Železnice Zprávy

Slovenské dráhy převzaly první modernizovaný motorák. Říkají mu mravenec

Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK
Motorová jednotka 813.111 Mravec, Zvolen, foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) převzala k testování první z osmi modernizovaných motorových jednotek z ŽOS Zvolen. Základem přestavby je motorový vůz známý z nejedné lokálky, řada 810 vyráběná ve Vagónce Studénka od poloviny 70. let. Jednotky přezdívané mravenec (Mravec) poskytují větší komfort v porovnání s podobnou rekonstrukcí Regionova z Pars Nova nebo dřívějšími modernizacemi stejného výrobce. ZSSK zaplatí výrobci ŽOS Zvolen 1,381 mil. eur (36 mil. korun) za kus.

První exemplář 813.111 byl předán 23. srpna k testování a poprvé svezl cestující mezi Zvolenem a Banskou Bystricí.

Přestavba původního motorových a vlečných vozů přináší řadu vylepšení – zcela nový interiér, klimatizaci, bezbariérový nástupní prostor i WC, informační systém pro cestující a kamerovým systémem pro bezpečnostní dohled vně i uvnitř vlaku. Technické vylepšení zahrnuje zejména nový motor, dálkovou diagnostiku pohonu i přenos údajů, např. o spotřebě. Vozidlo se odlišuje i upraveným čelem či novými dveřmi. Max rychlost je zvýšená z 80 na 90 km/h.

S testováním se počítá do poloviny prosince, kdy má být dostupných všech 8 jednotek a ZSSK je nasadí do pravidelného provozu na trati Kraľovany – Trstená.

Za celou zakázku ZSSK zaplatí 11 mil. eur (288,5 mil. korun). Modernizaci financuje dopravce z vlastních zdrojů.

Mravence jsme mohli vidět i v Česku – v roce 2015 jej k testování měl k dispozici dopravce KŽC Doprava a nasadil jej na linku S34 Pražské integrované dopravy z Masarykova nádraží do Čakovic.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ZS
Host
ZS

Nevíte kde vlastně skončila slovenská „Regionova“ svého času provozovaná GWTR na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně?

David S.
Host
David S.

To by měla být ona:

Roman
Host
Roman

Nejlepší bude tu jízdu opravdu porovnat s regionovou třeba tam nějaký rozdíl bude lehce.Ovšem souhlasím s tím že na starým kole se lépe určitě nepojede-podvozky by bylo lépe vyměnit a pořád dokola stavět na starym- a nedělat z toho takovou hranatou krabici-inspiroval bych se u jednotek jako jsou desiro apod.Disajn hraje taky roli.

Graylag
Host
Graylag

Určitě máte pravdu, jenže problém je legislativa. Pokud uděláte na vozidle příliš velkou změnu, už se Vám jej nepovede schválit jako „jen“ rekonstrukci a musel byste jej schvalovat jako nové vozidlo. Jenže na nové vozidlo už jsou mnohem tvrdší požadavky. V podstatě to nejmenší a nejjednodušší co byste mohl postavit je něco jako RegioSpider (řada 841/840). Jenže pokud ten srovnáme s Regionovou, tak zjistíme, že RegioSpider je při o něco menší kapacitě cestujících o 10 tun těžší (tj. o čtvrtinu) a místo jednoho motoru má dva (výkonově obdobné). A to vám na minimálně vytížených regionálních tratích výrazně zhorší ekonomiku provozu.… Číst vice »

David
Host
David

Ten informační systém v podobě papírku nalepeného na okně je skvělý. Pokud stejným způsobem převezmou i další stroje, pak to nemá chybu. Jinak interiér vypadá jak naše regionova (nic proti tomu, ale jsme o deset let dál). Tak teď ještě mohou zachránit skvělé jízdní vlastnosti. Pokud je to za uvedenou cenu, tak je to teda propadák.

Graylag
Host
Graylag

Interiér moc lépe udělat nejde. Pokud tam má být vozíčkářský záchod (který sám o sobě sežere prakticky třetinu plochy 810) spolu s rozumně velkou nízkopodlažní částí a zvedacími plošinami, tak je tohle jediné možné řešení – alespoň pokud nechcete sahat i do podvozků (což by znamenalo vlastně postavit úplně nové vozidlo). Odlišovat se už pak dá jedině provedením sedaček nebo světel, což jsou z technického hlediska relativně drobnosti. Jízdní vlastnosti budou na úrovni původních 813, čili vlastně stejné jako u regionov (pokud neřešíme otázku umístění hnané nápravy a s tím související adheze). Zase, bez zásahu do podvozků nic lepšího neuděláte.… Číst vice »

Z5
Host
Z5

Číslo vlaku je 813.111 nebo 913.111 – dle obrázku. Nebo je to z jedné strany jednotka řady 813.111 a z druhé jednotka řady 913.111?

Graylag
Host
Graylag

Je to jednotka 813.111, která se skládá z vozu 813.111 (8 na začátku znamená motorový vůz) a z vozu 913.111 (9 znamená řídicí vůz – tedy vůz s kabinou strojvedoucího ale bez vlastního pohonu). V československém systému označení se rozlišuje samostatně číslo jednotky a číslo jednotlivých vozů. Číslo jednotky je obvykle shodné s prvním nebo jinak nejdůležitějším vozem jednotky a obecně je i zaměnitelné. Rozdíl je jen v kontextu. Pokud bude například řečeno, že strojvedoucí pojede s 813.111 na vlaku Os1234, je tím myšleno číslo jednotky. Pokud je řečeno že 813.111 potřebuje vyměnit pravé přední dveře, je tím myšlen vůz.… Číst vice »

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Ta cena 36mil kč je jako vážně? Díval jsem se kolik stál jeden Regioshark 844 nebo RegioSpider 840 a to není zas tak daleko…

Graylag
Host
Graylag

Proti 840 a zejména 844 tohle bude mít podstatně nižší provozní náklady (alespoň teoreticky). Minimálně kvůli nižší hmotnosti a jen jednomu motoru. Je to sice na úkor komfortu, jízdní rychlosti a dynamiky, ale pokud tyhle parametry nedokážete obchodně využít k vyrovnání cenového rozdílu, tak se taková rekonstrukce i za tu cenu vyplatí.