dkv-spojujeme

Video: Na 4. koridoru došlo dnes k prorážce tunelu Mezno

Stavba tunelu Mezno na 4. koridoru. Pramen: Správa železnicStavba tunelu Mezno na 4. koridoru. Pramen: Správa železnic

Na stavbě 4. koridoru v úseku Sudoměřice – Votice zdolali dnes stavbaři další milník. Prorazili tunel Mezno.

Na stavbě 4. koridoru v úseku Sudoměřice – Votice zdolali dnes stavbaři další milník. Přesně v 9:50 zde došlo k prorážce tunelu Mezno, který se razí od loňského září. Správa železnic (a díky tomu i deník Zdopravy.cz) slavnostní okamžik zprostředkovala v přímém přenosu (video pod článkem od 13. minuty).

Tunel Mezno dosáhne po dokončení délky 840 metrů. Bude tak o téměř 200 metrů delší než nedaleký tunel Deboreč (660 metrů), kde došlo k prorážce letos v únoru. Oba tunely byly raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejímu následnému jištění primárním ostění.

Prorážka tunelu Deboreč. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prorážka tunelu Deboreč v únoru 2020. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Celkové investiční náklady na celý úsek přesahují sedm miliard korun, což projekt řadí k aktuálně největším na české železnici. Samotnou stavbu získala OHL ŽS v soutěži s cenou 4,4 miliardy. Jako subdodavatele má OHL ŽS slovenskou firmu Tubau.

Celá stavba Sudoměřice – Votice měla být původně hotova koncem roku 2021, posléze se hovořilo o roku 2022. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dnes při prorážce ještě jeden rok přidal. „V roce 2023 již to bude v plném komfortu, byť i některé části ještě hotové nebudou,“ řekl.  Termíny jsou napjaté mimo jiné proto, že ražba tunelu Mezno začala kvůli složitému povolovacímu řízení s ročním zpožděním. Podobně došlo ke skluzu u tunelu Deborče. Celý úsek se navíc přeprojektovával na rychlost 200 km/h, když původně se počítalo jen se „stošedesátkou“.

Délka stavby je téměř 20 kilometrů.

https://www.facebook.com/Spravazeleznic/videos/306604570575929/

Tagy 4. koridor Správa železnic Top tunel Mezno
56 komentářů