Železniční tunel pod Prahou pro S-Bahn? SŽDC chystá studii k uzlu Praha
Podzemní nástupiště na hlavním nádraží v Berlíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Správa železniční dopravní cesty se po letech příslibů přiblížila ke zpracování studie proveditelnosti železničního uzlu Praha. Studie má odpovědět na
Neni to tak, ze to stejne bude malovat Sudop,
1) ktery vyuzije drivejsi studie jiz jednou (nebo vickrat) szdc zaplacene
2) ktery zohlednl sve developerske zajmy?
To je otazka, ne tvrzeni!
Asi takhle, než se to vše naplánuje, namaluje, vysoutěží a možná postaví tak budeme tady všici a naše děti a možná vnoučata dávno pod drnem :-). Protože jsme kde, nejen pozadu za západem o desítky let, ale asi zkráceně v prd….
Už příští rok bude méně peněz na dopravní stavby, takže plánovat si můžou jak chtějí.
Takže Standa Franta má pravdu na 1000% 🙂
Mám k tomu jen 2 slova: Nizozemí a (hlavně) Amsterdam. Tam funguje „VRT“ po boku příměstské dopravy a vzájemně i po boku metra a s ničím problém není.
Než bude tunel pro S-Bahn nebo VRT, taky my už tady nebudeme. To je snad každýmu jasný. 🙂
Berte to tak, že to bude pro naše pravnuky.
Pozor na uz probihajici projekty, napr. VRT Praha-Drazdany, pokud by ve meste VRT sla pod zem, tak abychom nemuseli prepracovavat a opet prodluzovat termin realizace…
Celkove mam vyhrady k pozicim stanic v centru, a to hlavne k opere, je uplne zcestna, prestup mezi masaryckou a operou uz by byl nerealny, lepsi by byla stanice pod wilsonakem a bliz masarycce… Objevilo se posledni dobou vice projektu i ohledne prave masarykova nadrazi.
Dalsi problem vidim v kompletni centralizaci mestske zeleznice do centra, rada lidi nepotrebuje jezdit pres centrum a spojeni na okraji mesta je tragicke…
???
Presneji? 1. VRT Drazdany je planovano zausteni do uzlu pobliz Vysocan, a od Plzne vysla studie na tunel k radotinu nebo Smichovu, plan HK by ty projektu opet zazdil a vratil na zacatek,… Tim neodsuzuji stanici dalkove dopravy a VRT na letiste, jen to musi navazovat na tyto plany… 2. Je nekolik verzi jak bude nove spojeni II vypadat, stanice Karlovo nam. je nejlepe umistena, pocitalo se tam s linkou metra v trase Andel-Nam. Miru a je koncipovana jako prestupni navic s vazbou na MHD… Stanice Opera je v prostoru washingtonovy ulice na Vaclavaku, jizne od ul. politickych veznu a… Číst vice »
Treba mesto planuje zel. linky z Radotina (Smichova) pres Z.Mesto do Bechovic, proc treba od Z.Mesta jednu neprotahne pres Liben do Roztok…. Mate zaklad polookruzni linky s navaznosti naklicove uzly v Braniku, Kacerove, Sporilove, Z.Meste, Malesicich, Libni, Holeovicich a Podbabe?
K čemu přesně je tak důležité napojení stanice Opery na Masaryčku?
Přestup mezi Masaryčkou a Operaou není potřeba, protože Opera právě Masaryčku nahradí => nebudou tam jezdit žádné vlaky a bude z ní muzeum apod.
Co je uz davno zamitnute a CD z Masarycky chteji sve nadrazi…
Ja bych prave mel radsi co nejkradsi prestup na hlavnim nadrazi… uz ted je to od metra na 7 nastupiste dost streka, jeste to chodit o vaclavaku nebo s prestupem na metro…
Mj., je masarycka nejkratsi cestou do centra s nejlepsi vazbou na MHD,…
S nadrazim se tam pocita…
S Novým spojením II dosáhnete stejné, ba i lepší, vazby na MHD pro osobáky z východu. Přestup na tramvaje bude na Hlaváku (kde mezitím už bude dávno postavena tramvajová trať). Přestup na linku metra B bude na Karláku. Navíc získáte na Opeře přestup na linku C a A.
Jenze na dalkovku vznikne neco podobneho jako ve Varsave, to nechci, dnes se mluvi o travelatoru z wilsonaku na masarycku, a pritom postavime neco podobneho z druhe strany… Vzdyt muzem stanici Opera posunout na opacnou stranu vaclavaku pod nazvem Muzeum a stanici Wilsonovo mit na wilsonaku,…
Podobne jako zde: http://binko.wz.cz/2006-4.pdf, str. 8, berte ale s rezervou,…
Také si myslím, že stanice pod hlavním nádražím by byla pro lidi pohodlnější z hlediska přestupů, i kdyby tam v optimální variantě přešly vlaky z Masarykova nádraží a obnovila se tam tramvaj. Ono je sice hezké, že se to „dotkne“ i Muzea na A, jenže vzdálenosti zůstanou stejné. Zkuste si někdy přestupovat v centrálním shluku stanic ve Varšavě. A denně.
O tom mi není nic známo. Máte nějaký odkaz? Celé Nové spojeni II je přece o tom, jak se zbavit Masaryčky, která coby hlavové nádraží neumožňuje průjezdný model.
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/praha-penta-masarykovo-nadrazi-rekonstrukce-csad-florenc.A180402_122907_eko-zahranicni_rts
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/rekonstrukce-masarykova-nadrazi-zastreseny-vestibul.A170807_124130_ekonomika_are
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/masarykovo-nadrazi-prodej-ceske-drahy-rekonstrukce.A170627_110820_eko-doprava_pas
Otazka prujezdnosti nadrazi neni uplne dulezita, v rade mest jsou koncova nadrazi a bezne funguji,… dokonce se i na webu objevil navrch prujezdnosti masarykova nadrazi, … Praha navic muze mit i vice koncovych nadrazi nez jen jedno, …
Samozrejme je vzdy tolik uvah a rozhodnutich, ktere se neustale meni, takze nelze rici nic s jistotou…
To je ale odkaz na projekt, kde hlavním cílem je zastavění okolí Masaryčky domama. To, že tam nádraží přitom zůstane je takový prozatímní efekt, protože tenhle projekt bude realizován určitě dříve, než Nové spojení II a do té doby Masaryčku potřebujeme. Nijak z toho tudíž nevyplývá, že tam nádraži bude na vždy.
Udělat průjezdou Masaryčku za pomocí spodního patra jistě jde, ale nedává to moc smysl. Bylo by nejspíš dražší než vést to přes Operu a nezískal byste tolik výhod jako při blízkosti Opery a Hlaváku.
No je to prave naopak, puvodni projekt Penty? pocital s domy misto kolejiste a zrusenim masarykova, ale CD si jej ponechali ve vlastnictvi a nyni jej chteji mit pro osobni dopravu, developer naopak ustoupil od stavby dvou domu a zachova nadrazi…. (ono masarykovo ma vybornou dochazkovou vzdalenost do centra, i kdyz pravdepodobne dopadne stejne jako Denisovo nadrazi…) Blizkost Opery a Hlavaku je jen o malo kratsi nez blizkost Masarycky a Hlavaku, dokonce si myslim, ze je stejna, 400m od stredu stanice Opera (umisteni mezi Opletalovou, Washingtnovou, Po. veznu a Vacl. nam.) po jizni cast 4 nastupiste vs. 425m po travelatoru… Číst vice »
Například pro přímou (podzemní) trať směr Ruzyně je hlavní nádraží prostě šejdrem a vysoko.
Oficialni rozhodnuti asi nikdy nepadlo, ale z clanku na netu je zname, ze CD chteji masarykovo nadrazi si ponechat a mit z nej sve vastni nadrazi…
Projekt Z. Hadid pocita se zastresenim nastupist a propojeni ulic Na Florenci, Hybernska se vstupy primo na nastupiste,…
Co to je „sve vlastni nadrazi CD“?
Tomuto napadu nerozumim. Mame SZDC, CD jsou jen dopravce. Primestska doprava je navic objednavana mestem a krajem. Vubec ji ani nemusi jezdit CD. K cemumu bude CD jejich „vlastni nadrazi“? Co s nim budou delat, co tam bude jezdit?
CD vlastni Masarykovo nadrazi, i pozemky pod nim, nedoslo k prevodu na SZDC…
To vím, dokonce ČD patří i část Hlavniho nádraží. Ale neodpovídá to na otázku, co by ČD s nádražím měly chtít dělat, kdy nemají vliv na organizaci provozu. Jediné, co tam mohou z vlastní vůle udělat, je muzeum asi jako v Lužné. Ale to rozhodně tím nezabrání realizaci NS II.
Ani mi nerikejte, ze kdyz nekdo vlastni pozemky, ze mu nekdo jiny muze jen tak odriznout na ne pristup…
Proc by meli branit realizaci NS? To lze i tak… a urcite budou CD jako dotcene ucastni jednani…
Nove spojeni neni o masarycce, ale o prujeznem modelu mestskych linek, ktere se nevejdou kapacitne na povrchovou zeleznici spolu s dalkovou dopravou a VRT…, masarykova by se to nedotklo, kdyby nebyl problem s krizenim trati Karlin-Masarycka a Bubny-Wilsonovo… Tam je to bohuzel tak, ze byto bylo dost na tesno, pokud to vubec jde…
Stále vám nerozumím. Průjezdný model je v rozporu s existencí hlavového nádraží.
To podle vás má bud průjezdná jen část linek a část stále na Masaryčce končit? To je ovšem pěkná schýza – to chcete nutit lidi v X:15 a X:45 chodit na jedno nádraží a v X:30 a X:00 na jiné?
Na Mas. n. má končit zejména linka z letiště.
Ano, ale jen do té doby, než bude zaústěna do Opery. O tom tu celou dobu mluvím.
A proc ji chcete zaustit do Opery a ne na Hl. nadrazi nebo pod nej… to porad zas nechapu ja… usnadni to mnohem vice prestupy z dalkovych vlaku…
Masarycka bude treba, novych vlaku bude tolik, ze se do tunelu nevejdou… Pokud tedy nebude 4 kolejny…ale to stejne Sosna nedopustí…
Tak to může napsat jen někdo ze skupiny kšeftmanů s pozemky okolo Prahy.
Vsadím se, že tender vyhraje SUDOP Praha 🙂
A tady snad někdo čeká nějaký jiný výsledek?
Kdo jiný?
Která z jiných českých firem má lepší předpoklady k tomu, aby studii ŽUPu naprojektovala?
Jistě, musí to být česká firma. Kdo neumí Ř, ať se jde bodnout!
Proc by mela byt ceska? Jiste, uvitam ceske firmy, ale v transparentnim vyberovem rizeni nevypsane na miru…
Jako necajzl vidím na jedné straně hlavovou Masnu a na druhé straně Smíchov s úzký hrdlem most a Jamrtál. Takže bych zkusil zakopat Masnu pod zem (bylo by to vražedné zklesání od Negrelláku, ale mohlo by to vyjít a vylezl bych na smíchovské straně. Problémů hafo, kolize s metrem B, ale od toho tady bude ta studie.
predstavujete si to jako drevena loutka ozbrojeny konflikt.
v okoli masarykova nadrazi jsou domy a dolovat pod nimi tak melce asi nejde.
zajimavy je napad zahrabat dalkovku a nechat na povrchu s-bahn, nejak se mi to libi vic.
No a proč tam ty domy budou že…
Jakým je to jazykem?
Nechápu příliš nářky řady diskutujících nad studií. Ne, že bych nesouhlasil, že v ČR se obvykle udělá x studií a pak se nic nepostaví, ale to, že nebudeme dělat žádné studie opravdu problém nevyřeší. Bez studie není možné dnes v podstatě nic postavit ani něco zásadně opravit, takže bez nich se tady brzy nejspíš rozpadne i ta malá část naší infrastruktury, která se ještě nerozpadá. Ten problém se zkrátka musí řešit trochu jinak.
ANO, průchodnost územím a ekonomická návratnost.
pak životní prostředí a dopravní obslužnost
Masaryčka?, néjaká prúchodnost néjakým územím? a co kyž třeba přes PENTU vlak nejede? Tak cenné pozemky, před pár lety ji přece chtéli nechat zmizet z povrchu zemského. Ješté pár takkvých „morálních“ dravých finančních skupin jako oni, a pokud oni laskavé nesvolí s vidinou obřího zisku, nebude nikde nic, krom pomníkú od Zahy Hadid, plánovaných až na Florenc na parcelách, kdy néteré Penté ani nepatří a ani jim je nikdo prodat nechtél. Praha a ČR značné zaspala dobu a teď už jen délá ty studie a skáče jak pískají všemožné finanční skupiny. Realizovat už pújde často jen to, co VELKÝ byznys… Číst vice »
Vypadá to, že Praha by mohla mít se zpožděním 50 let obdobnou infrastrukturu jako Vídeň. A já jsem si myslel, že jsme za západem opožděni pouze o 30 let. Opět jsem se mýlil.
To nebude ani 50 let, to bude víc.
Řešení by možná bylo. Nemnožit se jako krysy, nerovnat každé pole na stavební pozemek, hledat důvody pro svoje cesty. Potom možná nemusí vznikat projekty, v současné době nerealizovatelne a cenově někde na úrovni sluneční soustavy. Za komunistů stačilo metro v podobě tři linek a necelých, system tramvají a autobusů. O kolik se tato populace rozmnožila po roce 89?
Bullshit.
Jo a taky ve městě stačily dva malý obchody, kde už po páté nic nebylo a dovolená na Mácháči. Jestli Vám to vyhovovalo, zkuste Severní Koreu. Jinak je mi Vás líto.
Jestli jako jedinou výhodu svržení diktatury vidíte rozmařilé betonování krajiny a bezbřehý konzum, pak je mi líto nejen Vás, ale i Vámi postižených.
Ne Františku. Za největší výhodu považuji možnost cestovat. Právě proto mi přijde zcestné chválit dopravní infrastrukturu z roku 1989.
Poslyš, kryso! V roce 1918 žilo na území Čech a Moravy jen o 2 % méně lidí než dnes. A doufám, kryso, že se sám řídíš tím, co propaguješ.
tak ano, ale jeste v procesu zmizelo 300 000 lidi za protektoratu a 3 miliony vyhnanim nemcu. jinak by tu zilo pres 15 milionu lidi…
Ovšem, za prvé, mnohem méně cestovali (do Prahy se podívali třeba jednou za život). Za druhé, právě do té Prahy a okolí, o čemž je článek, se lidí stále stěhují a počet obyvatel roste.
Ano, dříve stačily tramvaje, autobusy a trolejbusy, a lidé k sobě měli podstatně blíže. Aneb „Ještě kousek!“.
Ať to bude jak to bude. Mě /nám chybí spojení na letiště.. Ano. Může to být tak, že přijedeme na Hlavní od Moravy/odkudkoliv. Sejdeme dolů na travelátor. A pojedeme na Masarykovo a z něj vlakem na letiště. Nic proti. Asi lepší než současný stav…. No přímé dálkové vlaky na letiště by mi připadaly jako rozumný postup. I kdyby na letiště v Pardubicích byl jeden pravidelný let z Ruska. Z Budějovic taky něco. Či z Brna i Ostravy. Něco někam . Přesto si myslím že k letišti, zvlášť v rámci ČR by měly jezdit dálkové vlaky…. Brno má v, hodu blízkosti… Číst vice »
to musíte vystřílet taxikářskou lobby
Máte pocit, že taxikářská lobby je mocnější než stavební lobby a lobby ROPID?
Jak často ale chybí někomu spojení na letiště a jak často do Prahy a po Praze? Párkrát za rok se nějaké to nepohodlí snad ještě přežije, byť by se vylepšení hodilo. Nepovažuji to ale za tolik klíčové. Ostatně ani taxi nejsou v Praze až takovým dopravním problémem.
Zdravím pane František. Ono ani dva litry za taxála by mi nevadilo. Ale na odlet v 6:30-8:30 a přílet po 19::30 se do a z Prahy těžko dostáváme když zrušili ten Excelsior.
Jde o to, že je nutné vždy nocovat v Praze. Jak na příletu tak na odletu…
Kdyby to bylo jednou za život tak neceknu.
Ale sestra léta 5-6 krát ročně…
No Brno má třeba Vídeň a my Havířov ty Katovice. Naštěstí….
spojení na letiště nechybí. my z Brna máme dobré spojení na to vídeňské (taky létám cca 5-8x za rok). na Viklef Hejvl Internešnl už naštěstí nemusíme… a jak to tak vypadá, tak i Vy z Havířova to máte cajk…
Působí to celkem vesele hmed vedle článku „Nové dopravní stavby? Zapomeňte.“ 😉
No mě to příjde zvláštní. Sotva borci předali rezervy na Masarykově nádraží developrovi. Sostva se zas oklešťuje hlavní nádraží.. Tak se pak začnou hledat a oprašovat velmi drahé tunelové varianty..
hlavni nadrazi se o neco oklestuje? a dokonce „zas“?
Rýpnu si: A co aplikovat brněnské řešení a přesunout pražské Hlavní nádraží k nákladnímu průtahu, tedy do Malešic? V Malešicích by zastavovala dálková doprava, stávají Hlavní by bylo pro příměsto. A to proto, že u stávajícho Hlavního se pořáděně nedá zaparkovat auto. Návaznost dálkových vlaků na systém MHD přece není nutná. Na poměry Prahy je to z centra kousíček, jedna linka Metra už tam vede.
„Návaznost dálkových vlaků na systém MHD přece není nutná“
What? 🙂 Já bych naopak řekl, že je klíčová.
Je to jeden z argumentů pro odsun: Od šaliny č. 1 a 8 si lidi dojdou nebo si přestoupí.
Já tu vaši ironii pochopil, ale variantě „řeka“ by spíš odpovídal Rohanský ostrov nebo Bubny. Malešice, to už je KrPole. 🙂
Nákladní průtah je nákladní průtah, nedá se nic dělat… 😉
Tak jasně, no už chápu. 🙂
😀 Asi tak. Pobavilo.
Mě osobně by přišlo logičtější to mít opačně. S-Bahn se zastávkami na povrchu a VRTku pod zemí.
Mně taky. Ale proti je silný argument – budoucí nádherné šoto-foto všech těch TGVček, ICEček, Sapsanů, Thalysů, AVEček …atd. pod starým slavným Vyšehradem nebo na mostě s Hradčany v pozadí
No já tedy osobně naopak nevidím žádné zásadní výhody, kdyby šla pod zem VRT. Dálkové vlaky obvykle na hlavním nádraží končí a pak jedou na odstavné nádraží, kde dojde k jejich ošetření a na to je toto řešení dost nevhodné. Naopak regionální vlaky centrem budou nejspíše všechny projíždět a navíc po dojetí do cílové stanice jedou téměř hned zpět a nejedou na odstavné nádraží. Dále pak v případě využití tunelů pro příměsto bude možné zbudovat další zastávky vlaku v centru a lépe ho tak obsloužit.
Výhoda je, že by to umožnílo příjezd do centra poměrně vysokou rychlostí a ne vyškrabáváním zákrut potoka Botiče pod Vyšehradem. Tedy minimalizace ztrátových časů před najetím na VRT.
Zastávky v centru centru nijak zvlášť neposlouží, je jich moc málo. Poslouží příměstským cestujícím, kterým přibydou místa pro nástup, to ano, tak nějak to vidím. Paradox je, že Vyšehrad a Výtoň jsou už dnes 5 min chůze od Karláku a jsou přitom zcela přehlíženy, tak je zajímavé, že se na tuto lokalitu tolik klade důraz. 🙂
Tak VR valky budou pravděpodobně stavit už před hlavákem (Smíchov, Holešovice případně Libeň a Zahradní Město nebo Vršovice), takže bych si nepředstavoval, že budou v těch tunelech jezdit nějak závratnou rychlostí. Jinak, co se týče zastávek v centru, tak pokud bude interval 10 a ideálně ještě méně minut, tak věřím, že je zde slušný potenciál přilákat i Pražáky na vnitroměstské cesty. Na druhou stanu bych z vlaku nedělal úplně tramvaj.
*VR vlaky (nebo obecně dálkovka)
Za sebe mám za to, že VR vlaky neodsypou část v-Praze-končících cestujících na periferii, jak to dělají EC, IC. Třeba ta protistudie od dopravní sekce Hosp. komory počítá ze 3 směrů jen s hlavákem, ze čtvrtého (od DD –> Ú/L –>) zastavit i na letišti. Jo a případně od Plzně se spojkou k letišti (přímo mimo hlavák). // ještě maličkost k názvu (Praha-)Opera: když už brát vzory názvů v jiných metropolích, tak ať se tedy linka metra D jmenuje ´Vykadily´ (na tu se v minulých desetiletích pražské vládnoucí garnitury prostě vy…)
PS ať se jednotlivé druhy dopravy nehádají kdo po povrchu a kdo pod, zažeňme je úplně všechny pod zem, jako např. mezi Čamartínem a Atočou (v Madridu):
1) VRT 1435mm
2) dálkovka
3) příměsto (přes Sol)
4) příměsto (přes Recoletos)
5) metro jednička
Souhlasím s Vámi. Bohužel Španělé umí něco, co my ne.
1) Projektovat VRT
2) Vypořádat se s oponenty (Osobně jsem zažil kampaň proti vedení VRT tratě pod katedrálou Sagrada Familia v Barceloně. Trať dnes funguje a katedrála „překvapivě“ stojí dál.)
3) Postavit to v době, kdy Brusel platí
Jinak mají ve spoustě měst dopravu schovanou pod zem. V Torremolinos příměstská, v Alicante vlakotramvaj, Barcelona Sants všechno.
Jistě. Veřejná doprava pod zem, stanice v polích, regionálka utnutá na předměstí kvůli průjezdu dálkovky. Za své by to tak výhodně nepostavili. 😉
A co bude jezdit po VRT jiného než expresní vrstva?
V té trase už je metro, na němž ještě lze zkrátit interval. Honit tam další kapacitu může být i kontraproduktivní. lepší by mi přišlo nabídnout i alternativní směry. S-Bahn může zastavovat na stávajících trasách bez budování nákladných podzemních stanic (s výjimkou podzemí hlavního nádraží, lze budovat na etapy z povrchu), bude tak i dostupnější. Otázkou je, kudy by vedla VRT pod zemí, ale také, nakolik je to v počáteční fázi potřebné. Mnoho cestujících na ni přejde ve stávajících expresech. A stále ještě máme rezervy v kapacitě vlaků, a trochu i tratí.
Tak tady asi v provotní fázi jde o to mít hotový koncept, pokud možno s možností etapizace a jít, třeba po kouskách, za ním. Protože to bude stát horu peněz, mělo by to také mít maximální a dlouhodobý efekt.
Ne, současné linky příměsta opravdu nebudou moct zastavovat na povrchových zastávkách, protože se tam s dálkovkou nevejdou. To by musely jít pod zem tratě pro dálkovku a to už je dle mého názoru lepší udělat tunely pro příměsto.
Ale v Berlíně na hlavním nic neošetřují ani neodstavují, tam se frčí skrz město. Ve Vídni taky. Je zbytečné zapráskat centrum metropole výtopnami parních lokomotiv, to už je minulost. Servis zvládnou lépe v Bohumíně nebo v Chebu.
Mně taky. Protože denně dojíždějícím vadí časová ztráta z fárání do hloubky víc než dálkovému cestujícímu jednou za čas
V téhle zemi se vymyšleji akorát bejkárny, nějaký pablb to vezme vážně a udělá se x studií… No a to je všechno 😂😥 Je problém udržet stávající infrastrukturu v provozuchopném stavu, vozový park, park hnacích vozidel, pracovní prostředí (směny) dopravních zaměstnanců jsou úplně v koudeli. Ani na nový sodobar pro strojvedoucí nejsou peníze. Ale zadáme studii. To nechceš
Vyhodíte 10 miliard a nespočítáte si za dva miliony, jak těch 10 miliard bez dvou milionů nejlíp využít??
Sodobar pro strojvedoucí s tím souvisí asi tak jako kávovar u mě doma se správou silnic.
Děláte z této diskuse akorát žumpu Svačino.
Sodobar je jen příklad. Já vím. Pro mnohé jen prkotina, ale jen soubor malých problému dělá velké problémy. Mirwalde vy nemáte moc tušení o provozu-co? Ale to tady v diskusi nejste sám.
a vy asi nemate moc tuseni o planovani a priprave staveb. asi nechceme zlehcovat vase problemy se sodobarem, ale je to vec k reseni s vasim zamestnavatelem a predkladat sodobar a smeny jako spolecensky problem je trochu bizarni – co my s tim?
Proč VRT na povrchu a ne pod zemí? 🙂
Nejlepší by bylo dobudovat funkční silniční a železniční systém. A pak řešit VRT. Bez funkčních celků si nikdy na VRT nevyděláme.
Třeba proto, že VR vlaky jsou dlouhé a mají pomalou výměnu cestujících. Výsledkem by byly rozlehlé podzemní prostory s malým obratem, což by bylo neefektivní.
Hezké srovnání nabízí nedaleká Varšava: centrální nádraží má osm kolejí, kdežto S-bahnový průtah si vystačí se dvěma.
A co třeba Berlin Hbf (tief)? Ono má něco do sebe protáhnout dírou rychlou dálkovku a na povrchu nechat místní obsluhu toho povrchu.
Ona se ta místní obsluha na tom Karláku blbě zavádí na povrchu, no…
Když jsem byl na Karláku naposledy, tak byla na povrchu jedna tramvaj za druhou a pod zemí Béčko. 🙂 Uvidíme, co ta studie proveditelnosti odhalí.
Obojímu je třeba lehce odlehčit. Doporučuji se svézt B ze Smíchova na Florenc mezi 7 a 8 ráno. Nezapomenutelný zážitek!
V podzemí i v horním patře jezdí dálkovka i regionálka (plus nahoře jezdí S-bahn). Trasa východ – západ jezdí nahoře, trasa sever – jih v podzemí. Ta východozápadní trasa je tam odjakživa, na viaduktu a s ní i odjakživa i s-bahn. Jih – sever je nová trasa a šla logicky a automaticky do podzemí. S preferencí dálkovky do podzemí a regionálky ven nebo naopak to opravdu nemá co dělat, obojí je nahoře i dole.
Celkem bych se bál problémů s požáry atd.. Též dlouhý pobyt ve tmě a pak výjezd na slunce není nic moc pro oči strojvedouciho.. Samo to není podstatné ale…
Takže jste obecně proti konceptu tunelu. Chápu to správně?
A co normální metro? Tam se taky bojíte?
Stavba, provoz a údržba tunelu a zvlášť pak stanic stojí dost peněz – o to méně zbude na ostatní věci. Abychom se v metru nebáli, zálohuje se tam na delší dobu osvětlení, používají se nehořlavé a požárně odolné kabely, používá se výkonná vzduchotechnika, aby odvětrala i kouř z požáru, dělají se nouzové východy, výtahy by měli být evakuační. Při nehodě nebo požáru se v podzemí obtížně zasahuje,, tunel nebo stanici to vyřadí na dlouhou dobu z provozu. Čerpá se neustále prosakující voda. Stanice pro dálkovou dopravu v podzemí je drahá záležitost.
A to vše v železničním tunelu být nemůže, respektive to tam nebude?
O penězích nebyla řeč, a že to bude levné taky ne.
Chce to vyhlásit válku Rakousku, a pak se nechat obsadit. 😅😅😅 Nic jiného nám asi nepomůže…
Škoda že se babička nedožila – ta to znala ještě ze školy: Zachovej nám Hospodine Císaře a naši zem, dej ať z víry moc Mu plyne, ať je moudrým vladařem…
Další zbytečné miliony za něco, co nikdy nebude. Jsme země dopravních studií.
S tim by se dalo souhlasit, ze tu mame tunu studii, ktere stejne k nicemu nepovedou.
Ale to je chyba toho, ze stat neni schopny stavbu dotahnout do bodu realizace. Neni to chyba studii samotnych.
Projektove prace, kde studie je prvnim krokem, jsou sakra dulezite – to je totiz prvni krok, jak zacit.
Proč jen mám ale pocit, že na některé nápady se studie dělají opakovaně dokolečka jak zadrhnutá gramofonová deska?
Chápu, nutné jsou. Dokážu pochopit že občas se situace změní (zástavba, přepravní nároky či normy). Ale nechápu, proč pro některé plány se studie dělají už jánevím podesáté.
Na to se neda obecne odpovedet, nekdy to muze byt tak, jak rikate, ze se situace v case meni, nekdy to muze byt proto, ze prvni studie odhalila nejake drive netusene problemy, jejichz podrobne zkoumani bylo mimo jeji ramec, jindy je jen zdanlive opakovana, kdy se zkouma „stejna“ stavba v jine variante a v neposledni rade to muze byt i proto, ze predchozi studie nevysla dle predstav zadavatele a snazi se dalsi s mirne upravenym zadanim dosahnout „lepsich“ vysledku.
No já nevím, podívejte se třeba do Švýcarska, kolik „zbytečných studií“ se tam udělá a kolik projektů se nikdy nepostaví. Stačí se podívat do Curychu na v podstatě neexistující kapacitní silniční komunikační systém, který místní ŘSD neustále projektuje (myslím, že načali sedmé desetiletí projektování) a pravidelně je odmítán v referendech. Prostě než dojdete k řešení, na kterém se dostatečná většina shodne, tak to chvíli trvá.
nebo na Swissmetro. skvela, ekonomicky celkem podlozena studie, a taky to nikdy nebude. ale alespon je videt, ze na dopravu nekaslou, ze umi premyslet na desitky let dopredu a ze maji invenci. a v ramci tech uveritelnejsich studii i skutecne pracuji a uz nekolik desitek let skutecne svuj zeleznicni system posouvaji kupredu. tohle je docela dobre cteni pro zacatek: https://de.wikipedia.org/wiki/Schweizer_Eisenbahnprojekte
Jenže zde nikdo ty plány neodmítá! Zde lidé chtějí mít slušné silnice či železnice.
Jinak to „srovnání“ s Curyšským silničním okruhem trochu kulhá i jinak: tamní ŘSD má pracovat dle výsledků referend, což se zřejmě neděje. Proto jsou další studie odmítány. Navíc, tam mají dost dobré vlaky, u nás nemáme kvalitní nic. Jen ty studie..
k čemu ekonomické hodnocení, až kopnou do země, tak to nakonec stejně bude 3x dražší, vyhozené peníze a čas při ekonomickém hodnocení…
Nové spojení II. since 1992.
Forever.
Od kterého roku že se plánovalo Nové Spojení 1?
A na něco jsem si vzpomněl:
Jakeš, cca 1985: „Všechno bude!“
Jakeš, cca 2010: „Všechno by bylo, i ten internet!“