Železniční tunel pod Prahou pro S-Bahn? SŽDC chystá studii k uzlu Praha

Podzemní nástupiště na hlavním nádraží v Berlíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPodzemní nástupiště na hlavním nádraží v Berlíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železniční dopravní cesty se po letech příslibů přiblížila ke zpracování studie proveditelnosti železničního uzlu Praha. Studie má odpovědět na

Správa železniční dopravní cesty se po letech příslibů přiblížila ke zpracování studie proveditelnosti železničního uzlu Praha. Studie má odpovědět na otázku, zda existují dopravně, technicky, ekonomicky a ekologicky přijatelná řešení pro zvýšení kapacity pražské železnici. A jaká to jsou.

Správa železnic dnes oznámila, že k zakázce na studii proveditelnosti chystá na říjen předběžnou tržní konzultaci. Ta bude zaměřena na podobu kvalifikačních předpokladů a zkušeností dodavatelů a řešitelského týmu, dále na rozsah a předpokládanou hodnotu veřejné zakázky a rovněž na způsob jejího hodnocení. Železničáři zvažují využití metody Best Value Approach/Best Value Procurement, která staví do popředí kvalitu plnění a nikoliv nejnižší cenu.

Pokud jde o samotné řešení uzlu Praha, dlouhá léta se mluví především o takzvaném Novém spojení II. To naposledy v září před dvěma lety oprášilo město a organizátor dopravy Ropid, když v nadsázce označily stanici metra Karlovo náměstí též jako stanici příměstských vlaků S.

Plán na Nové spojení II spočívá právě v přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich propojení s metrem. Propojení metra s vlaky v přestupních stanicích dalo projektu i druhý název Metro S. Tunely by vedly ze Smíchova do Karlína a z Nuslí na Bubny. Centrální stanicí by pak byla nově vybudovaná Opera v blízkosti hlavního nádraží a Muzea. Vznikly by ale i další nové stanice, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků.
Vysokorychlostní vlaky by pak jezdily po povrchu.

Opačné řešení prosazovala Hospodářská komora, která chtěla budovat VRT pod zemí a příměstské vlaky nechat na povrchu. Nejlepší řešení má nabídnout právě chystaná studie proveditelnosti Železničního uzlu Praha (ŽUP). Tendr na zpracovatele by měl být vypsán ještě před koncem roku, zpracování studie pak potrvá zhruba dva až tři roky. První výsledky by ale měly být k dispozici mnohem dříve.

Tagy studie proveditelnosti SŽDC Top VRT Železniční uzel Praha
119 komentářů