Železnice a MHD budou mít levnější elektřinu. Poslanci přehlasovali odpor ministerstev

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ LokoCZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Dopravci na kolejích ušetří 900 milionů korun ročně.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

= příští rok zdraží elektrika daňovým poplatníkům ! Tak už máme, co jsem nechtěli ! Já bych poslance a senátory nechal zaplatit rozdíl mezi cenou nabídky na dostavbu JEDU II ruska a ameriky. Měli by taky mít odpovědnost za své „drahé pochybení“ ! Proč to musí platit ten, kdo o tom nerozhoduje ? Je to svobodný trh ? Asi už NENÍ ! Toto je likvidace našich firem v prospěch nadnárodním korporací !

Hajnej

Tak té zdražené elektřiny odebírej míň…

Tomáš Záruba

Já bych si tedy nějaké oslavné komentáře raději nechal až po Senátu, solárníci evidentně chystají protiofenzívu a s tím by se mohlo ještě leccos znovu otevírat…

Miroslav Zikmund

Dobrá zpráva pro pana Boreckého … měl by se zlevnit poplatek za použití dopravní cesty (pokud se EE neúčtuje odděleně), tudíž i cena vlakového km v elektrické trakci …. tudíž se sníží náklady na provoz vlaků v E trakci ….

jiný Petr

Cena za použití dopravní cesty nemá nic společného s cenou za trakční elektřinu.

Petr Šimral

Já bych zde rád doplnil, že celé to začalo tím, že se zlevnila spotřební daň z nafty o jednu korunu. S ohledem na rozdělení výkonů na železnici se to železnice prakticky netýká a tak bylo dotaženo „snad až do konce“ OZE, které ten rozdíl, který v porovnání silnice a železnice vznikl zase vrátí do rovnováhy.
A máte pravdu, ani nižší výběr silniční daně, ani snížení OZE není samováno, tedy jde o snížení přínosu do státního rozpočtu.
A ŽESNAD.CZ je lobistické sdružení, od toho jsme si ho my, nákladní dopravci založili, plně financujeme jeho provoz a je to zcela legitimní.

Greta

Další z Kolovratnikovych prasáren. Škoda že to prošlo, Senát bohužel asi zrovna tohle ustanovení nezvrati. Je nechutné, jak železniční dopravci parazitují na státni kaše a také je to další hřebík do rakve tvrzení o ekologicnosti železniční přepravy.

mgr.pavel

Takže vám přijde v pořádku, že ekologická doprava má platit specifickou ekologickou daň, ale neekologická doprava (silničníú ji platit nemá?

Greta

Ekologická doprava je v taková, která využívá ekologickou energii, za kterou sama platí plnou cenu. Doprava využívající lokomotivy s odporovou regulací poháněné elektřinou z uhelných elektráren ekologická není.

Y.K.

Trochu problém je, že poplatky a podpora OZE je u nás nejvyšší v Evropě, ale nějak to není vidět na podílu této energie, který je hluboko pod průměrem EU a tedy je to spíše vyživovačka jistých firem než podpora rozvoje nějaké technologie. Ukázkou přesně opačného stavu budiž Norsko.

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/srovnani-dotaci-pro-oze-v-evrope

Jira.H

Pořád je to ekologičtější než kamiony

Zdendik

Jen ze srovnání účinnosti s úvahou odporové regulace na pohonné jednotce je to oproti naftě zhruba rovnocenné. Srovnání spalin – kamiony nemají šanci, na elektrárnách jsou účinné filtry. A pokud se vezme výroba elektřiny v teplárenském režimu a účinnost této výroby, zůstávají pozadu kamiony kdesi vzadu úplně mimo. O hydroelektrárnách a ostatních OZE ani nemluvě.

Václav M.

Nejsem si úplně jistý, ale mám takový dojem, že pan Kolovratník je v tomto asi nevinen. Ale za to má na triku lumpárnu, která bude mnohde znamenat konec (či přinejmenším výrazné zhoršení) dopravní obslužnosti.

Miroslav Zikmund

Když někdo chce za účelem dosažení zisku „vyrábět“ ekologickou EE, tak by si měl najít zákazníka, který mu bude ochoten platit jím požadovanou cenu …. električtí dopravci si koupí ekologickou EE z Dukovan nebo Temelína, potažmo od ČEZu a jím provozovaných vodních elektráren …

ondra

Prostě to zatáhne střední třída,zrovna tak jako snížení sd nafty o korunu,zrovna tak jako včera EK zveřejněný plán zeleného amoku do 2050 o 50% CO2 méně.

Jura

A co zrusit dotace, regulace, GreenDeal a podobne socialisticke zlo? Jo, aha, to je moc spravedlive a jednoduche.

K.S.

Si to představujete jak Hurvínek válku. Ona totiž i fosilní a jaderná energetika vyrostly na dotacích. Zrevertujte OZE a můžete se vesele zákony prorevertovat sto let dozadu. A to tak jednoduché nebude.

Jura

A co je sloziteho na volne hospodarske soutezi?

Vojta

Externality

richmond

Tak konečně snad. Ale i nadále bych pokračoval v zrovnoprávňování železniční dopravy se silniční.

medical examiner

Jakože budou platit mýto i osobáky?

okk

Řekl bych, že je to docela další logický/očekávaný krok, zejména po tom, co vzroste množství elektrických osobáků.

IGCT

Gratulace žesnadu 🙂👍👍

Radovan

Možná to vypadá že stejně to zaplatí spotřebitel tak jako tak ale myslím že některé vlaky přes nás jen tranzitují, např z Polska do Rakouska nebo že Slovenska do Německa. Ty ušetří ale asi je to tak správné. Nevím kolik takových vlaků tranzitují přes ČR ale pokud by to byl stejný poměr jako kamiónů… Jinak teď by měli udělat další krok, zrušit ten poplatek také velkým odběratelům (firmám) jako je to v Německu…

Kamil Maršálek

Proč firmy nemají platit OZE? Zrovna OZE je často důvod, že začnou se svou spotřebou konečně něco dělat. Naopak firmy často mají finance i plochy pro nějakou vlastní FVE (pro denní provozy ideál), ale proč se budou angažovat, když mají elektřinu za 2 kč?

robert

Z toho vyplývá, že elektrická MHD bude podporována a i nadále rozšiřována. Zrovna Teplice, které tě trolejbusovou síť rozšiřují, na tom určitě vydělají. To je dobře. 🙂

Pája

Kolovratník se taky svezl. Chtěl získat body před volbami?

Kubrt

Tohle není téma, které by ovlivňovalo voličské nálady a preference. A pokud by ovlivňovalo, tak spíš negativně – co nezaplatí dopravci, zaplatí domácnosti. I když, jak níže správně zaznělo, ve finále vždy všechny náklady táhne občan jako konečný spotřebitel zboží a služeb. Takže buď jak buď, tohle téma volby nerozhoduje; hlasování je výsledkem zájmů zmíněných lobbystických skupin ŽESNAD a DP. Pokud na někoho slovo lobby působí jak červený hadr na býka, doplňuji, že ho používám jako označení pro zájmovou skupinu, bez jakéhokoliv emočního zabarvení. Někteří z nás lobbing stále chápou jako něco fuj fuj zavrženíhodného, ale je to přirozená věc.… Číst vice »

Greta

To asi ne, spíš byl hmotně zainteresován. Škoda, že stále neplatí zákon o lobbingu, věděli bychom, kdo všechno ho navštívil a kolik krabic mu přinesli.

JiP

Poplatek za OZE je pomnickem vsech zelenych posuku. Cemu ty solary realne pomohly vs kolik nas to kazdeho stoji? Solary jsou nejvetsi tunel na penezenku kazdeho z nas co se kdy povedl protlacit.

František

V roce 2005, kdy byl tento zákon schválený byly ve sněmovně Zelení? Nebo míníte, že ČSSD, tehdy u moci, je plná zelených pošuků? Není to náhodou pomníček mafie, do které byla zapojená tehdejší vládnoucí i opoziční garnitura?

Jirka

Ty solary by nebyly tak špatné, kdyby tam bylo několik dalších podmínek, aby příspěvek mohl být vyplácen. Například, kdyby byly umístěny na budovách ušetřilo by se spousta polí, které nyní pokrývá ten hnus, nebo nad parkovištěmi by určitě zpříjemnili v letních měsících vstup do auta, které by nebylo tak rozpálené od slunce. Podporovat dotacemi zábor pole, které mohlo produkovat potraviny je od základu špatně.

František

Chápu Vaši tezi, ale domnívám se, že jsou lepší soláry na poli, které jsou akorát škaredé, ale ničemu neškodí. Dezertifikace krajiny, kterou provádí agrokorporace jsou mnohem větší problém. Soláry tomu vlastně brání.

medical examiner

Tak se jich najezte.
U obilí to bude snazší – 3 tuny mouky na hektar…

Ondřej

Nevšiml jsem si, že by tu někdo trpěl hlady kvůli nedostatku jidla

K.S.

Vy jste si asi nevšiml že zemědělství je ve stavu kdy se musí dotovat a celkem snadno by se mohlo odepsat poměrně dost plochy a s cenami by to nepohlo? A jinak metrika kolik tun z hektaru máte se zásadně liší v závislosti na zemi a úrovni vývoje zemědělství.

Jakub P

Jo, umisťování na budovy a parkoviště určitě preferovat, ale ani na tý zemědělský půdě to nemusí být zas takovej problém, většinou je pod tím tráva, kterou spásaj ovce, nebo se seká a suší na seno. Což může být i lepší než pole a na něm kukuřice/řepka na biopaliva první generace. Zejména když jde o nešikovně tvarovaný kusy polí, který se jinak obdělávaly obtížně. Němci myslím testujou (nevím s jakým úspěchem) vertikální umístění panelů s takovými rozestupy, aby mezi nimi projela zemědělská technika a dalo se pěstovat. Mělo by to mít i tu výhodu, že to nebude dávat nejvyšší výkon přes… Číst vice »

Jirka

Ještě existuje zajímavější varianta a tou jsou natáčivé panely, které se otáčí za sluncem a vyrábí maximum možného aktuálního výkonu od východu po západ. Kolem takových dvou panelů často jezdím https://mapy.cz/s/fahedatose při průjezdu traktoru by se mohli dát do svislé polohy a po průjezdu dát zpět na automatiku. Škoda, že jsou zde jen dva a nikde jsem je u nás ve větším množství také neviděl (ale třeba jsou jen málo cestuji mimo kraj)
Pouze vertikální mi připadají jako špatná volba z hlediska bouří a větru, který by je snadno mohl zničit.

tomiczech

docela dost jich je v Horce u Caslavy jdou dobre videj kdyz tam jedu s vlakem do Caslavy

A. Mikulka

Kde to je, ta Čáslava?

kovec

Zde je jich také docela dost https://mapy.cz/s/bajumebusa

medical examiner

A solární panely obecně jsou už předpotopní technologie.
Světlo světa spatřila i solární barva. Natře se na něco vodivého (řekněme okap) – a už to frčí…

J.K.

Byly by špatné i tak, produkují elektřinu většinou když jí nepotřebujeme, v zimě třeba měsíc vůbec…

Tomáš

Problém je navíc i v neekologičnosti solárních panelů. Emise CO2 nevznikají sice při provozu samotného panelu ale při jeho výrobě jich vznikne hodně. Pro přepočet se uvádí asi 978 g CO2 /1kW h. Je to podobné jako u elektromobilů, kdy sice samotný elektromobil při provozu emise nevytváří, ale když zjistíte kolik emisí vzniklo při výrobě elektřiny potřebné pro jeho provoz, tak zjistíte že je to mnohem víc, než kolik vyprodukuje staré naftové auto bez filtru pevných částic. Většina hledí jen na samotný provoz, ale všechno to spolu souvisí. Ekologie je bohužel potom jen nástroj pro čerpání dotací a způsob jak… Číst vice »

On:

Nějaký zdroj s přesnými čísly že elektromobil vyprodukuje více splodin než spalovací motor by byl? Co jsem kde viděl výpočty, tak takhle přesný a jednoznačný výsledek nebyl. Každý stát má jiný energetický mix a pro každý jsou ta čísla jiná. V ČR to vychází kolem 50%, spíše těsně pod, bezemesní výroby elektřiny. Za to čísla emisí z výroby benzínu se nikde moc neukazují a že jich není málo.

Petr Šimral

To mi pane Tomáši vysvětlete, jak může mít výroba FVE panelu vliv na emise při každé vyrobané kWh?
Dovedu pochopit, že jeho výroba stojí 978 g CO2. Dokonce bych dokázal pochopit, že jeho výroba spotřebuje 10 kG a doprava další kilogram CO2.

Ale těžko si mohu vymyslet, že spotřeboval pro výrobu tolik CO2, abych to mohl počítat jako 978 g na vyrobenou kWh. To by totiž v našich podmínkách 10 000 kg CO2 na každou instalovanou kWh…

J.K.

Podle mě tam nemá být to „h“ a bude to sedět.

Jinak samozřejmě do ekostopy solární elektrárny je nutno započíst i ekostopu existence její zálohy, která by jinak nebyla, infra navíc a tak….

Dřív by taky takovou stopu zhruba indikovala cena vyrobené kWh , tato informace ale brutálním dotováním všeho zanikla v šumu… ( jinak obecně drahost / vysoké náklady něčeho znamená že na to potřebuji více zdrojů, tedy zhruba tomu ta eko-stopa bude úměrná…Viz třeba výroba elektroauta )

medical examiner

Hmm…co vím je to, že až budou ty solární elektrárny rozprášeny, a budou tam zase pole, tak bude naše vlast hned o kousek soběstačnější.

Leipaer

Až examiner rozpráší soláry, tak ze země vytrysknou prameny ropy a na polích začne růst černé uhlí. To je přece každému jasné…

medical examiner

Na co černé uhlí…toho se lidi nenají…

Leipaer

Takže až budeš potřebovat energii, tak budeš třít liščí ohon o ebonitovou tyč, protože uhlí je spálený a s ropou a plynem jsme jen závislí na východních diktátorech.

Pavel Bláha

Stručně, těch 900 milionů korun ročně má být na úkor daňových poplatníků ve prospěch businessu dopravců.

LiborV

Není to tak jednoznačné. Ze článku to není moc poznat, ale přínos z opatření budou mít i osobní železniční dopravci v závazku veřejné služby, i dopravní podniky provozující tramvaje a trolejbusy.

Pavel P.

Bohužel je. Ta částka se prostě vybrat musí, takže stát má teď jen 2 možnosti. Buď zdraží elektřinu domácnostem, nebo to dosype z rozpočtu. Tak či tak to zaplatíme my. Stejně jako jsme to platili doteď. Až lidi pochopí, že všechno platí vždy koncový spotřebitel, že ti před ním si to jen započítají do ceny, bude o hodně lépe na světě.

Oldřich Sládek

Máte pravdu. Ale vytrvale zapomínáte na to, že máme JEDEN vysoce konkurenční dopravní trh, na kterém nemáme šanci uspět v konkurenci emisně nezpoplatněné silniční dopravy. A nepište mi, co všechno o silnice platí. To my jsme zatížení taky. Jde nám o rovnost přístupu státu k emisnimu zdanění a přístupu na dopravní infrastrukturu pro vsechny módy dopravy. Silnice je bez debat zvýhodněná.

Pavel P.

To si asi nerozumíme. Já si myslím, že by solárníkům neměl platit nikdo. Já chápu, proč to nechcete platit a souhlasím s tím. Jen se mi nelíbí to, že jste to „hodili“ na ostatní. Kdyby se vám podařilo prosadit úplné zrušení (nebo alespoň adekvátní snížení) tohoto nesmyslu, bylo by to o něčem jiném. Já vím, musíme stát nohama na zemi … O zvýhodnění silnic se nepřu, možná si mě s někým pletete. Pár let zpět jsem četl studii, kde se snažili vyčíslit reálné náklady kamionové dopravy, výsledné číslo 48 – 56 Kč/km mě docela překvapilo, ale dovedu mu věřit a… Číst vice »

Oldřich Sládek

Aha, tak sorry, opravdu jste začal argumentovat jako někdo, kdo na nás startoval, kdykoliv jsem ve Sněmovně otevřel a loboval za osvobození elektrické trakce v kolejové dopravě. Jenže já právě nelobuju za obecné blaho, ale za zájmy nákladních železničních dopravců a představa, ze jsem někomu hodil placení na hlavu je v kontextu nezakalkulovaných externalit v silniční dopravě směšné. A to nemluvím o vyhozenych 6mld CZK ročně na dotacich pro studenty/důchodce, tedy skrytých dotacich pro osobní dopravce. A ještě něco – sice jsme s tim začali v roce 2016 my, ale časem se k nám přidalo Sdružení dopravních podniků, tak je… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Porovnejte si text zákona o dani silniční – hlavně tu pasáž, co je zcela nebo částečně osvobozeno – s eleborátem o povinnosti platit poplatek za použití ŽDC ?
Proč PPŽDC není zakotven v zákoně o soustavě daní a poplatků, ale definován jinak ….

J.K.

Jenom věcná – nikdo to na nikoho nehodil, solárníkům se současně zvedne zdanění. (jenom to není v tomto článku, ten je zaměřený jen na dopravní stránku věci)

Miroslav Zikmund

Vyčkejte času, pokud ANO vyhraje volby paní AS dostane kacířské dílko … kdysi jsem ho poslal Kalouskovi, ale tím by se dostal do střetu zájmů, protože by ho to postihlo taky – při jeho platu ….

A. Mikulka

Chceš urychlit svou hospitalizaci na psychiatrii?

LiborV

Píši, že to není jednoznačné zvýhodnění businessu dopravců na úkor občanů. Protože z opatření budou profitovat i města a jejich dopravní podniky. Podle Sdružení dopravních podniků tím dojde k lepší ekonomické udržitelnosti trolejbusových a tramvajových provozů.

Sporak

A co z toho bude mít občan že bude profitovat dopravní podnik. Zlevní mu tramvajenku (kterou si možná ani nekupuje)?

Dominik

Umožní to případně nákup nových vozidel.

LiborV

Přínos pro občana:
Město bude potřebovat menší částkou dotovat provoz elektrické trakce MHD. Ušetřené peníze může použít na něco jiného (například do údržby zeleně). Město může snížit interval mezi jednotlivými spoji. Případně dát peníze „navíc“ do nákupu vozů, modernizaci služeb (aplikace DP, chytré platební systémy apod).

Miroslav Zikmund

Nebo se ten příspěvek sníží, aby vlastník získal přiměřený zisk = 5-7 % ….

J.K.

Tak gratulace dopravcům… Příspěvek na OZE je zlo obecně, takže bravo každému kdo se ze zla vyváže…

LiborV

Chci připomenout, že mimo ŽESNADu se na prosazování v textu zmiňované novely zákona aktivně podílelo i Sdružení dopravních podniků.

medical examiner

Aspoň na něco jsou ta sdružení…

On:

Určitě krok správným směrem, jen se kromě A musí říct i B, výpadek v příjmu se bude muset někde nahradit a nejsnazší to bude u domácností.

J.K.

Stát to bude asi 900 mega, a asi o 4-5 mld se navýší daň pro solární pračky peněz…

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

A nebo se zdraží klasicky alkohol, benzín a cigarety.

medical examiner

To v jakémkoliv případě.
Otázka jen zní – kdy a o kolik?
Kdyby to bylo hned 1500,-Kč/litr a 1 Kč/gram…tak by to byl moc velký šok (když by nejlevnější krabička stála 180-200 Kč…)

On:

Proč alkohol a paliva? Příspěvek na OZE platíte ve faktuře za elektřinu, stačí ho zvýšit.

Jaaaa

Benzín Babišáci zlevnili.

A. Mikulka

Takže Tebe to nepostihne.