Doprava ve městě Infrastruktura

Zlatý byznys s reklamou na mostech. Praha má z pronájmu jen 2,3 milionu ročně

Za pronájem reklamní plochy na lávce přes D1 platí BigBoard společnosti Jihoměstská majetková 700 tisíc Kč. Praze za pronájem většiny mostů dva miliony. Foto: Jiří Matějíček / Wikimedia Commons
Za pronájem reklamní plochy na lávce přes D1 platí BigBoard společnosti Jihoměstská majetková 700 tisíc Kč. Praze za pronájem většiny mostů dva miliony. Foto: Jiří Matějíček / Wikimedia Commons

Praha má desítky až stovky mostů ve špatném stavu, možné peníze na jejich údržbu a opravu ji ale utíkají přímo skrze jejich zábradlí. Důvodem je nevýhodná smlouva, kterou má město uzavřenou přes Technickou správu komunikací se společností Czech Outdoor patřící do skupiny BigBoard na pronájem prostor pro reklamu na mostech. Podle odhadů město ztrácí ročně 40 milionů korun.

Vyplývá to ze smluv, které redakce získala od TSK na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Za pronájem zhruba 211 mostních stran má město ročně příjem zhruba 2,3 miliony korun. Jde o pozůstatky smluv, které město uzavřelo už v roce 1992, nejprve se společností Amma. Postupně přešly na stávající Czech Outdoor. Původní smlouva byla na dva miliony korun, částka se valorizuje o inflaci. 

Několikrát prodlužovaná smlouva platí aktuálně do konce roku 2022. Pokud ji TSK nevypoví rok dopředu, automaticky se prodlouží o dalších deset let. „Určitě je to věc, kterou budeme řešit, musíme se s tím detailněji seznámit,“ řekl nový pražský radní pro správu majetku Jan Chabr.

Podle Vojtěcha Razimy z obecně prospěšné společnosti Kverulant, která dlouhodobě bojuje proti nelegální reklamě, přichází město podle jeho odhadu ročně o zhruba 40 milionů korun. Vychází přitom z cen, které jsou běžně platné i po slevách.

Billboardáři naopak od roku 2008 vytáhli z kapes pražských poplatníků téměř o půl miliardy korun,“ řekl Razima. Chce proto oslovit nové vedení Prahy, ve kterém je vyzve, aby hlavní město vyčistilo „od laciného billboardového smogu“.

Že reklama na mostech je mnohem cennější, než Czech Outdoor platí, ukazuje i smlouva, kterou má společnost BigBoard se společností Jihoměstská majetková. Ta patří Praze 11 a kontrakt řeší pronájem reklamního prostoru na lávce přes Brněnskou ulici na začátku D1. Ročně za jedinou lávku zaplatí BigBoard 700 tisíc korun, tedy zhruba třetinu celkové částky, co platí jeho dceřiná firma Praze za více než stovku mostů.

Smlouva i její prodloužení je záležitostí ještě bývalého vedení TSK. Podle mluvčí Barbory Liškové stávají kontrakt platí až do roku 2022. „K oznámení o nezájmu automatického prodloužení nájemní smlouvy o dalších 10 let tak mohou obě smluvní strany přistoupit až v šestém měsíci před skončením desetileté lhůty, tedy nejpozději v říjnu 2021,“ dodala Lišková.

Původní smlouva nespecifikuje množství ploch v metrech čtverečních, jen stanovuje jednotlivé mosty. Redakce při výpočtu předpokládala, že u každé mostní strany je průměrná plocha 40 metrů čtverečních. V takovém případě vychází zhruba 8000 metrů čtverečních, tedy cena méně než 300 korun za metr. Mluvčí skupiny BigBoard Pavlína Stránská ale uvedla, že v pronájmu jsou pouze plochy o celkové rozloze 1 100 metrů čtverečních a tak podle ní vychází výše nájmu na cenu 2 400 korun za metr, což je více, než praví usnesení rady o minimální ceně za pronájem.

Propojení firem ze skupiny BigBoard s pražským magistrátem je dlouhodobou záležitostí. Bývalému pražskému radnímu Karlu Grabein Procházkovi (ANO) například radil Stanislav Lazar, který ve firmě Czech Outdoor dříve působil. Letos vyšlo také najevo, že úředník magistrátu Ivo Mates jezdil s Volvem od BigBoardu. Podílel se přitom na tvorbě nových materiálů pro využití reklamy v Praze, která nahrávala podle kritiků právě BigBoardu.

6
Diskuze

avatar
4 Komentáře
2 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
ZdeněkskolakJan SůraJakubjak Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Nebezpečný hnus zvaný reklama nemá co dělat u silnic nejen mimo obce ve volné krajině, kterou neskutečně hyzdí, ale i ve městech, kde je hustší provoz a kde odpoutává pozornost od dopravní situace. V záplavě nejrůznějších billboardů a cedulí se opravdu nejezdí dobře – a to i když pozorně sledujete značky a ostatní účastníky silničního provozu. Ani si to ale nepřipouštíte, reklama totiž velmi často působí podprahově na vaše vnímání.

skolak
Host
skolak

Praha je kapka v moři…. Podobné smlouvy má dráha s Railreklamem…

Jakub
Host
Jakub

Dotaz na redakci: Mohli byste, prosím, uvést (sem do komentářů), kdy jste smlouvy od TSK obdrželi? Ptám se proto, aby bylo možné zjistit, kdy smlouvy, jakožto poskytnutá informace, musí být zveřejněna na internetových stránkách TSK (§ 5 odst. 3 zákona č. 106/1999. Sb.).

Díky

Václav
Host
Václav

Ať mi nikdo nevykládá, že od roku 1992 narostla inflace z 2mil na jen 2,3mil. Tj. 15 % to byla v roce 1992 inflace za jediný rok.

jak
Host
jak

Dobrý postřeh. Zde odkaz na inflaci od roku 1994: https://www.czso.cz/csu/czso/2-inflace_1994_ Jen v prvních letech se pohybovala kolem 10 %