Zvrat: Lokálka do Vidnavy už není určena k likvidaci, zachránil ji kaolin

Velká Kraš, vlevo trať do Vidnavy. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8343263Velká Kraš, vlevo trať do Vidnavy. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8343263

Jesenická lokálka už není určena k likvidaci, zachraňuje ji kaolin.

Nepoužívanou lokálku z Velké Kraše do Vidnavy v Jesenickém výběžku u hranic s Polskem čeká druhý život. Donedávna byla přitom určena k likvidaci, když od února 2019 běželo na ministerstvu dopravy správní řízení o zrušení tratě. Zrušena měla být na žádost Správy železnic (SŽ), která ale nyní změnila názor a žádost stáhla. Ministerstvo proto proces rušení zastavilo.

„Správa železnic obdržela doklady o průzkumech v souvislosti s podnikatelským záměrem těžby kaolinu, který je spojen s potřebou kolejové dopravy na této trati,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Město Vidnava bylo po dlouhá desetiletí známé těžbou kaolinu, která ustala až v 90. letech minulého století.

Česká televize uvedla, že za obnovou stojí společnost Basic Capital. „My jsme to iniciovali z toho důvodu, že na základě dopravní obslužnosti surovinu není možné vozit jinak než po železnici a v podstatě jsme se dohodli s místními starosty na zachování trati,“ řekl jednatel společnosti Basic Capital Jan Berger.

Správa železnic znovu nabídne trať k prodeji. „Stavebnětechnický stav trati je dobrý, a proto nepředpokládáme zásadnější opravy dráhy. Případnou větší rekonstrukci může zajistit až následný nový vlastník s ohledem na své aktuální potřeby,“ doplnila Friebová. Těžař zřejmě potřebuje trať pro kladné stanovisko k hodnocení dopadů na životní prostředí.

Nevyužívaná 4,5 kilometru dlouhá trať figurovala na likvidačním seznamu Správy železnic řadu let, Olomoucký kraj na ní přestal objednávat pravidelnou dopravu s příchodem prosince 2010. Správa železnic následně uskutečnila několik neúspěšných pokusů trať prodat, cena přitom postupně klesla až na 560 tisíc korun. Zájem nebyl ani u samosprávy, která měla v poslední fázi nárok na bezplatný převod.

Vidnavská lokálka přitom není v poslední době jediná, která utíká takříkajíc hrobníkovi z lopaty. Správa železnic stáhla žádost o zrušení rovněž u pražské tratě z Malešic na Žižkov, kde nově jen žádá o změnu kategorie z celostátní na místní dráhu. Zachování tratě žádá město s odůvodněním, že po kolejích hodlá vozit materiál v souvislosti se stavbou vnitřního pražského okruhu.

Naopak už přes dva roky stále běží řízení o zrušení tratě Kralovice – Mladotice, která už dávno není v dobrém „stavebnětechnickém stavu“.

Tagy Správa železnic Top trať Velká Kraš - Vidnava
148 komentářů