Hrozba pokut automobilkám za velké emise zabrala. Renault má letos splněno, volné limity začal nabízet jiným

Renault Clio. Foto: RenaultRenault Clio. Foto: Renault

Automobilky dlouhodobě kritizovaly limit 95 gramů CO2 na kilometr jízdy auta za všechna prodaná auta jako nereálný. Teď ho splnil jeden z největších hráčů.

Co ještě před pár týdny mnozí označovali za nemožné a jen vybraní za jisté, se stává skutečností. Automobilka Renault má už dva a půl měsíce před koncem roku 2020 splněné emisní limity, volné limity začala nabízet jiným.

Francouzská automobilka Renault si je letos jistá, že bez problémů splní limit emisí CO2 95 gramů na ujetý kilometr za všechna letos prodaná auta. Jde o prvního velkého výrobce, který přísné normy stanovené Evropskou komisí splnil. Automobilový průmysl přitom dlouhodobě argumentoval, že normy jsou nesplnitelné a povedou k obrovským pokutám.

Na zvládnutí letošní normy upozornil německý analytik a novinář Matthias Schmidt na svých stránkách. Podle něj již automobilka začala podobně jako na trhu s emisními povolenkami nabízet jiným výrobcům možnost odkoupit část emisních limitů, aby se vyhnuli velkým pokutám za jejich nesplnění.

Evropská komise stanovila od letošního roku přísné normy na 95 gramů CO2, do loňského roku platila podmínka průměrných emisí 119 gramů. Automobilky plán dlouhodobě kritizovaly jako nereálný, případně jako popírající fyziku. Teď ale jeden z největších hráčů na trhu ukázal, že limit splnit lze. Normy byly schváleny v roce 2014, automobilky tak měly dostatek času se připravit.

Renaultu pomohla výrazná expanze do segmentu elektromobilů a hybridů, kde jsou emise nulové, respektive výrazně nižší než u klasických spalovacích motorů. Automobilka si tak může dovolit prodat i některá auta s vysokými emisemi, protože celkový průměr sníží auta na baterie. Evropská komise v limitu řeší jen emise při samotné jízdě, nezohledňuje nijak energetickou náročnost výroby auta a samotné elektřiny. Celkem jedenáct procent prodejů Renaultu v Evropě tvoří letos elektromobily, automobilka se poslední roky výrazně orientuje na nízkoemisní vozy.

Z podobného systému prodeje „povolenek“ dlouhodobě profitují čistě výrobci elektromobilů, například Tesla své limity prodala skupině Fiat Chrysler.

 

Tagy ACEA CO2 emisní limity Evropská komise renault
56 komentářů