lot
Automobilový průmysl Automobily Elektromobilita

Hrozba pokut automobilkám za velké emise zabrala. Renault má letos splněno, volné limity začal nabízet jiným

Renault Clio. Foto: Renault
Renault Clio. Foto: Renault
Automobilky dlouhodobě kritizovaly limit 95 gramů CO2 na kilometr jízdy auta za všechna prodaná auta jako nereálný. Teď ho splnil jeden z největších hráčů.

Co ještě před pár týdny mnozí označovali za nemožné a jen vybraní za jisté, se stává skutečností. Automobilka Renault má už dva a půl měsíce před koncem roku 2020 splněné emisní limity, volné limity začala nabízet jiným.

Francouzská automobilka Renault si je letos jistá, že bez problémů splní limit emisí CO2 95 gramů na ujetý kilometr za všechna letos prodaná auta. Jde o prvního velkého výrobce, který přísné normy stanovené Evropskou komisí splnil. Automobilový průmysl přitom dlouhodobě argumentoval, že normy jsou nesplnitelné a povedou k obrovským pokutám.

Na zvládnutí letošní normy upozornil německý analytik a novinář Matthias Schmidt na svých stránkách. Podle něj již automobilka začala podobně jako na trhu s emisními povolenkami nabízet jiným výrobcům možnost odkoupit část emisních limitů, aby se vyhnuli velkým pokutám za jejich nesplnění.

Evropská komise stanovila od letošního roku přísné normy na 95 gramů CO2, do loňského roku platila podmínka průměrných emisí 119 gramů. Automobilky plán dlouhodobě kritizovaly jako nereálný, případně jako popírající fyziku. Teď ale jeden z největších hráčů na trhu ukázal, že limit splnit lze. Normy byly schváleny v roce 2014, automobilky tak měly dostatek času se připravit.

Renaultu pomohla výrazná expanze do segmentu elektromobilů a hybridů, kde jsou emise nulové, respektive výrazně nižší než u klasických spalovacích motorů. Automobilka si tak může dovolit prodat i některá auta s vysokými emisemi, protože celkový průměr sníží auta na baterie. Evropská komise v limitu řeší jen emise při samotné jízdě, nezohledňuje nijak energetickou náročnost výroby auta a samotné elektřiny. Celkem jedenáct procent prodejů Renaultu v Evropě tvoří letos elektromobily, automobilka se poslední roky výrazně orientuje na nízkoemisní vozy.

Z podobného systému prodeje „povolenek“ dlouhodobě profitují čistě výrobci elektromobilů, například Tesla své limity prodala skupině Fiat Chrysler.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Co oni Číňani už začali splňovat EU normy?

Serhij Mudrak

To je opravdu zajímavé, oni prodávají naše zdraví, pokud budeš mít kde a za co koupit „povolenky“ tak pak můžeš do vzduchu sypat saze neomezené. Navrhují prodávat trestní „povolenky“ – nikdo nikdy z mé rodiny nebyl třešně stíhán (tím pádem máme splněno), prodám trochu trestní bezúhonnosti nějakému gaunerovi . . .

Y.K.

Nesmysly. Emisní povolenky nejsou na neomezeně, jsou na určité množství, které si firma koupí, aby mohla provozovat komín. Nijak to firmy nezbavuje povinnosti plnit emisní limity. Kdyby to platilo i na lid prostý, musíte si koupit nějaké povolenky, abyste mohl se svým autem znečišťovat okolí nebo si zatopit plynem.

Josef Trögl

V diskuzi se stále objevují ptákoviny opakované eletrmobilobijci: 1. Elektromobil má menší uhlíkovou stopu (celkové emise CO2) i tehdy, když jezdí na elektřinu čistě z uhlí. Elektromobily i přes větší hmotnost dokáží pracovat s energií daleko efektivněji (rekuperace při brždění, navíc méně opotřebovává brzdy). Navíc je to technicky jednodušší auto (např. nepotřebuje převodovku) a s vyšší možností elektronického řízení spotřeby. 2. Uhlíková stopa je ale jen zjednodušený pohled na věc. Klíčové je celkový životní cyklus (LCA), který vychází také lépe než u klasických aut se spalovacím motorem. A je tu ještě dost k řešení, především recyklace baterií. 3. Z hlediska… Číst vice »

J.K.

Nepočítáte to celé. Představte si že je tu 100% elektroaut – čerpací / nabíjecí stanice najednou budou muset tak zdesetinásobit plochu, budování celé nové infrastruktury…. Kvantitativně samozřejmě potom přestane těžba ropy být problém a lithium začne, když to nebude ropa pro 99% mobility a lithium pro 1%, ale naopak… Životnost baterií…. Vyšší cena elektromobilu stále reflektuje to že na něj potřebujete víc přírodních zdrojů, i přes to že můžete vyhodit převodovku, DPF a kdovíco, to nezdražuje žádnej zlej pán v automobilce. Zátěž z požárů, protože když v ideálním světě bude 100% elektromobilů, co se budou srážet i spolu, tak to… Číst vice »

stanik

To se bude muset celé předělat. Ona elektromobilita nejsou jen osobní auta, ale i nákladní spedice, zásobování, atd. Kolik má energetika gw elektřiny pro pokrytí právě nárůstu spotřeby nejen prostředků zahrnující zdopravy.

R2R2

Rado se zapomina na nejvetsi prinos elektromobilu, vzhledem k cene a omezene pouzitelnosti, jich bude pravdepodobne vyrazne mene nez je dnes normalnich aut. vetsina kalkulaci to zanedbava a pocita s tim, ze elektromobily normalni auta nahradi, coz je dle meho nazoru chyba.

stanik

Osobně by mne zajímal profesní názor nějakého vzdělance se vzděláním dopravní university – právě k tématu budoucnosti elektromobility ! Jak se za dvacet třicet let projeví v osobní i firemní ekonomice nástup elektromobility i v jiných dnes ropných profesích dopravy a přepravy,. At se jedná o zemědělství, stavebnictví a další podobné profese kde je zatím základem naftové medium pohonných jednotek. Jak si s nárustem spotřeby el.energie poradí výrobci. Bude dostačující vodní, větrná ,solární energie pro pokrytí potřeb ????

Olda

No…, je to tak cca 4 – 5 let dozadu, co hoši z MIT (jo… to jsou ti týpci co laškují s AI, paralelními dimenzemi, adaptabilní virtuální realitou a DARPA si zde vybírá další své nohsledy) přišli se studií o komplexní uhlíkové stopě nějaké Tesly a naftové A4. Tesla byla pro planetu 17x větší zátěž. Tím pro mne ty žvásty a debilové, kteří je zastávají, u nás i v EU skončili a snažím to nevstřebávat, neb mi to škodí. Myslím však, že i kdyby to řekl sám Bůh, tak to bude stejně v háji, neb brány nebeské prostě nestojí v… Číst vice »

PetrD

Máte i zdroj?

frost

taky by me zdroj zajimal…

Y.K.

A to se týká výroby auta nebo provozu auta? To je dost podstatný rozdíl. Zdroj té informace by nebyl?

Olda

Chlapci beru zpět… Elektřina je zcela určitě budoucnost, a si tomu tak i bude, dokonce mám elektro vzdělání, alespoň to střední a rámcově chápu o co jde, ale… Zdroj je někde na starým počitadle a opravdu se mi nechce s někým přít. Fakt sorry, …příště si dám pozor. P.S.1: Vybavuje se mi, že byly zahrnuty jak výrobní, tak provozní náklady. Počítali se náklady na vytěžení každého gramu kovů vzácných zemin, s tím vzniklá ekologická zátěž, ekologická likvidace (náklady na rozebrání), přetavení A4 v peci a potřebě počtu pecí při stejném množství aut (co bude stát jejich výstavba a i zde… Číst vice »

Y.K.

OK. Já to celé asi brutálně zjednoduším na: pokud někdo tvrdí že elektromobil má nějaké konkrétní emise a vyvodí z toho závěry, tak to rovnou můžeme shodit ze stolu jako nevěrohodné a manipulativní. A to může dělat i člověk ze známé univerzity. Protože míra emisí dost záleží kde a jak je elektroauto provozováno, resp. nabíjeno. V USA je to stát od státu, některé jsou silně závslé na uhlí, někde mají elektřinu téměr bezemisní. Schválně jsem věnoval pět minut Googlení a… našel článek s dost povrchními daty. Silná tvrzení postavená na nejasně deklarovaném rámci (až v dodatku). Odtud to si máte.… Číst vice »

Od lesa

Takže opět eurošaškárna, ne snížení emisí. K deseti klasickým autům připočítáme jeden na baterky a ejhle, benzín dokáže ohnout fyzikální zákony. Bravo EU!

Greta

Ano, taky jsem za EU rád, když v Česku už 75 let převládají neschopní politici bez vize.

Yellowhammer

Jenže ta cena, za kterou je to splněno asi není pro spotřebitele ta nejlepší. Auta plná filtrů, malých motorů, techniky a to nemluvím o elektromobilech a jejich úskalích, včetně neekologické těžby pro výrobu baterií. Zkrátka to nepovažuji za pozitivní zprávu.

Y.K.

Mě nepřestává fascinovat argumentace nekologickou těžbou (asi myšleno Lithum) pro baterie, přitom ho tam je asi do 0,3 kg na kWh, v elektromobilu tedy +-10 kilo. A to vydrží sloužit minimálně 10 let. Ti co toto používají dělají jako by se ropa netěžila a 10 kilo benzínu jim vydrží tak na týden, méně jezdícím měsíc.

A že někdo kritizuje „filtry“, to také nechápu. Sám vzduch nedýchá? Nebo bydlí někde „na samotě u lesa“ a dýchání splodin je problém těch druhých?

J.K.

Nesmysl jsou extrémy – plná elektromobilita v podání dnešních bateriových aut nás může zničit ekonomicky i ekologicky.

Na druhou stranu je blbost jezdit s dieslem s vykuchaným filtrem.

Stačilo by od Euro VI nedávat pokuty a neprodražovat uměle nové vozy a časem by byl mnohem lepší vzduch jen díky obměně vozového parku. Pokud se kvůli pokutám prodraží nové vozy a elektroauto si z normálních lidí nemůže dovolit nikdo, tak lidi udržují při životě staré plečky o to déle – to nám rozhodně nepomůže.

Yellowhammer

Na jiném webu je i pěkný článek, proč Toyota nechce vyrábět pouze elektromobily, když by k nim měla blízko, ale proč jsou lepší – i s menší spotřebou materiálu – hybridy, kde jedna baterie do elektroauta je stejně nákladná a je potřeba tolik surovin, jako na výrobu 35 až 60 hybridů, v závislosti na modelu. A k filtrům, taky nechci hulící auta á la vykuchané 1,9TDI, ale je ten filtr nutný i v 1,0TSI?

Od lesa

A je 1,0 TSI nutná v autě velikosti oktávky? Ten motor bude za chvíli po smrti, bude se muset vyrobit další auto a to nadělá víc ekologických škod než kdyby tam dali kloudný motor, ne vykastrovanou přeturbovanou ‚sr*čku.

...

Těžba ropy probíhá tak, že se prostě vyvrtá díra a čerpá se. Když jde všechno dobře, tak bez dalších úniků. Těžba lithia je oproti tomu srovnatelná s těžbou uranu čerpáním kyseliny do podloží, těžba kobaltu je taky srovnatelná schweinerei.

Josef Trögl

Jenže to nejde dobře. Těžba, doprava a zpracování ropy jsou kvantitativně největším zdrojem znečištění ŽP.

Y.K.

To máte poněkud naivní představu s čím je těžba ropy spojená. Okolí „díry“ bývá kontaminované a to nemluvíme o břidlicové ropě. Ropná havárie jsou také relativně běžné a jsou mezi nimi nejhorší ekologické katastrofy, které poznamenaly nejeden ekosystém, zejména na moři. Kontaminace ropnými látkami je i u nás naprosto běžná. Jak při výrobě, tak při skladování… http://www.aquatest.cz/cs/sluzby/reference/24-sanace-podzemnich-vod-a-zemin-kontaminovanych-ropnymi-latkami-chemopetrol-litvinov Nechci hájit těžbu lithia jako bezproblémový čajíček, nicméně obrovská výhoda je, že ho je potřeba opravdu nepatrný zlomeček, desítka kilo na auto a ke všemu jde recyklovat.U auta co najelo půl milionu kilometrů proteklo jeho nádrží nějakých 70 – 80 000 litrů. Což… Číst vice »

R2R2

Kdyz vam jdou prodeje aut o tretinu dolu a pritom nejak udrzite prodeje dotovanych elektromobilu, tak se da splnit lecos, je otazka, zda je to tak uplne duvod k radosti.

J.K.

No moment – „splnit“ se to dá tak že se u elektromobilu počítají emise jako 0 CO2/km , pokud se nepletu. Což není pravda, nicméně s touto lží se v elektromobilitě operuje.

Sobolí Havanský

Zanedbává se energetická náročnost výroby elektřiny, stejně jako se zanedbává energetická náročnost těžby, zpracování, rafinace a přepravy fosilních paliv. U žádného pohonu není reálné kompletní a přesné vyčíslení množství emisí, neboť to se koneckonců liší i kus od kusu automobilu.

J.K.

U elektřiny to známe , u fosilních paliv taky, není důvod živit blud s nulou.

Martin V.

Ale to už by pak nebyla vlastnost auta. Je zásadní rozdíl, když prodáte (a budete provozovat) elektromobil v Norsku a nebo v Polsku. Pak by museli prodávat elektromobily jen ve Francii, v Kanadě, v Norsku, v Rakousku, omezit je v Německu a u nás a zcela zakázat v Polsku.

Ale svoji vnitřní logiku by to rozhodně mělo.

Zlámalík

No pořád by se ale mohly započítat emise z výroby baterií.

Kalina

A také z výroby oceli, hliníku, plastů, gumy, skla a všech komponent tvořích auto?

Vojta

Samozřejmě, musí to jít ruku v ruce s přechodem energetiky na nízkoemisní, protože jinak se toto jen tak nezlomí: https://faktaoklimatu.cz/infografiky/koncentrace-co2

J.K.

No je dost dobré umět zpracovávat data – ten graf je zajímavý, ale v levé části máte 50 tisíc let na dílek a analýzu ledovcových vrtů, v té pravé najednou pár let na dílek a nárůst – z těch vrtů z podstaty budete mít informaci zprůměrovanou za „delší“ období, kdežto dnes měříte real time velmi přesně všechno…. Až za další milion let někdo udělá stejnou analýzu ledovcového vrtu i přes období dneška, může ten dnešek potom na grafu vypadat stejně…

Jaaaa

No, a nebo taky ne. 10 let se v ledovci projeví slušně.

J.K.

No problém je že se vám to tam zprůměruje, oproti dnešnímu digitálnímu přesnému měření a přesnému záznamu….

Viz https://www.osel.cz/5785-opravdu-nikdy-nebylo-vice-jak-280-ppm-co2.html – ta problematika je zajímavá…

Vojta

No, chápu, že byste si přál, aby to tak bylo, ale ten výkyv už je hodně mimo, aby se to nerpojevilo i při té analýze ledovcového vrtu. Kdyby to bylo bez toho přiblížení za posledních 2020 let, tak tam bude akorát prakticky kolmá čára nahoru. Podobně pěkně vidět je to bez změny měřítka za posledních 22000 let s teplotou, ta rychlost v posledních letech je fakt brutální: http://xkcz.cz/1732-casova-osa-teploty-na-zemi/

J.K.

No to je to samé – jak přesně měříte teplotu těch 21900 let ? Máte zemi 22000 let v kuse pokrytou přesnými čidly napojenými na IoT sítě?

Přečtěte si mnou odkazovaný článek ještě jednou a vyvraťte ho reálnými argumenty, nikoliv předjímáním co já si asi přeju.

Kalina

Elektroauto produkuje nula lokálních emisí, tedy tam kde je provozováno a to je zcela rozhodující argument.

Jakub P

Je to nula z pohonu, už ne tak úplně nula z otěru gum, brzdového obložení a podobně. (Samozřejmě i s tím je to nesrovnatelně méně než lokální emise spalovacího motoru). Rozhodující argument je to tam, kde je velká koncentrace aut, typicky ve velkých městech. U auta jezdícího drtivou většinu své životnosti po okreskách mezi malými vesnicemi to tak zcela rozhodující argument být nemusí…

Kalina

U elektroaut je díky rekuperačnímu brzdění použití klasických třecích brzd minimalizováno. Podobně opotřebení gum je sníženo, díky plynulým rozjezdům.

Jakub P

Jo, rekuperace to snižuje, na druhou stranu hmotnost je zpravidla vyšší, což zase situaci zhoršuje. Imo to bude dost záležet na stylu jízdy řidiče. O čem není pochyb je, že elektromobily jsou lokálně o hodně čistší a že nahrazení převážné většiny spalováků elektromobily v místech, kde je velká hustota provozu, by bylo plus. Kdyby se podařilo nahrazení spalováků ve městech z části elektroauty a z části třeba elektrokoly (s jejich daleko menší hmotností, potřebou kapacity baterie a zabraným prostorem), bylo by to ještě o dost lepší.

MiKi

Tak to neznáte předpisy EU. Každé auto při rekuperaci musí použít i konvenční brzdy.

CarlosEV

musí rozsvítit brzdová světla při deceleraci xy ale brzdy nebrzdí
máte špatné informace

J.K.

No to je rozhodující argument u jiných emisí, ne u CO2, tam jde o jeho globální efekt.

Nekdo
...

Elektroauto má výfuk v Tušimicích.

CarlosEV

to moje v Temelíně 😂😂😂

Greta

To se pletete, emise elektromobilu se počítají dle energetického mixu elektřiny.

J.K.

Dle energetického mixu které země? Pak to ale v Německu může vyjít dost podobně jako u normálního auta, akorát vám opravdu nevydrží 20 let…

Nekdo

správně! ve Francii je to téměř nula, u nás má elektromobil výfuk někde v Tušimicích, Počeradech nebo podobně. no a v Polsku to bude kaatstrofa…

J.K.

Viz Google , co2 per kwh Germany, vyskočí i srovnání s Francii, za rok 2016 cca 500 g co2/kwh DE, cca 50 FR… No a až v Německu zavřou všechny jaderky tak si rozhodně nepolepší….

Jestli v super budoucnosti bude 100% elektromobilů a jádro je taky fuj u zelených, tak budou emise CO2… Ano, skoro stejné.

Josef Trögl

Proč 100% elektromobility. To je druhý extrém.
Je potřeba to vyvážit.

Nekdo

jistě. jenže ani na televizi nemůžeme koukat u petrolejky. a ani kvasit mrkev na methan a ten spalovat. ideální je mít jednak bazální zdroje kvůli stabilitě sítě, pak zásobníky (ať už velké přečerpávačky, nebo lokální v bateriích, třeba elektroaut), a pak ještě pokrýt špičky v dopytu. a podle možnosti buď s (téměř) neutrální bilanci skleníkových plynů, nebo púlně nulovou (pomineme-li výstavbu). co Vám zbyde? hydroelektrárny, vítr, slunce, štěpné, fúzní, geotermální. zapoměl jsem na něco?

MiKi

Tak to nevíte, pro co naši europoslanci z Pirátů a STAN před pár dny zvedly ruku.

Jiří

Německo 2016: 523 g/kWh, 2017: 485 g/kWh, 2018: 468 g/kWh, 2019: ~400 g/kWh…

Greta

Dle mixu EU. Národní mixu jsou nesmysl, jaký význam má sledovat mix Norska, když velký díl vyrobené elektřiny exportuje, nebo národní mix Francie včetně zámořských departementů, nebo mix Řecka včetně všech 2000 ostrovů.