Železniční dopravci bijí na poplach: Současné ceny elektřiny zlikvidují osobní i nákladní dopravu
Podle středočeského radního pro dopravu Petra Boreckého hrozí rozpad systémů veřejné dopravy.
Nebývalou jednotu předvedli aktéři trhu železniční dopravy ve čtvrtek dopoledne na Hospodářském výboru Poslanecké sněmovny. Zástupci osobních a nákladních dopravců zde členům výboru přednesli své obavy z vývoje na trhu s elektřinou. A jejich chmury nebyly rozptýleny.
„Pokud by ceny měly zůstat na této úrovni, bude to naprosto likvidační pro osobní i nákladní dopravu. Je vyloučeno, aby to někdo zaplatil, a nebudou na to mít ani kraje,“ řekl prezident Svazu dopravy a výkonný ředitel sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.
Upozornil, že zatímco dnes stojí trakční elektřina zhruba 3 100 korun za MWh, příští rok by vyšla podle aktuálních tržních cen na 22 tisíc korun za MWh. „To je tak absurdní, musí se s tím něco dělat. To je společný názor nás všech,“ dodal Sládek (jeho prezentace ke stažení zde).
Připomněl, že se stále rozevírají nůžky mezi cenami nafty a elektřiny. „Elektrická železnice je upozaděna, takto nemůžeme nikdy konkurovat silnici,“ řekl Sládek poslancům. Z 25 členů Hospodářského výboru si jej vyslechlo jedenáct. Sládek rovněž připomněl, že Správa železnic nemá dosud nakoupenu elektřinu na leden (a celý příští rok), neboť se nenašel žádný dodavatel. Obchodníci se totiž bojí vzhledem k výkyvům na trhu dávat závazné nabídky.
„Dostáváme se absolutně mimo rozpočtové možnosti krajů, reálně hrozí rozpad systémů veřejné dopravy,“ doplnil radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.
Jednání se zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka se svými náměstky. Zopakoval svůj názor, že je třeba hledat řešení na úrovni celé Evropské unie. Připomněl, že na 9. září svolal ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (z titulu českého předsednictví v EU) evropskou radu pro energetiku, neboť trh s elektřinou údajně přestal fungovat. Evropa podle Síkely musí oddělit ceny plynu od ceny elektřiny.
Rada bude projednávat návrh na stanovení maximální ceny plynu, který se využívá pro výrobu elektřiny. „Tento krok bude nepochybně efektivní. Předpokládáme, že hned po projednání na evropské radě přistoupíme k nákupu elektřiny pro Správu železnic,“ řekl Kupka. Připustil nicméně, že jeho ministerstvo připravuje i varianty řešení na národní úrovni, pokud by se EU nedohodla. „Je to záležitost dnů, v září se to musí vyřešit,“ dodal ministr.
Dopravci mimo jiné navrhují pozastavení systému emisních povolenek.
Jednání na Hospodářském výboru se zúčastnil například i šéf svazu osobních dopravců SVOD Bohemia Petr Moravec, šéf Správy železnic Jiří Svoboda, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp, šéf ČD Cargo Tomáš Tóth, šéf IDS Cargo Michal Gajdoš nebo ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu Marie Vopálenská. Ta připomněla, že drahá elektřina drtí i železniční strojírny.
Závěry obecné (výtah z prezentace dopravců na Hospodářském výboru PS 1. září 2022)
– Válečný stav a jeho hrozby (vyšší moc) společně s chybami evropské energetické politiky zcela zdevastovaly energetický trh, který následně devastuje dopravní a průmyslový trh. To nemá již s volným trhem nic společného a tudíž jsou (netržní) státní zásahy naprosto nezbytné.
– Ceny energií pro dopravu se diametrálně liší již delší dobu (trakční nafta a trakční elektřina) a teď dojde k absolutnímu extrému. To ale popírá i samotný důvod vzniku a podpory obnovitelných zdrojů.
– Důsledkem je upozadění elektrické železnice, která je ovšem devětkrát energeticky méně náročná než kamion s dieselem a naprosto se rozplyne snaha spotřebovávat méně energie v dopravě, která půjde násobně nahoru. Proč? Protože tu máme momentálně mnohem levnější zdroj (nafta), který se ale právě násobně vyplatí, neboť neexistuje jiná regulace, a tak platí tržní prostředí.
– Celospolečenský cil šetřit energiemi se rozplyne.
– Bez zásahu státu také nedává v tomto případě smysl vůbec železnici elektrifikovat, ačkoliv jsme všichni do elektrifikace železnice po léta investovali a současně upozorňujeme, že tím fakticky vzdáváme cíl snížení emisí z dopravy a neplnění závazků vůči EU.