lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Video: Na 4. koridoru došlo dnes k prorážce tunelu Mezno

Stavba tunelu Mezno na 4. koridoru. Pramen: Správa železnic
Stavba tunelu Mezno na 4. koridoru. Pramen: Správa železnic
Na stavbě 4. koridoru v úseku Sudoměřice – Votice zdolali dnes stavbaři další milník. Prorazili tunel Mezno.

Na stavbě 4. koridoru v úseku Sudoměřice – Votice zdolali dnes stavbaři další milník. Přesně v 9:50 zde došlo k prorážce tunelu Mezno, který se razí od loňského září. Správa železnic (a díky tomu i deník Zdopravy.cz) slavnostní okamžik zprostředkovala v přímém přenosu (video pod článkem od 13. minuty).

Tunel Mezno dosáhne po dokončení délky 840 metrů. Bude tak o téměř 200 metrů delší než nedaleký tunel Deboreč (660 metrů), kde došlo k prorážce letos v únoru. Oba tunely byly raženy takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejímu následnému jištění primárním ostění.

Prorážka tunelu Deboreč. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Prorážka tunelu Deboreč v únoru 2020. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Celkové investiční náklady na celý úsek přesahují sedm miliard korun, což projekt řadí k aktuálně největším na české železnici. Samotnou stavbu získala OHL ŽS v soutěži s cenou 4,4 miliardy. Jako subdodavatele má OHL ŽS slovenskou firmu Tubau.

Celá stavba Sudoměřice – Votice měla být původně hotova koncem roku 2021, posléze se hovořilo o roku 2022. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dnes při prorážce ještě jeden rok přidal. „V roce 2023 již to bude v plném komfortu, byť i některé části ještě hotové nebudou,“ řekl.  Termíny jsou napjaté mimo jiné proto, že ražba tunelu Mezno začala kvůli složitému povolovacímu řízení s ročním zpožděním. Podobně došlo ke skluzu u tunelu Deborče. Celý úsek se navíc přeprojektovával na rychlost 200 km/h, když původně se počítalo jen se „stošedesátkou“.

Délka stavby je téměř 20 kilometrů.

Posted by Správa železnic, státní organizace on Friday, August 14, 2020

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David Brzezniak

To video jste točili na Nokii 3310? Katastrofa. To se nehodí ani do Etiopie jako reklama na hlad.

Anonymus

Až 2023 a stejne nebude vše hotový? 🙁 uf

Jan Dobiáš

…jejímu jištění primárním ostěníM.

MlB

Zdá se mi to, nebo ten vrták místo skály prorážel jen stěnu, která tam k tomu účelu byla postavena? Zbytečná šaškárna za peníze daňových poplatníků…

Lemmy

Šaška jste ale udělal ze sebe sám.

Je to stabilizace portálu zřízená na začátku stavby, pod tím byla normálně hlína a razilo se z druhé strany tunelu. Ano, časem se k druhé strany prohrabali a betonová krusta vypadá jako „zeď“.

Martin V.

Vypadalo to roztomile, jako když se klube kuře z vajíčka. 🙂

Martin Š.

Ví někdo, za jakou dobu dojedu např. z Prahy do Českých Budějovic/Lince v tom roce 2023, až se to otevře? …Když pojedu vlakem co zvládne tu dvoustovku. Slyšel jsem hodina a půl, nepůjde to ale i rychleji? Přeci jen se modernizuje také úsek v Praze.

Kuba

Něco kolem 1:40. Reálně ta dvoustovka bude jenom pro soupravy s naklápěcí skříní, které tam ale s největší pravděpodobností jezdit nebudou. Klasiky budou smět jenom asi 170.
Hodina a půl to má být až s tunely u Budějovic, ale ty jsou zatím v nedohlednu.

bkp

Praha – Tábor 59 minut. Tábor – Budějovice cca 35 minut bez NemaŠe, resp. cca 25 minut s.
Budějovice – Linz cca 1:50 – 2:15 podle počtu zastavení.

Jan

Došlo!

Radiátor

Super ! Ale pokud to bude jako dnes kdy zase nejedou vlaky mezi Vršovicemi a Hlavákem a jedou a končí až v Holešovicích.. tak je to furt na prd

Jerry

Chlast , kurvy ,chlebíčky a v r.2020 nemají dostavěné koridory.

libor

nejsmutnější je, že IV.koridor se staví skoro 20 let a stále není vidět světlo na konci všech tunelů….

Jiří Kocurek

Příprava na druhou kolej se dělala už když tam věšeli dráty. Museli měnit mosty nad tratí a tak je udělali rovnou na dvě koleje.

bohyn

… aby pak postavili dvoukolejku v nove stope. https://en.mapy.cz/turisticka?x=14.6591149&y=49.4864206&z=17

Lemmy

Ne, když tam věšeli dráty, tak naopak najebali sloupy zcela náhodně i do připraveného tělesa druhé koleje, které se dělalo za první republiky.

bohyn

Takze to meli postavit misto jedoho slopu pro jistotu rovnou 2, kdyby tam nahodou nekdy v budoucnu udelali druhou kolej, tak aby stejne stare sloupy hodili do srotu a natahli nove? To asi ne. Navic tyhle upravy jsou jen v useku Tabor-Sudomerice (vi nekdo o dalsich?), tedy jen to zahloubeni kolem D3

Lemmy

Ne, ale měli sloupy držet na vnější straně koleje. 🙂

bohyn

A vis ze ted ty sloupy vykopali a pak zabetonovaly novy?

bohyn

Tohle je fakt prkotina v rozpoctu, kdyz tohle budes delat plosne, tak na tom prodelas vic. Tady fakt problem neni.

Lemmy

Ne, nejhorší je, že na 5. koridor se ani nešáhlo.

Sonfa

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak to že z tunelu nevyjel razící štít, ale kladivo? Tím to proboha snad nehloubili ne? A proč se tam proboha dává stěna z karysítě nastříkaná betonem, kterou musí ten troj prorazit? Víte to někdo? Nebo si opravdu mám myslet, že to slavnostní proražení bylo jen divadlo, které zas ten koridor o něco prodražilo?

Juraj

V článku sa píše, že tunel budovali pomocou NRTM a tá nepoužíva raziace štíty.
Odstreliť kus horniny priamo pred divákmi by zase asi nebolo úplne v pohode.

Jiří Kocurek

Popis NRTM je tady:
https://www.ita-aites.cz/files/Knihovnicka_CzTA/CzTA_KonvencniTunelovani.pdf
A něco se dá najít i na Youtube pod heslem „The New Austrian Tunneling Method (NATM)“

Kari síť se stříkaným betonem tvoří ochranu, aby se to nevyvalilo, kam nemá a kdy nemá.

Jarda Š.

Také nechápu, proč se musí zvát papaláši a dělat takové divadýlko kvůli ukončení jedné dílčí etapy stavby. Jak píše Juraj, razilo se NRTM, kde se nepoužívá razicí štít, ale tvrdé horniny se rozpojují s použitím výbušnin a vyrubaná hornina se nakládá bagry.

Jiří Kocurek

To je ale podstata papalášství. Nějak se vecpat, zdarma se nažrat a pak ani nepoděkovat. Bez toho by to nebyl papaláš. Hlavně se zviditelňovat. Papaláš se vám vecpe na svatbu a bude říkat, že je jeho.

Nekdo

Naprosty souhlas. To soudruzi vse zaridili pro poddansky lid! ANO, uz je lip!

Lemmy

Hele a jací jsou tam papaláši? Ono je to hlavně PR akce pro novináře, kterým se ukazuje, že se na dráze něco i dělá. V létě to bude docela vidět.

Vidím, že PR rozumíte asi tak stejně jako NRTM, takže doporučuju opatrnější postup v neznámém terénu…

Odpadlik

Já bych ten rok navíc neviděl zas tak tragicky.
Je třeba si uvědomit, že tato stavba měla původně začínat stejně jako část pražského okruhu u Běchovic, a tam se ještě nekoplo do země a další 2 roky ani nekopne.
Tzn až tato prelozka bude plně funkční a vlaky tu pojedou 200kou, tak se možná s velkou fanfárou dočkáme i zahájení dostavby okruhu Prahy.

medical_examiner

I když rychlých úseků v „Praze“ se dočkáme v lepším případě jako důchodci…

bohyn

Uz nekde ujasnili, jestli to bude 200 s naklapeckou, nebo i pro konvencni vlaky bez naklapeni? Vim, ze soutosi tady tvrdi, ze jen s naklapeckou, tak jestli se k tomu nejak uz vyjadrila i SZ.

bkp

S naklápěním. Bez naklápění cca 175 – 180 km/h, úsek Soběslav – Doubí v podstatě to samé.
Zrychlení SudoVo urychlí cestu expresů o cca 40 sekund.

Vladimir

Tady nejde o 40s, ale jde o to jaky novy standart se ceske zeleznici dava a to je vmax 20kmh. Nejasam, neni to 230, 250, 300 ani 350 kmh, ale je to posun. Verim, ze se prorazi tunel pred CB na 200kmh a dostavi i zbyle useky, tak bude finalni zrychleni o 3-5 min a za me se tohle uz pocita. Pokud se vlak z CB dostane do Prahy pod 1h30min, potencial je klidne 1h10-15min, tak najednou budou Praha jihocechum blize a tim to obrovsky kraji a prave lidem v nem pomuze, stejne jako kazdemu jinemu kraji co ma slusnou… Číst vice »

Jakub

Tak alespoň bude důvod tam dostat to Pendolino. Ideálně ho sebrat z Košic, kde klopení nevyužije a nezkrátí žádný čas. Alespoň dva spoje denně stejně jako na Plzeň by byly fajn a cestující by si to nalákalo už jen tou vyšší maximální rychlostí (přestože v reálu by to ušetřilo pár sekund).

Vladimir

Presne tak, proc by nemohlo jet pendolino trat CB – Praha – Bohumim, pripadne mozna Zilina. Bylo by to uzasne. Ja jsem zacal vyuzivat z 90% CD protoze jsem na trati Ova – Praha o cca 20 min rychleji nez konkurence v jednom smeru a kdyz jedu v jeden den tam a zpet mam hned skoro 1h zivota a to se pocita preci, o uzasnem jidelnim voze nema cenu mluvit. Ono tech linek co by byly zajimeve je vice. napr. je skoda, ze CD do Brna z Bohumina neposila EC pres Breclav, cas by byl stejny jako RJ na R8,… Číst vice »

Mirek111

No, máte to hezky naplánované, což o to, jen, ZAPLATIL BY JSTE I, ADEKVÁTNÍ JÍZDNÉ???

Vladimir

Bezna jizdenka RJ v lowcostu dnes stoji 219Kc. Takze neverim, ze by tato trasa spodem mela byt varazne drazsi.

Kuba

Na větší rychlost to naláká možná jednou šotouše na projížďku. Jinak je cestujícím putna, jakou jedou rychlostí, podstatná je jízdní doba a ta by pro všechny vlaky jedoucí v taktu byla nejspíš stejná. Ani to Pendolino na Cheb nevyužívá plně svého potenciálu, když jede v taktu s ostatními vlaky.
Takže za mě vybrat jednu linku (ideálně ten Cheb), kde budou jezdit výhradně Pendolina a uzpůsobit tomu jízdní doby. A ne dělat putovní výstavku, s tím, že ty trasy musí zvládnout i klasika.

medical_examiner

Kdepak, tam záleží jak se to občanům naservíruje…

J.L.

Správně, Pendolino je ideální souprava na jednokolejný koridor z Plzně do Chebu!

Dan

Mohla by prosím @redakce zjistit, jestli ten nový strop 200 km/h je opravdu jen pro klopidla? Už takhle je na mnoha úsecích 160 km/h jen komedie, kdyby tam náhodou někdy jelo nějaké ze 7 pendolin. Jestli má 200 fungovat stejně, je to tragédie. Kéž by se ty pomyslné limity zvedly třeba na 220 pro klopidla a 200 pro klasiku. Kéž by se začalo (i u té 160) dbát na zavádění v dlouhých a souvislých úsecích. Kéž by to bylo ještě v tomhle století…. 🙂 Nechtěli byste připravit/zprostředkovat rozhovor se Svobodou a zeptat se, jestli zůstane u těch hurá akcí typu… Číst vice »

Dušan

Rychlosti: V100 = 160 km/h, V130 = 170 km/h, V150 = 175/180 km/h, Vk = 200 km/h certifikováno (Vk = 220 km/h technické dosažitelné maximum infra)

Dan

Děkuji za podrobnosti. A nevím prosím náhodou, jestli na dvoustovka Choceň – Uhersko a druhá někde u Olomouce budou taky jen pro klopidla, nebo tentokrát i pro klasiku?

Dušan

Pokud by se zřizovala na stávajícím svršku, tak by byla jenom pro klopidla.

Vladimir

Vmax nad 200kmh, musi mit samostatnou drahu bez lokalnich nastupist.

Ondrys

Souhlas, tohle je fakt na palici, 160 nebo 200 jen pro klopidla je výsměch, obzvlášť pokud se jedná o novostavbu. Francouzi začali jezdit 200 před šedesáti lety, bez klopidel a s tehdejší technikou. Tomu říkám ostuda pro naši železnici.

Dušan

Jasně, ala to je stavební princip nebo jak to nazvat, který volí Správa železnic – prostě trasování tratě i novostavby se udělá na V = 160 km/h pro všechny s tím, že na úkor komfortu jízdy jakž takž vyhoví pro V = 170-180 km/h a V = 200 km/h. Dalo by se to samozřejmě stavět rovnou tak, že to bude pro všechny V = 200 km/h a luxusní, ale to by vyžadovalo větší poloměry oblouků atd. a bylo by to mnohem dražší, takže se rozhodlo jít spíš cestou limitních parametrů i na úkor komfortu jízdy a všude marketingově říkat, že… Číst vice »

Sitgestravel

4. Koridor je Praha – Liberec, nebo kam to vede?

Jiří Kocurek

Do Budějovic to vede. Do Liberce by vedl pátý.

libor

někde se i udávalo, že to je celé Děčín-Dvořiště

Martin

ano

jozka

V kontextu ostatnich zprav… ma se radovat nebo lomit rukama?

Urban Transport Lover

Paráda – další dobrá zpráva!
Mám velikou radost 🙂

liposh

Jak jsem četl, že na 4. koridoru dnes došlo, tak jsem si říkal: „Proboha, tak kolik, kolik lidí zakukalo dnes?“…naštěstí to pokračuje pozitivně. Cítím se zase jako zamlada, kdy Nova za ty večerní půlhodinové krváčky a hřbitůváčky vždy dala jedno malé koťátko anebo bábu pod kořenem a doufala, že nám to zvedne náladu 😀

jouda

V přímém přenosu? Ale kde?

Kalina