Nová hrozba pro veřejnou dopravu. Firmy žádají kraje i stát o miliardy navíc kvůli dražší naftě a elektřině

CityElefant v barvách PID. Foto: RopidCityElefant v barvách PID. Foto: Ropid

Mezi návrhy na řešení je redukce objednané dopravy nebo zdražení jízdného.

Kraje a ministerstvo dopravy musejí urychleně začít řešit nový problém s veřejnou dopravou. První dopravci, u kterých objednávají autobusové a železniční spoje, už za nimi přišli s požadavkem na navýšení kompenzací za dražší naftu a trakční elektřinu.

„Veřejná doprava čelí v Česku vážné krizi,“ říká středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Zástupci krajů se už s ministerstvem dopravy dohodli na ustanovení pracovní skupiny, jejímž úkolem bude připravit způsoby řešení, jak se ze složité situace dostat.

Zvýšené náklady za energie jsou v řádu miliard korun. Jen České dráhy je odhadují na letošní rok na dvě miliardy korun a už přišly za prvními kraji, že je chtějí kompenzovat. Například od Středočeského kraje požadují na letošní rok 370 milionů korun navíc. „Jenže Středočeský kraj ty peníze nemá, už teď dotuje veřejnou dopravu částkou přes 3.5 miliardy Kč. Sice máme o něco vyšší příjmy z DPH kvůli inflaci, ale právě inflace nám tyto příjmy rovnou vytáhne z kapsy na vyšší výdaje,“ řekl Borecký. Autobusoví dopravci chtějí dalších 250 milionů korun.

„Snažíme se objednatele přesvědčit, abychom tyto náklady přenášeli podobně jako u dopravní cesty jedna ku jedné. České dráhy na tom nechtějí vydělat, ale ani prodělat,“ řekl na počátku května k jednání s kraji předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec.

Podle Boreckého například kvůli současné situaci hrozí ve Středočeském kraji zrušení až poloviny spojů. „To by se rovnalo praktickému rozkladu železniční dopravy především na hlavních koridorech do Prahy,“ dodal.

Jednou z možností je podle něj zastropovat ceny energií nebo u nich zrušit poplatky na obnovitelné zdroje. „Obojí je nesystémové a bude to další nálož pro zadlužování veřejných rozpočtů. Ale je možné, že nakonec bude nutné toto nějakou formou udělat,“ míní Borecký.

Čím dál častěji se mluví o výraznějším zdražení jízdného, které kryje podle regionu 15–40 % nákladů na celý systém veřejné dopravy. Podle Boreckého bude návrh na řešení mixem různých opatření.

Tagy dopady drahé elektřiny veřejná doprava
343 komentářů