frekvence do Neratovic. Ten potencial tam je, s novymi vozidly jak tu bylo receno jeste vetsi. Co muze konkurovat autu z Neratovic do Prahy ? Snad jen prave ten vlak, ktery jezdi alespon po 30 minutach, jezdi na cas, jezdi klimatizovany, cisty, ma nizkopodlazni pristup, zasuvky a funkcni wifi. Nic proti 854, ani 810, osobne ty vozy miluju, ale tyto vozy proste nove cestujici a rychlejsi jizdni doby neprinesou.

    • Po 30 minutách se ve špičkách do Neratovic jezdí, ráno do Prahy dokonce i o fous častěji. A to asi bude maximum této trati. Pro lidi dojíždějící z Neratovic je určitě příjemnější sednout do nějakého rychlíku nebo spěšňáku a vystoupit de facto v první zastávce za Prahou, než se vymetat všechny zastávky.

    • Ty vlaky už se tam bez druhé koleje nevejdou. Už teď se ve špičce křižuje plánovaně i v Měšicích..

  • Ty motoráky 20 minut jezdí a 40 stojí, tak není divu, že cena za kilometr vyjde dost hrozně.

Newsletter

Partneři


Výběr editora