Automobilový průmysl Automobily

Zpřesnění metodiky vedlo k růstu spotřeby aut. S výjimkou SUV ale jen papírově, tvrdí studie

Dacia Duster. Foto: Dacia
Dacia Duster. Foto: Dacia
Za nárůstem je zavedení přesnější metodiky, průměr kazí velká obliba aut kategorie SUV.

Změna a zpřesnění metodiky v měření spotřeby osobních automobilů vedla za poslední dva roky k navýšení deklarovaných emisí i spotřeby u většiny kategorií osobních aut v nabídce pro české řidiče.

Vyplývá to ze studie, kterou dnes zveřejnila společnost EY. Podle materiálu jde ale s výjimkou segmentu aut SUV jen o papírový růst. „Přesto je dnešní nabídka zatím daleko od stavu, který po automobilkách do budoucna požaduje Evropská unie. Může to vést až ke stažení některých modelů z trhu,“ uvádí zpráva, která je součástí pravidelného Cenového indexu EY. Některé automobilky se ale k požadovaným cílům už dostaly: například Renault naopak začal nabízet volné limity jiným výrobcům.

Autoři porovnávali emise CO2 na jeden kilometr mezi začátkem roku 2018 a třetím čtvrtletím letošního roku. Navýšení je prakticky ve všech segmentech. Podle Petra Knapa, vedoucího partnera EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie, za růstem především nová metodika měření spotřeby, takzvané WLTP. Ta platí pro nové vozy od loňského září. Průměrné rozmezí emisí pro benzínové motorizace se posunulo o jeden gram na 126-142 g CO2/km (1% změna). Razantnější vývoj lze sledovat u naftových agregátů, kde nastal růst o 4 % na 113-128 g CO2/km.

Velká změna metodiky

„Reálné porovnání hodnot z roku 2018 s letošními čísly je vzhledem ke změně metodiky problematické a vyznívá hůře zejména pro vozy nižších kategorií. Jen díky změně výpočtu můžeme sledovat v průměru nárůst emisí o 20 g CO2. Vezmeme-li to v potaz, svědčí výsledné navýšení v řádu jednotek gramů naopak o velkém technickém pokroku ze strany automobilek,“ říká Petr Knap.

Rekordmany z pohledu nárůstu emisí jsou mild a micro hybridní motorizace, a to zejména kvůli rozšíření i na obecně méně „spořivé“ motorizace. Hodnoty HEV (hybridní elektrická vozidla) z letošního roku jsou sice podstatně nižší než u motorizací bez hybridní technologie, přesto jsou i tak o poznání výše, než je požadovaná průměrná meta pro rok 2021 (cca 95 g CO2/km). Po jejím překročení vyplyne pro výrobce teoretická povinnost uhradit výraznou pokutu.

Fenomén SUV. Lidé chtějí větší auta, ale automobilkám za ně hrozí pokuty

„Teoretická proto, že je ve výpočtu uvažována i hmotnost přihlášených vozidel, a tak pro každého výrobce platí hodnota jiná vycházející z konkrétní modelové skladby. Pro evropské statistiky určující velikost případné pokuty je rozhodující i počet registrovaných BEV (bateriová vozidla) a PHEV (plug-in hybrid) vozidel, který hodnotu průměrných flotilových emisí za automobilku snižuje. Každý si ale umí udělat obrázek, jak moc jsou automobilky nuceny do registrací těchto vozidel s emisemi nižšími, než je 50 g CO2 na jeden kilometr, pokud nadále prodávají zákazníky poptávaná SUV s emisemi překračujícími 130 g CO2,“ vysvětluje Petr Knap.

Kategorie SUV zažívá stále velký boom, z pohledu emisí jde ale pro automobilky o velký problém. Z pohledu segmentů je zjevné, že největší emise vypouští kategorie SUV, a to napříč všemi dostupnými motorizacemi. V průměru vypustí SUV auta na jeden kilometr o 20-40 g CO2 více než malá vozidla. Automobilky na druhou stranu v celé kategorii mini a malých vozidel dramaticky omezily nabídku vznětových motorů, které mají emise obecně nižší.

Snížení hodnot emisí v porovnání se začátkem roku 2018 je patrné u plug-in hybridních vozidel (cca o 20 % nižší, 33-40 g/km). To je kromě metodiky dáno zejména vstupem této technologie do mainstreamových modelů. Dosud byla její dostupnost vymezena primárně pro vozidla vyšších tříd. Nižší emise vykazují vozidla s pohonem na plyn, ať už LPG (nyní 104-124 g/km, -22 až -7 %), či CNG (nyní 95-98 g/km, -5 %).

Roste i spotřeba paliva

Studie zkoumala i spotřebu. Podle dat výrobců jsou nejúspornější vozidla se spalovacím motorem spřažena s plug-in hybridním soustrojím, napříč všemi segmenty průměrně vykazují spotřebu v rozmezí 1,6–1,7 l/100 km (-10 %), pokud tedy mají dostatek energie v bateriích, jinak je jejich spotřeba díky vyšší hmotnosti způsobené právě zástavbou oněch baterií vyšší než u vozidel s konvenčním pohonem. Při rozpadu na segmenty se jako nejvíce „žíznivé“ opět ukazují modely SUV (4,5–7,1 l/100 km, bez započtení PHEV) a auta vyšší střední třídy (4,3–7,5 l/100 km). Naopak segment mini vozidel (A) vykazuje průměrnou spotřebu 4,5–4,6 l/100 km. „Pokud vynecháme PHEV motorizace, které mají podobnou spotřebu napříč segmenty díky optimalizaci pro emise CO2 do 50 g/km, jako potenciálně nejhospodárnější se jeví segment malých vozidel s hybridními motory bez možnosti připojení do sítě se spotřebou mezi 3,9–4,8 l/100 km,“ říká Petr Knap.

Zajímavé je i srovnání nižší střední třídy (C), kam patří například ŠKODA Octavia, se střední třídou (D – ŠKODA Superb). Střední třída ve svých ekologicky laděných variantách dokáže být stejně úsporná jako vozy patřící o třídu níže (co do počtu vypouštěných gramů CO2 na kilometr jízdy).

Podobně jako u emisí, i u spotřeby většina sledovaných motorů i segmentů se změnou metodiky rostla. Výjimku tvoří plug-in hybridy, protože výrobci nasadili tento pohon i do nižších segmentů. „Přes veškeré tabulkové navyšování spotřeb ale není sporu, že reálně novější vozidla budou ve většině případů hospodárnější, neboť se tyto tabulkové hodnoty již více podobají hodnotám reálně dosažitelným. A to je známka pokroku nejen v rámci přesnosti metodiky, ale primárně díky technickému pokroku výrobců,“ dodal Knap.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
R2R2

„S vyjimkou SUV“ nezni zle, ale jen do momentu, kdy si clovek uvedomi, ze vsechny ostatni segmenty jsou na ustupu nebo marginalni.

Dorota

Vidím, že je zde spousta mladinkých mínusářů, kteří nejsou schopní vůbec pochopit pohodlí SUV, protože jim zatím vše slouží.

Dorota

Když auto tak SUV, nemusím do něj a z něj lézt jak do ponorky, je z něj dobře vidět a naložím do něj vše co potřebuji. Trošku mi vadí pouze obsluha rakve s lyžemi, kola dávám na kouli.

Ares

Hlavně se s ním nauč parkovat Dorotko 😉

Dorota

S koulí a kamerama vzadu žádný problém.

Od lesa

Typický příklad tuzemského idiota. Sezení výš má řada aut (mám doma 3 takové a žádné není Súva) a někdy stačí použít tu páku, co máš vedle levé hýždě.

Dorota

Od lesa, protože jsem už starší ročník a měl jsem třikrát Octavii tak vím, že po třech hodinách a více jsem se z ní hrabal jak z tanku. Zde se otočím vyhodím nohy a stojím. Takže ta páčka u levé hyždě ti nepomůže.

Od lesa

Taky už mi není nejmíň a i nákupní taška mé ženy je vyšší než oktávka. Přesto to není súva. Hold to chce se konečně vybodnout na předražené koncernové vehementy.

Partneři

Škoda transportation